IRL:lässä kuoleman tapaus

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Johan nyt !! Kenny Brackin ja muiden kuskien loukkaantumisten jalkeen kuolemaan johtanut tapaus IRL testeissä. Hmm aika surkeita taitaa olla noin IRL autojen turvallisuus.
www.autoracing1.com

IRL driver Tony Renna killed in Indy test

Tony Renna was tragically killed at 9:20 AM today in a test at the Indy Speedway driving a Target Chip Ganassi IRL car. Overhead helicopter video shows that there were skid marks up until 30 feet from the turn 3 wall, where they stopped indicating the car then became airborne. It is likely he hit the wall while flying in midair and then flipped violently into the fence above the wall. The fence above the wall was severely damaged as was the front railing of the grandstands in turn 3. Luckily no one was sitting there today. Crews can be seen repairing the fence and railing on the TV news reports. Renna, 26, was a native of DeLand, Fla. but was living in Las Vegas. He made one IndyCar start this season, finishing seventh in the Indy 500. Our condolences to his family.
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Retuperällä juu niin on ja pahasti
Mutta nyt yksi pikku juttu, kun kuulin tapahtumasta se oli puhdas shokki! Siis nuori amerikkalainen menehtyi, se on väärin, hänellä oli ura ja elämä vasta edessä, kova paikka on varmasti tietenkin Rennan perheen lisäksi myös Scott Dixonilla, parhaat kaverit Junnu ajoilta, heidänhän piti nyt ajaa tallitovereina Ganassi tallissa mutta kohtalo puuttui ikävästi peliin. Kaikkea hyvää Tony Rennan perheelle
IRL on jälleen todistanut raan luonteensa, mutta ehkä se oli hyvä, että 26 vuotias jenkki koki tiensä pään juuri tuolla legendaarisella Indianapolisin ovaaliradalla
keskiviikkona 22 Lokakuuta 2003...
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Autojen turvallisuutta en niinkään lähtisi syyttelemään, eiköhän se suurin ongelma ole kuitenkin itse ovaaliradoissa joiden kiertäminen ei ole mitään vaaratonta hommaa.

R.I.P. Tony Renna frown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Surkea homma tämä. Renna oli vähän tuntemattomampi nimi, vaikka tulevaisuus näyttikini hyvältä.

Erikoinen onnettomuus kaiken kaikkiaan. Jos oikein ymmärsin tilanteen, niin auto oli lähtenyt lentoon ja osunut korkeaan turva-aitaan. Eikös tuo 30 feet ole reilu 10 metriä? Lentoon lähtö oli tapahtunut lyhyellä suoralla 3. ja 4. mutkan välissä.

Tämä on Autosportin nettisivuilta:

"Reports indicate that Renna was alone on the track when his car suddenly became airborne in the short chute between the third and fourth turns."

Ilmeisesti mitään ei olisi tapahtunut, jos auto olisi törmännyt betonivalliin, mutta tässä tapauksessa se lensi vallin yli. Tuo verkkoaita on katsojien turvallisuuden takia ja siihen törmääminen on vaarallista. Ilmeisesti tässä tapauksessa tukitolppa osui auton ohjaamon paikkeille, ehkä juuri kuljettajan kypärään.

Ylipäätänsäkin tuo auton nouseminen ilmaan on vaarallista missä tahansa luokassa ja radalla.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
IRL driver Renna killed in crash at Indy

By Curt Cavin, The Indianapolis Star
INDIANAPOLIS — Race car driver Tony Renna was starting his dream job and planning to marry next month in Hawaii, the day before his 27th birthday.

But his life tragically came to an end Wednesday morning when he was killed in a single-car crash at the Indianapolis Motor Speedway. Renna was participating in a tire test for Ganassi Racing, which last week won its first Indy Racing League championship with series newcomer Scott Dixon.

On Renna's fifth lap with the team, the car spun in the third turn, lifted off the ground and struck the fence above the concrete wall. The impact knocked out a pair of support poles, tore apart the fence and damaged the lower walkway area of the North Vista grandstand. Because it was a closed test, there were no spectators in the grandstand.

Details of Renna's injuries as well as the cause of the crash were not available. An autopsy is expected to be performed Thursday, according to Frances Kelly of the Marion County coroner's office.


Renna was transported to Methodist Hospital by ground and pronounced dead at 9:43 a.m., only 23 minutes after the crash.

Speedway spokesman Ron Green said all of the car's major pieces stayed out of the grandstands.

"There were two very small pieces picked out of the grandstands, both of which would fit in a man's hands," Green said. "The fence did its job and contained the major parts and pieces, including the car."

http://www.usatoday.com/sports/motor/irl/2003-10-22-renna-obit_x.htm
Tuli tässä mieleen, että katuradat ovat melko vaarallisia ratoja, jos nopeudet nousevat suuriksi. Ovaalihan on tavallaan katurata, muuri alkaa heti, eikä virheitä saisi tulla.

Nykyaikana ei odoteta enää juuri kuolonkolareita, mutta tällaiset kolarit ovat mahdollisia ihan missä luokassa tahansa. frown

<small>[ 23-10-2003, 16:10: Message edited by: ml ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Erittäin valitettava juttu. Onnettomuuskin oli kyllä sitä luokaa, ettei siinä oikein voi turvajärjestelyjä syyttää. Jos auto lähtee omia aikoja lentelemään ei paljoa ole tehtävissä.
frown
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Ikävää,ikävää. Todella paljon on sattunut IRL:ssä pahoja onnettomuuksia tänä vuonna. Toivottavasti parin viikon päässä oleva ovaaliradalla ajettava kauden viimeinen CART-kisa saadaan vietyä kunnialla läpi. Salokin totesi vähän aikaa sitten,ettei uskalla edes ajatella ovaaliradalla ajamista.

R.I.P Tony Renna frown
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Onnettomuudet eivät pidä
Saloa pois ovaalikisasta

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Amerikan CART-kausi vetää viimeisiään.
Sunnuntaina Australiassa Surfer's Paradisen katuradalla kilpailleet kuljettajat kiirehtivät ensi viikonlopuksi Kaliforniaan, missä sesonki huipentuu Fontanan Super Speedway -ovaalilla käytävään päätöskisaan.
Mika Salo ajaa sunnuntaina ensimmäisen kerran pitkällä urallaan ovaaliradalla. Edes viime aikojen kauhukuvat IRL-sarjan onnettomuuksista eivät pelota 36-vuotiasta suomalaistähtiä.
Ruotsin Kenny Bräck säilyi kuin ihmeen kautta hengissä Teksasin hirvittävästä kisaonnettomuudestaan ja jenkki Tony Renna puolestaan kuoli Indianapolisin testeissä.
- Olen nähnyt kummatkin onnettomuudet nauhalta. Ei niillä ole mitään vaikutusta minunn ajamisiini. CART- sarjan autot eivät lähde lentoon samalla lailla kuin IRL-sarjassa. IRL-autoissa täytyy olla jokin suunnitteluvika, kun ne siellä lentävät niin helposti, Salo arvioi Turun Sanomille.
Vaikka en olekaan täysin perillä näistä Amerikan sarjojen asioista, niin jotenkin on sellainen tunne että kyllä ne Champ caritkin lähtevät lentoon vastaavanlaisessa tilanteessa kuin Bräckin onnettomuus... Tuskin siihen suunnitteluvikaa tarvitaan. :(
Vai tapahtuiko siinä Rennan onnettomuudessa sitten jotain sellaista mitä CART-autolla ei olisi tapahtunut... en osaa sanoa kun en tilannetta mistään nähnyt.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Kun noita ulkomaalaisia foorumeita on seurannut, niin keskusteluista on saanut sellaisen kuvan, etta IRL-auton suunnitellussa on jotain mennyt pieleen. Renna auton ilmeisesti lahti suoraan lento keskella rataa paatyen aitaan. Mario Andretillahan kavi sama homma, kun testasi Michael Andretin tallin autoa Indy 500 harjoituksissa. Talloin oli joku ylimaarainen kappale jaanyt radalla kyllakin, mutta eihan sen pitaisi vaikuttaa siihen, etta autosta tulee lentokone heittaen pari kieppia ilmassa. Brackin auto lahti myos saman tien ilmalentoon kun oli osunnut Schecterin autoon.
Ihan heti en muista lahti vuosilta, etta CART-autot olisi lahtenyt samalla lailla lentoon kuin IRLlän.

<small>[ 27-10-2003, 08:48: Message edited by: Archtur ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni kaikki kevyet tasapohjaiset kilpa-autot voivat lähteä lentoon tietyissä olosuhteissa. GT-autothan lentelivät takavuosina oikein urakalla. IRL autoissa ilmeisesti pohjan "kantopintaa" on hieman enemmän kuin muissa formuloissa. Lisäksi autoissa on matala keula, joten voisi kuvitella, että ilmavirtojen ohjaaminen etusiiven ja keulaosan alla ei ole niin hyvin hallinnassa kuin CART:ssa tai f1:ssä.

Siivet pitävät auton radan pinnassa ja IRL autoissa on kyllä runsaasti downforcea. Aerodynaaminen tasapaino menee kuitenkin pieleen, kun keula nousee ilmaan.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4519
Sijainti
Kokkola
Meinasi tulla 2 kuolemantapausta lyhyen ajan sisään. Kenny Bräck selvisi juuri ja juuri, mutta tälle Renna- nimiselle kävi huonommin. Ikävää että tuollaista sattuu... Mario Andrettihan oli myös lähellä kuolla kun ajoi aikamoisen mällin ovaalilla, vieläpä melkoisessa vauhdissa. Jos olisin CART-kuski, kyllä harkitsisin ajamista ovaaleilla vähän pidempään...
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Teemu Puumala:
Meinasi tulla 2 kuolemantapausta lyhyen ajan sisään. Kenny Bräck selvisi juuri ja juuri, mutta tälle Renna- nimiselle kävi huonommin. Ikävää että tuollaista sattuu... Mario Andrettihan oli myös lähellä kuolla kun ajoi aikamoisen mällin ovaalilla, vieläpä melkoisessa vauhdissa. Jos olisin CART-kuski, kyllä harkitsisin ajamista ovaaleilla vähän pidempään...
Ensinnäkin tapahtuneella ei ole mitään tekemistä CART-sarjan kanssa Tony Renna oli IRL-kuljettaja hän ei koskaan ollut ajanut CART-autolla. Toiseksi: on totta että noin voisi käysä missä tahansa lajissa mutta näyttää siltä että vakavat onnettomuudet ovat keskittyneet IndyCAR Seriesiin
Tämä vuosi on ollut kyseiselle sarjalle todella huono Gil De Ferran loukkaantui samoin Felipe Giaffone ja Dan Wheldon lippasi Indyssä samoin Mario Andretti, Tony Kanaan loukkasi Motegissa ja kuin kruununa hengenvaaralliselle ja tylsälle sarjalle
Kenny Bräck mälläsi Scheckterin ajustuksella Texasissa ja valitettavasti Jenkki Tony Renna menehtyi Indianapolisissa.
Noh mitä nyt voi odottaa sarjalta joka rakennettu vain Tony Georgen halulle toimia "Isona Päällikkönä" IRL pitää lopettaa, CART on rautaa!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On mielenkiintoista, että IRL:stä on tullut huomattavasti vaarallisempi sarja kuin mitä CART on ikinä ollut ainakin ovaalien osalta. Vaikka IRL:ssä vauhdit ovat hieman hitaampia, niin kovempia onnettomuuksia on sattunut. Yksi syy on tietysti se, että IRL autot etenevät ryhmissä ja ohittelevat imusta toisiaan paljonkin. Kun ajetaan lähellä, kontaktejakin sattuu sitten enemmän. Toinen juttu liittyy tuohon aerodynamiikka ongelmaan.

Michael Andretti totesi ajettuaan molempia autoja, että CART auto on kuin yrittäisi saada raivoavaa härkää aisoihin, kun IRL autolla oli helppoa ajaa esim. Indianapolisin ratya kaasu pohjassa. Ehkä kuskit kunnioittavat CART autoa enemmän eivätkä yritä liikaa. IRL autolla ajetaan kaasu pohjassa, joten kuljettajat eivät ehkä kunnioita sitä niin paljon.
 
Ylös