ForumGPL syys/2002 1.div - kauden jälkipeli

  • Viestiketjun aloittaja NS
  • Aloituspäivämäärä

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Ajattelin viel tehä tällasen semiturhan topikin, et vois kerätä tunnelmat kauden päätyttyä. Mikä mätti, mikä ei, kuka vitutti, kuka ei, miten oma kausi meni, antamatta jääneet kehut, käyttämättä jätetyt anteeksipyynnöt tms. Ei hei kannata padota niitä tunteita... :p

Itsehän suhtauduin autotasotussysteemiin varautuneen lämpimästi ja mun mielestä se toimi hyvin. Todella hyvin itse asiassa, kun pistetilastoa katsoo. Loppujen lopuksi mun mielestä ne pärjäs, jotka ansaitsi pärjätä. Välttämättä kaikki, jotka olis ansainnu pärjätä, ei kuitenkaan pärjänny, mutta niinhän se aina menee.

BRM:n kaudesta... Itsellä meni kausi yli odotusten. Odotin kyllä että oisin yhteen voittoon yltänyt, mutta vaikka en siihen pystynyt, tulin maaliin paljon enemään kuin luulin. Kauteen mahtu sitten muutama paha säätökin. Mustiksi kisoiksi itselleni nostaisin span, nyrren, (joihin oli oikeestaan isoimmat odotukset), mossen ja österin. Rouenissa ois ollu mahdollisuus spektaakkelimaiseen loppuun, mutta pilasin sen kuten tavallista. Oma kausi taisi olla vahvimmillaan alussa. Pasin tarkoitus oli ajaa varmasti kausi läpi, mutta esteeksi nousivat yhteysongelmat, duunit ja kaiketi elämänmuutokset. Keskellä kautta Pasi kuitenkin osoitti mistä puusta kirveenvarsi on veistetty ja jälki oli hyvää. Wilpuri pärjäsi osallistuessaan aina hyvin, mutta asetti kilpailun ja moraalin menestyksen edelle. Juuri siksi BRM:n ainoa voitto oli ansaittu. Wilpuri otti selvästi ykköskuskin hanskat loppukaudesta käteen.

Muuten kaudesta jäi mieleen mm. Jeren hurja vauhti, johon muilla ei ollut asiaa, Hondan alkukauden loistava tulostaso joka hiipui kaiketi motivaatio-ongelmiin kauden edetessä loppua kohti, tietysti Arcanumin tasaisen varma menestys ja ansaittu mestaruus ja janun loistava loppukauden nousu kuumimpaan kärkeen. Negatiivisia asioita onkin nostettu pöydälle jo pitkin vuotta. Rapatessa roiskuu ja niistä on kitisty vähän turhaankin, mutta on kyllä omassa niskassa vielä vähän sellasta huonoa karmaa. Pilasin muutaman muun kuskin hyvän kisan omalla touhulla ja siitä vielä pieni anteeksipyyntö. Toivottavasti ovat jo unohtuneet, enkä kyllä aio niistä enää muistuttaa... wink

BRM:n kausitilasto on kaiketi valmis ja halukkaat löytävät sen täältä.

Uutta putkeen, sanon minä.
 

Hënkka

Guest
Siirränpä tuon kausikertauksen ajovirheotsikosta tänne.

1. Kyalami

Startissa Akjanulla karkasi Eaglen perä ja siitä seuranneesta kolarista lenteli autot syliin. Maalissa kahdeksas.

2. Snetterton

Ei ongelmia, hienon väännön jälkeen maalissa VJR:n perässä kakkosena.

3. Monaco

Disco iski juuri kun olin päässyt N1kon ohi kolmanneksi. Noh, Monacossa tasokkaita discoja riittää.

4. Zandvoort

Sammy ajoi takaa yli kun olin viidentenä kisan puolivälissä. Sammylle ei käynyt mitään ja Kuupasta hajosi rytäkässä kone. Lagia ilmeisesti. Keskeytin tähän tilanteeseen "vahingossa", koska muistin jo käyttääneeni shift+r, mutta väärä muistikuva oli tullut ensimmäisestä starttiyrityksestä joka päättyi serverin kaatumiseen.

5. Spa

Pekpoyn perässä maalissa toinen.

