Jaetaanko voitot Solbergin ja Loebin kesken seuraavat viisi vuotta?

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Viime kauden lopulla Solberg ja Loeb alkoivat tehdä eroa muihin. Märtin tippui vauhdista Australiassa ja RAC:ssa ja Grönholmille ei enää tie riittänyt. Jo hyvin pian alkukaudesta alkoi tuntua siltä, että nämä kaksi herraa tulevat voittamaan piinallisen usein. Grönholm on ainoa kuski, joka pystyy tasaisesti vastaamaan vauhdillisesti, mutta ongelmia on kaksi, Peugeotin ja Marcuksen luotettavuuden taso. Näyttää siltä, että lähiaikoina vain Grönholm voi lyödä nämä herrat. Se edellyttää sitä, että Peugeot saa luotettavuuden kuntoon ja Marcus normaalin ajorytmin. Ehkä Märtinkin pystyy haastamaan ajoittain, kunhan pääsee ensi vuonna Pösön rattiin. Tällä hetkellä tuntuu kuitenkin siltä, että Markko on tippumassa supertähtijunasta.

Ketkä voisivat olla tulevaisuuden supertähtiä, jotka aikanaan laittavat Loebin ja Solbergin eläkkeelle? Oma arvioni on seuraava:

1) Francois Duval. Francois näytti viime vuonna todella nopealta nopeissa ralleissa (osittain saattoi johtua penkin matalasta sijainnista, jota vasta tänä vuonna nostettiin). Asvaltilla ja mikkihiiriralleissa Francois on jo kauan osoittanut huomattavaa nopeutta. Tällä kaudella kehitys on tasaisesti ja nopeasti edennyt kaikilla alustoilla, kisasta kisaan. Japanista ja Britanniasta saaliina tuli pohja-aikoja enemmän kuin muutama ja vauhti lähenteli jo Märtiniä. Saksassa Duval häikäisi ja olisi haastanut jopa Loebin ilman toisen päivän käsijarruongelmia, joihin tuhraantui minuutti. Asvattinopeudessa Duval on jo ehdotonta huipputasoa. Jo viime vuonna on oli selvää, että Duvalissa on ehdottomasti ainesta osakilpailuvoittajaksi, mutta tämän vuoden perusteella uskon varauksettomasti, että pojassa on ainesta vielä enempään. Jos Duval pääsee ensi kaudeksi Citikalle, on todella mielenkiintoista nähdä kuinka paljon hän pystyy jo nyt laittamaan kampoihin Loebille (toivottavasti Sainz ymmärtää jo siirtyä sivuun ja ottaa kahdeksan kisan ohjelman, jota on jo suunnitellut). Suurimman merkityksen kaikelle edelläsanotulle antaa Duvalin ikä: 23 vuotta! Ainakin aikaa on rikkoa ennätyksiä jos ja kun rahkeet riittävät.

2) Daniel Sola. Kaveri on tehnyt todella vakuuttavaa jälkeä N-ryhmässä, jonka taso nykyään on raju. Paasonen, Galli ja Stohl pitävät vastuksesta huolen. Tasaisimmin huippuvauhtiin on pystynyt Sola. Saksassa Sola väläytti ensimmäisellä ek:lla ollen Panizzia 15 sekuntia nopeampi ja jääden ainoastaan 4.5 sekuntia Citroenin pohjasta (Citikalla oli hyvä rengasvalinta ja muistelen lukeneeni, että Solalla oli Panizzin kanssa samat renkaat). Jos Mitsubishi nyt olisi järkevä, niin he ajattaisivat Panizzia ja Solaa Kataloniassa ja auton potentiaali tulisi esille. Solan etuna on monipuolisuus: huippusoravauhdin lisäksi asvaltilla lahjoja on vaikka mihin.

3) Jani Paasonen. Jani on muutamaan otteeseen näyttänyt wrc:n ratissa jokseenkin ainutlaatuista vauhtia privaattikuskin standardeilla mitattuna (Suomi 2001, Uusi-Seelanti 2002 ja Suomi 2004). Britannia meni alkuun huonosti, mutta vauhti toisena ja kolmantena päivänä oli kohdallaan (esim. Rhonddan 30 km:n pätkällä vain joitakin sekunteja Citroen-Sainzia hitaammin; Gardella ei mitään jakoa). Ei ole epäilystäkään, etteikö Jani pystyisi välittömästi tekemään kovaa jälkeä kunnon autolla. Veikkaan, että ensivuonna Skodalla ajaa Gardemaisterin sijaan Paasonen (jos Skoda jatkaa).

