GT-luokka

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kerätäänkö tähän tietoa uudesta luokasta!.
Mikä on vuosi jolloin tulee jne...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tarkoitetaanko tässä nyt Scancaria vai AKK:n suunnittelemaa SS:n korvaajaa?

Jos jälkimmäisestä on kyse, niin ei ainakaan nykyiset säännöt oli hyvä alku. Ensinnäkin: "Auto tulee olla sarjavalmisteinen ja VOI OLLA luokiteltu ryhmään 1-4, A, B tai ST (Super Touring)." -Mitä tämä nyt sanoo? Voi olla luokiteltu... Siis pitääkö vai ei?? "Luokitus saa olla kansainvälisesti päättynyt." -Siis ilmeisesti ON PITÄNYT OLLA LUOKITELTU HISTORIAN SAATOSSA?
"Special Saloon luokkaan hyväksytään myös FIA säännön mukaiset GT2-luokan autot, joilla on FIA:n myöntämä passi. Liite J: art. 251,252 ja 253 on otettava huomioon."

Hullua on, että säännöt ensin sallivat esim. Dodge Viper GTS-R:n mukaan, koska kyseessä on luokiteltu GT2-auto. MUTTA SS-säännöt rajaavat moottoritilavuuden 6800 kuutiosenttiin. Viperissä on vajaan 8000:n kone! Huomioitavinta on muuten, ettei nykyiset säännöt laillista Ryhmä 5:n autoja. Alkuperäinen SS kun taisi olla 5 + B.

Jos itse kirjoittaisin säännöt: Alkais teksti ehkä tähän tyyliin:
Special Saloon auton tulee olla sarjavalmisteinen, luokiteltu ryhmään 1-4, B tai ST (Super Touring). Special Saloon luokkaan hyväksytään myös seuraavien sarjojen/luokkien kalusto, erikseen mainittavilla muutoksilla:
- FIA-luokat GT ja N-GT (Huom. termiä GT2 ei ENÄÄN TUNNETA!),
- ACO:n GTS ja GT
- British GT
- Belcar
- All Japan GT
- Grand-Am
- Trans-Am
- NASCAR
- DTM
- BTCC / STW

Kiellettyjä ovat FIA:n GT1 -sarjaan luokitellut autot!

Kyseisten luokkien/sarjojen autojen moottoreihin saa tehdä vapaasti muutoksia ja myös moottorimerkin vaihto sallittu, mutta moottorin on mahduttava sille varattuun tilaan.
Moottoritilavuus vapaa! -Tuskin sinne kovin isoa myllyä kannattaa laittaa...
.
.
.

Kylmä tosiasia on, ettei Viperin kaltaista autoa kannata rajata ulos säännöistä, sillä nykyinen GTS-R ei enään ole kauaa kilpailukykyinen "arvosarjoissa", joten niitä tulee olemaan pian paljon kaupan... Kyseinen seikka on jo tainnut tapahtua Porsche 911 GT2:n kohdalla? Amerikkalaisten sarjojen autot taasen taitavat olla aina halpoja? NASCAR -autojen kieltämistä ei voida perustella ainakaan turvasyillä sillä kyseisillä autoilla ajetaan yhtä maailman arvostetuinta arvosarjaa, eikä turvallisuus ole eräissä sarjan radoissa sen kummempaa Suomalaisten ratojen ollessa hitaampia.


BTW: Ne lupaamani rata-autoilulinkit ovat nyt "ONLINE" http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/autourheilu/index.htm
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
<STRONG>Tarkoitetaanko tässä nyt Scancaria vai AKK:n suunnittelemaa SS:n korvaajaa?

Jos jälkimmäisestä on kyse, niin ei ainakaan nykyiset säännöt oli hyvä alku. Ensinnäkin: "Auto tulee olla sarjavalmisteinen ja VOI OLLA luokiteltu ryhmään 1-4, A, B tai ST (Super Touring)." -Mitä tämä nyt sanoo? Voi olla luokiteltu... Siis pitääkö vai ei?? "Luokitus saa olla kansainvälisesti päättynyt." -Siis ilmeisesti ON PITÄNYT OLLA LUOKITELTU HISTORIAN SAATOSSA?
"Special Saloon luokkaan hyväksytään myös FIA säännön mukaiset GT2-luokan autot, joilla on FIA:n myöntämä passi. Liite J: art. 251,252 ja 253 on otettava huomioon."

Hullua on, että säännöt ensin sallivat esim. Dodge Viper GTS-R:n mukaan, koska kyseessä on luokiteltu GT2-auto. MUTTA SS-säännöt rajaavat moottoritilavuuden 6800 kuutiosenttiin. Viperissä on vajaan 8000:n kone! Huomioitavinta on muuten, ettei nykyiset säännöt laillista Ryhmä 5:n autoja. Alkuperäinen SS kun taisi olla 5 + B.

Jos itse kirjoittaisin säännöt: Alkais teksti ehkä tähän tyyliin:
Special Saloon auton tulee olla sarjavalmisteinen, luokiteltu ryhmään 1-4, B tai ST (Super Touring). Special Saloon luokkaan hyväksytään myös seuraavien sarjojen/luokkien kalusto, erikseen mainittavilla muutoksilla:
- FIA-luokat GT ja N-GT (Huom. termiä GT2 ei ENÄÄN TUNNETA!),
- ACO:n GTS ja GT
- British GT
- Belcar
- All Japan GT
- Grand-Am
- Trans-Am
- NASCAR
- DTM
- BTCC / STW

Kiellettyjä ovat FIA:n GT1 -sarjaan luokitellut autot!

Kyseisten luokkien/sarjojen autojen moottoreihin saa tehdä vapaasti muutoksia ja myös moottorimerkin vaihto sallittu, mutta moottorin on mahduttava sille varattuun tilaan.
Moottoritilavuus vapaa! -Tuskin sinne kovin isoa myllyä kannattaa laittaa...
.
</STRONG>
Hvyin sanottu ja perusteltu ! Vahinko vain että ne shtanan puupäät tuolla AKK:ssa omaavat extraterrestiaalisen älykkyyden olla automaagisesti oikeassa aina ja kaikkialla.... Unhodit muutes sen, että ns. uusien sääntöjen nojalla nämä Megatronit yms. rajataan pois, koska "moottorin tulee olla sarjavalmisteinen h-auton moottori jota on valmistettu min. 200 kpl/12kk". Lisäksi ovat unohtaneet säännöistä pois kertoimen Wankel-moottoreille. Esim RX-7 Maksalaatikon kaksikammioinen Wankeli on hieman yli litrainen josta seuraa että ko. myllyllä varustetun kinnerin minimipaino on 655 kg. Siihen fööni kylkeen niin minimipaino on siltikin vasta 800 kg... Toisin kuin jos nokalla on Chevyn 5.7 V8 => painoa vaa'alla on löydyttävä 1226 kg. Koita siinä sitten pärjätä... En ollenkaan ihmettele, että V8-miehet jätti päättyneen kauden ajamatta. Enkä kyllä näe mitään suurempaa ryntäystä radalla myöskään jatkossa. :(
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by Zep:
<STRONG>...

Kylmä tosiasia on, ettei Viperin kaltaista autoa kannata rajata ulos säännöistä, sillä nykyinen GTS-R ei enään ole kauaa kilpailukykyinen "arvosarjoissa", joten niitä tulee olemaan pian paljon kaupan...
...
</STRONG>
Eipä ole kauaa enään kilpailukykyinen ja luokittelukin päättyy 2004, joten suht. edukkaasti saisi varmasti jo vuoden - parin päästä. Yksilöitähän löytyy euroopastakin melkoisesti.

