Formula 1 tulevaisuus

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ajattelin avata keskustelun siitä minkälaisena tulevaisuus nähdään tai halutaan nähdä.

Itseäni nykyinen tilanne ei tyydytä. Autot näyttävät enemmän purjelentokoneilta kuin hävittäjiltä. Voisin kuvitella, että jopa parhaat simukuskit pärjäisivät tuolla.

Toisaalta kun on tämä koneiden pienennystrendi menossa, niin toivoisin että formulat toimisivat bio-polttoaineella ja täten kehittäisivät sen tulevaisuuden tekniikan siviililiikenteeseen. Tämä aloittaisi uuden ajan autourheilussa ja formulat olisi edelleen edelläkävijöitä.

Nykyformulat v8 koneilla ja naurettavilla urarenkailla ei vie mitään eteenpäin missään asiassa, eikä ole hyväksi kenellekkään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
maradona sanoi:
Mielestäni Fian tulisi sallia moottoreiden kehitys. Nyt kun se on kiellettyä, tallit etsivät lisävauhtia aerodynamiikasta, mikä ei edesauta ohituksia. Biopolttoaineiden kehittäminen olisi erittäin suotavaa sekin.
Kyllähä ne melkein sellasenaan varmaankin toimisivat nykyiselläänkin etanolilla/metanolilla jne. ?

Ja kyllä sitä vauhtia etsittäisiin silti (budjetin rajoissa) aerodynamiikasta kuten tähänkin asti.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
L4z! sanoi:
Ajattelin avata keskustelun siitä minkälaisena tulevaisuus nähdään tai halutaan nähdä.

Itseäni nykyinen tilanne ei tyydytä. Autot näyttävät enemmän purjelentokoneilta kuin hävittäjiltä. Voisin kuvitella, että jopa parhaat simukuskit pärjäisivät tuolla.

Toisaalta kun on tämä koneiden pienennystrendi menossa, niin toivoisin että formulat toimisivat bio-polttoaineella ja täten kehittäisivät sen tulevaisuuden tekniikan siviililiikenteeseen. Tämä aloittaisi uuden ajan autourheilussa ja formulat olisi edelleen edelläkävijöitä.

Nykyformulat v8 koneilla ja naurettavilla urarenkailla ei vie mitään eteenpäin missään asiassa, eikä ole hyväksi kenellekkään.
Kaksipiippuinen juttu. F1:n on tarkoitus edustaa käytössä olevien autojen periaatteellisella toimintaperiaatteella (hieno ilmaus) toimivaa nopeinta kilpa-autosarjaa. F1:n ajatellaan kykenevän tuottamaan siviiliautoiluun sovelettavissa olevia teknisiä innovaatioita. Se, tapahtuuko juuri nyt näin, on oman topiikkinsa arvoinen jaara.

F1:n muuttaminen kokonaan tulevaisuuden tutkimuslaboratorioksi muuttaisi lajia kovin dramaattisesti. Lisäksi se romuttaisi nykyiset lajin kehitysperiaatteet. Kustannuksia on pyritty karsimaan vaihtelevalla menestyksellä. Autojen kokonaan uusien toimintaperiaatteiden pelikentälle tuominen räjäyttäisi kehityskustannukset pilviin. Se myös pudottaisi tallien lukumäärää. Myös yleisön kiinnostus lajiin saattaisi jatkossa olla epävarmempaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Surkuhupaisinta on se, että FIA on "hyvän kilpailun luomisessa" tuhonnut lähes kaiken lopunkin kilpailun :eek: :jaska: :nope:

Välitankkausten poistoa tarjoan edelleen lääkkeeksi. Väittäisin toimivan sangen hyvin.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Törni sanoi:
Kaksipiippuinen juttu. F1:n on tarkoitus edustaa käytössä olevien autojen periaatteellisella toimintaperiaatteella (hieno ilmaus) toimivaa nopeinta kilpa-autosarjaa. F1:n ajatellaan kykenevän tuottamaan siviiliautoiluun sovelettavissa olevia teknisiä innovaatioita. Se, tapahtuuko juuri nyt näin, on oman topiikkinsa arvoinen jaara.

F1:n muuttaminen kokonaan tulevaisuuden tutkimuslaboratorioksi muuttaisi lajia kovin dramaattisesti. Lisäksi se romuttaisi nykyiset lajin kehitysperiaatteet. Kustannuksia on pyritty karsimaan vaihtelevalla menestyksellä. Autojen kokonaan uusien toimintaperiaatteiden pelikentälle tuominen räjäyttäisi kehityskustannukset pilviin. Se myös pudottaisi tallien lukumäärää. Myös yleisön kiinnostus lajiin saattaisi jatkossa olla epävarmempaa.
Näinhän se tietysti on, mutta nykytilanne tuskin on sen parempi. Uusiaika ja hyvä maine biojuttujen kanssa toisi uusia sponsseja. F1 on aiemmin edustanut lähinnä paheita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Surkuhupaisinta on se, että FIA on "hyvän kilpailun luomisessa" tuhonnut lähes kaiken lopunkin kilpailun
No, FIA:n sääntömuutosten painopiste on ollut turvallisuuden parantamisessa ja sittemmin kustannusten leikkaamisessa. Nyt, kun parin FIA:n kyselyn kautta sielläkin aletaan tajuta mitä kansa haluaa, poistetaan elektroniset ajoavut, mikä on hyvä juttu.