6. Salzburgring

Jouduin starttaamaan varikolta, kun sitä vihreetä laikkaa ei ilmestynyt tai sitten myöhästyin. Hurja nousu takaa kolmanneksi, mutta sääntöjen mukaan menetettyä kierrosta ei hyvitetä ja oikea sijoitus siis kahdeksas.

7. Rouen

Startissa T1-bileet VJR:n spinnin takia ja lopulta törmäsin katollaan olevaan Duunarin Brabhamiin. Siitä shift+r ja ajoin uudelleen Duunarin päälle neulansilmässä. Keskittyminen ja motivaatio oli T1-bileiden jälkeen huipussaan. Kisassa lisää kolhuja lähinnä paaleihin ja maalissa yhdeksäs.

8. Silverstone

Startissa Rynkky spinnautti N1kon suoraan nenän eteen ja shift+r. Sitten myöhemmin meni kone sijalta 7.

9. Nürburgring

Voitto, vaikka kämmäsin pahasti vikalla kiekalla. Muut olivat onneksi jääneet kauas.

10. Mosport

T1:ssä Kelju ajoi kylkeen ja siitä jonon hännille. Akjanua ajoin neulansilmässä perään ja päätin päästää hänet maalisuoralla ohitse, mutta Janu ajoikin vastalahjaksi perään. N1koa jahtasin tämän jälkeen ilmeisesti liian lähellä, kun metri autojen välissä sai N1kon lentämään lagiosumasta ulos. Myöhemmin kisassa ohitin Akjanun uudelleen kun hän oli ajanut radalta ulos, mutta hän ajoi tilanteessa samantien perään. Janun kanssa otettiin yhteen vielä kertaalleen, kun hän ajautui takasuoran jarrutuksessa pitkäksi. Menin sisältä ohi ja Janu lensi tilanteessa radalta, itselleni ei käynyt mitään. Kolmas sija.

11. Österreichring

Yksi spinni, maalissa toinen.

12. Monza

Ekalla kierroksella Lesmo1:ssä ajoin Hamiltonia täysin turhaan perään. En edes yrittänyt ohittaa.

13. Watkins Glen

Viidenneltä sijalta ulosajo Loopissa. Ei onneksi mitään harmia muille, siihen asti tiukkaa kisaa Wilpurin kanssa.

14. Mexico

Melkoinen köröttelykisa vailla suurempia tapahtumia. Maalissa 5.

Enpä jaksa kaudesta sen syvempää analyysiä käydä tekemään, varsinkaan ketään syyttelemään enää yhtään mistään. Nuo Mo-alkuiset kisat olivat varsin synkkiä meikäläisen osalta, onneksi niistä kaksi putosi ens kaudelle pois. wink Mokia tapahtui niin mulle kuin muillekin, mutta selvästi oli havaittavissa, että tuo loppukaudesta otettu realistic damage on tuomassa lisää varovaisuutta peliin ja se on hyvä asia. Tarkoituksena juuri oli ottaa se jo nyt, niin se ei tule yllätyksenä sitten kevään ekoissa kisoissa. Ratkaisu oli ilmeisen oikea, sillä kahdessa viimeisessä kisassa T1 päästiin ilman joukkokolareita läpi. :)
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Kun laitettiin pro damaget ja shift-r jäi pois ni alko mun kausi. Sitä ennen ei mitenkään kehuttavia suorituksia.

Uutta vaan munkin puolesta. Mun mielestä tän sarjan organisaattorit olis ansainnu muutaman euron työstään.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Kiitos N1ko, asiat oli minulla juuri noin kun kerroit.

Lyhyt yhteenveto syyskaudesta mun silmin:
Niko oli tosi nopea BRM:llä ja kun joskus sitten ei kulkenu, niin ei turhia selitelly mistä johtui. Wilpuri oli nopea myöskin, ehkä yliyrittäminen pilas muutaman hyvän kisan. Itse ajelin usean kisan lähes nolla reenilla, kun tuo motivaatio discojen ja muiden asioiden takia väheni koko ajan mitä pidemmälle kausi eteni.

