Tarkoitetaanko tässä nyt Scancaria vai AKK:n suunnittelemaa SS:n korvaajaa?
Jos jälkimmäisestä on kyse, niin ei ainakaan nykyiset säännöt oli hyvä alku. Ensinnäkin: "Auto tulee olla sarjavalmisteinen ja VOI OLLA luokiteltu ryhmään 1-4, A, B tai ST (Super Touring)." -Mitä tämä nyt sanoo? Voi olla luokiteltu... Siis pitääkö vai ei?? "Luokitus saa olla kansainvälisesti päättynyt." -Siis ilmeisesti ON PITÄNYT OLLA LUOKITELTU HISTORIAN SAATOSSA?
"Special Saloon luokkaan hyväksytään myös FIA säännön mukaiset GT2-luokan autot, joilla on FIA:n myöntämä passi. Liite J: art. 251,252 ja 253 on otettava huomioon."
Hullua on, että säännöt ensin sallivat esim. Dodge Viper GTS-R:n mukaan, koska kyseessä on luokiteltu GT2-auto. MUTTA SS-säännöt rajaavat moottoritilavuuden 6800 kuutiosenttiin. Viperissä on vajaan 8000:n kone! Huomioitavinta on muuten, ettei nykyiset säännöt laillista Ryhmä 5:n autoja. Alkuperäinen SS kun taisi olla 5 + B.
Jos itse kirjoittaisin säännöt: Alkais teksti ehkä tähän tyyliin:
Special Saloon auton tulee olla sarjavalmisteinen, luokiteltu ryhmään 1-4, B tai ST (Super Touring). Special Saloon luokkaan hyväksytään myös seuraavien sarjojen/luokkien kalusto, erikseen mainittavilla muutoksilla:
- FIA-luokat GT ja N-GT (Huom. termiä GT2 ei ENÄÄN TUNNETA!),
- ACO:n GTS ja GT
- British GT
- Belcar
- All Japan GT
- Grand-Am
- Trans-Am
- NASCAR
- DTM
- BTCC / STW
Kiellettyjä ovat FIA:n GT1 -sarjaan luokitellut autot!
Kyseisten luokkien/sarjojen autojen moottoreihin saa tehdä vapaasti muutoksia ja myös moottorimerkin vaihto sallittu, mutta moottorin on mahduttava sille varattuun tilaan.
Moottoritilavuus vapaa! -Tuskin sinne kovin isoa myllyä kannattaa laittaa...
.
.
.
Kylmä tosiasia on, ettei Viperin kaltaista autoa kannata rajata ulos säännöistä, sillä nykyinen GTS-R ei enään ole kauaa kilpailukykyinen "arvosarjoissa", joten niitä tulee olemaan pian paljon kaupan... Kyseinen seikka on jo tainnut tapahtua Porsche 911 GT2:n kohdalla? Amerikkalaisten sarjojen autot taasen taitavat olla aina halpoja? NASCAR -autojen kieltämistä ei voida perustella ainakaan turvasyillä sillä kyseisillä autoilla ajetaan yhtä maailman arvostetuinta arvosarjaa, eikä turvallisuus ole eräissä sarjan radoissa sen kummempaa Suomalaisten ratojen ollessa hitaampia.
BTW: Ne lupaamani rata-autoilulinkit ovat nyt "ONLINE"
http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/autourheilu/index.htm