Ilmailutoikki

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Noita jaasgriippeneitä voitas ostaa ensalkuun vaikka 607 miljardilla eurolla bullet-tyyppisellä ostosopimuksella. Maksu kun kaikki on toimitettu ja avaimet luovutettu tilaajan avainkaappiin.

Jätetään maksamatta koska *ajauduttu maksuvaikeuksiin* ja tehdään yhdessä EU:n kanssa talouden elvytyssuunnitelma, jotta saadaan sovittua EU jäsenmailta kerättävästä 1007 miljardin tukipaketista Suomen talouden elvyttämiseksi.

Kun tukirahnat on tilillä myydään Grippenit lähes käyttämättöminä 507 miljardilla Arabeihin ja todetaan valtion tilillä olevan 1514 miljardia euroa massia.
Sillä voidaankin sitten palkata muutamia kymmeniä tuhansia virkamiehiä ja -naisia lisää valtion ja kuntien sokkeloisiin koneistoihin, jotta maa pysyy pyörimässä ja kuluja ynnä porsaanrekiä voidaan vahtia kahta tehokkaammin. Ja selvitellä niitä sokkeloisia koneistoja.

Lopuilla hankitaan kansanedustajille ja ministereille ynnä avustajilleen päheemmät autot, huviveneet ja kesähuvilat suurelta hirsihuvilatoimittajalta. Osa lopuista käytetään kaavoitussuunnitelman päivittämiseen, jotta huviloille saadaan kaavoitettua vapaa-ajantontit Helsingin ja Espoon alueelle merenrantaan.
 

Örfil

Guest
Jossain vaiheessa tulee eteen Hornettien vaihto. Siinä samassa pitänee miettiä poliittisia vedenjakajia, jos siihen on mahdollisuus.
Pohjoismainen sotilasliitto tulee kuitenkin olemaan utopiaa, vai?
Paljonko pitäisi maailman muuttua että niin kävisi?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Siipienkö takasivuja/reunojako tarkoitat?
Ihan siipien sijoitusta tyvestä "latvaan". Esim. Tu-154:ssä siivet osoittiavat melkein alaspäin, mitä mitä ilmiötä länsikoneissa ei tunnu olevan, ehkä Caravelleja lukuunottamatta. Ilmeisesti Hrutzev juuri kehotti kopioimaan Caravellejä joskus kun lensi tai näki sellaisen valtiovierailulla jossakin. Kai sitten juuri Ranskan vierailulla, kun ranskalaisvalmisteisia olivat. Tupolev 134, ja myöhemmiin samalta alustalta kehitetty TU-154 suunniteltiin, esim Caravelle SE210:n kopioiksi. Ilyushin suunnittelutoimisto ei varmaan ollut niin keskusjohtoinen (lue armeijajohtoinen), kuin Tupolevin toimisto, mutta sama suorakulmainen siipien asettelu jatkui IL62:ssa. DC-10:n kopion The Il-86: siivet taas osoittivat melkein samassa kulmassa, kuin esikuvassaan Kympissa. Iljushinissa oli toki muuten neljä moottoria Kympin kolmen asemesta; Neuvostoliitossa se taloudellisuus ei ollut niin tärkeää kuin länsimassa kilpailun puutten takia.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Varsinkin DC 8:asissa ällistytti se, miten ylös siiven kärjet nousevat lennon aikana. Kentällähän ne ovat matkustajien alapuolella. Lennossa toisinaan niin ylhäällä, että niistä pikkuikkunoista ei tahtonut olla niin laaja näkyvyys ylöspäin, että olisi siiven kärjen nähnyt.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ihan siipien sijoitusta tyvestä "latvaan". Esim. Tu-154:ssä siivet osoittiavat melkein alaspäin, mitä mitä ilmiötä länsikoneissa ei tunnu olevan, ehkä Caravelleja lukuunottamatta. Ilmeisesti Hrutzev juuri kehotti kopioimaan Caravellejä joskus kun lensi tai näki sellaisen valtiovierailulla jossakin. Kai sitten juuri Ranskan vierailulla, kun ranskalaisvalmisteisia olivat. Tupolev 134, ja myöhemmiin samalta alustalta kehitetty TU-154 suunniteltiin, esim Caravelle SE210:n kopioiksi. Ilyushin suunnittelutoimisto ei varmaan ollut niin keskusjohtoinen (lue armeijajohtoinen), kuin Tupolevin toimisto, mutta sama suorakulmainen siipien asettelu jatkui IL62:ssa. DC-10:n kopion The Il-86: siivet taas osoittivat melkein samassa kulmassa, kuin esikuvassaan Kympissa. Iljushinissa oli toki muuten neljä moottoria Kympin kolmen asemesta; Neuvostoliitossa se taloudellisuus ei ollut niin tärkeää kuin länsimassa kilpailun puutten takia.
Jees, no nyt olen samalla aaltopituudella kanssasi. Luulisin?

Mää luulin ensin, notta sää tarkoitit siipien kulmaa rungon pituussuuntaan nähden, eli niinkuin horisontaalisesti. Ja sitä kummastelin kovin. Kun ite juurikin tuota siipikulmaa koneen menosuuntaan aluksi ajattelin.

Ylläolevasta postauksestasi selviääkin, että puhutkin korkeussuunnan kulmasta. Eli niinkuin vertikaalista.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Jees, no nyt olen samalla aaltopituudella kanssasi. Luulisin?

Ylläolevasta postauksestasi selviääkin, että puhutkin korkeussuunnan kulmasta. Eli niinkuin vertikaalista.
Joo, kyllä olet. En tiedä lain, onko sillä mitään muuta kuin esteettistä merkitystä, missä vertikaalisessa kulmassa siivet ovat, mutta ainakin minusta se on selvimpiä neuvostovalmisteisten koneiden tunnistustärppejä jos muita yksityiskohtia ei vielä etäisyyden takia havaitse.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Burmassa on Fokker näköjään tehnyt melko onnistuneen pakkolaskun. Mielenkiintoista olisi saada tuosta tietoa enemmänkin.
 

Örfil

Guest
Burmassa on Fokker näköjään tehnyt melko onnistuneen pakkolaskun. Mielenkiintoista olisi saada tuosta tietoa enemmänkin.
Fokker meni konkkaan ajat sitten, itse en enää astuisi jalallanikaan ko firman koneisiin. Jorma Sarvanto toki olisi eri mieltä ;) Ja miehen teon tekikin!
 

Örfil

Guest
Asehankillisen ja sen myötä maanpuolustusstrategisien linhjauksen pohtiminen ei mielestäni kuulu tähän toikkiin. Sitä paitsi, siviili-ilmailu on mielestäni kiinnostavampi aihe muutenkin, kuin sotilasilmailu.
Höh, kun kaikki ilmailun kehitys tapahtuu nimenomaan liki vain ja ainoastaan militääripuolella. Siellä on ne kaikkein jänskimmät koneet ja pelit kautta aikojen.

Pitäisikö perustaa erikseen sotilasilmailutoikki? No ei...

Vähän sama kun että äidistä saa puhua, muttei mummosta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täysin suorakulmaan asettuvat siivet, mitkä Jarlan piirroksesta mielestäni ovat havaittavissa.
Fingerporikoneen peräsin on kyllä lähempänä Vickersiä, ja ohjaamoikkunat. Taivasikkunat puuttuvat myös kokonaan, vaikka molemmissa pitäisi niitä olla.
 
Ylös