Kaikkea kilpailun katoamista ei pidä laittaa FIA:n piikkiin. Siihen on kyllä syypäitä myös tallit. Takaatulevalle epäedullisen aerodynamiikan luominen on niiden intresseissä, joten eiköhän sellaiset konstruktiot ole täysin tarkoituksellisia. Mitä taas tasavertaisiin moottoreihin tulee, niin ei ne ainakaan yksityyppiluokissa ole kilpailua haitanneet.
Välitankkausten poistoa tarjoan edelleen lääkkeeksi. Väittäisin toimivan sangen hyvin.
Renkaanvaihdon kielto toimi myös kohtalaisesti pari vuotta sitten. Voimasuhteiden vaihtelu kesken kisan tuo elämää kisan loppupuolen tapahtumiin.

Vaikkei tästä varmaankaan ole tarkoitus tulla taas yhtä "haluaisin tällaiset säännöt"-ketjua, niin tekisin varikkokäynneistä epäedullisia. En kieltäisi tankkausta, mutta kieltäisin tankkauksen ja renkaanvaihdon samalla stopilla. Lisäksi rajoittaisin varikkohenkilöstön määrää, jotta varikkopysähdyksistä saataisiin merkittävästi pidempiä. Stopiton taktiikka täytyy saada taas vaihtoehdoksi.

Vaikka se kustannuspoliittisesti lienee mahdotonta, rengasrulettiin pitäisi saada enemmän vapauksia. Minun puolestani vaikka kaikki neljä seosta joka kisaan niin vähäisillä seoskohtaisilla määrillä, että jokseenkin kaikkia olisi käytännössä käytettävä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
No, FIA:n sääntömuutosten painopiste on ollut turvallisuuden parantamisessa ja sittemmin kustannusten leikkaamisessa. Nyt, kun parin FIA:n kyselyn kautta sielläkin aletaan tajuta mitä kansa haluaa, poistetaan elektroniset ajoavut, mikä on hyvä juttu.

Kaikkea kilpailun katoamista ei pidä laittaa FIA:n piikkiin. Siihen on kyllä syypäitä myös tallit. Takaatulevalle epäedullisen aerodynamiikan luominen on niiden intresseissä, joten eiköhän sellaiset konstruktiot ole täysin tarkoituksellisia. Mitä taas tasavertaisiin moottoreihin tulee, niin ei ne ainakaan yksityyppiluokissa ole kilpailua haitanneet.
Kyllä FIA:n muutosten tarkoituksena on ollut myöskin kilpailun lisääminen. Esim, vuodelle 2005 tuodut muutokset. Tuskin talleja voi paljoa syyttää siitä, että aerodynamiikka on nykyään pakolla tehty sellaiseksi mitä se on.


Renkaanvaihdon kielto toimi myös kohtalaisesti pari vuotta sitten. Voimasuhteiden vaihtelu kesken kisan tuo elämää kisan loppupuolen tapahtumiin.

Vaikkei tästä varmaankaan ole tarkoitus tulla taas yhtä "haluaisin tällaiset säännöt"-ketjua, niin tekisin varikkokäynneistä epäedullisia. En kieltäisi tankkausta, mutta kieltäisin tankkauksen ja renkaanvaihdon samalla stopilla. Lisäksi rajoittaisin varikkohenkilöstön määrää, jotta varikkopysähdyksistä saataisiin merkittävästi pidempiä. Stopiton taktiikka täytyy saada taas vaihtoehdoksi.

Vaikka se kustannuspoliittisesti lienee mahdotonta, rengasrulettiin pitäisi saada enemmän vapauksia. Minun puolestani vaikka kaikki neljä seosta joka kisaan niin vähäisillä seoskohtaisilla määrillä, että jokseenkin kaikkia olisi käytännössä käytettävä.
Renkaidenvaihtokielto oli kokonaisuutena sangen hyvä muutos. Sen olisi suonut pysyvän. Mahdollisuus ajaa kisa ilman pysähdyksiä (muuten niiden ollessa mahdollisia) olisi myös mielenkiintoinen ajatus.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
WebSlave sanoi:
Vaikkei tästä varmaankaan ole tarkoitus tulla taas yhtä "haluaisin tällaiset säännöt"-ketjua, niin tekisin varikkokäynneistä epäedullisia. En kieltäisi tankkausta, mutta kieltäisin tankkauksen ja renkaanvaihdon samalla stopilla. Lisäksi rajoittaisin varikkohenkilöstön määrää, jotta varikkopysähdyksistä saataisiin merkittävästi pidempiä. Stopiton taktiikka täytyy saada taas vaihtoehdoksi.

Vaikka se kustannuspoliittisesti lienee mahdotonta, rengasrulettiin pitäisi saada enemmän vapauksia. Minun puolestani vaikka kaikki neljä seosta joka kisaan niin vähäisillä seoskohtaisilla määrillä, että jokseenkin kaikkia olisi käytännössä käytettävä.
Justiin tämmöisten asioiden esittäjiä mä kertakaikkiaan vihaan. Tää on joku politikko byrokraatti. Lentää yrjö kohta. Tälläiset pakotteiden tekijät nimenomaan tuhoavat kilpailun. WebSlave varmaan ekana haluaisi lisäpainot mukaan tuhoamaan viimeisenkin kilvanajon.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kustannukset ovat lisääntyneet entiseen tahtiin, kun tehtaitten testipenkki ja tuulitunneli pauhaavat 24/7 kun ei saa lähteä radalle testaamaan.. Kilpailu radalla vähenee ja kustannukset lisääntyy, ei oikein onnistuneita ole olleet FIAn kikkailut.
 
Ylös