Giancarlo Falappa - Jesin Leijona

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Giancarlo Falappasta oli MSa:ssa hyvä artikkeli. Tässä jotain jupla-käännöksenä. Pahassa käännöksessä auttoi OoPee, tuo aina avuliainen UP :thumbup:

Giancarlo oli toimittajan (Ivo Schützbach) mukaan yksi superbike-historian lahjakkaimmista ja villeimmistä kuskeista. Falappa eli "Jesin leijona" vaihtoi viiden crossivuoden jälkeen 1987 ratapyöriin. Uralle mahtui rajuja ylä- ja alamäkiä, 16 kertaa Giancarlo juhli osakilpailuvoittoa, kolmesti kävi lähellä kuolemaa. Nykyään 44-vuotias Falappa ei ole ruumiillisesti täysin kunnossa, motoriikka yskii. Charmi ja huumori on onneksi tallella.

1988 Falappa voitti italialaisen tuotantopyörä-luokan mestaruuden ja sai Bimotalta sopimuksen seuraavalle vuodelle superbiken MM-sarjaan. Ensimmäisessä aika-ajossa hän ajoi heti paalulle ja voitti toisen lähdön! Tätä ennen Falappa oli ajanut alle kymmenen ratakisaa! Samana vuonna hän voitti vielä kaksi muuta osakisaa ja tuli yhteispisteissä kuudenneksi.

Se miten hän sai seuraavaksi vuodeksi sopimuksen Ducatille, oli hiukan eriskummallista. "Olin Bimotan mekaanikko ja ajoin moottoritiellä testiä 1000-kuutioisella. Näin Ducatin tallipäällikön Marco Lucchinellin (Imatran voittajia) auton. Ajoin seisontakaistalla hänen vierelleen takapyörän korkeudelle, huomatessaan minut hän pelästyi pahasti. Ajoimme seuraavalle parkkialueelle ja Marco sanoi että olen hullu. Vastasin, että pidin vain hauskaa. Seuraavaksi hän kysyi, missä tallissa ajaisin seuraavana kautena. Minulla oli tarjous Hondalta, mutta halusin pysyä oman maan pyörissä (onneksi ei syntynyt Suomessa, jupla huom). Lopulta Lucchinelli kysyi, enkö ajaisi siis Ducatilla. En miettinyt pitkään, vaan allekirjoitin sopimuksen. Ainoa ongelma oli tämä Bimota-mekaanikon hommani, mutta Ducati maksoi minulle vain kisa-ajamisesta, joten pystyin pitämään molemmat työt. Olin ylionnellinen."

Falappan ensimmäinen Ducati-vuosi ei ollut jättimenestys: yksi voitto, kolme podiumpaikkaa, kaksi paalupaikkaa. Österreichringin aika-ajossa Falappa kaatui pahasti: 27 luuta rikkoontui! "En tiedä mitä tapahtui. Minulla oli kuulemma ongelmia moottorin kanssa. En muista 18 kolarin jälkeisestä päivästä mitään. Lääkäri sanoi, että kuntoudun vain 70 %:sti."

..jatkuu..

Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
..jatkumoa..

Kaikesta huolimatta Falappa palasi 1992 MM-sarjaan ja Ducatille Doug Polenin tallikaveriksi tullen sarjassa neljänneksi! "Pärjäsin parhaiten sateella, sillä siihen voimani riittivät." Juuri sateella Falappan ikimuistoisimmat ajot olivatkin. Brand Hatchissa 1993 tuli voitot molemmissa lähdöissä, vain kuusi seuraavaa oli enää samalla kierroksella. Toiseksi tullut hävisi yli minuutilla. Falappa voitti kauden kymmenestä ensimmäisestä lähdöstä kuusi, mutta sitten tiimiin tuli erimielisyyksiä pyörän kehittämisestä ja set-upeista. Falappa valui lopulta yhteispisteissä viidenneksi Scott Russellin voitettua Kawasakilla mestaruuden.

1994 Falappa ajoi toisen vakavan onnettomuuden, joka päätti uran. "Olin sarjassa toisena, kun menimme Albaceteen testaamaan yksityisesti. Ducati halusi ehdottomasti mestaruuden. Minulle oli tehty uusi vaihdesysteemi, sillä en pystynyt heikon jalkani takia vaihtamaan vasemmalle kaartuvissa mutkissa. Mitä sitten testiajossa tapahtui, en tiedä."

Vaihdelaatikko oli lukkiutunut heittäen Falappan neljän metrin korkeudelle. Sen jälkeen Falappa oli 38 päivää koomassa. Hänelle asennettiin sairaalassa kuulokkeet päähän, jossa italiainen tv-selostaja huusi tauotta: "Falappa, herää! Scott Russell ajaa perässäsi! Hän yrittää ohittaa, herää!" "Tähän heräsin.", kertoo Giancarlo.

Seuraavat kaksi vuotta Falappa toipui vammoistaan ja yritti comebackia toukokuussa 1997. "Olin Rijekassa ja lähdin aamuyhdeksältä radalle. Kun vauhtia oli 220 km/h vajosin uudelleen koomaan. Tietysti kaaduin ja saan olla onnellinen, että olen elossa. Viimeistään nyt minun olisi pitänyt kuolla. Minulla oli paljon onnea urallani."

Falappa on aina ollut uskollinen Ducatille, perheelleen. Hän käy nykyään jokaisessa superbiken MM-kisoissa, tuntee kaikki ja puhuu mukavia. Matkustamisesta on tullut elämäntapa - ja Ducati maksaa.