Valde
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2003
- Viestit
- 3148
Viime kauden lopulla Solberg ja Loeb alkoivat tehdä eroa muihin. Märtin tippui vauhdista Australiassa ja RAC:ssa ja Grönholmille ei enää tie riittänyt. Jo hyvin pian alkukaudesta alkoi tuntua siltä, että nämä kaksi herraa tulevat voittamaan piinallisen usein. Grönholm on ainoa kuski, joka pystyy tasaisesti vastaamaan vauhdillisesti, mutta ongelmia on kaksi, Peugeotin ja Marcuksen luotettavuuden taso. Näyttää siltä, että lähiaikoina vain Grönholm voi lyödä nämä herrat. Se edellyttää sitä, että Peugeot saa luotettavuuden kuntoon ja Marcus normaalin ajorytmin. Ehkä Märtinkin pystyy haastamaan ajoittain, kunhan pääsee ensi vuonna Pösön rattiin. Tällä hetkellä tuntuu kuitenkin siltä, että Markko on tippumassa supertähtijunasta.
Ketkä voisivat olla tulevaisuuden supertähtiä, jotka aikanaan laittavat Loebin ja Solbergin eläkkeelle? Oma arvioni on seuraava:
1) Francois Duval. Francois näytti viime vuonna todella nopealta nopeissa ralleissa (osittain saattoi johtua penkin matalasta sijainnista, jota vasta tänä vuonna nostettiin). Asvaltilla ja mikkihiiriralleissa Francois on jo kauan osoittanut huomattavaa nopeutta. Tällä kaudella kehitys on tasaisesti ja nopeasti edennyt kaikilla alustoilla, kisasta kisaan. Japanista ja Britanniasta saaliina tuli pohja-aikoja enemmän kuin muutama ja vauhti lähenteli jo Märtiniä. Saksassa Duval häikäisi ja olisi haastanut jopa Loebin ilman toisen päivän käsijarruongelmia, joihin tuhraantui minuutti. Asvattinopeudessa Duval on jo ehdotonta huipputasoa. Jo viime vuonna on oli selvää, että Duvalissa on ehdottomasti ainesta osakilpailuvoittajaksi, mutta tämän vuoden perusteella uskon varauksettomasti, että pojassa on ainesta vielä enempään. Jos Duval pääsee ensi kaudeksi Citikalle, on todella mielenkiintoista nähdä kuinka paljon hän pystyy jo nyt laittamaan kampoihin Loebille (toivottavasti Sainz ymmärtää jo siirtyä sivuun ja ottaa kahdeksan kisan ohjelman, jota on jo suunnitellut). Suurimman merkityksen kaikelle edelläsanotulle antaa Duvalin ikä: 23 vuotta! Ainakin aikaa on rikkoa ennätyksiä jos ja kun rahkeet riittävät.
2) Daniel Sola. Kaveri on tehnyt todella vakuuttavaa jälkeä N-ryhmässä, jonka taso nykyään on raju. Paasonen, Galli ja Stohl pitävät vastuksesta huolen. Tasaisimmin huippuvauhtiin on pystynyt Sola. Saksassa Sola väläytti ensimmäisellä ek:lla ollen Panizzia 15 sekuntia nopeampi ja jääden ainoastaan 4.5 sekuntia Citroenin pohjasta (Citikalla oli hyvä rengasvalinta ja muistelen lukeneeni, että Solalla oli Panizzin kanssa samat renkaat). Jos Mitsubishi nyt olisi järkevä, niin he ajattaisivat Panizzia ja Solaa Kataloniassa ja auton potentiaali tulisi esille. Solan etuna on monipuolisuus: huippusoravauhdin lisäksi asvaltilla lahjoja on vaikka mihin.
3) Jani Paasonen. Jani on muutamaan otteeseen näyttänyt wrc:n ratissa jokseenkin ainutlaatuista vauhtia privaattikuskin standardeilla mitattuna (Suomi 2001, Uusi-Seelanti 2002 ja Suomi 2004). Britannia meni alkuun huonosti, mutta vauhti toisena ja kolmantena päivänä oli kohdallaan (esim. Rhonddan 30 km:n pätkällä vain joitakin sekunteja Citroen-Sainzia hitaammin; Gardella ei mitään jakoa). Ei ole epäilystäkään, etteikö Jani pystyisi välittömästi tekemään kovaa jälkeä kunnon autolla. Veikkaan, että ensivuonna Skodalla ajaa Gardemaisterin sijaan Paasonen (jos Skoda jatkaa).
