Hyvät ja huonot ADSL-mötikät

Thunder

Vihan aiheuttaja
Päätin perustaa, että tähän kannattaisi laittaa ne laitteet, jotka itselleen on ollut ehdottomasti hyviä ilman mitään ongelmia ja ne laitteet, jotka ovat aiheuttaneet mieliharmia ja ongelmia.

Minulla alkoi vati palaa, kun olen kokeillut kaikenlaisia keinoja modeemini asetuksiin ja muihinkin. Joskin bugisia ongelmia olen havainnut siinä olevan ja ei ole saatavana firmwarea. Netti kun on ollut kauan tilauksessa, niin operaattorin liikkeen perkele suositteli "hyväksi" toteamaansa

D-Link DSL-G624T-mötikkää.

Nyt taitaa mennä tuo mötikkä vaihtoon.

Ongelmat:

- Ilman mitään syytä joko yllättäen tai jonkin ajan kuluttua ADSL-valo sammuu ja netti ei toimi. Ei saa laitetta takaisin toimintakuntoon muulla tavoin kuin sähköt pois siitä.

- Sääntöjen rakentaminen niille sovelluksille, jotka eivät pääse internettiin sen mötikän palomuurin ja NAT:in takia, sääntöjen muuttaminen ei onnistu muulla tavoin kuin ainoastaan poistamalla sovellukselle luotu säännöt ja luoda uudestaan samat säännöt mutta pienin muutoksin.

- Käyttäjänimen ja salasanan muuttaminen onnistuu, mutta se ei päästä minua jälkeen päin hallintasivuille, väittäen ettei kirjoittamani käyttäjätunnus tai salasana ole oikein vaikka 100% tiedän olevan oikein. Joten tehdasasetukset takaisin ja pääsee vihdoin sisään vakiotunnuksilla kuin omilla tunnuksilla.

- Tiettyjen ip-osoitteiden salliminen ja estäminen ei onnistu enää muuttaa, muuta kuin ainoastaan poistamalla ne säännöt kokonaan ja luomalla uudestaan ne samat säännöt pienin muutoksin.

- Jotkut internetsivustot eivät aukea millään. Laittamalla vanhan ADSL-mötikän tilalle, ne sivustot kuitenkin toimivat.

- Huonosti toteutettu käyttöliittymä ja muutamia puutteita, joita toivoisi siinä laitteessa olevan huomioitu.

- Etätuen kanssa on ollut muutamille kavereilleni ongelmia, vanha ADSL-mötikällä pääsee kuitenkin etätukeen ongelmitta.

EDIT: - Yksi täysin rampauttava ongelma oli, D-Link ei enää näyttänyt oletusyhdyskäytäväänsä, eikä suostunut toimimaan edes sen omalla IP-osoitteella, resetointi tehdasasetuksiin ei toiminut, ipconfig-komennolla ei näy mitään yhteyttä, mikä tarkoittaa = Modeemi rikki.

Hyvää:

+ Hyvää siinä on se, että estää perhanan tehokkaasti.

Yhdellä kaverillani on uusi Telewell EA510 Wireless ADSL2+ ja hänellä ei ollut minkäänlaista ongelmia missään vaiheessa. Ehkä pitänee vaihtaa tuohon merkkiin.

Onko teillä muilla tähän toikkiin lisättävää muista merkeistä hyvää ja huonoa kerrottavana?

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Kolmas Telewell menossa (Ekaks yksporttinen, sitten neljäporttinen, nyt adsl2) ja ovat olleet todella vakaita. Ei pienintäkään ongelmaa koskaan, ei katkomista, ei mitään. Mutsin luona nettiongelmat korjaantuivat kerralla kun Zyxel korvattiin Telewellillä.
Samansuuntaisia kokemuksia kavereilla ja yrityksissä, joissa olen asian kanssa ollut tekemisissä.
Siinä mielessä tietenkin vääränlainen mielipide, että Telewellin moittiminen on trendikästä, mutta yleensä niissä tapauksissa joihin olen törmännyt, takana on olleet ihan täysin omat mokailut tai osaamattomuus.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Yks Telewell on käytetty loppuun asti (eli siis hajosi itsekseen, en usko ukkosteoriaan, mutta sitä ne telewellin tuessa tarjosivat; ei ollut ukkosta silloin), toinen Telewell oli tuo Runarin usb+neliporttinen, ja nykyisellään Zyxelin wlan+4-porttinen Prestige 660HW-61. Eka oli pieni pettymys, koska hajosi juuri kun sitä oikeasti tarvitsin. Lopuista kahdesta ei ole mitään valitettavaa.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
TeleWelliä on ollut aikaisemmin ainakin 5 erilaista mallia ja vakaaksi olen ne huomannut. Kuitenkin Telewellin kanssa oli vaikea saada asetuksia kohdalleen Torrentille ja jonkun verran ongelmia mulla oli myös Messengerin asetuksien kanssa. NAT oli vaikea konffattava ja esti usein em. yhteyksien moitteettoman toiminnan. En ka sitten vaan osannut toimia oikein sen NAT:n kanssa.