Lämpimästi muistelen silti muutamaa kisaa:
-Kya, Duunarin kanssa hyvää kisaa.
-Snett67, Arcanum painosti ja mä hikoilin.
-Mco, Westin kanssa oli kovaa vääntöä.
-Zan, VJR:n kanssa oli ihan hyvää vääntöä, kunnes päästin VJR:n ohi.
-Spa, Jere painosti mua monta kiekkaa ja lopulta päästin Jeren suosiolla ohitse.
-Salz74, Akjanu tarjosi hyvän vastuksen.
-Rou, Lähtöruudukko disco.
-Sil, Lähtöruudukko disco.
-Nur, Japen kanssa reilua ja hyvää kisaa.
-Mos, Motivaatio kateissa.
-Öster, 100m ajoin kisassa ja motukka järjesti mulle haamuauton kanssa kolarin.
-Mza, Lähtöruudukko disco.
-Glen, Työeste.
-Mex, Työeste.

Joo.. ehkä keväällä on mullakin hauskempaa kun on parempi yhteys. Ei ku hanaa :D

Ps. Onnittelut Arcanumille mestaruudesta... kyllä kesäsarjasta oli jotain apua.. näköjään. wink

Edit: Kiitokset vielä Nikolle ja Wilpurille BRM-tallin kotisivuista ja niiden ylläpidosta. Ne oli loistavat.. :cool: (miten saisin ne ittelleni talteen muistoksi? Te gurut, kertokaa mulle). wink

<small>[ 12-12-2002, 18:07: Message edited by: Pasi73 ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
1. Kyalami

Aika-ajoa varten tuli harjoiteltua, mutta ei itse kisaakuntoa. Startissa vältin hässäkän, mutta korkea sijani oli oleva vain tilapäistä hapuilun vuoksi. Jämäpisteitä vain. Ja vielä se maailmankuulu peräänajo tallikamuun :(. Jämäpisteitä.

2. Snetterton

Startissa tapahtuneen hässäkän vuoksi pasmat sekos aika lailla. Ennakkoon arvelin, että voisi mennä hyvinkin. Duunarin jarruttaessa edellä tuhrin sitten vielä autoni kaiteisiin ja toinen shift-r ja sitä myöten sitten hylkäys, vaikka maaliin ajoinkin.

3. Monaco

Harjoittelua likipitäen nolla. Startin hässäkän vuoksi nousin sijoja, mutta sitten Pekin ahdistellessa mokasin. Lisäksi vanhaan rattiin alkoi olla mittari aika täynnä, enimmäkseen toiminut ok, mutta kyllä se luotto pitää olla koko ajan täysissä, jotta ajo sujuu :) .

4. Zandvoort

Ekassa startissa meni kaikki ihan ok, nousin starttihässäkän vuoksi toiseksi. Jälkimmäisessä aika-ajossa ei sujunut enää samaan malliin ja kisakin sitten meni siinä vaiheessa pieleen, kun auto lipesi hieman linjalta ennen neulansilmää ja siinä sattui olemaan vjr:n auto paikallaan. Osuttuamme Markon kanssa yhteen spinnasin vielä toistamiseen jouduttuani välittömästi peräänajetuksi. Sitten sorruin vielä kommunikoimaan caps lock päällä, jonka jälkeen poistuinkin serveriltä ja menin hörppäämään pöntöstä kulauksen raikasta vettä.

5. Spa

Vanhalla ratilla harjoittelin kohtuupaljon, ostin sitten uuden ratin, ja sillä ajo ei sujunut laisinkaan. Enkä vanhaa paskaakaan jaksanut enää laittaa, joten jättäydyin pois kisasta.

6. Salzburgring

En ehtinyt harjottelemaan uuden ratin saloja :) .

7. Rouen

Pikaisella opettelulla sain auton jotenkuten pysymään käsissä uutukaisella ratilla. Startissa tuli osumaa hässäkässä, mutta matka jatkui aika nopeasti. Muistaakseni spinni kisan alkupuolella, yksi ulosajo neulansilmässä jossa törmäys ulosajaneeseen paavoseen. Lisäksi osuin paavoseen myöhemmässä vaiheessa toiseksi viimeisessä mutkassa. Jämäpisteitä.

8. Silverstone

Starttihässäkkä odotteli taas. Kamppeet pystyi tällä kertaa keräämään aika nopeasti. Kisaakin tuli ajettua japea ja rynkkyä vastaan. Yksi nurmikolle ajo. Mukavasti pinnoja.

9. Nürburgring

Tätä tuli harjoiteltua jonkun verran ihan vain siksi, että nyrreä on kiva ajaa ja rattikin tuntui jo ns. istuvan käteen :) . Aika-ajossa jos jonkinlaista hapuilua ja muuta normaalia, esim. pari kertaa kävin paskalla. Kisassa ekalla kierroksella tuli hässäkkä, ja sen jälkeen aika raivolla eka kiekka, jonka jälkeen olikin pöntölle taas asiaa (mutta ei hörppäysmielessä). Mokien siivittämänä sinne sitten pääsinkin. :) .

10. Mosport

En jaksanut tulla mukaan.

11. Österreichring

Täällä oli suuria ongelmia renkaiden lämpöjen kanssa: liian korkeat. Aika-ajossa ei mitään ihmeempää. Itse kisassa uusittujen sääntöjen ansiosta ei tullut kärkipuolella mitään kummempaa kolarointia. En katsonut, että nopeus riittäisi edellä ajaneiden vauhtiin, ja ajelinkin omaa suoritusta lähinnä. Henkka ahdisti, mutta pääsin pälkähästä hänen spinnatessaan. Lopussa tuli vielä nousu ykkössijalle Japen discon vuoksi :(. Mukavasti pisteitä.

12. Monza

Äänikorttiongelmia ja kisa jäi ajamatta. Odotukset olivat kovat, ja poisjäänti harmittikin sen vuoksi hieman enemmän.

13. Watkins Glen

Ajo sujui ennakkoarveluihini nähden yllättävän hyvin. Startti epäonnistui ja Henkka pääsi ohi. Hänen perässään tullessa olikin tiukkaa kisailua, mutta harmittavasti se sitten loppui. Yksi ulosajo loopissa kuitenkin, joten kisa meni melko lailla yksin ajellessa. Mukavasti pisteitä.

14. Mexico

Aika-ajo meni kisasäädöillä ajaessa ja bensankulutuksen selvittämisessä. Ei mitään odotuksia kisasta, pelonsekaisin tuntein lähdin matkaan, jotta ei vähäisen harjoittelun vuoksi tulisi mokattua muiden kisaa. Onneksi (?) muutkaan eivät olleet harjoitelleet paljoa tuota hienoa Meksikon rataa, joten alku enteili kivaa kisaa Henkan ja Arcun kanssa. Kävi kuitenkin niin, että ajoin seinään ja auto ei tykännyt siitä. Sen jälkeen perin kankeasti oikealle kääntyvällä autolla "varmasti" maaliin ja jämäpisteitä.

------------------

Kaiken kaikkiaan melko kolaririkasta kisailua tuo kausi oli. Ylläpitopuoliminäni tuskailikin, kun kolareista ei millään meinattu päästä eroon, ja kuskit ottivat kovia riskejä, vaikka kuinka oli puhetta munien jäädyttämisestä. Realistic-moodi alkoi sitten purra ja siperia opetti ja kolarit vähentyivät loppukaudella :) . Kauden tempauksesta vastasi pasi nyrrellä pakitellessaan autonsa maaliin, ei ihan joka pojalle varmaan moinen tulisikaan mieleen, heh :D . Toinen harmistuksen seikka omalla kohdalla oli logitechin rattini, jonka potikat olivat sunnuntaiversioita, ja alusta lähtien toimivat toisin kuten (uskoisin) olleen tarkoitettu. Kummallista nyintää ilmeni aina silloin tällöin. Keväällä sitä oli vielä harvassa, mutta syksyllä alkoi jo hankaloittaa ajoa, ja päätinkin ostaa sitten uuden ratin. Poljinten suhteen oli pitkään hankaluuksia omaksua sitä, että ei enää pidäkään niin pohjaan painaa kuin mitä login kanssa joutui tekemään. Sen omasuttua sitten paikka paikoin pelailu jopa sujui. Tuo syksy sujui mielestäni lähinnä harjoitteluna, nyt kevään sarjaan on sitten mielestäni aika hyvät lähtökohdat, sillä erot ovat kaventuneet siihen nähden, mitä tilanne oli syksysarjan alkaessa. Ei muuta ku hanaa vaan, evdipoti.

