Hassut autot F1:n historiassa

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Lolan autothan kävi australiassa -97 ajamassa yhden aika-ajon, jos jollakin on kuva noista autoista niin laittakaa kuva tänne. Mielestäni nuo autot ansaitsevat hassun auton maineen jo sillä että noin surkeaa menestystä on kenenkään vaikea nykyään saavuttaa,kisaan astihan kumpikaan ei päässyt mukaan. Muistaakseni jomman kumman auton perä nähtiin vilaukselta aika-ajossa.
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Brabhamin historiassa näkyy kehitys hyvin, Kielimuuri voi kyllä haitata.




Vinksahtanut versio.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
williams sanoi:
Lolan autothan kävi australiassa -97 ajamassa yhden aika-ajon, jos jollakin on kuva noista autoista niin laittakaa kuva tänne. Mielestäni nuo autot ansaitsevat hassun auton maineen jo sillä että noin surkeaa menestystä on kenenkään vaikea nykyään saavuttaa,kisaan astihan kumpikaan ei päässyt mukaan. Muistaakseni jomman kumman auton perä nähtiin vilaukselta aika-ajossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Outoja ratkaisuja

Lotus yritti viedä 79-mallissa käytetyn maaefektin niin pitkälle, ettei etu- ja takasiipiä olisi tarvittu lainkaan. Tällä 80-mallilla ajettiin testejäkin, mutta kisassa käytettiin muiostaakseni ainoastaan perinteisempää siivillä varustettua versiota.

Lotus yritti helmojen kieltämisen jälkeen vielä toistakin mullistavaa ratkaisua. Lotus 88:ssa oli kaksi runkoa sisäkkäin. Se, johon renkaat oli ripustettu oli käytännössä lähes jousittamaton ja kuski taas istui jousitetussa sisärungossa. FISA (FIAn nimi niihin aikoihin) kielsi ratkaisun laittomana. Ulompi runko kun laskeutui lähes raapimaan maata muodostaen helmat, jotka siis oli kielletty.

Ensing ei "halunnut" kopioida Lotuksen maaefektiratkaisua (lue: ei ollut varaa kehitystyöhön), joten he lykkäsivät jäähdytyssäleikön sivuponttoonien sijaan suoraan auton keulaan. Luultavasti rumin F1, josta minä olen nähnyt kuvan.

Arrows A2 oli myös mielenkiintoisen näköinen. Keula oli pyöreä kuin 50-luvulta, sivuponttoonit ylettyivät eturenkaiden väliin ja takasiipi oli laskettu rungon tasolle sivulautojen raapiessa maata.
Pari kuvaa, joista olen poistanut sponsorit aikoinaan tietokilpailutarkoituksessa:
http://www.sunpoint.net/~webslave/kuvat/carquiz1.jpg
http://www.sunpoint.net/~webslave/kuvat/carquiz2.jpg

Siinäpä ratkaisuja 70-80-lukujen vaihteesta, jolloin säännöt vielä antoivat tilaa persoonalliselle suunnittelulle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Re: Outoja ratkaisuja

WebSlave sanoi:

Siinäpä ratkaisuja 70-80-lukujen vaihteesta, jolloin säännöt vielä antoivat tilaa persoonalliselle suunnittelulle.
Todellakin ikävän tarkkoja nuo nykysäännöt, olisi paljon mielenkiintoisempaa nähdä edes hieman erinäköisiä autoja radalla, nyt kun isoimmat erot ovat lähinnä hieman eri muotoiset spoileriratkaisut. :thumbdown
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
NiPzyyZ? Mikä tuosta Ferrarista tekee hassun? Tuohan on just niitä tyylikkäitä legendaarisia Maranellon punaisia Ferrareita, missä jyllää takana vielä V12 kone! Ei siinä ole mitään hassua, päinvastoin! :thumbup:
 

Omenapora

Member
Liittynyt
27.12.2004
Viestit
9
Välillä miettii, että katsookohan jotkut tiimit eläimistä mallia nokan suhteen :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Omenapora sanoi:
Välillä miettii, että katsookohan jotkut tiimit eläimistä mallia nokan suhteen :)
Olen jostain kuullut että ainakin lentokoneiden suunnittelijat ja vissiin joidenkin autojenkin vastaavat ovat ottaneet mallia esim. haikaloista, niillä kun tuntuu olevan aero- tai pitäisikö sanoa hydrodynaamisesti varsin tehokas muotoilu. Epäilemättä myös jotkut albatrossit ym. ovat olleet lentokoneiden ja ehkäpä tiirat ja pääskyt hävittäjien muotoilijoiden innoittajia...

Edit. vrt. paholaisrousku ja concordehävittäjä tai vaikkapa stealth-hävittäjä... Kyl se luonto on fiksu, toisaalta kyseessähän on vain evoluutioteoria, niin luuliskin tuossa ajassa keksivän tehokkaita muotoja.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
NiPzyyZ: Tuossahan on yksi kautta aikojen kauneimmista Ferrari F1:sistä ja nokassa ei tuohon aikaan ollut mitään ihmeellistä. 640 ja sen evoluutioversio 641, joka on kuvassa, toki olivat käänteentekeviä autoja sikäli, että omasivat puoliautomaattisen vaihdelaatikon.

Erikoiseksi tekee myös ponttoonien muoto, jossa olisi kyllä luullut olevan kopioitavaa muillekin... 640:ssä ei ollut aluksi ilmanottoa ollenkaan tuolla turvakaaren seutuvilla. John Barnardin luomuksia.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
olen itse seurannut formuloita vuodesta 1998 lähtien joten kyllä minulla siinä riittää ihmeteltävää :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, ainakin itselle nuo 90-luvun alun laitteet on parhaimman näköisiä. Varsinkin tuo 641/2 on todella kaunis ja puhdaslinjainen auto. Leveät sliksit, leveä raideväli, yksinkertaiset siivet jne. tekivät monista tuon ajan autoista todella edustavan näköisiä. Ne ovat jotenkin tasapainossa. Ehkä yksi tekijä on se, että takasiiven yläreuna ja moottorin ilmanottoaukko ovat samalla korkeudella.

Matala keulaki on tuon ajan laitteissa liki vakiona. TYrrellillä oli se korkea keula, mutta muuten mentiin etusiivet radan pinnassa.
 

stuck

Active member
Liittynyt
3.5.2001
Viestit
39
Hieman outohan on myös vuoden 1964 Honda, jossa oli moottori poikittain kuskin takana!

Jossakin kirjassa muistan nähneeni myös ajalta ennen ensimmäistä maailmansotaa olevan auton, muistaakseni Peugeot Lion tms, jossa oli tulkittu sääntöjä villisti. Säännöissä oli rajoitettu moottorin sylinterin halkaisija, mutta ei korkeutta, joten insinöörit rakensivat metrisen sylinterin saadakseen iskutilavuutta :) Kuljettaja ei voinut katsoa sivulle koska konepelti teki korkean mutkan :)

Mutta oudoin mihin olen törmännyt oli 70-luvulla tehty suunnitelma tehdä 12-renkainen F1-auto. Kaikki 12 rengasta vetävät ja ohjaavat. Turbiinimoottori jne. En vain ole löytänyt mistään yhtäkään kuvaa tuosta projektista. Onko kukaan muu kuullut siitä vai onko se vain urbaani legenda?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Zep sanoi:
NiPzyyZ: Tuossahan on yksi kautta aikojen kauneimmista Ferrari F1:sistä ja nokassa ei tuohon aikaan ollut mitään ihmeellistä. 640 ja sen evoluutioversio 641, joka on kuvassa, toki olivat käänteentekeviä autoja sikäli, että omasivat puoliautomaattisen vaihdelaatikon.

Erikoiseksi tekee myös ponttoonien muoto, jossa olisi kyllä luullut olevan kopioitavaa muillekin... 640:ssä ei ollut aluksi ilmanottoa ollenkaan tuolla turvakaaren seutuvilla. John Barnardin luomuksia.
Niin, turboautoissahan ei tuota turvakaaren yhdeydessä ollutta ilmanottoaukkoa tarvittu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Juu, ainakin itselle nuo 90-luvun alun laitteet on parhaimman näköisiä. Varsinkin tuo 641/2 on todella kaunis ja puhdaslinjainen auto. Leveät sliksit, leveä raideväli, yksinkertaiset siivet jne. tekivät monista tuon ajan autoista todella edustavan näköisiä. Ne ovat jotenkin tasapainossa. Ehkä yksi tekijä on se, että takasiiven yläreuna ja moottorin ilmanottoaukko ovat samalla korkeudella.

Matala keulaki on tuon ajan laitteissa liki vakiona. TYrrellillä oli se korkea keula, mutta muuten mentiin etusiivet radan pinnassa.
eikös Benettonilla ollut sitten jo 91 hieman nostettu keula kanssa? ;)
mutta juu, oikeassa olet, itse kans tykkään tuon aikakauden autoista eniten, suosikkina erityisesti MP4-8 :thumbup:
 
Ylös