4) Epäilemättä wrc:tä ajaa joukko muitakin lahjakkaita kuljettajia, kuten Galli, Tuohino, Carlsson, Pykälistö, Sarrazin jne. ja joku heistä todennäköisesti on tulevaisuudessa osakilpailuvoittaja tai kenties jopa maailmanmestari. Omaksi jokeriksi valitsen maastopyöräilyn ex-schumacherin Nicolas Vouillouzin, jonka rallikokemus on toistaiseksi vielä olematon.
 
Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Eiköhän varteenotettavin vaihtoehto ole juurikin Duval, joka saattaa ottaa 1. voittonsa vaikka jo tällä kaudella. Vaikka Ford joutuisikin heittämään pyyhkeen kehään, luulisi Duvalin kaltaiselle lahjakkuudelle löytyvän tilaa tehdastiimistä. Jos ei Citroënilta tai Peugeot'lta löydy paikkaa, niin sitten ainakin Hirvosen tilalle Subarulle.

Toivottavasti joutuu kuitenkin odottamaan 1. voittoaan vielä vähintään ensi kevääseen, jotta Henkan ennätys säilyy koskemattomana.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ei jaeta! Ensi vuonna Loeb menettää mestaruuden jo varhaisessa vaiheessa. Citikan vanha kosla vanhenee käsiin. Mestaruus jää Solbergin, Grönholmin ja Märtinin käsiin. Olettaen, että Märtin siirtyy pösölle ens kaudeksi.

En usko, että Duvalista tulee koskaan mitään merkittävää tekijää rallin mm-sarjassa. Voi ottaa voiton pari ei muuta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Ei jaeta! Ensi vuonna Loeb menettää mestaruuden jo varhaisessa vaiheessa. Citikan vanha kosla vanhenee käsiin. Mestaruus jää Solbergin, Grönholmin ja Märtinin käsiin. Olettaen, että Märtin siirtyy pösölle ens kaudeksi.

En usko, että Duvalista tulee koskaan mitään merkittävää tekijää rallin mm-sarjassa. Voi ottaa voiton pari ei muuta.
Hyvä, että nämä kommentit jäävät tänne pidemmäksi aikaa. Parin vuoden päästä katotaan. :rolleyes:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Kyllä se Hirvonen sieltä vielä nousee, sanokaa minun sanoneen.
Aika näyttää miten käy. Silti se on pelkkää haaskausta opettaa poikaa sarjan parhaalla autolla. Mikko itsekin näyttää ymmärtäneen sen hyvin, kun hän sanoi, että voisi ajaa vuoden jossain muualla harjoittelusopimuksella. Nyt on joitain huhuja, että ison rahan Sola olisi tyrkyllä Subarulle.

Jouhkin poukkoilua en oikein ymmärrä. Kaveri ei tee mitään Paasoselle tai Pykälistölle, jotka ovat nyt valmiita kuskeja, mutta ilman manageria. Hyvä, jos ei yritä laittaa kapuloita rattaisiin em. herroille, kuten teki Grönholmille. Joka tapauksessa tuntuu hemmetin turhalta, että valmiiden kuskien sijaan Jouhki hommasi wrc-autot Latvalalle, jonka kyvyistä ei ollut mitään tietoa sekä Hirvoselle. No, Hirvonen oli tehnyt hyviä näyttöjä, mutta Subarulle työntäminen tuntui liialliselta. Nyt Jouhki ainakin laskee tulevia osakkeitaan, kun Latvala, Gardemaister ja Hirvonen eivät ole profiloituneet sarjan suurimmiksi löydöiksi. Näiden pohjalta ei ole samaa mahdollisuutta jatkaa kuin "Mäkisen löytäjän" tittelin siivittämänä oli aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Onhan Paasosella manageri, ainakin ollut... Ja siinä ehkä se ongelmakin... *läps* hyi...


Jouhki nyt on bisnesmies ja managerina lähinnä harrastelija, joskin hyvävarainen sellainen.
 

hippopotamus

Guest
Vanhoissa vara parempi?

ja parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla jne.

Kyllä suomalaiskuljettajat tulevat jatkossakin olemaan MM-rallien kärkikuvioissa mukana, mutta sinne on vaan viime vuosina ilmestynyt entistä enemmän "punkkupellejä", "patonginpurijoita" ja jopa "viikinkejä".
Sinne mennään managerilla tai ilman. Eihän Vatasella, Alenilla ja Salosellakaan liene ollut muuta manageria kuin "oikea nilkka jäykkänä".

