ForumGPL sääntömuutoksia

  • Viestiketjun aloittaja Hënkka
  • Aloituspäivämäärä

Hënkka

Guest
Säännöt muuttuvat Mosportin kisan jälkeen. Advanced vauriotasosta siirrytään Realistic damageen ja rangaistuskäytäntö muuttuu hieman aiempaa (toivottavasti) selkeämmäksi.

Kolaritilanteet tulevat tutkittavaksi vain, jos joku tuntee kohdanneensa vääryyttä ilmoittaen siitä tai älytön virhe satutaan muuten huomaamaan replaysta. Kaikkien kisareplayta ei tulla tarkastamaan ajanpuutteen takia.

Jos asia sitten tutkintaan asti pääsee, niin se tulkitaan joko racing incidentiksi, mistä ei tule mitään sanktiota kenellekään, tai syylliselle annetaan varoitus (joka merkitsee kolmen kisan ehdollista ajokieltoa) tai suoraan kahden kisan ajokielto. Jos varoituksen tasoisen rikkeen uusii ehdollisen aikana, seurauksena on yhden kisan ehdoton ajokielto. Varoituksen saatuaan on siis "ehdonlaisessa" kolmen kisan ajan ja jos ei uusia mokia satu, varoitustili nollaantuu.

Varoituksia ei nyt kannata pelätä kuitenkaan henkensä kaupalla, esim suoraan ajokieltoon johtava teko saa olla aika järjetön, ennenkuin sellaisia käydään jakamaan. Ihan terveellä järjellä ja mielensä malttamisella pääsee aika pitkälle.

Tutkija"komissiossa" on kullakin kerralla mukana ne ketkä nyt #forumgpl -kanavalla sattuavat silloin roikkumaan ja asiasta jonkinlaisen mielipiteen kykenevät antamaan. Rangaistuksen puolesta tai vastaan suoritetaan jonkinnäköinen mielipidekysely ja enemmistö ratkaisee miten kyseisen tapauksen kohdalla toimitaan.

<small>[ 11-11-2002, 21:47: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Hënkka

Guest
Lisäksi ykkösdivarin ensi kauden säännöt ovat edellä mainittujen asioiden kannalta samat, mutta kisapituus pitenee long racesta (n.30%) 50%:n half raceen.

Pistesysteemiksi on ehdotettu samaa kuin MOG:ssa, eli 15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, jossa peräti 12 parasta saa pisteitä. Tällä on tarkoitus painottaa yhä enemmän maalipääsyn tärkeyttä ja siten karsia kolareiden määrää.

Ja autovalinta taitaakin olla jo tiedossa. Jokainen kisa siis ajetaan samalla autolla ja jokaisella eri autolla ajetaan 2 kisaa (2x7=14 kisaa). Rata- ja autojärjestys arvotaan myöhemmin, kunhan nuo rataäänestykset saadaan tehtyä.
 

Hënkka

Guest
Wilpuri aikanaan listasi niitä GPL-kuskien "kultaisia sääntöjä", mutta viime aikaiset kisat ovat pahasti näyttäneet toteen sen, että säännöt ovat tyystin unohtuneet. Seuraavasta kisasta eteenpäin tulee siis ykkösdivariin realistic damage ja vastaavista kolareista aletaan antaa noita kovempia rangaistuksia. Mossen kisan esimerkkien perusteella yritän tässä nyt esittää OMIA näkemyksiä kisatilanteista ja miten niistä tullaan jatkossa todennäköisesti toimimaan.

1. Onko kaveri rinnalla, vai eikö?
Jeren ja VJR kolari T1:ssä. Jere ajaa mutkaan sisään normaalia ajolinjaa ja kiilaa sisällä ja edellä olevan VJR:n kylkeen. En tiedä eikö Jere hän katsonut ollenkaan sivuille vai mikä oli, mutta VARSINKIN ekalla kierroksella T1:ssä pitää ymmärtää jättää se tila sisälaitaan, vaikka ei siellä ketään välttämättä näe. Jokaisen täytyy olettaa, että siellä voi olla joku. Tämä pätee muissakin ohituksissa. Ensi kisasta eteenpäin vastaavista tilanteista ei ilman sanktioita selviä.

Henkka ja Kelju samassa paikassa, samalla tavalla. Kelju ei myöskään "nähnyt" minua sisäpuolella ja tuli ulkoreunasta normaalia ajolinjaa kylkeen. Täysin identtinen tapaus edellisen kanssa.

2. Nopeampi kuljettaja hitaan takana.
VJR ajoi Havialaa perään kun tämän jarrutus yllätti takasuoran nyppylän päällä ja itse ajoin samaan tyyliin akjanua perään neulansilmässä. Eli jos olet pudonnut kärjestä takajoukkoihin ja aloitat vahvan nousun kohti kärkeä, niin pitää olla varovainen hitaampien kuljettajien kanssa. Jarrutuspaikat ovat usein aivan eri kohdassa (eri autoillakin erilaiset huom!) ja omilla myöhäisemmillä jarrutuksilla ei yksinkertaisesti voi ajaa tai siitä aiheutuu vaaratilanteita. Pitää vain yksinkertaisesti odottaa edellä menevän virhettä, jos ei ole tarpeeksi pitkiä suoria helpomman ohituksen mahdollistamiseksi.