Nyt on ollut jo reilut puoli vuotta Zyxel Prestige 660HW-61, neliporttinen ja se on toiminut vakaasti ja luotettavasti ja on, ainakin minulle, huomattavsti helpompi säädettävä kuin Telewell. Zyxeliin olen tyytyväinen enkä ole löytänyt siitä vielä mitään moitittavaa.

JOC

tavallinen virtanen
Ekaks oli alink rr24. Toimi hyvin niin kauan kunnes rupesti tukehtumaan natin alla pikkuhiljaa.

Sitten zyxel 660hw. Ei toiminut missää vaiheessa.

Nyt on alink rr21+buffalo g54s-tukiasema. Toimii hyvin, ja buffalo on kivempi konffata kuin nuo muut mielestäni.

McRäkä

Banned
Siemens Speedstream 5100. Toiminut kuin junan vessa, ei voi valittaa. Myös jatkona oleva TP-LINK -merkkinen WLAN-reititin on ollut yhtälailla toimiva vaikka onkin täysin kiinalainen tuote.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Joo kaikille varoituksen sana noista D-linkeistä. Halpaa on ja ominaisuuksia riittää. Mutta toimivuuden kanssa on raportoitu normaalia enemmän ongelmista. A-link on ihan perusvarma mun mielestä. Telewellkin muuten, mutta kokemuksen mukaan saattaa vaihdella asetuksia itsestään, eikä välttis edes resetillä mene defaultti-asetuksille. Voihan tuo olla mallikohtainen kysymyskin, herää vaan kummastus, miks ne suoltaa joka kuu uuden-"paremman" mallin markkinoille... Zyxelistä sen verran, että no jaa, todennäköisesti toimii juuri niinkuin pitääkin. Mut jos ei toimi, niin osta uusi modeemi.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
McRäkä sanoi:
Siemens Speedstream 5100. Toiminut kuin junan vessa, ei voi valittaa. Myös jatkona oleva TP-LINK -merkkinen WLAN-reititin on ollut yhtälailla toimiva vaikka onkin täysin kiinalainen tuote.
Mikä sul on muuten part number siitä? Meinaan, että liikkeellä on aika paljon ollut viallista sarjaa, joka alkaa sekoilemaan Full rate-nopeuksilla.

Ja sen verran vielä, että kyllä ne paskimmatkin laitteet on tehty niin, että suurin osa toimii sinne takuupäivään asti. Että ei kannata yhden tai kahdenkaan vehkeen kokemuksella ajatella laitteen tasosta paskan vertaa. kysy ennemmin semmosilta, jotka niiden kanssa on tekemisissä vaikka töikseen.

Törni

Well-known member
formulastara sanoi:
Mikä sul on muuten part number siitä? Meinaan, että liikkeellä on aika paljon ollut viallista sarjaa, joka alkaa sekoilemaan Full rate-nopeuksilla.
Olen kysynyt tätä aikaisemminkin, mutta en muista mitä minulle vastattiin. Mitä tarkoitetaan "Full Rate-nopeudella"? Siis tuon kyseisen mökin maksimi tiedonsiirtonopeuttako?

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Törni sanoi:
Olen kysynyt tätä aikaisemminkin, mutta en muista mitä minulle vastattiin. Mitä tarkoitetaan "Full Rate-nopeudella"? Siis tuon kyseisen mökin maksimi tiedonsiirtonopeuttako?
Meinaskohan käyttöä 8/1 Mbps yhteyden kanssa?

Juzo

Well-known member
Sijainti
Taipalsaari
Itse ostin pari viikkoa sitten tuon Zyxelin 660HW-D1:n. Nettiin purkki saa yhteyden maksimissaan muutamaksi sekunniksi sitten katkeaa. Boottailee itsekseen eikä välillä suostu lähtemään millään käyntiin. Ilmeisesti modeemi on paskana tai sitten nuo Zyxelin tuotteet ovat käsittämättömän paskoja.

Tiedä sitten johtuuko tuo netin toimimattomuus siitä että tuo Zyxel on hajonnut vai onko Zyxel todellakin huonompi kuin joku todella vanha Telewellin sisäinen adsl-kortti. Netti tosin pätkii tuolla Telewellilläkin, mutta sitä pystyy sentään käyttämään.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Törni sanoi:
Joo tarkoitin Full ratella tässä tapauksessa 8/1M-liittymää. Tuossa 5100:ssahan ei ole adsl2+-mahdollisuutta, eli se ei bysty 12-24M-liittymien nopeuksiin.

