Kallio kuudes kovavauhtisissa aika-ajoissa
Red Bull KTM-tallin Mika Kallio ajoi kuudenneksi 250-kuutioisten luokan ensimmäisissä aika-ajoissa Barcelonassa. Kallion nopein kierros kulki ajassa 1.46,629 Montmelon kuumalla radalla.
Kärkeen porhalsi hallitseva maailmanmestari ja MM-sarjaa Aprilialla johtava Jorge Lorenzo, joka latasi Mugellon epäonnistumisestaan sisuuntuneena uudeksi paalupaikkaennätykseksi ajan 1.45,913. Aiempi ennätys, 1.46,238 oli Dani Pedrosan käsialaa kaudelta 2005.
Kallio jäi Lorenzon hurjasta vedosta 0,716 sekuntia, mutta jätti toisaalta tallikaverinsa Hiroshi Aoyaman reilusti taakseen. Kymmenenneksi ajanut japanilainen hyytyi suomalaiselle lähes 0,9 sekuntia.
Varttilitraisen ensimmäisissä aika-ajoissa liikuttiin rivakkaa vauhtia, sillä myös Aprilian Hector Barbera ja Hondalla Katalonian GP:n voittoa puolustava Andrea Dovizioso alittivat entisen paalupaikkaennätyksen.
Barberalle jäi Lorenzoon matkaa 0,100 ja Doviziosolle 0,288 sekuntia. Alustavasti eturivin neljänteen lähtöruutuun kiinnityksen otti Mugellossa 250-luokan voittotilinsä avannut Aspar-tiimin Aprilia-kuljettaja Alvaro Bautista ennen tallikaveriaan Alex de Angelisia.
Espanjalaisen Jorge Martinezin johtaman tiimin kuljettajien erot kärkeen olivat 0,523 ja 0,535 sekuntia.
Uusia osia KTM-pyöräänsä saaneen Kallion huippunopeus oli myös kohdallaan Montmelossa, jota hän ei ole pitänyt koskaan mieliratanaan.
Kallio mittautti session neljänneksi kovimman huippunopeuden, 271,8 kilometriä tunnissa. Lorenzo tarjoili kotiyleisölleen herkkua tässäkin mielessä: 275,8 km/h.
”Kilpailukyky on selvästi parantunut”
Helteinen 33 asteinen perjantain aika-ajopäivä oli monella tapaa positiivinen Mika Kalliolle.
- Tällä kaudella meillä on ollut säätöjen kanssa usein ongelmia juuri lämpöisellä kelillä. Nyt pyörämme kilpailukyky on selvästi parantunut, aivan kuten ennakoin edellisen Italian kisan perusteella, Mika Kallio vertaili.
- Paljon jäi toki vielä varaa kierrosajan parannukselle, koska en päässyt ajamaan ruuhkan takia kovin monta puhdasta kierrosta.
Kallion paras kierros kulki siis aikaan 1.46,629. Parhaiden sektoriaikojen valossa ajasta olisi voinut nipistää lähes puoli sekuntia.
Suomalainen kirjasi radan kakkossektorille päivän kovimman ajan.
- Aika harvinainen juttu, että nopeimmaksi jääneelle kierrokselleni ei osunut yhtään parhaita sektoriaikojani. Tämäkin kertoo siitä, että en juuri päässyt ajamaan niitä puhtaita kierroksia, Kallio kertasi.
- Jakson lopussa minulla oli taas pientä epäonnea. Viimeiset kierrokset menivät pilalle, kun uusi eturengas pompotti rajusti mutkiin käännyttäessä. Rengasvalmistaja otti renkaan tutkittavaksi.
- Yritän lauantaina kiristää vauhtia ja taistella eturivin lähtöpaikasta. Se on selkeä tavoite, Kallio päätti.