mn97
Banned
- Liittynyt
- 25.1.2004
- Viestit
- 1707
Mikä juttu tämä on, että joka kilpailun yhteydessä kameran edessä seisoo lähes tulkoon yhtä kauan kuskien vaimoja, mummoja, isiä ja mummonkaimoja?
Kuvitelkaa nyt jotain esimerkiksi jalkapalloa: *selostus* "Litmanen saa palloon, syöttää laidalle, missä Kolkka....ja sitten kamera siirtyy vaihtoaitioon, missä valmentajan vieressä seisoo Litmasen mummo. Hänellä on sitä ja tätä niiden ja näiden kanssa, pla pla...hänestä on ollut hurja apu Litmasen uran....". Niin aika utopistinen tarinsa
Muistan kun Häkkinen voitti aikoinaan maailmanmestaruuden. Hänestä tehtiin kaiken maailman listoja, että kuka hänen uraansa on auttanut kaikkein eniten. Muistaakseni Häkkisen vanhemmat olivat heti TOP 5:ssa. Hamiltonin isä riehuu joka kisassa, kun Hami on jonkun kisan voittanut.
Kun muissa OIKEISSA urheiliulajeissa joku voittaa jotain, ei heidän perhetaustojaan ja vanhempien superyliluonnollisia kasvatustaitojaan tuoda esiin joka tuutista. Tämähän on ihan F1:n oma sisäinen elementti. Sitä ei tapahdu missään muualla.
Kyseessähän on markkinointistrategia, missä kuljettajista yritetään luoda jotain yliluonnollista jumalmyyttiä - aikamme gladiaattorit Kyllönen olisi sanonut. Sponsorit ja katsojat kiinnostuvat mielikuvasta pelottomasta hurjapäästä, jonka superyliluonnollinen isä on superyliluonnollisilla kyvyillä kasvattanut. Autourheilussa on varsin helppoa kiitos kaluston luoda tällaista myyttiä.
Suurimman työn siitä menestyksestähän tuo tallin mekaanikot ja insinöörit ja se koko organisaation toiminta. F1 ajajalla on pienempi merkitys menestyksessä kuin jalkapallossa vaihtomiehillä. Flavio Briatore on sanonut, että kuinka typerää on, että tuhannet inssit ja mekaanikot työskentelevät kellon ympäri ympäri vuoden vain että joku yksi kuljettaja pystyy ajamaan turvallisesti, mahdollisiman vaivattomasti ja mahdollisimman kovaa ja tästä kaikesta kuljettajalle vielä maksetaan maltaita.
Tosiasiassa kun se kupla puhkeaa niinkuin DTM osoittaa nämä Häkkiset, Alesit ja Frenzenit näyttävätkin olevan ihan tavallisia suhareita. Muutenkin mikä se juttu on, että kuljettaja omalla panoksella kannustaa ja motivoi tallin työntekijöitä siihen ja siihen. Aika väsynyttä. Kiitos kaluston kun radalla ei näytä mitään eroja olevan niin sitten pitää hakea eroja jostain "kuka esiintyy sponsoreille kaikken miellyttävimmin" ja muusta turhanpäiväisyyksistä. Ei jalkapallossa joukkueeseen oteta sellaisia pelaajia joiden paras anti on sponsorien miellyttäminen.
Miksi F1-urheilijalle maksetaan niin paljon?
Kuvitelkaa nyt jotain esimerkiksi jalkapalloa: *selostus* "Litmanen saa palloon, syöttää laidalle, missä Kolkka....ja sitten kamera siirtyy vaihtoaitioon, missä valmentajan vieressä seisoo Litmasen mummo. Hänellä on sitä ja tätä niiden ja näiden kanssa, pla pla...hänestä on ollut hurja apu Litmasen uran....". Niin aika utopistinen tarinsa
Muistan kun Häkkinen voitti aikoinaan maailmanmestaruuden. Hänestä tehtiin kaiken maailman listoja, että kuka hänen uraansa on auttanut kaikkein eniten. Muistaakseni Häkkisen vanhemmat olivat heti TOP 5:ssa. Hamiltonin isä riehuu joka kisassa, kun Hami on jonkun kisan voittanut.
Kun muissa OIKEISSA urheiliulajeissa joku voittaa jotain, ei heidän perhetaustojaan ja vanhempien superyliluonnollisia kasvatustaitojaan tuoda esiin joka tuutista. Tämähän on ihan F1:n oma sisäinen elementti. Sitä ei tapahdu missään muualla.
Kyseessähän on markkinointistrategia, missä kuljettajista yritetään luoda jotain yliluonnollista jumalmyyttiä - aikamme gladiaattorit Kyllönen olisi sanonut. Sponsorit ja katsojat kiinnostuvat mielikuvasta pelottomasta hurjapäästä, jonka superyliluonnollinen isä on superyliluonnollisilla kyvyillä kasvattanut. Autourheilussa on varsin helppoa kiitos kaluston luoda tällaista myyttiä.
Suurimman työn siitä menestyksestähän tuo tallin mekaanikot ja insinöörit ja se koko organisaation toiminta. F1 ajajalla on pienempi merkitys menestyksessä kuin jalkapallossa vaihtomiehillä. Flavio Briatore on sanonut, että kuinka typerää on, että tuhannet inssit ja mekaanikot työskentelevät kellon ympäri ympäri vuoden vain että joku yksi kuljettaja pystyy ajamaan turvallisesti, mahdollisiman vaivattomasti ja mahdollisimman kovaa ja tästä kaikesta kuljettajalle vielä maksetaan maltaita.
Tosiasiassa kun se kupla puhkeaa niinkuin DTM osoittaa nämä Häkkiset, Alesit ja Frenzenit näyttävätkin olevan ihan tavallisia suhareita. Muutenkin mikä se juttu on, että kuljettaja omalla panoksella kannustaa ja motivoi tallin työntekijöitä siihen ja siihen. Aika väsynyttä. Kiitos kaluston kun radalla ei näytä mitään eroja olevan niin sitten pitää hakea eroja jostain "kuka esiintyy sponsoreille kaikken miellyttävimmin" ja muusta turhanpäiväisyyksistä. Ei jalkapallossa joukkueeseen oteta sellaisia pelaajia joiden paras anti on sponsorien miellyttäminen.
Miksi F1-urheilijalle maksetaan niin paljon?
Viimeksi muokattu: