Laitetaan nyt tälle kokonaan uusi topik, kun juttua miehestä piisaa. Ja nykyään varsin negatiivisessa sävyssä, eikä suotta. Ex-maailmanmestarin taso on nimittäin vahvassa laskusuhdanteessa.
Villeneuven F1-urahan alkoi MM-sarjan ylivertaisella autolla Williamsilla vuonna 1996. Ensimmäisessä kilpailussa mies nappasi paalun, ja oli menossa kohti uransa ensimmäistä voittoa, kunnes ongelmat pakottivat toiseksi. Loppukaudesta Damon Hill oli kuitenkin tallin ykkönen Villeneuven jäädessä debyyttikaudellaan MM-sarjan hopeatilalle.
Hillin siirryttyä vuodeksi 1997 Arrowsille liian kovien palkkavaatimusten vuoksi Villeneuvesta tuli tallin ykköskuljettaja. Kauden päättäneen, värikkäiden Jerezin tapahtumien jälkeen Villeneuve kruunattiin maailmanmestariksi. Renaultin poistuttua MM-sarjasta kaudeksi 1998 laski myös Williamsin taso ja Villeneuve ei kyennyt taistelemaan maailmanmestaruudesta.
Sitten Villeneuve houkuteltiin BAR-projektiin mukaan hyvän ystävän Craig Pollockin ja huikean palkan siivittämänä. Lupaukset ja odotukset olivat kovia, mutta kävikin niin että BAR-talli oli kauden 1999 huonoin talli, se ei saalistanut ainuttakaan MM-pistettä jääden jopa Minardin taakse.
Kausi 2000 tuotti sitten jo 17 MM-pistettä, kaudella 2001 tuli ensimmäiset palkintokoroketilat miehen sijoituttua kahteen otteeseen kolmanneksi. Viime kausi oli jälleen BAR-tallilla alamäkeä ja Villeneuven spekuloitiin jättävän ykköset. Sitten lyötiin sellainen palkka ettei mies voinut kieltäytyä. Olisi kuitenkin kannattanut.
Tällä kaudella mies on jäänyt selkeästi tallikaveri Jenson Buttonin varjoon, ja nyt Villeneuveen kohdistuvat spekulaatiot ovat lähinnä tyyliin ajaako mies ollenkaan F1:ssä ensi kaudella kuin missä tallissa hän ajaa. Miehestä paistaa selkeä turhautuneisuus koko ajamiseen, ja se näkyy tuloksissa. Kausilla 1997 ja 1998 Villeneuve pesi Frentzeniä selkeästi, joka kuitenkin oli lähellä jopa MM-titteliä kaudella 1999 ja nyt ei ole mitään jakoa Buttonin kanssa. Ilman yhtään Buttonin ajotaitoja väheksymättä.
Vaikka näin jälkikäteen on hyvä spekuloida, niin miehen olisi pitänyt tajuta Williamsin tasoisen tallin nousevan ennemmin tai myöhemmin takaisin huipulle, jossa se tällä hetkellä majailee. Pollockin lupaukset, BAR:n huikea budjetti ja niin ikään huikea palkka kuitenkin sokaisi Villeneuven ja nyt hänen ei enää uskota palaavan huipulle millään ilveellä. Sääli, sillä joskus mies on ollut todella hyvä kuljettaja. Nyt on kuitenkin aika antaa tietä nuoremmille ja antaa muidenkin näyttää, Villeneuve ehti näyttää jo seitsemän vuotta sitten.
<small>[ 01-08-2003, 22:40: Message edited by: Mie- ]</small>
Villeneuven F1-urahan alkoi MM-sarjan ylivertaisella autolla Williamsilla vuonna 1996. Ensimmäisessä kilpailussa mies nappasi paalun, ja oli menossa kohti uransa ensimmäistä voittoa, kunnes ongelmat pakottivat toiseksi. Loppukaudesta Damon Hill oli kuitenkin tallin ykkönen Villeneuven jäädessä debyyttikaudellaan MM-sarjan hopeatilalle.
Hillin siirryttyä vuodeksi 1997 Arrowsille liian kovien palkkavaatimusten vuoksi Villeneuvesta tuli tallin ykköskuljettaja. Kauden päättäneen, värikkäiden Jerezin tapahtumien jälkeen Villeneuve kruunattiin maailmanmestariksi. Renaultin poistuttua MM-sarjasta kaudeksi 1998 laski myös Williamsin taso ja Villeneuve ei kyennyt taistelemaan maailmanmestaruudesta.
Sitten Villeneuve houkuteltiin BAR-projektiin mukaan hyvän ystävän Craig Pollockin ja huikean palkan siivittämänä. Lupaukset ja odotukset olivat kovia, mutta kävikin niin että BAR-talli oli kauden 1999 huonoin talli, se ei saalistanut ainuttakaan MM-pistettä jääden jopa Minardin taakse.
Kausi 2000 tuotti sitten jo 17 MM-pistettä, kaudella 2001 tuli ensimmäiset palkintokoroketilat miehen sijoituttua kahteen otteeseen kolmanneksi. Viime kausi oli jälleen BAR-tallilla alamäkeä ja Villeneuven spekuloitiin jättävän ykköset. Sitten lyötiin sellainen palkka ettei mies voinut kieltäytyä. Olisi kuitenkin kannattanut.
Tällä kaudella mies on jäänyt selkeästi tallikaveri Jenson Buttonin varjoon, ja nyt Villeneuveen kohdistuvat spekulaatiot ovat lähinnä tyyliin ajaako mies ollenkaan F1:ssä ensi kaudella kuin missä tallissa hän ajaa. Miehestä paistaa selkeä turhautuneisuus koko ajamiseen, ja se näkyy tuloksissa. Kausilla 1997 ja 1998 Villeneuve pesi Frentzeniä selkeästi, joka kuitenkin oli lähellä jopa MM-titteliä kaudella 1999 ja nyt ei ole mitään jakoa Buttonin kanssa. Ilman yhtään Buttonin ajotaitoja väheksymättä.
Vaikka näin jälkikäteen on hyvä spekuloida, niin miehen olisi pitänyt tajuta Williamsin tasoisen tallin nousevan ennemmin tai myöhemmin takaisin huipulle, jossa se tällä hetkellä majailee. Pollockin lupaukset, BAR:n huikea budjetti ja niin ikään huikea palkka kuitenkin sokaisi Villeneuven ja nyt hänen ei enää uskota palaavan huipulle millään ilveellä. Sääli, sillä joskus mies on ollut todella hyvä kuljettaja. Nyt on kuitenkin aika antaa tietä nuoremmille ja antaa muidenkin näyttää, Villeneuve ehti näyttää jo seitsemän vuotta sitten.
<small>[ 01-08-2003, 22:40: Message edited by: Mie- ]</small>