Gilles Villeneuve (Kimin numerokeskustelusta erotettua)

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Kyllä sanoo. Ja aika osuva numero Gillesille. Sitä luokkaa hän olikin kuskina. Järjestyksessä 27 paremmuusjärjestykseen pantaessa. Hävisi lähes aina tallikaverilleen aika-ajoissa. Samanlainen luuseri kuin poikansa. Jos ei olisi kuollut F1-auton ratissa, niin kukaan ei puhuisi tänä päivänä miehestä mitään.
---
Ei provo vaan tosiasia. Katsele poika vähän tilastoja.
Tästä joskus jo jarnattiin ja ainoa vuosi, jolloin Gilles on hävinnyt aika-ajovertailussa tallikaverilleen on 1978. Että katsellaan vaan.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Tästä joskus jo jarnattiin ja ainoa vuosi, jolloin Gilles on hävinnyt aika-ajovertailussa tallikaverilleen on 1978. Että katsellaan vaan.
Tarkoitin sitä että ei hän niin pirun ylivoimainen koskaan ollut. Ja montako mestaruutta tällä "legendalla" on?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Tarkoitin sitä että ei hän niin pirun ylivoimainen koskaan ollut. Ja montako mestaruutta tällä "legendalla" on?
Jännästi muotoiltu toi ei koskaan niin pirun ylivoimainen:
Hävisi lähes aina tallikaverilleen aika-ajoissa.
Ja tuosta ylivoimastakin voisin olla aavistuksen eri mieltä... Erot korostuivat huonon kaluston kanssa kausina 1980 ja 1981. '80 Gilles löi Scheckterin ja '81 Pironin keskimäärin 0,6 sekunnilla. Ja eihän Villeneuvea mistään aika-ajokierroksista muisteta vaan siitä, kuinka hän noina kausina vei kilpailuissa autoaan kierros toisensa perään äärirajoilla paikatakseen kalustonsa puutteet samoin kuin siitä, että hän taisteli kymmenennestä sijasta samanlaisella intohimolla kuin voitosta.

Mestaruuteen tarvittaisiin myös kalusto, jolla se olisi mahdollista voittaa. Sellainenhan Gillesillä oli ennen vuotta 1982 vain 1979, jolloin hän ei lähtenyt haastamaan Scheckteriä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Jännästi muotoiltu toi ei koskaan niin pirun ylivoimainen:

Ja tuosta ylivoimastakin voisin olla aavistuksen eri mieltä... Erot korostuivat huonon kaluston kanssa kausina 1980 ja 1981. '80 Gilles löi Scheckterin ja '81 Pironin keskimäärin 0,6 sekunnilla. Ja eihän Villeneuvea mistään aika-ajokierroksista muisteta vaan siitä, kuinka hän noina kausina vei kilpailuissa autoaan kierros toisensa perään äärirajoilla paikatakseen kalustonsa puutteet samoin kuin siitä, että hän taisteli kymmenennestä sijasta samanlaisella intohimolla kuin voitosta.

Mestaruuteen tarvittaisiin myös kalusto, jolla se olisi mahdollista voittaa. Sellainenhan Gillesillä oli ennen vuotta 1982 vain 1979, jolloin hän ei lähtenyt haastamaan Scheckteriä.
On monia muitakin jotka ovat lyöneet tallikaverinsa mainitulla marginaalilla, eikä heitä silti pidetä legendoina. Esim. Minardi-kuskeissa heitä on ollut montakin.:D Olen vain edelleenkin sitä mieltä että Gillesistä teki legendan ennen kaikkea hänen traaginen kuolemansa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
On monia muitakin jotka ovat lyöneet tallikaverinsa mainitulla marginaalilla, eikä heitä silti pidetä legendoina. Esim. Minardi-kuskeissa heitä on ollut montakin.:D
Niin on, mutta kuten jo totesin, on Gillesin suorituksista mennyt jotain todella olennaista ohi jos pelkistää ne johonkin aika-ajotilaston tiirailuun.
Olen vain edelleenkin sitä mieltä että Gillesistä teki legendan ennen kaikkea hänen traaginen kuolemansa.
Onhan niitä formulakuskeja kuollut monta muutakin, mutta silti kenestäkään ei kohkata kuten Gillesistä ehkä Sennaa lukuunottamatta. Sikäli voisin tähän yhtyä, että kuolleita ei yleensä sovi kritisoida, eikä Villeneuvea muistellessa yleensä mainita niitä hänen tyylinsä huonoja puolia. Jopa yleensä "ajattelevien" kuskien nimeen vannovat ylenkatsovat niitä hänen kohdallaan, mutta hulluhan se mies oli minkä tahansa vehkeen ohjaimiin päästessään.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Niin on, mutta kuten jo totesin, on Gillesin suorituksista mennyt jotain todella olennaista ohi jos pelkistää ne johonkin aika-ajotilaston tiirailuun.

