Hyvä.Rädyn lähtölaskenta on alkanut.
Homma valkenee kun miettii muutamia yritysmaailman viestintäjohtajia. Sama linjaa sielläkin. Viestintäjohtaja ajaa ehkä akt-jäsenistön etuja parhaiten juuri olemalla taustaltaan sopivasti erilainen kuin liikkeen jäsenistö ja järjestöväki. Viestintäjohtaja on viesti itsessään ja kovamaineisen ammattiyhdistysliikkeen viestintäjohtajaksi on hyvä valita julkikuvaa "pehmentävä" tyyppi. Koriste ja syntipukki jos ilkeästi sanotaan.Kun katselin tuota A-talkkia niin en voinut ilman sarvia ja hampaita olla pohtimatta sitä, että Miten Hilkka Ahde on päätynyt AKT:n kaltaisen järjestön palvelukseen. Eihän siinä noin periaatteessa ole mitään outoa. Tuonkaltaisen järjestön päätoimiseksi, ja kohtalaisen hyvin palkatuksi, työntekijäksi päätyy yleensä kuitenkin joku pitkäaikainen kuljetusalan järjestöjyrä.
No ok, onhan se järkevää, että viestintäpuolelle tai johonkin muuhun spesifiseen hommaan otetaan ammattilainen ulkopuolelta. Mutta miten entisen ministerin, pitkäaikaisen poliittisen vaikuttajan ja Veikkauksen entisen johtajan vaimo on päätynyt rekkamiesten edunvalvojaksi? Ja asuu vielä entisen ministerimiehensä kanssa kyseisen ammattiliiton työsuhdeasunnossa?
Kaikki edellinen pohdinta on tietenkin asiaankuulumatonta. Sillähän ei voi, eikä saa, olla mitään vaikutusta nyt käsillä olevaan AKT:n kriisiin.
En missään tapauksessa ole Rädyn kannattaja. Hän on johtajana täysin epäonnistunut.
Edellä kirjoittamani on pelkkää pohdintaa jonka merkitys ei ole minullekaan täysin selvä.
Kunhan vaan funtsin asioita.....
IL: Ahteen viimeinen nöyryytys - Räty keskeytti läksiäiskahvit
Auto- ja Kuljetusalan työtekijäliitto AKT:n irtisanotun viestintäpäällikön Hilkka Ahteen työavaimet takavarikoitiin kesken läksiäiskahvien, kertoo Iltalehti.
Käskyn takana oli AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.
- Rädyn sihteeri vinkkasi hallintopäällikön luokseen ja hallintopäällikkö tuli erittäin nolona sanomaan minulle, että tuli kiireinen yhteydenotto ja minun piti heti palauttaa avaimet, Hilkka Ahde kertoo Iltalehdelle lähettämässään tekstiviestissä.
Työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmi ei osaa sanoa, halusiko Räty tahallaan nöyryyttää Ahdetta työtovereidensa nähden, lehti kirjoittaa.
Sulasalmen mukaan tilanteessa olisi pitänyt käyttää enemmän harkintaa.
- Avainten perintää olisi voinut vähän jarrutella ja odottaa, että olisi nyt saatu edes kahvit juotua loppuun. Nyt jäi vähän paha maku suuhun koko tapauksesta, Sulasalmi toteaa tilanteesta.
Ahteen henkilökohtaiset tavarat ovat yhä hänen työhuoneessaan AKT:n tiloissa.
(MTV3)
Naurettavaa käytöstä aikamieheltä.Hieno mies. Katkeruus loistaa savoon asti. Seuraavaksi varmaan makaa lattialla ja saa itkupotkuraivareita.
Hesarin koko juttu. Mielenkiintoista tämäkin.HS: AKT osti Rädyn sihteerille asunnon
Heikki Saukkomaa
Julkaistu: 09.03.2012 07:42
AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn sihteeri pääsee muuttamaan AKT:n omistamaan asuntoon.
Asiasta kertoo Helsingin Sanomat perjantaina.
![]()
AKT osti Nesrin Canille 80 neliön asunnon Helsingin Kalliosta ja teettää sinne remontin, jossa keittiö siirretään lisämakuuhuoneen tieltä.
Nesrin Can aloitti Rädyn sihteerinä vuosi sitten helmikuussa. Hän on Rädyn neljäs sihteeri järjestössä, jota Räty on vetänyt vuodesta 2001.
IS
Saaks tosta kaksoismerkityksellisen käsityksen?Hän on Rädyn neljäs sihteeri järjestössä, jota Räty on vetänyt
(Työpaikka)kiusa se on pienikin (työpaikka)kiusa. Todella lapsellista.Ahteen viimeinen nöyryytys - Räty keskeytti läksiäiskahvit
Näköjään.Saaks tosta kaksoismerkityksellisen käsityksen?
Eiköhän nuo ole ihan sijoituskohteita nuo asunnot. Työntekijät toimivat talonvahteina samalla kun asuminen työnantajan kämpässä sitouttaa.Niin eikait noissa työsuhdeasunnoissa nyt mitään outoa ole. Sihteerihän maksaa siitä asuntoedun. Toisaalta taasen siinä mielessä että kuinka monella SIHTEERILLÄ on asuntoetu Suomessa?
Ja jos Ahdekin asuu AKT:n ostamassa asunnossa niin täytyy vähän kyllä lafkan rahankäyttöä ihmetellä. Onko siinä firmassa jokaikisellä työntekijällä firman asunto ja auto?
Nyt on kuitenkin kyse sihteeristä, eikä mistään erittäin tärkeästä johtohenkilöstä. Eikä myöskään ole kyse mistään voittoa tavoittelevasta yrityksestä vaan etuja valvovasta yhdistyksestä.Eiköhän nuo ole ihan sijoituskohteita nuo asunnot. Työntekijät toimivat talonvahteina samalla kun asuminen työnantajan kämpässä sitouttaa.
No minä olen ihan tavallisena webbimaakarinakin asunut työsuhdeasunnossa, eihän se nyt mitään asemaa edellytä. Ja esim. aika monet opettajat asuvat työsuhdeasunnossa. Tai ainakin ennen asuivat. Eikä heilläkään kyse ole mistään voittoa tavoittelevasta yrityksestä vaan kunnallisesta palvelusta. Samaten seurakunnan työntekijöillä on varmasti aika monesti työsuhdeasunnot. Lähimmässä kirkossakin on asunto(ja) toisessa päädyssä.Nyt on kuitenkin kyse sihteeristä, eikä mistään erittäin tärkeästä johtohenkilöstä. Eikä myöskään ole kyse mistään voittoa tavoittelevasta yrityksestä vaan etuja valvovasta yhdistyksestä.
Siis toki työsuhdeasunnot ovat yleisiä varsinkin julkisella puolella ja seurakunnissa, joilla noita asuntoja tuppaa yleensä olemaan. Tässä vaan oli kyse siitä että sihteeriä varten ostetiin ja remontoitiin asunto.No minä olen ihan tavallisena webbimaakarinakin asunut työsuhdeasunnossa, eihän se nyt mitään asemaa edellytä. Ja esim. aika monet opettajat asuvat työsuhdeasunnossa. Tai ainakin ennen asuivat. Eikä heilläkään kyse ole mistään voittoa tavoittelevasta yrityksestä vaan kunnallisesta palvelusta. Samaten seurakunnan työntekijöillä on varmasti aika monesti työsuhdeasunnot. Lähimmässä kirkossakin on asunto(ja) toisessa päädyssä.
Tämä Nesrin Can näyttää työskennelleen aikaisemmin mm valtionvarainministerin EU-erityisavustajana.Hesarin koko juttu. Mielenkiintoista tämäkin.
No eivät näytä kyllä. Outo juttu kaiken kaikkiaan. Poliittisiahan nämä ay-liikkeiden nimitykset ovat luonnollisesti. Mutta poliittisella nimitykselläkin on aste-eronsa.Knoukka tuossa aiemmin ohjeisti minua siitä, ettei AKT:n tapaisen järjestön palkattuihin ja hyvillä luontaieduilla kyllästettyihin virkoihin tarvi välttämättä valita ammattikentän syvistä riveistä ponnistaneita pitkäaikaisia järjestöjyriä.
Knoukan mielestä on luonnollista, että valitaan ulkopuolisia ammattilaisia.
Mutta eivät nämä mainitut "poliittiset nimitykset" nyt siltä näytä.
Vai oliko Rädyn maine jo niin tunnettu, että löytynytkään? Voisi olla hyvinkin mahdollista. Tai ainakin yksi tekijä. Ja kyllä mulle on alkanut varmistua käsitys, että ensimmäinen ja viimeinen syy ongelmiin on Räty.Kyllä vapailta työmarkkinoilta löytyy todella ammattitaitoisia ja sitoututumattomia ammattilaisia noihin tehtäviin noilla palkoilla ja työsuhde-eduilla.
Nyt niin ei ole tehty. Se on yksi syy ongelmille.
Niinsiis peilaan tätä nyt vähän laajemminkin kuin vain AKT:n osalta. En tiedä, mutta luulen, että samanlaiset "poliittiset nimitykset" on käytössä ylempiin tehtäviin muuallakin ammattiyhdistysliikkeessä.Vai oliko Rädyn maine jo niin tunnettu, että löytynytkään? Voisi olla hyvinkin mahdollista. Tai ainakin yksi tekijä. Ja kyllä mulle on alkanut varmistua käsitys, että ensimmäinen ja viimeinen syy ongelmiin on Räty.