gr.B rallitykki vs F1 vs muut

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eräiden nickien loputtomaan jankkaamiseen tuskastuneena lyödään hieman faktoja tiskiin. Kukin muodostakoon niiden perusteella omat johtopäätöksensä erilaisten autojen suorituskyvystä.

Paikkana Ahveniston moottorirata

vuonna 1984 Keke Roosperi veteli vapari Williams F1:lla (FW07) näytösajovauhtia (ei siis todellakaan 107% yrityksellä) radan ympäri aikaan 1'10 tasan.

Henri Toivonen osallistui kilpailulähtöön C-ryhmän Rothmans Porsche 956:lla samana vuonna ja kellotti ajan 1'18.16. Auto oli tuolloin LeMans säädöissä eli välitykset eivät meinnanneetkaan sopia Ahveniston mikkihiiri-radalle.

Marko Nevalainen on kiertänyt Apparan F3:lla aikaan 1'13.226 joka on toiseksi nopein virallinen kellotus. Edellä vain tuo Keken näytösajo.

Markus Palttala, joka tunnetusti on nopea ratakuljettaja ainakin Suomen mittapuun mukaan, on kellottanut GT-autojen rataennätyksen 1'18.004 ja joka sen alle meinaa mennä koppiautolla täytyy olla melkoinen epeli.

997 Cup S:n strategiset mitat ovat 324 kW / 1170 kg. Ei siis paperilla B-ryhmän ralliautojen tehoissa, mutta toisaalta auto on varta vasten suunniteltu rata-autoksi ilman mitään kompromisseja mm. alustan suhteen.

Sprinttiradoilla on nähty ettei nykypäivänä jollain MG Metrolla (6R4) edes meinaa ehtiä samoille sekunneille Evo-mitsujen saati Skoda WRC:n kanssa. Ja joku WRC Oktaavi ei edes edusta sitä WRC-autojen terävintä kärkeä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Etkö nyt olisi voinut postata tuonne jo olemassa olevaan ketjuun (tai siihen, mitä siitä on joka tapauksessa tullut).
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754


Jos 5-ryhmän Zakspeed Ford Capri turbolla ei pääse aikakauden F1 vauhtiin, niin lienee turha edes puhua mistään b-ryhmäläisten ylivoimasta vs. F1.
Autossa oli vuonna 1980 noin 450 hp ja painoa 790 kg. Painoa sen 100 kg vähemmin kuin b-ryhmäläisissä, tehoa tietysti himpun vähemmin, mutta alusta rata-ajoon suunniteltu.
 
Ylös