Onhan niitä formulakuskeja kuollut monta muutakin, mutta silti kenestäkään ei kohkata kuten Gillesistä ehkä Sennaa lukuunottamatta. Sikäli voisin tähän yhtyä, että kuolleita ei yleensä sovi kritisoida, eikä Villeneuvea muistellessa yleensä mainita niitä hänen tyylinsä huonoja puolia. Jopa yleensä "ajattelevien" kuskien nimeen vannovat ylenkatsovat niitä hänen kohdallaan, mutta hulluhan se mies oli minkä tahansa vehkeen ohjaimiin päästessään.

Ehkä liiankin hullu. Muistan vuosien takaa jonkun ohjelman jossa haastateltiin Gillesin silloisia kilpakavereita ja he totesivat että esimerkiksi jos useat kuskit sanoivat että jotain paikkaa ei voi ajaa ihan täydellä kaasulla, niin Gilles meni ja kokeili täysillä. Löysi sitten itsensä puskista mutta väitti että kyllä sen voi kun vähän harjoittelee. Tämänlaisia tarinoita he kertoivat kylläkin tietynlaisen kunniotuksen sävyttämänä.
Olen tarttunut tähän Gillesin legendaarisuuteen ehkä siitä syystä että täällä monet jotka vaahtovat Gillesin nimeen eivät ole vielä syntyneetkään kun hän ajoi. Mihin heidän uhonsa perustuu; siihen että muutkin sanovat niin. Muitten kirjoituksiin ja tilastoihin ne perustuvat. On oikeastaan aika hauskaa että jos on jostain asiasta eri mieltä niin täällä hyökätään kimppuun ilman minkäälaista perustelua.:D
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Olihan tuo Gilles kuitenki rattimiehenä ihan eri kastissa, ku poikansa...:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Ehkä liiankin hullu. Muistan vuosien takaa jonkun ohjelman jossa haastateltiin Gillesin silloisia kilpakavereita ja he totesivat että esimerkiksi jos useat kuskit sanoivat että jotain paikkaa ei voi ajaa ihan täydellä kaasulla, niin Gilles meni ja kokeili täysillä. Löysi sitten itsensä puskista mutta väitti että kyllä sen voi kun vähän harjoittelee. Tämänlaisia tarinoita he kertoivat kylläkin tietynlaisen kunniotuksen sävyttämänä.
Olen tarttunut tähän Gillesin legendaarisuuteen ehkä siitä syystä että täällä monet jotka vaahtovat Gillesin nimeen eivät ole vielä syntyneetkään kun hän ajoi. Mihin heidän uhonsa perustuu; siihen että muutkin sanovat niin. Muitten kirjoituksiin ja tilastoihin ne perustuvat. On oikeastaan aika hauskaa että jos on jostain asiasta eri mieltä niin täällä hyökätään kimppuun ilman minkäälaista perustelua.:D
Hyvinkin todennäköisesti liian hullu... oma suosikkini on tarina siitä, kuinka perhe Villeneuven liikkuessa autolla Gillesin vaimo Joann matkusti takana lattialla kyyryssä, koska oli todennut sen olevan turvallisinta. Kertaalleen hänen kyydissään matkustaneen Sid Watkinsin mukaan Gillesillä oli siviililiikenteessä aukkoteoria - hän pystyi selviämään ehjin nahoin millä tahansa nopeudella mistä tahansa tilanteesta, koska aina oli mahdollista löytää liikenteestä aukko, josta mahtuu.