Näissä tilanteissa myös edellä menevän kannattaa käyttää maalaisjärkeä, että kantsiiko käydä estämään pahastikin takaa tulevan nopeamman kuskin halua mennä ohitse, jos kisa on esim. aivan alussa. Seurauksena tuskin on mitään muuta kuin kolari. Kisan loppukierroksilla tilanne on tietysti aivan eri, kun taistellaan lopullisista sijoituksista. Kelju toimi uskomattoman hienosti tässä asiassa päästämällä minut Mossessa ohitse. Tämä saattaa kuulostaa nyt naurettavalta löpinältä kun se tulee mun suusta, mutta ihan kaikkien etua tässä olen nyt ajamassa. :)

3. Radalle palaamiset
Tämä on asia joka ei näytä menneen perille. Siis jos teet mokan ja ajaudut ulos, niin sieltä nurmikolta/hiekalta ei saa hyökätä suoraan ajolinjalle eikä edes kovin nopeasti radalle, vaan pitää varmistaa että kaikki takanatulevat pääsevät turvallisesti ohitse. Olet tehnyt itse virheen, kärsit siitä seuraukset ja sitä ei mikään kiilaaminen oikeuta paikkaamaan. Schumi-Adelaide94 temput johtavat vastedes suoriin ajokieltoihin (tätä ei ole missään päätetty, mutta kisojen jälkipohdinnoissa näin tulee melko varmasti käymään), selitykseksi ei käy enää että "en nähnyt". Petteriltä tämä unohtui pahasti Rouenissa, kun taas Wilpuri näytti tästä hienoa esimerkkiä Silverstonessa, seurasi peiliä, takaa lappasi sakkia ohi, ei varmasti mukavaa, mutta ehdottoman turvallista. Tämä ei nyt ole ehdoton vaatimus jäädä sinne nurmikolle matelemaan ikuisiksi ajoiksi, mutta jos tulee radalle varomattomasti aiheuttaen vaaratilanteen, se on varoituksen paikka todennäköisesti jatkossa. Kolareista pääseekin sitten jo huilimaan.

4. Ajolinja & blokkaukset
Tässäkin Schumacherin ja Sennan luomat esimerkit ovat syytä unohtaa. Suorilla ei saa mutkitella vaan ajolinja pitää valita seuraavaan mutkaan joko sisältä tai ulkoa. Keskellä ajaminen on sallittua, jos kanssa pysyy siinä keskellä koko ajan. Tämä siis tilanteissa, joissa takana on toinen aivan imussa.

Mutta ns. imupakoilu on sallittua. Eli jos esim. Monzassa autojen välillä on eroa sen verran, että ollaan siinä imun rajamailla, niin voi vaihtaa ajolinjaa, vaikka se ei tietysti kovin suotavaa ole. Siitä tuskin rangaistaan mitään, koska autot ovat niin kaukana toisistaan. Mutta siis jos kaveri on ihan lähellä ja jo tulossa ohi, niin silloin ajolinjaa ei missään nimessä vaihdeta. Blokkaukset ovat täysin kiellettyjä, jokainen tietää mitä tällä tarkoitetaan.

Eiköhän tuossa tullu tärkeimmät. Lisätkää joku jotain, jos tunnette tarpeelliseksi. Niin ja k_ä_y_t_t_ä_k_ä_ä_ niitä sivullekatsomisnappeja ratissanne, jos niitä ei vielä siellä ole, niin nyt on aika viimeistään ottaa ja opetella ne käyttöön.

Koitetaan saada tästä nyt kilpa-autosarja, eikä mitääs crash test dummies/survival gamea. yuck

<small>[ 15-11-2002, 13:53: Message edited by: Henkka ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
5. Kolmen auton ohitustilanteet
Meilläkin käytössä olevilla oletusasetuksilla verkkopeleissä näkee eteen 4 autoa ja vain yhden (lähimpänä) takana ajavan auton. Kannattaa ottaa huomioon että toinen auto edessäsi ei näe sinua peileistä. Tämän rajoituksen vuoksi ohitustilanteet, joissa on mukana kolme autoa, ovat täysin järjettömiä ja päätyvät usein kolariin (esimerkiksi Sammy yritti seurata Japen imussa kun tämä ohitti minua Nyrrellä)

Erityisesti kierroksella ohitettavien täytyy ottaa tämä huomioon. Usein sen ohittavan takana on lähellä toinenkin auto, joka ilmestyy peileihin vasta ensimmäisen ohitettua sinut. Itse aiheutin Mogin Goodwoodissa läheltäpiti-tilanteen, kun tiukassa paikassa päästin yhden auton ohi ja sen takaa ilmestyikin toinen. Renkaat lukossa mentiin sen jälkeen, mutta onneksi siitä ilman kolaria selvittiin.

<small>[ 15-11-2002, 14:05: Message edited by: VJR ]</small>
 
Ylös