IRL-kausi etenee tasaisena

  • Viestiketjun aloittaja -ha-
  • Aloituspäivämäärä

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Dario Franchittia tämän selkäleikkauksen ajaksi Andretti-Green -talliin korvaamaan tullut ja samalla paljon puhutun PK-Racing -tiimin hylännyt Bryan Herta otti viime viikonloppuna ensimmäisen voittonsa IRL Indycar -luokassa Kansasin ovaaliradalla. Hertalle voitto oli ensimmäinen ovaalilla, aiemminhan menestystä ja kärkipaikkoja on tullut lähinnä Lacuna Secan CART-kisoista. Bryanin voitto tuli hänelle tyypillisen maltillisella ja järkevällä ajolla.

Näyttävä ajotyyli ja karisma eivät ole Hertan vahvuuksia, mutta välillä laskelmointi ja riskien karttaminen tuottaa tulosta. Saa nähdä mitä tapahtuu jos ja kun Franchitti kuntoutuu. Mihin Herta seuraavaksi ajautuu?

Tässäpä vielä pistetilanne kärjen ja muutamien muiden kiinnostavien nimien kohdalta. Kausi jatkuu jännittävänä; itse pidän luonnollisesti peukkuja ylhäällä Pikku-Alin puolesta...

1 Tony Kanaan 279
2 Scott Dixon 248
3 Helio Castroneves 247
4 Gil de Ferran 239
5 Kenny Brack 217
6 Al Unser Jr. 203
7 Scott Sharp 176
8 Sam Hornish Jr 167
9 Tomas Scheckter 159
10 Felipe Giaffone 151
11 Toranosuke Takagi 149
18 Sarah Fisher 102
19 Bryan Herta 96
21 A.J Foyt IV 90
22 Michael Andretti 80
23 Dario Franchitti 72
26 Alex Barron 41
27 Shinji Nakano 35
35 Richie Hearn 2
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kanaanin Tony näyttää jyräävän tasaisella ajolla, tuskin koskaan tulee umpisurkeita sijoituksia. Tomas Scheckter on juuri päinvastainen tapaus. Aina aivan helvetin lujaa, mutta sitten keskeytys joko omasta tai muiden virheistä. Pikku-Al ja Penske-kuskit on omia suosikkeja. Miksei myös Bräck, mutta lähinnä TV-näkvyyden takaamiseksi.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Aika vähälle on tämän sarjan seuraaminen jäänyt, mutta eniten voittoja tällä kaudella on tuolla Scott Dixonilla, joka on aika hyvää työtä tehnyt kyllä. Se on tullut sentään huomioitua. Ensimmäinen kausi sarjassa ja radat on aikalailla uusia. Kolme voittoa siis ja muut on sitten yhdessä voitossa.

Viime vuosina kuumimmassa kärjessä mukana ollut Sam Hornish on kovin alhaalla pistetaulukossa. Ongelmana on ilmeisesti ollut tuo Chyvyn heikko kone. Parannusta ilmeisesti on kuitenkin saatu kun Richmondin kisasta tuli jo neljäs tila. Tosin sitten aivan viimeisin kisa meni taas heikommin. Mikä lie ollut ? Jotakin puhetta on ollut, että Chevy vaihtuisi Cosworthin koneeseen vielä kauden aikana. Testejäkin on jo tuolla ajettu.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Olihan sita huhua, etta Ganassi olisi lahdossa pois kokonaan IRLlästä ja keskittyisi kokonaan Nascar, joteen Chip kumosi huhut etta Bullshit..

Penskelta lahtee Mallu pois ja tilalle tulee joku vastaava suuri sponssi.

Dario voi olla etta palaa takaisin CART sarjaan, silla mies ei oikein diggaa tasta pelkast ovaalikorottelysta.
Scott Dixon yrittaa paasta F1siin !!