En ollut minäkään silloin syntynyt, mutta tilastojen ja kirjoitusten lisäksi olen katsonut myös kisoja siinä määrin, että väittäisin jonkunlaisen omankin kuvan jo muodostaneeni. Täytyy perusteluihin todeta sen verran, että voisi kuvitella nimenomaan sinun pystyvän tekemään aiheesta jotain ihan valideja argumentteja, eikä tyytyä väittämään tilastojen sanovan jotain, mitä ne eivät kerro ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Bobakki sanoi:
Hyvinkin todennäköisesti liian hullu... oma suosikkini on tarina siitä, kuinka perhe Villeneuven liikkuessa autolla Gillesin vaimo Joann matkusti takana lattialla kyyryssä, koska oli todennut sen olevan turvallisinta. Kertaalleen hänen kyydissään matkustaneen Sid Watkinsin mukaan Gillesillä oli siviililiikenteessä aukkoteoria - hän pystyi selviämään ehjin nahoin millä tahansa nopeudella mistä tahansa tilanteesta, koska aina oli mahdollista löytää liikenteestä aukko, josta mahtuu.

En ollut minäkään silloin syntynyt, mutta tilastojen ja kirjoitusten lisäksi olen katsonut myös kisoja siinä määrin, että väittäisin jonkunlaisen omankin kuvan jo muodostaneeni. Täytyy perusteluihin todeta sen verran, että voisi kuvitella nimenomaan sinun pystyvän tekemään aiheesta jotain ihan valideja argumentteja, eikä tyytyä väittämään tilastojen sanovan jotain, mitä ne eivät kerro ;)
Eräs seikka, mikä muistaakseni oli jossain Keken kilpa-uraa käsittelevässä kirjassa, on jäänyt päällimmäisenä mieleeni.. Nimittäin kun Gilles lensi viimeiseen F1-kilpailuviikonloppuunsa Belgian Zolderiin, laskeutumisen jälkeen miehen helikopterissa oli polttoainetta jäljellä vain parin minuutin lentoa varten.. Ilmailun turvamarginaalit alan miehenä tietäen tuo oli sulaa hulluutta :eek:

Varsinkin kun tuollaisen polttoainemäärän hukkaa helposti jo tuulen suunnan muuttuessa..

Ps. Sori offtopic
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sue_me sanoi:
Eräs seikka, mikä muistaakseni oli jossain Keken kilpa-uraa käsittelevässä kirjassa, on jäänyt päällimmäisenä mieleeni.. Nimittäin kun Gilles lensi viimeiseen F1-kilpailuviikonloppuunsa Belgian Zolderiin, laskeutumisen jälkeen miehen helikopterissa oli polttoainetta jäljellä vain parin minuutin lentoa varten.. Ilmailun turvamarginaalit alan miehenä tietäen tuo oli sulaa hulluutta :eek:

Varsinkin kun tuollaisen polttoainemäärän hukkaa helposti jo tuulen suunnan muuttuessa..

Ps. Sori offtopic
Gilles oli totaalisen sekaisin elämänsä viimeiset viikon Imolan tapahtumien johdosta, mutta käsittääkseni touhu oli helikopterin kanssa muutoinkin aika lailla sekopäistä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
Hyvinkin todennäköisesti liian hullu... oma suosikkini on tarina siitä, kuinka perhe Villeneuven liikkuessa autolla Gillesin vaimo Joann matkusti takana lattialla kyyryssä, koska oli todennut sen olevan turvallisinta. Kertaalleen hänen kyydissään matkustaneen Sid Watkinsin mukaan Gillesillä oli siviililiikenteessä aukkoteoria - hän pystyi selviämään ehjin nahoin millä tahansa nopeudella mistä tahansa tilanteesta, koska aina oli mahdollista löytää liikenteestä aukko, josta mahtuu.

En ollut minäkään silloin syntynyt, mutta tilastojen ja kirjoitusten lisäksi olen katsonut myös kisoja siinä määrin, että väittäisin jonkunlaisen omankin kuvan jo muodostaneeni. Täytyy perusteluihin todeta sen verran, että voisi kuvitella nimenomaan sinun pystyvän tekemään aiheesta jotain ihan valideja argumentteja, eikä tyytyä väittämään tilastojen sanovan jotain, mitä ne eivät kerro ;)
Kysyms oli siitä pidänkö Gillesin suorituksia F1-auton ratissa legendaarisina? En pidä! Se miten legendaarinen hän oli muuten, mm. juuri näiden "tarinoiden" mukaan, on ihan toinen juttu. Ovatko nämä "faktat" sinulle absoluuttinen todiste Gillesin legendaarisuudesta? Mikä sinulle riittää todisteeksi siitä että joku asia on "legendaarinen", ja joku toinen asia ei? Asia on hypoteettinen.
Tilastoihin vetosin siksi että mielestäni nekään eivät tue millään tavalla sitä että Gilles olisi mielestäni legendaarinen ratinkääntäjä. Hullu kyllä.:wink:
 
Ylös