Hyvin kiljuu Bemu

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olipas vain huimaa menoa. E36-korinen Bemu kulki kohtuullisen ylivoimaisesti muihin nähden. Kuvittelin kuskin aluksi varastaneen startin tai muiden lähtevän lämmittelykierrokselle! Tosihan siinä oli kyseessä, kun kaveri painoi ohi kaikista. Tuossa leikkeessä sanotiin, että auto on 320i, mutta ei se vakio ollut. Se meni heittämällä ohi suoralla M Coupe Bemarista ja sitten noista Marcoseista. Niissä on kuitenkin runsaasti tehoa. SuperTouring 320i:ssä on noin 300 heppaa, tuo kuitenkin oli suoralla nopeampi kuin mikään. Veikkaisin että siinä oli ahdin, mikä sitten aiheutti tuon mellakan ohjaamossa. Eikä kaveri ollenkaan huonosti ajanut.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Kylläpä oli korkee ääni.. ne joiden korvat on jo sellasessa kunnossa ettei heinäsirkkoja kuule niin tuskin tuolta leikkeeltä kovin tarkasti kuulee myöskään tuota kiljuntaa.. aargh piti laittaa ihan minimille kajarit, niin ilkeeltä tuntu :)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tuskin ahdin sitä ääntä teki,koska ääni nousi vauhdin mukana ei siis moottorin kierrosten mukaan , kenties joku vaihdelaatikon ja kardaanin välistä piti tuota ääntä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Toimi auto muutenkin paremmin kuin muut. Siis kaarteet ja jarrutukset. Olipahan jotain tössinyt aika-ajossa kun noin takaa lähti. Hyvän näköistä ajoa.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Lootan ulostuloakselista tai perästä tuo ääni tulee. Siinä voi olla joku suorahampainen "quick change" välitys. Liekö vaan johtuu kameran kiinnityksen takia noin selkeesti.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tainut jäädä aika saamatta aika-ajossa...

Tuosta Bemun In-Carista tuli mieleen, että TV2:llakin taitaa löytyä arkistoista In-Car -kuvaa Nicke Wiikin Kemoran kierroksesta 320 Turbolla. Saattaapi olla jopa nykyinen pitkä lenkki ja 2-litranen turbo-kone alla.

Autohan tuossa pätkässä oli http://www.supercarchallenge.nl/ShowAuto.asp?Auto_ID=40
-varsin vakion näköinen STW, eikä edes uusimmasta päästä. Kuinkas pitkiä suoria Assenissa on? Voima ei välttämättä pääse radalla edes puhumaan, vaan STW pätee hyvällä alustallaan ja voimansiirrolla. Tuommoinen Marcos kun vaatii aika pätevän kuskin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No jopas on! Itsekkin ajattelin, että onhan tuo joku Super Touring johdannainen, mutta että tehojahan niissä ei ole kuin se 300 hv. Sillä ei suoralla mennä pölähtämällä ohi noista laitteista, lisäksi vaihteensiirto viittaisi että ei siellä ole ainakaan sama loota kuin Super Touringissa. Sen verran karskisti sitä joutui käsittelemään. Lisäksi koneen ääni viittaisi enemmän kuutoseen kuin neloseen. Oliskos Super Touring e36, jossa M3:n kone?
 

hati

Member
Liittynyt
17.5.2004
Viestit
13
320 on kuutoskone ja noissa on hiukan yli 300hv ja sekventaali aski. Kalliomäki ja Lempinen kävi joskus -99 näyttämäs mallia tuolla STW luokan autolla Saksassa korjaten 1 ja 2 sijan. Kilpakumppaneina oli Turbo possuja ja muita menijöitä. Ei tossa pätkässä koneen ääntä edes kuullut kunnolla.

STW = Super Touring Wagen, tai jotain sinne päin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Joo tuosta Jarnon kanssa pikaisesti puhuttiinkin Kemoralla.

STW:stä asiaa:
http://www.research-racing.de/dtm1-7.htm

Jarno ja Lempinen taisi käydä skabaamassa STT:ssä (Spezial Tourenwagen Trophy)? Mutta palataan siihen jossain vaiheessa tuolla Jarnon foorumilla.

Niin siis eihän pmv nyt käsittänyt väärin, että kuvittelisin pelkän hyvän alustan tekevän tuollaisia ihmeitä? ;) Moottorille on varmasti tehty jotain, mutta kuten todettua, nuo STW:t olivat varsin Hi-Techiä. Osoituksena siitä olkoon Lempisen varsin hyvät suoritukset kotoisessa Super Saloonissa, ottaen huomioon moottorin viritysasteen...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt tarkkana! Jos puhutaan E36 korisesta 300-sarjasta, niin siinä on ollut aina vuodesta 1992 lähtien nelipyttyinen kone kun auto on ollut "Super Touring" luokassa käytössä. Vimeinen aktiivinen kausi autolla oli 1998, jolloin Schinzerin tiimi otti Saksan mestaruuden Johnny Cecotton voimin. Silloin pellin alla oli kaksilitraiseksi suurennettu M43 kone, joka oli sarjatuotannossa mallissa 318iS. Aina vuoteen 95 saakka käytettiin E30-korisesta M3 autosta tuttua S14 konetta. Vasta uudemman E46 korin myötä 300-sarjalainen Super Touring sai alle suoran kuutosen(malliltaan M52TU), jolloin mallimerkintä 320i oli yhtenevä siviilituotannossa olleen mallin kanssa. Kotimaassa ajetussa Super2000 kisoissa Bemuissa olikin sitten kaksilitrainen kuutonen aina. Mutta se kalustohan oli luokitukseltaan aivan erilaista, kuin Super Touring kalusto.

Tämä Assenin pätkän Bemu on aivan selvästi e36 korinen, joten koneen tosiaankin pitäisi olla nelipyttyinen, mikäli auto siis on "vakiokunnossa". Tekniikka ei kumminkaan missään tapauksessa voi olla Super Touringista suoraan. Katsokaapa miten kuski käsittelee vaihdekeppiä. Ei tuo ole mikään sekventtaaliloova, mikä Super Touringeissa oli loppuajasta. Lisäksi vaihtopisteet ovat sellaiset, että koneessa on ilmiselvästi enemmän vääntöä kuin mitä kaksilitrainen kone voisi tarjota. Kiistatta tuossa autossa alusta on parempi kuin muissa, sillä niin myöhään mies pystyy jarruttamaan. Mutta on sitä tehoakin enemmän.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sport 2000. Oli yhteneväinen DTC:n kanssa, kun nykyinen SUPER on ETCC-säännöillä tietyin vapauksin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Off-Topic sanoi:
Lootan ulostuloakselista tai perästä tuo ääni tulee. Siinä voi olla joku suorahampainen "quick change" välitys. Liekö vaan johtuu kameran kiinnityksen takia noin selkeesti.
Synkronoimaton suorahampainen "dog box" pitäis kyllä tuollaista vinkunaa, mutta kun tuossa näytti olevan sequentaali-laatikko... En tiedä olisiko joku home-made-sequentaali sitten kyseessä...
Ahdettu tuo kone ei voi olla, koska missään vaiheessa ei kuulunut mitään sellaista mikä etäisestikään muistuttaisi hukkaportin aivastelulta. Ja jos tuo yli 300 hp on otettu urpottamalla niin ihan varmasti se jo aivastelisi.
 
Ylös