Toki ajat ovat muuttuneet ja sikäli on arvokasta ollut tuo Jouhkin työ.
Onhan se Jouhkin suku aikanaan kai avittanut Mikkolankin uran alkua ja Mäkisen "todellinen löytäjä" Kankkunen oli itsekin kilpaa ajaneen T. Jouhkin ensimmäinen löytö. Kankku puolestaan edesauttoi paitsi Mäkisen myös ainakin Rovanperän "löytämisessä". K.o. managerilla on tällä hetkellä varmaan riittävästi aktiiveja kuskeja tarjolla, sillä tilanne MM-sarjassa on kolmen viime vuoden aikana aika radikaalisti muuttunut. Kyllä se seula sinne "Jouhkin putkeen" aika tiukka on, joten otetaan nyt ihan rauhallisesti ja katsotaan mihin pojat kasvavat.

Rovanperä ja Gardemeister ovat molemmat hukanneet vuosikausia kilpailukyvyttömillä laitteilla kurvailuun. Rovanperä on käsittääkseni tällä hetkellä k.o. managerin ykkösnyrkki, vaikka viime ja tämä kausi ovat menneetkin pilalle pösön tekniikan vuoksi, niin vauhti ja varmuus ovat tallella. Gardella tuntuvat taas vähät kilpailut. Olen samaa mieltä siitä, että managerin kannattaisi ensin hoitaa valmiille kuskeilleen kunnon diilit ja katsoa sitten mihin saa "poikia kasvamaan", mutta helppohan meidän on neuvoa, kun ei ole latiakaan kiinni sirkuksessa!

"Nuorisoketju" kokeili kieltämättä liian isoja saappaita, mutta lisää kilpailuja ja kilometrejä erilaisella kalustolla, niin kyllä heistä joku nousee lähivuosina MM-sarjaa kiertämään. Itse uskon sen olevan kuitenkin Latvala. Hirvonen joutui liian varhain liian korkealle, mutta siitä pitänee kai syyttää hieman Mäkistäkin;-).

Paasosella on varmaan sellaiset kokemukset managerista (joka ei siis ollut Jouhki), että ei ihan heti sellaista ota? Ja eikös se Grönholm vielä jotenkin ole Pykälistön kuvioissa mukana (Onhan itsekin menossa Citikalle(?).

Nyt näyttää olevan muotia, että kun joku junnu on ajanut muutaman kisan ja saanut pari hyvää pätkäaikaa, niin lehdissä annetaan jo juttuja, että kaveri odottaa "Jouhkin soittoa". Eiköhän sen käänykän tuijottamisen sijaan kannattaisi keskittyä kilpailukokemuksen hankkimiseen vaikka tahtiin 40 autokilpailua/ vuosi!

p.s.
sanokaa minun sanoneen, että
nyt muuten alkaa viikonvaihteessa tapahtua sitten noiden tallipaikkauutistenkin kohdalla, vaikka 13.10 onkin vasta FIA:n kokous, jonka jälkeen alkaa olla selvillä montako tallia, montako autoa per talli yms.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Re: Vanhoissa vara parempi?

hippopotamus sanoi:
Ja eikös se Grönholm vielä jotenkin ole Pykälistön kuvioissa mukana (Onhan itsekin menossa Citikalle(?).
Grönholm Citikalle? Mistäs tämmöistä tietoa saa?
 

hippopotamus

Guest
kirjoitin 14.9. tuonne tallipaikat-topiciin:"Pösö: Grönholmin jatko selviö(?), vaikka pinnan alla saattaa muhia yllätys. "
- ei savua ilman tulta:

su 26.9. MotorForum /Miiro Koivulan haastattelema Marcus Grönholm itse totesi aiheesta jotenkin, että eihän ne ilman perää ole ne jutut (siis siirto Citikalle), mutta nyt hänellä on sopimus ensi kaudesta Pösön kanssa ja toivotaan, että saadaan kaikki pelaamaan
- siis lähtisi jos pääsisi (-pois pösöltä) jos ei rupee vehkeet pelaamaan

jotenkin minä sen olen näin käsittänyt. eli saattaa olla, ettei Pösölle olekkaan nyt tunkua?

vuodenvaihteen luokitusmuutokset olisi kai aika alkaa hoitaa (esim xTrackin loota takaisin tms.???).
Korsikan testejä seuranneet eivät kyllä paljon laita pösön puolesta likoon silläkään saarella.

MGR sanoi kyllä aika selkeesti, että inssienhän se homma pitäisi tehdä (siis saada auto toimimaan), mutta ne vetää eri suuntaan ja että homma on aika sekaisin.

