Formula1 vm.2003 vs Formula1 vm.2004

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuinka paljon nopeampi (teoriassa) on viime vuoden mallinen Formula ykkönen verrattuna tämän vuotiseen?

Eli paljonko sääntömuutokset (Automaattinen vaihdelaatikko vaihtui Semi-lootaksi, siipi- ja katteiden muutokset, moottorisääntö yms) hidastavat autoa verrattuna viimevuotisiin sääntöihin?

Eli nuo loppukauden testit eivät oikein antaneet mitään osviittaa missä mennään (paitsi McLarenille joilla oli sekä vanha että uusi auto käytössä).

Tästähän tulee hykertelevän mielenkiintoinen testikausi eek!

Testikauden mestarihan on jo selvillä, DC neljättä kertaa perättäin wink :D
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Riippuu radasta, mutta n. 1 sekunttihan se tuntus olevan ilman mullistavia säntömuutoksia..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mutta eikös nämä sääntömuutokset sitten ole aika mullistavia? Varsinkin siipi- ja moottorisääntö! eek!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jones:
Mutta eikös nämä sääntömuutokset sitten ole aika mullistavia? Varsinkin siipi- ja moottorisääntö! eek!
Toi semi-automaatti nyt ei teoriassa vaikuta yhtään auton suorituskykyyn. Siipi- ja katteiden muutoksia tallit on pyrkineet minimoimaan peräpäätä pienentämällä ja madaltamalla. Näin tekemällä takasiivelle saadaan enemmän ilmaa ja parannetaan sen suorituskykyä. Radikaaleilla nokan muodoilla on pyritty saamaan lisää ilmaa diffuusorille ja tätä myötä lisää downforcea. Voi olla että Ferrarillekin ilmestyy uuden auton mukana kaksoisköli.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että jos automaatti ei olisi parempi kuin semi, niin miksi sitten kaikilla oli sellainen?

Onhan automaatti 'vaikeampi' joka suhteessa kuin semi?? vai?

Siis, sääntömuutokset on tehty hidastamaan ja halventamaan formuloita, mutta paljonko se ero on todellisuudessa, vai joko uudet innovaatiot ovat 'syönneet' tuon hidastukset? Tai jos nykyiset innovaatiot olisi olleet viime vuoden säännöissä ja autoissa?

Siitä oli kysymys?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hiukka hankala sanoa?

Kun katsoo uutta Williamsia, niin menee niin veikkaaminen tässä vaiheessa on liian vaikeeta! Pää parka menee ihan jumiin! eek!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Jones:
Mutta eikös nämä sääntömuutokset sitten ole aika mullistavia? Varsinkin siipi- ja moottorisääntö! eek!
Jep jep. Siihen en ota kantaa onko sääntömuutokset mullistavia. Ei o substanssia sanoo... wink
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Veikkaan että tämän vuoden perjantain harjoituksissa jäädään kierroksella noin 4 sekuntia viime kauden perjantain aika-ajoajoista eek!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jones:
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että jos automaatti ei olisi parempi kuin semi, niin miksi sitten kaikilla oli sellainen?

Onhan automaatti 'vaikeampi' joka suhteessa kuin semi?? vai?
Ei se oikeastaan ole sen parempi. puoliautomaatti- ja täysautomaattilaatikko ei sinänsä ero mitenkään toisistaan. Muutokset tehdää vain ohjelmallisesti. Olihan kaikilla kuskeilla viime vuonna puoliautomaatti autoissa varalla, jos automaatti ei jostain syystä toimisi, voitiin vaihteita vaihtaa ratin takana olevista viiksistä/levyistä vaihtovalon syttyessä. Nyt erona on että tietokone ei vaihda vaihteita vaan kuljettaja, joka painaa vaihdelätkää kun vaihtovalo syttyy. Ainoa mikä on erona automaattiin on se, että kuski voi vahingossa päästää auton kierrokset liian korkealle niin että kierrosrajotin tulee peliin.

Periaatteeltaan puoli- ja täysautomaattilaatikko toimivat täysin samanlailla. F1 automaattivaihteisto eroaa täysin tavallisen auton automaattilaatikosta, koska siinä on kytkin ja siitä puuttu tavallisesssa autossa oleva väännönmuunnin, joka käyttää moottorin väännön pyörimisliikkeeseen auton ollessa paikallaan ja vaihdettavaihtaessa. F1-automaatti on taas verrattavissa moottoripyörän vaihteistoon. Siinä on kytkin ja vaihteiden vaihto on sekventaalinen. F1-autossa vaihto tapahtuu täysin tietkoneella. Kun kuski painaa täysiä suoralla ja vaihteen vaihto tapahtuu, katkaisee tietokone moottorin sytyskipinän ja irroittaa kytkimen. Sitten kone runnoo seuraavan vaihteen sisään palauttaa kytkimen ja sytytyskipinän. Alaspäin vaihtaessa tietokone tekee saman, mutta lisää tarvittavan määrän välikaasua, jotta vaihde menee paikalleen, koska vaihteisto on synkronoimaton.

Tietokoneella on myös estetty, että kuljettaja ei voi edes puoliautomaalilla hajottaa konetta vaihtamalla liian pienelle, koska tietokone estää sen. Myös liian isolle vaihtaminen taitaa olla estetty. Automaatilla etuna on se että ylöspäin vaihdettaessa vaihde vaihtuu juuri oikealla kohdalla, jotta kiihtyminen olisi paras mahdollinen. Mutta ei puoliautomaatti tässä paljon häviä, kun vaihtovalo laitetaan syttymään ihmisen reaktioajan verran aikaisemmin kuin pitäisi. Ainoa ongelma mitä voi sattua niinkuin David Coulthard sanoi on että kuljettaja epähuomiossa vaihtaa liian myöhään ja kone kerkeää mennä kierrosrajoittimelle ja toinen kuljettaja voi päästä ohi.

<small>[ 07-01-2004, 14:40: Message edited by: oldez ]</small>
 
Ylös