Jones:
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että jos automaatti ei olisi parempi kuin semi, niin miksi sitten kaikilla oli sellainen?
Onhan automaatti 'vaikeampi' joka suhteessa kuin semi?? vai?
Ei se oikeastaan ole sen parempi. puoliautomaatti- ja täysautomaattilaatikko ei sinänsä ero mitenkään toisistaan. Muutokset tehdää vain ohjelmallisesti. Olihan kaikilla kuskeilla viime vuonna puoliautomaatti autoissa varalla, jos automaatti ei jostain syystä toimisi, voitiin vaihteita vaihtaa ratin takana olevista viiksistä/levyistä vaihtovalon syttyessä. Nyt erona on että tietokone ei vaihda vaihteita vaan kuljettaja, joka painaa vaihdelätkää kun vaihtovalo syttyy. Ainoa mikä on erona automaattiin on se, että kuski voi vahingossa päästää auton kierrokset liian korkealle niin että kierrosrajotin tulee peliin.
Periaatteeltaan puoli- ja täysautomaattilaatikko toimivat täysin samanlailla. F1 automaattivaihteisto eroaa täysin tavallisen auton automaattilaatikosta, koska siinä on kytkin ja siitä puuttu tavallisesssa autossa oleva väännönmuunnin, joka käyttää moottorin väännön pyörimisliikkeeseen auton ollessa paikallaan ja vaihdettavaihtaessa. F1-automaatti on taas verrattavissa moottoripyörän vaihteistoon. Siinä on kytkin ja vaihteiden vaihto on sekventaalinen. F1-autossa vaihto tapahtuu täysin tietkoneella. Kun kuski painaa täysiä suoralla ja vaihteen vaihto tapahtuu, katkaisee tietokone moottorin sytyskipinän ja irroittaa kytkimen. Sitten kone runnoo seuraavan vaihteen sisään palauttaa kytkimen ja sytytyskipinän. Alaspäin vaihtaessa tietokone tekee saman, mutta lisää tarvittavan määrän välikaasua, jotta vaihde menee paikalleen, koska vaihteisto on synkronoimaton.
Tietokoneella on myös estetty, että kuljettaja ei voi edes puoliautomaalilla hajottaa konetta vaihtamalla liian pienelle, koska tietokone estää sen. Myös liian isolle vaihtaminen taitaa olla estetty. Automaatilla etuna on se että ylöspäin vaihdettaessa vaihde vaihtuu juuri oikealla kohdalla, jotta kiihtyminen olisi paras mahdollinen. Mutta ei puoliautomaatti tässä paljon häviä, kun vaihtovalo laitetaan syttymään ihmisen reaktioajan verran aikaisemmin kuin pitäisi. Ainoa ongelma mitä voi sattua niinkuin David Coulthard sanoi on että kuljettaja epähuomiossa vaihtaa liian myöhään ja kone kerkeää mennä kierrosrajoittimelle ja toinen kuljettaja voi päästä ohi.
<small>[ 07-01-2004, 14:40: Message edited by: oldez ]</small>