4) Epäilemättä wrc:tä ajaa joukko muitakin lahjakkaita kuljettajia, kuten Galli, Tuohino, Carlsson, Pykälistö, Sarrazin jne. ja joku heistä todennäköisesti on tulevaisuudessa osakilpailuvoittaja tai kenties jopa maailmanmestari. Omaksi jokeriksi valitsen maastopyöräilyn ex-schumacherin Nicolas Vouillouzin, jonka rallikokemus on toistaiseksi vielä olematon.
Ketkä voisivat olla tulevaisuuden supertähtiä, jotka aikanaan laittavat Loebin ja Solbergin eläkkeelle? Oma arvioni on seuraava:
1) Francois Duval. Francois näytti viime vuonna todella nopealta nopeissa ralleissa (osittain saattoi johtua penkin matalasta sijainnista, jota vasta tänä vuonna nostettiin). Asvaltilla ja mikkihiiriralleissa Francois on jo kauan osoittanut huomattavaa nopeutta. Tällä kaudella kehitys on tasaisesti ja nopeasti edennyt kaikilla alustoilla, kisasta kisaan. Japanista ja Britanniasta saaliina tuli pohja-aikoja enemmän kuin muutama ja vauhti lähenteli jo Märtiniä. Saksassa Duval häikäisi ja olisi haastanut jopa Loebin ilman toisen päivän käsijarruongelmia, joihin tuhraantui minuutti. Asvattinopeudessa Duval on jo ehdotonta huipputasoa. Jo viime vuonna on oli selvää, että Duvalissa on ehdottomasti ainesta osakilpailuvoittajaksi, mutta tämän vuoden perusteella uskon varauksettomasti, että pojassa on ainesta vielä enempään. Jos Duval pääsee ensi kaudeksi Citikalle, on todella mielenkiintoista nähdä kuinka paljon hän pystyy jo nyt laittamaan kampoihin Loebille (toivottavasti Sainz ymmärtää jo siirtyä sivuun ja ottaa kahdeksan kisan ohjelman, jota on jo suunnitellut). Suurimman merkityksen kaikelle edelläsanotulle antaa Duvalin ikä: 23 vuotta! Ainakin aikaa on rikkoa ennätyksiä jos ja kun rahkeet riittävät.
2) Daniel Sola. Kaveri on tehnyt todella vakuuttavaa jälkeä N-ryhmässä, jonka taso nykyään on raju. Paasonen, Galli ja Stohl pitävät vastuksesta huolen. Tasaisimmin huippuvauhtiin on pystynyt Sola. Saksassa Sola väläytti ensimmäisellä ek:lla ollen Panizzia 15 sekuntia nopeampi ja jääden ainoastaan 4.5 sekuntia Citroenin pohjasta (Citikalla oli hyvä rengasvalinta ja muistelen lukeneeni, että Solalla oli Panizzin kanssa samat renkaat). Jos Mitsubishi nyt olisi järkevä, niin he ajattaisivat Panizzia ja Solaa Kataloniassa ja auton potentiaali tulisi esille. Solan etuna on monipuolisuus: huippusoravauhdin lisäksi asvaltilla lahjoja on vaikka mihin.
3) Jani Paasonen. Jani on muutamaan otteeseen näyttänyt wrc:n ratissa jokseenkin ainutlaatuista vauhtia privaattikuskin standardeilla mitattuna (Suomi 2001, Uusi-Seelanti 2002 ja Suomi 2004). Britannia meni alkuun huonosti, mutta vauhti toisena ja kolmantena päivänä oli kohdallaan (esim. Rhonddan 30 km:n pätkällä vain joitakin sekunteja Citroen-Sainzia hitaammin; Gardella ei mitään jakoa). Ei ole epäilystäkään, etteikö Jani pystyisi välittömästi tekemään kovaa jälkeä kunnon autolla. Veikkaan, että ensivuonna Skodalla ajaa Gardemaisterin sijaan Paasonen (jos Skoda jatkaa).
4) Epäilemättä wrc:tä ajaa joukko muitakin lahjakkaita kuljettajia, kuten Galli, Tuohino, Carlsson, Pykälistö, Sarrazin jne. ja joku heistä todennäköisesti on tulevaisuudessa osakilpailuvoittaja tai kenties jopa maailmanmestari. Omaksi jokeriksi valitsen maastopyöräilyn ex-schumacherin Nicolas Vouillouzin, jonka rallikokemus on toistaiseksi vielä olematon.
Viimeksi muokattu: