Olisikohan syynä se, että nanoputkipohjaiset materiaalit ovat vasta laboratorioasteella eivätkä lähelläkään tuotannollista astetta? Ethän nyt sekoita hiilikuitua ja hiilinanoputkia...NiPzyyZ sanoi:Eli miksi formuloissa ei käytetä tätä erittäin kevyttä ja kestävää materiaalia? Vai käytetäänkö?
Mitähän järkeä tuossa oli, kun pyörissä kuitenkin on minimipainot joita ei saa alittaa? Eli tuohon fillariin jouduttiin lisäämään painoja jonnekin.2Lman sanoi:Vielä menee muutama vuosi, ennen kuin suuurin määrin käytetään suuremmissa sovelluksissa. Luin jostakin, että Ranskan ympäriajossa jollain oli polkupyörän rungossa käytetty hiilinanoputkia ja se painoi yhden kilon, kun pääasiassa hiilikuidusta rakennetut rungot painaa yli kuusi kiloa.
Hiilikuituiset maantiepyörän rungot kylläkin painaa luokkaa 1,2-1,5 kg.2Lman sanoi:Vielä menee muutama vuosi, ennen kuin suuurin määrin käytetään suuremmissa sovelluksissa. Luin jostakin, että Ranskan ympäriajossa jollain oli polkupyörän rungossa käytetty hiilinanoputkia ja se painoi yhden kilon, kun pääasiassa hiilikuidusta rakennetut rungot painaa yli kuusi kiloa.
Se olisikin aika kova homma saada tuollainen maantiepyörä painamaan 6 kg, kun meikän 15 vuotta vanha halpiskilpa Pösö painaa kait tuollaiset 9 kg...Piggyback sanoi:Hiilikuituiset maantiepyörän rungot kylläkin painaa luokkaa 1,2-1,5 kg.
Turvallisuudellahan tuota on perusteltu, mutta veikkaan että tuokin sääntö jossain vaiheessa muuttuu. Nykytekniikalla kyllä pystyy jo tekemään turvallisen fillarin kevyemmäksi.stone age sanoi:Oftopic kyllä,mutta kilpailu fillareiden paino on oltava vähintään 6,8 kg.
Kyllähän suurin osa niistä pyöristä painaa reippaasti alle säännön määräämän, joten niihin sitten punnituksessa pistetään painavampaa osaa, jotta sais kisaan osallistua. Mikäli oikein muistan ESportin selostajan sanat, niin tuota sääntöä on viime vuosina vain tiukennettu, kun punnitus tehdään ilman (täysiä) juomapulloja, joten niilläkään ei voi enää kikkailla.Antti82 sanoi:Turvallisuudellahan tuota on perusteltu, mutta veikkaan että tuokin sääntö jossain vaiheessa muuttuu. Nykytekniikalla kyllä pystyy jo tekemään turvallisen fillarin kevyemmäksi.