Nyt alkanut kuulua kummia, etta IRL ja CART ovat lahestymassa toisiaan... Mita tietoa mulla on ja pemarilla erityisesti ?!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä se lähestyminen on edelleenkin varsin epärealistinen skenaario. Jos jossain vaiheessa USA:ssa on vain yksi formulaluokka, se ei johdu yhdistymisestä, vaan toisen sarjan kuolemisesta.

CART-hemmot on ilmeisesti koko tämän riidan aikana yrittäneet kahdesti neuvotella yhdistymisestä, mutta ne neuvottelut ovat loppuneet T. Georgen mielipiteisiin. George on luottanut siihen että Indy500 vetää sarjan lopulta taistelun voittoon. CART oli pari vuotta sitten todella lähellä tehdä yhdenmukaiset moottorisäännöt CART:n kanssa. Nyt ei puhuta enää mistään "stock block V8" myllyistä vaan vapaastihengittävistä V10 koneista. Tämä siksi että suuret autonvalmistajat ovat kiinnostuneempia tästä konseptista. Syytä siihen en ymmärrä.

Chris Pook on saanut CART:n mukavaan nousuun ja fiilis sarjan sisällä on koko kauden ollut positiivinen. Vaikeudet alkavat olla voitettu kanta ja positiivisia uutisia tulee koko ajan lisää.

Voi olla, että IRL:n sisällä johtavat tiimit vaativat itselleen lisää valtaa ja säännöt muuttuvat sitä kautta.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Päivitetäänpä tilannetta. Sam Hornish ja Panter Racing -tallinsa saavat ensimmäisinä käyttöönsä Chevroletin täysin uuden, Cosworthin (!) rakentaman, moottorin. Hornish saa myllyn ensimmäisenä kisakäyttöön tämän viikonlopun Michiganin kisassa koska on hoitanut vastuun moottorin testaamisesta. Toivotaan että kone on nykyistä, hiukan nuhaista Chevyä tehokkaampi ja Sam palaa sekoittamaan kärkipään järjestystä. Tosin se ei haittaisi, vaikka mestaruuden veisikin välillä joku muu!
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Oli se ja sekoitti kyllä. Hornish johti suurimman osan matkasta, mutta menetti voiton keikkakuski Alex Barronille hieman ennen ruutulippua. Kaikkein erikoisinta voitossa oli Barronin spinnaus 36 kierrosta ennen maalia taistelutilanteessa Scheckterin kanssa. Auto ei kuitenkaan osunut mihinkään ja matka jatkui muutamaa sijaa alempana.

Pistetilanne on myös tiukka. Dixon-Kanaan-De Ferran 318-317-315.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Michigania edeltävästä Nashvillen kisasta tuli myös kooste Eurosportilta tuossa sunnuntai-iltana, ja kyllähän Hornishin rohkeus ja röyhkeys tuossakin kisassa korvasi puuttuvia tehoja hienosti.

Kausi jatkuu siis todella tasaisena, kärkikolmikko 3 pisteen sisällä. Hienoa!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis vaikka en ole nähnyt Sam Hornisch juniorin kilvanajoa telkkarista kovinkaan paljoa, täytyy sanoa hänen olevan USA:n lahjakkain formulakuljettaja. Arvio perustuu puhtaasti siihen, että hän on kyennyt voittamaan mestaruuksia IRL:ssä ja varsinkin 2002 titteli tuli käytännössä kovaa materiaaliylivoimaa vastaan. Penske/deFerran/Castro Neves on niin vahva tiimi, ettei Panther Racingin paukut riitä niitä vastaan ilman että autoa ajaa erittäin kova kuski. Tuo Chevroletin surkeus on rajoittanut menoa. ha:n mainitsema asia, että Sam paikkasi tekniikan puutteita omalla ajollaan, on ovaalikisoissa äärimmäisen harvoin nähtyä ja tavanomaisille kilpa-ajajille sula mahdottomuus.

USA:n heikko "open-Wheel" tilanne ajanee Hornischin aikaa myötä NASCAR:iin, vaikka oikea paikka tällaiselle kaverille olisi formula-auto.
 
Ylös