Viperistahan on tulossa siviilipuolellekin uusi malli vuonna 2003, mikä "vanhentaa" nyt kilpakäytössä olevat viperit. Tehtaalta tulee myös kisavalmis competition-malli 2002 lopussa, jota ei kuitenkaan huhujen mukaan luokitella FIA-käyttöön vaan amerikan cup-sarjoihin. Hinnaksi arvioitu 100 000 taalaa, mutta saatavuus on rajoitettu. Lisää tietoa http://www.vipercompetitioncoupe.com

Nuo painorajathan pitävät huolen ettei suomen radoilla viperilla varmaankaan voitettaisi vaikka moottoritilavuudeltaan se sallittaisiinkin.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Niin, periaatteessahan tuo "uusi" GT-luokka on jo olemassa SuperSaloonien sääntöjen mukaan. Jos kuljettajia vain löytyisi niin luokan tulevaisuus voi olla valoisakin. Mielestäni endurance EMA syö kuljettajia tästä luokasta, koska sen periaatteet on maailman GT-luokkia lähempänä (autot eivät ole!).

GT-autot ovat sen verran kalliita että niiden käyttäminen on järjenvastaista näissä noin 40 kilometrin mittaisissa kisoissa, joissa pitää ottaa riskejä lähdössä ja ohituksissa. Eli tunnin tai parin kisoja niin kalustokustannukset pysyvät järkevällä tasolla; ei vaurioita kolareista eikä liiallisesta kulumisesta. Kuljettajia 1 tai 2.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuoreen VM:n huhut kielivät myös Ruotsin kieltävän putkirunkoiset autot, joten jos nämä sallitaan ScanCarissa, on luokan menestys taattu? Kieltämättä Spyder on oikeassa mitä tulee EMA-luokkaan. Toisaalta GT-auton kilpailukyky varmaankin vain nousee, jos kilpailun pituus on alle autolle suunnitellun. Nämä autothan on tehty kestävyysajoja silmälläpitäen ja lyhyissä kilpailuissa autosta voidaan repiä enemmän tehoa luotettavuuden kärsimättä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
<STRONG>Tuoreen VM:n huhut kielivät myös Ruotsin kieltävän putkirunkoiset autot, joten jos nämä sallitaan ScanCarissa, on luokan menestys taattu? Kieltämättä Spyder on oikeassa mitä tulee EMA-luokkaan. Toisaalta GT-auton kilpailukyky varmaankin vain nousee, jos kilpailun pituus on alle autolle suunnitellun. Nämä autothan on tehty kestävyysajoja silmälläpitäen ja lyhyissä kilpailuissa autosta voidaan repiä enemmän tehoa luotettavuuden kärsimättä?</STRONG>

Luin tuon samaisen jutun ja mieleeni tuli kysymys: Jos kansallinen kattojärjestö nimenomaan kieltää jonkin teknisen ratkaisun, niin voidaanko tämä päätös noin vain kiertää byggaamalla pystyyn oma sarja, jossa ei ajettaisi kansallisesta mestaruudesta vaan jostain omasta "kannusta" ?? Kommentteja toivotaan eritoten "pitkän linjan rataketuilta" a la Esa S & Arto S :confused:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Äh...taas meni kahden tunnin työt roskikseen, kiitos Explorerin. Aloitetaans alusta, lyhyesti:

GT2-luokkaan FIA-luokitelluista autoista

DODGE VIPER GTS
FERRARI F50
LISTER STORM
MARCOS MANTARA LM600
PORSCHE 911 CARRERA RS 3.8
PORSCHE 911 TURBO GT2
PORSCHE 911 CARRERA RS 3.8 (993)
PORSCHE 911 GT 3 Cup (996)
RENAULT SPIDER TYPE EFOH
SALEEN MUSTANG SR

vain Marcos, Saleen ja Porschet käyvät SS:eihin. Spider merkkiluokan autona tuskin on kilpakelpoinen ja mitenköhän AKK suhtautuisi autotyyppiin. Ferrari ei koskaan päässyt kunnolla radoille, joten se on siten poissa laskuista.

Taitaa AKK yrittää tehdä enemmänkin Super Touring luokkaa! Mikä ei todellakaan ole järkevä tie autojen ollessa todennäköisesti jopa kalliimpia.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Ihan kuriositeettina täytyy mainita, että Baltian ratakisoissa ajetaan aina päivän lopuksi "vaba klass". Viivalla on nähty mm. Estfield eli jonkinlainen paikallinen Lotus 7-kopio. Eihän ko. laitetta ole voitu luokitella missään, koskaan? Lisäksi ainakaan näkemässäni yksilössä ei ollut edes turvakehikkoa, vaan ainoastaan kaari. Varsinaista SS-kalustoa ei ole juuri näkynyt, kun ainoat V8-moottorit ovat perinteisesti olleet kuorma-autoissa. Jos putkirunkoinen kalusto ei mahdu Suomessa enää mihinkään starttiin, niin aina voi mennä Baltiaan ajamaan. Kalliinpuoleista laivamatkaa ehkä vähän kompensoisi pienemmät kulut paikan päällä. Harmi vaan että radat on aika heikkoja ehkä Riikaa lukuunottamatta.
 

Viper

Member
Liittynyt
20.5.2001
Viestit
9
Onko kellään kanavia Eestiin päin joka vois selvittää tuon vaba klass systeemin, vois olla ihan hieno???kokemus käydä eestissä ajamassa kilpaa...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Kokkis:
<STRONG>Ihan kuriositeettina täytyy mainita, että Baltian ratakisoissa ajetaan aina päivän lopuksi "vaba klass</STRONG>
Tiedätkö löytyykö mistään tuloksia noista kisoista ?? Oon kattellu noita virolaissivuja ja niillä ei ole ollut muita luokkia kuin Formula Baltic, Super 1600 ja 2000.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Muutaman kerran se taisi jäädä ajamatta kun ei ollut tarpeeksi lähtijöitä maksamaan lisäluokan ilmoittautumismaksua. Mestaruksistakaan ei ajettu, kun osallistujia oli niin vähän. Mutta esim Lasnamäen kilpailussa lähtö ajettiin, tuloksia löytää: http://www.auto.ee/sport/ringrada/2001/010901_t.html

ja kyseiseltä www.auto.ee sivuilta muutakin tietoa Viron autourheilusta, tosin vain paikallisella kielellä. Ajattelin kirjoittaa jotain Viron rata-autoilusta joskus tulevaisuudessa tuonne muun moottoriurheilun puolelle, jos jotakuta vaikka kiinnostaisi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis putkirunkoinen kisapeli ei AKK:n mukaan ole enää kelvollinen rata-autoksi.
Pitäisiköhän ko. tahon mennä kertomaan tämä myös ALMS-sarjan sääntönikkareille ja LeMansin järjestäjille.
Ymmärtääkseni Steve Saleen on rakentanut kohtuullisen kilpailukykyisen Saleen-Mustangin, perustaen auton nimenomaan putkirungolle.
GM:n ja Porschen väki itkee ko. autosta, ettei se ole luokitusten mukainen.
Auton turvallisuutta kai kukaan ei ole kiistänyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tällaseen uuteen saksalaiseen rata-sarjaan törmäsin:
http://www.v8star.com

Ilman minkäänlaista saksan taitoa ymmärsin seuraavaa: putkirunko ja moottori identtisiä kaikissa autoissa, mutta siluetiksi voi valita mieleisensä. Moottorina Roushin virittämä V8. Eräänlainen tehokkaiden autojen "merkkiluokka" siis.

Huomattavaa muuten on, että vaikka kyseessä on saksalainen uusi luokka, on käytössä putkirunko!! Tosin kuskin turvallisuus on taattu hiilikuituisella kaukalolla.

Kyseisessä luokassa vois olla paljon miettimisen aihetta AKK:lle.

Yksi mahdollisuushan olis määrätä kyseinen runko uusille "itse rakennetuille" autoille pakolliseks, mutta soveltaa moottorisääntöjä vapaammaks. Esim. Moottori pitäisi olla "korimallin" kanssa "samasta tehtaasta", mutta myös turbokoneet sallittais. Muutenhan Superit vois jatkaa kansainvälisten urheiluautoluokkien "kaatopaikkana".

Taikka sit tehtäis niinkin radikaali päätös kuin, että ajetaan Superit täysin alas ja otettais V8 Star tilalle sovellettuna. Samalla saatais sekä uusi nopea "merkkiluokka", että "Superauto -luokka". Runko olisi kaikille sama, mutta siluetin, moottorin ja siipien kanssa sais värkkäillä.

Mystistä kyllä edelleenkin on AKK:n pelot putkirunkoja kohtaan, saatikka sitten myös hiilikuiturunkojen kieltäminen. Eiköhän olis aika helppo valvoa valmistuksen riittävä tasokkuus. Kun se kerran onnistuu teollisuudessa, niin eiköhän sen saisi onnistumaan myös kilpa-autoja tehtäessä? Ilmeisesti AKK:n tekniikkaosastolla ei löydy vaadittavaa teknillistä asiantuntemusta...

Jos (ja kun) putkirungoissa pelätään juuri kuskien turvallisuuden puolesta, saattaisi V8 Star -luokan käyttämä hiilikuitukonsepti tuoda keinot turvallisuuden parantamiseksi. -Ja eihän sen ole pakko olla hiilikuitua, kunhan vaan riittävä laskennallinen kovuus saadaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu siltä näyttäis... Eiköhän luokkaa kuitenkin vielä voidan pitää "uutena" yhden kaudenkin jälkeen?

Tästä näet konstruktion parhaiten: http://www.v8star.com/2001/images/galerie/2001/wallpapers/05_1024.jpg


Tuli tuossa mieleen saksalaisia sivuja läpikäydessä (aina kun törmäs Beetle Cuppiin), et oliskohan yksi Mini Tonnia kaikki nämä vuodet hengissäpitänyt seikka se, että vastaavalla kalustolla on aina ajettu myös muualla kilpaa. -> Jos uutta merkkiluokkaa pykätään, pitää se olla kansainvälinen a'la Beetlet tai Cliot.

[ 21-11-2001: Message edited by: Zep ]
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Zep:
<STRONG>

Ilman minkäänlaista saksan taitoa ymmärsin seuraavaa</STRONG>
Ja kuten viime keväänä silloiselle löytäjälle kerroin, siellä on myös sivut enkuksi...

Nyt sit muistelua: eikös just tän luokan kiulua testatessa Alboreto kuollut ??
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Just ennätin huomata saman ennen kommenttiasi. Klikkailin vain mahdollisimman nopeesti sivuille huomaamatta moista optiota.

Kyllä Albo kuoli Audin protoo testatessa. Rengastesteissä. Samaisella ACO -sääntöjen mukaisella protolla jolla Audi siis kilpailee ALMS:ssä ja Mansessa. Muistaakseni Misukoista oltiin hieman huolissaan -> V8 Star käyttää Goodyeareita.

Aika mukavaa porukkaa on tossa luokassa mukana. Pääpyörittäjänä toimii kait ex-Sauberisti Max Welti. Zakspeedi on mukana tallina ja kuskeina häärää mm. Kurt Thiim, Roland Asch, Johnny Cecotto, Kris Nissen, Karl Wendlinger (nykyään kyllä Bemulla Amerikassa), Marcel Tieamann ja Harald Becker.

Mikäli DTM ei saa lisää merkkejä kasaan, taitaa tämä luokka vallata alaa. Enkä ihmettelisi, vaikka tanskalaiset adoptoisivat luokan Nissenin ollessa mukana. -Kyseinen herra taitaa edelleen ajella Specialeissa ex-DTM Mesellään...

[ 21-11-2001: Message edited by: Zep ]
 
Ylös