Niin ja onnea Arcanumille ja Cooperille. Kiitos tallikamuille.
 

Hënkka

Guest
FIAT päätti perustaa palkintokategoriat ensimmäistä kertaa tästä kuluneesta kaudesta. Ja tässä ne ovat:

Alain Prost Trophy (sarjan mestari)
-Arcanum


Eniten pisteitä kerännyt kuljettaja.

Mika Häkkinen Trophy (paras kuljettaja)
-Arcanum


Myönnetään vakuuttavimmin ajaneelle kuljettajalle, joka voi menettää mestaruuden vaikkapa epäonnen takia. Arcanumin kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, vaan mies oli sekä pisteissä että "moraalisesti" paras kuljettaja.

Ayrton Senna Trophy (paras aika-ajaja)
-Jere1983


Myönnetään aika-ajoja dominoineelle kuljettajalle. Jere täräytti muutamaan otteeseen Kuupperilla aivan käsittämättömiä kierroksia.

Keke Rosberg Trophy (tasaisin kuljettaja/kovin taistelija)
-rWest


Palkinto menee kaudesta tasaisimmin suoriutuneelle kuljettajalle, kuten Keijo aikanaan viisaasti teki mestaruusvuotenaan. rWest esitti tällä kaudella samanlaisia otteita, ei ainuttakaan keskeytystä, vaikka ei ihan kärkitaistossa ollutkaan.

Kimi Räikkönen Trophy (paras tulokas)
-Akjanu


Akjanu kehittyi kauden aikana huikeasti ja oli viimeisissä kisoissa todella kova tekijä. Tietysti auto oli hyvä, mutta silti kakkossija pisteissä on tulokkaalle hieno suoritus.

Mika Salo Trophy (epäonnisin kuljettaja)
-Wilpuri


Kaikenlaisista kommelluksista kärsinyt kuljettaja saa tämän pystin. Starttikolareita Wilpurilla oli varmaan siinä missä muillakin, mutta nämä ripulikohtaukset Nyrrellä, vittuileva ratti ja puhelinsoitot kesken kisan tuhosivat monta kilpailua.

Michael Schumacher Trophy (vuoden moka)
-T1-bailu -miehet


Tämä nyt menee lähinnä suurimman joukkokolarin aiheuttajalle tai sitten jos joku syyllistyy pahoihin törkeyksiin. Tänä vuonna pahemmilta törkeyksiltä säästyttiin, joten palkinto joudutaan jakamaan kaikkien T1-bileitä aiheuttaneiden kuljettajien kesken. wink
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Duunari:
Mika Salon vois antaa myös Pasille</strong>
Luovutan Mika Salo -palkinnon mielelläni Pasille. :) .

<small>[ 12-12-2002, 01:53: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Joo-o aika värikäs kausi oli. Alkukaudesta oli muutavia mukavia kisoja omalta osaltani. Joka toinen kisa ajettiin FGPLC-kisan jälkeisenä päivänä (Kyalami, Monaco, Spa, Rouen, Nyrre, Öster, Glen). Ainoastaan Glenin jätin väliin, vaikka ois oikeastaan kannattanut jättää kaikki nuo ajamatta. Ei oikein kahtena peräkkäisenä iltana huvittaisi liiga-kisaa ajaa tietokonepelissä. Se näkyi kyllä radallakin varsinkin Spassa, Rouenissa, Nyrrellä ja Österissä.
Nyrren jälkeen katselin kisareplayta ja ajattelin, että onpa naurettavaa touhua, kun ensimmäisten mutkien aikana saatiin useita typeriä kolareita aikaiseksi. Siitä silloin vähän kirjoittelinkin jotain lokaa. Mosportin starttikolariin loppui innostus sarjaa kohtaan ja sen jälkeen starttailin gridin perältä (paitsi monzassa). Mexicossa gridin perältä starttaaminen oli varsin huono idea. Näköjään yhteensä 5 kisassa tuli keskeytettyä vapaaehtoisesti toimivalla autolla. No jospa toi realistic damage ja 50% kisat sais touhuun vähän enemmän mieltä. Loppukaudesta pääosin sujui ihan hyvin mun mexico-töppäystä lukuunottamatta wink
 
Ylös