GT ja protot 2013

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tuli katsottua FIA WEC - Fuji 6h kisa kokonaan, josta ei ajettu kuin 16 kierrosta turva-auton perässä ja kolmannen kerran kun tuli punainen lippu, niin kisa jäi siihen ja voittajiksi julistettiin Toyota Racingin kolmikko Kazuki Nakajima & Alex Wurz & Nicolas Lapierre.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
ALMS:n viimeinen kausi saatu päätökseen; voittoon ajoi Rebellion Lola/Toyota kuskeinaan: Nick Heidfeld / Neel Jani / Nicolas Prost
http://www.alms.com/results
-97 Päivän päästä starttaa uuden USCR-sarjan ensimmäinen kausi perinteisellä Daytona 24 h -kisalla. :)
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Samaa paskaa jauhaa kun aiemminkin pressitiedotteissa. Eli pähkinänkuoressa koko tämä "yhyy, antakaa meille suosiolliset säännöt tai me ei tulla" on vaan savuverho sille että koko Garage 56 on halpaa jolla saa ison PR:n ilman että tarvitsee oikeasti kilpailla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
WEC:n tulevaisuus näyttää sikäli valoisalta, että LMP1-luokkaan on aikeissa tulla sankka joukko valmistajia, viimeisimpänä lisäyksenä Welter Racing sen jatkoksi kun lasketaan enemmän tai vähemmän varmasti mukaan ilmoittautuneet OnRoak Automotive (OAK Racing), ORECA (Rebellion R-One), Perrinn Ltd, Dome, ADESS AG ja Wirth Research (HPD coupe), pitäisi lähtöruudukko coupemallisten protojen osalta olla kunnossa noiden lisänä vielä tehdastallit Audi, Porsche & Toyota:
http://sportscar365.com/wec/welter-racing-developing-lmp1-car-for-2014/
-eri asia sitten, mitkä kaikki autot "aikuisten oikeesti" nähdään kisoissa. :dunno:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mulsanne Cornerin huhujen mukaan Porsche LMP1:n moottori saattaa olla rakenteeltaan bokseri-4, sivusto epäilee kuitenkin itsekin vahvasti juorun paikkansapitävyyttä:
http://www.mulsannescorner.com/newssept13.html
-itse näkisin ainoana traditionaalisena vaihtoehtona bokseri-6:n. :dunno:
Eikös tämä "world engine" sääntö koskekaan LM-protoja? Voisin kuvitella että LM-protoihin pakotetaan samankaltainen V6 konstruktio kuin on tulossa F1:iin. Toki tarpeellisessa määrin downgreidattuna.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eihän myöskään suunnitelma F1:ien ja WRC:n samasta lohkosta toteutunut, sen sijaan Hondan tuleva LMP-moottori tulee olemaan kai samalla lohkolla kuin merkin Indycar-kone. Olen jo vuosia kärsivällisesti odottanut C-ryhmän kaltaisen umpiprotoluokan paluuta, ensi vuonnahan LMP1-luokkaan kelpuutetaan vain coupe-malleja, mutta silti kalusto tulee olemaan liiankin kirjavaa kaikkine Deltawing/Nissan ZEOD RC -viritelmineen (omasta mielestäni tuo vekotin sopisi paremmin valaan dildoksi kuin kilpa-autoksi, mutta jos ACO niin haluaa, niin voihan se ottaa La Sarthelle mukaan vaikka sähköiset invamopot). :dunno:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös tämä "world engine" sääntö koskekaan LM-protoja? Voisin kuvitella että LM-protoihin pakotetaan samankaltainen V6 konstruktio kuin on tulossa F1:iin. Toki tarpeellisessa määrin downgreidattuna.
Ei. Mikään ei sitä estä käyttämästä, mutta valmistajalle sellainen lienisi kompromissi ja privaattitiimeille aivan liian kallis (suoraan F1-toimittajalta ostettuna).

2014-moottorisäännöthän on itse asiassa hämmästyttävän lyhyet:

Engine is free except following restrictions:

- Only Petrol and Diesel 4 stroke engines with reciprocating
pistons are permitted.
- Engine cubic capacity is free for "LM" P1-H cars and must
not exceed 5500 cm3 for "LM" P1-L cars.

- Fuel mass flow must not exceed a limit described in the
table in Appendix B.
- Ratio of supercharging pressure must not exceed 4.0.
Luit aivan oikein, eli ei ole mitään tilavuus tai sylinterirajoituksia. Tosin tiukka polttoainevirran rajoitus tarkoittanee, että joku V12 ei tule olemaan voittajan valinta.

http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/TECHNICAL REGULATIONS LMP1 (2014)-V08-27.09.2013-FINAL.pdf
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Porschen LMP1- tulee saamaan vapaastihengittävän bensakoneen voimanlähteekseen todennäköisesti sähkömoottorin avittamana:
http://overdrive.in/news/porsches-2014-lmp1-challenger-gets-petrol-power/
Tuossa on kyllä useampi asiavirhe ja tuo ahtamattomuus on yksi niistä. Virallisestihan sitä ei ole julkaistu ja huhutkin on heikkoja, mutta tämä ei 100% varmasti ole vapaasti hengittävän ääni:

https://mediacru.sh/8Euf7X256PCK
https://mediacru.sh/wcdU5lNDPHLQ
http://www.youtube.com/watch?v=Y7lHy4GDCok
http://www.youtube.com/watch?v=QwAXNdwU35A
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Itsekin kyllä ihmettelen, mitä mieltä olisi pienessä vapari-bensakoneessa. Oma toiveeni moottoriksi on edelleen bokseri-6. :doubtful:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
http://www.worldcarfans.com/113103165343/porsche-lmp1-racecar-debuts-on-video-could-have-tdfi-engine

Tässä jutussa on pari videota kyseisestä Porschesta.
Mitä nyt videoita on kuunnellut niin ei tuo kyllä dieseliltä kuulosta.

En tiedä onko se luokitusten mukainen, mutta itsekin toivoisin 3l bensabokseri turboa viivalle, sitten olis laitetta vähän, joka makuun. Mielestäni olisi aika outoa VAGin tuoda viivalle kaksi samanlaista konseptia. Rahaahan siinä toki säästyisi.

Kisan kannaltahan tässä on aika hyvä tilannehan. Itse olen Toyotan kokonaisuuden kannattaja. Omanäkemys on, se että vaikka turbomaailmassa eletäänkin niin tavalliselle kuluttajalle hybridibensa vapaastihengittävällä korkeanpuristussuhteen omaavalla 2-3,5l polttomoottorilla (esim. Mazdan Sky-G tai Toyotan Atkinsonsykli tapainen) on tulevaisuudessa se halvin tapa tehdä toimiva, taloudellinen sekä suorituskykyinen mylly.
 
Ylös