Eikä pysty edes 3M nopeuteen, mikäli Part Number on 060-E141-AOY

Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Thunder sanoi:
Joo, sitä se tarkoitti, että alle 8 Mt nopeudella ei ole Full Ratea.
Niinno 8M/Full rate-liittymäthän ovat KORKEINTAAN 8-megasia. Todellisuudessa tuohon harvoin päästään, ellei satu asumaan hyvin lähellä lähimpää puhelinkeskusta. FR-liittymän nopeus jää tilaajakuparin pituudesta, talon sisäverkon kunnosta ym. seikoista johtuen yleensä välille 4-8M. Jos liittymä on yli 3:n Kilsan päässä lähimmästä keskuksesta, niin usein Full rate-liittymän profiili joudutaan rajaamaan esim. siihen 4M, tai muuten kohina ja/tai vaimennus kasvaisi niin suureksi, ettei linja pysy ylhäällä pätkimättä.

Toisin sanoen 8/1M Full rate liittymä on niin nopea liittymä, kuin tilaajajohdon mitta yms. seikat antavat myöten, kun käytetään tavanomaista adsl-tekniikkaa, eli lasketaan adsl2+ tästä yhtälöstä pois.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Itse ostin pari viikkoa sitten tuon Zyxelin 660HW-D1:n. Nettiin purkki saa yhteyden maksimissaan muutamaksi sekunniksi sitten katkeaa. Boottailee itsekseen eikä välillä suostu lähtemään millään käyntiin. Ilmeisesti modeemi on paskana tai sitten nuo Zyxelin tuotteet ovat käsittämättömän paskoja.

Tiedä sitten johtuuko tuo netin toimimattomuus siitä että tuo Zyxel on hajonnut vai onko Zyxel todellakin huonompi kuin joku todella vanha Telewellin sisäinen adsl-kortti. Netti tosin pätkii tuolla Telewellilläkin, mutta sitä pystyy sentään käyttämään.
Kyllä se zyxel on paljon parempi kuin Telewellin kortti, jos se vain toimisi. Varmaan viallinen yksilö. Jos sulla on jotain jatkopuhelinjohtoja käytössä, niin nekin voi aiheuttaa tommosta pätkimistä. Mutta jos se zyxeli ei edes suostu välillä käynnistymään ja buuttailee, niin vie vehje takuuvaihtoon, hopihopi.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Telewell TW-EA510 toimii kuin unelma, mitään en ole nyt kohdannut ongelmia. Yritän sitten jossain vaiheessa kokeilla langatonta yhteyttä kannettavaan.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Thunder sanoi:
Telewell TW-EA510 toimii kuin unelma, mitään en ole nyt kohdannut ongelmia. Yritän sitten jossain vaiheessa kokeilla langatonta yhteyttä kannettavaan.

Hyvä homma. Kaverilla on zyxel P660HW tms. ja sit toi tw-ea 510. Vaikka kuinka asetuksia vääntää, niin Telewell irrottaa verkosta jotain 6 megaa, Zyxel kättelee sen sijaan 8-megasena, ja myös toimii siten... 510 taitaa olla vähän yliherkkä signaalin vaimennuksille/kohinamargineille. :doubtful:

Thunder

Vihan aiheuttaja
formulastara sanoi:
Hyvä homma. Kaverilla on zyxel P660HW tms. ja sit toi tw-ea 510. Vaikka kuinka asetuksia vääntää, niin Telewell irrottaa verkosta jotain 6 megaa, Zyxel kättelee sen sijaan 8-megasena, ja myös toimii siten... 510 taitaa olla vähän yliherkkä signaalin vaimennuksille/kohinamargineille. :doubtful:
Vanha mötikkä katteli n. 7 megaisena ja tää uusi viallisen tilalle kättelee yhtä paljon eli n. 7 megaa, joten toimii hyvin.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Thunder sanoi:
Vanha mötikkä katteli n. 7 megaisena ja tää uusi viallisen tilalle kättelee yhtä paljon eli n. 7 megaa, joten toimii hyvin.
kuinka kaukana asustelet puhelinkeskuksesta? Kokeile Ficoran nopestestiä. Se on ainoa luotettava ja kätevä testihärpäke, jos nyt ei jotain funetia lasketa. Enpä yllättyis jos saisit vanhalla purkilla, varsinkin jos se oli A-link tai Zyxel, niin parempia käytännön nopeuksia.

JOC

tavallinen virtanen
Noita mun mielestä kannata katsella niin hirveesti, mulla ne on antanut jotain ~6,5megan tuloksia läpi linjan. Lataaminen sisäänpäin onnistuu sitten hyvästä lähteestä helposti ihan maksimia, eli megan luokkaa sisäänpäin sekunnissa, joten linja on sen puolesta kunnossa.