Alkaa pikkuhiljaa hiipiä mieleen kauhuskenario siitä, jotta PSA-yhtymässä valitaan vain toinen brandi jatkamaan WRC:ssä, ellei siellä ole muita kuin pösö, sitikka ja subaru. Jos näin olisi, niin ei liene epäselvää kumpi yhtymän brändeistä jatkaisi WRC:ssä!

Tämä nyt on vain heitto, johon ei ole saatu mitään vahvistusta. Eräs Pösö-tiimiä läheltä seurannut sanoi, ettei usko homman loppuvan, vaikka siltä kovasti vaikuttaakin. "touhu on ihan Skodan ja Mitsun tasolla"
Toivottavasti kyseessä on vain paha uni.

Mutta joka tapauksessa ei nyt kannata hirveesti pistää panoksia Pösön menestyksen varaan
- toivottavasti olen väärässä
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
hippopotamus sanoi:
su 26.9. MotorForum /Miiro Koivulan haastattelema Marcus Grönholm itse totesi aiheesta jotenkin, että eihän ne ilman perää ole ne jutut (siis siirto Citikalle), mutta nyt hänellä on sopimus ensi kaudesta Pösön kanssa ja toivotaan, että saadaan kaikki pelaamaan
- siis lähtisi jos pääsisi (-pois pösöltä) jos ei rupee vehkeet pelaamaan
Siis tuo viimeinen lause on omaa tulkintaasi? Ajatus on hieman sekava. Tarkoitat siis, että Grönholm lähtisi pois mikäli vehkeet ei ala pelaamaan ja jos lähtö olisi mahdollista?

Olisi kovin mielenkiintoista nähdä Grönholm samalla autolla Loebia vastassa. Citikan laatu on taattua ja Marcus saattaisi olla yllättävän nopea uudessa tallissa. Toisaalta olisi harmi, jos samalla Peugeot parantaisi Pirellin ansiosta ja Grönholm jäisi tästä paitsi.

Nyt kun Grönholmin juttuja pohtii, niin tuntuu mies ajattelevan, että Subarulla ja Citikalle pääsee kovempaa kuin Peugeotilla. Uudella Peugeotilla ei saa samaa tunnetta äärirajoilla ajamisesta kuin 206 tarjosi. Mene ja tiedä, ei Peugeot paljoa ole vauhdillisesti jäljessä Citroenista tällä hetkellä, ellei oleteta, että Grönholm on selvästi nopeampi kuin Loeb. Peugeotin suurin ongelma on luotettavuus.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Peugeotissa on sarjan tehokkain moottori, joten on ihme, kuinka paljon he jäävät esim. Subarusta. Jos kauden sorakisoja katsoo, niin Solberg on useammin ollut Grönholmia hiukan nopeampi kuin toisinpäin. Jos kuljettajat lasketaan yhtäläisiksi, niin Subaru on sarjan nopein auto soralla. Kun vielä ajatellaan, kuinka vähän Subaru ajaa testejä pösöön verrattuna, niin on pienoinen ihme, miksi heikkotehoisemmalla Subbella pääsee kovempaa. Itse veikkaan, että Pirellin renkaat ovat Michelinejä parempia.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Valde sanoi:
Peugeotissa on sarjan tehokkain moottori, joten on ihme, kuinka paljon he jäävät esim. Subarusta. Jos kauden sorakisoja katsoo, niin Solberg on useammin ollut Grönholmia hiukan nopeampi kuin toisinpäin. Jos kuljettajat lasketaan yhtäläisiksi, niin Subaru on sarjan nopein auto soralla. Kun vielä ajatellaan, kuinka vähän Subaru ajaa testejä pösöön verrattuna, niin on pienoinen ihme, miksi heikkotehoisemmalla Subbella pääsee kovempaa. Itse veikkaan, että Pirellin renkaat ovat Michelinejä parempia.
asettamalla sopivat lähtöarvot, pääset aina haluamaasi lopputulokseen :thumbup:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
leipurihiiva sanoi:
asettamalla sopivat lähtöarvot, pääset aina haluamaasi lopputulokseen :thumbup:
Voisitiko hieman valaista? Peugeotilla on tehokkain moottori, se on aika lähelle fakta. Katsoppa esim. VM:stä huippunopeudet Nesterallissa. Jopa nelivaihteisilla Peugeotit pyyhki muita kovempaa. Solbergin nopeuden asetin itse sopivalle tasolle, mutta harvapa nyt yhden kauden perusteella kehtaa väittää, että Solbergin nopeus johtuisi vain miehen Grönholmia ja Loebia paremmista taidoista. Mcrae esimerkiksi piti ennen Walesin rallia itsestäänselvänä, että Subaru on paras auto (ilmeisesti sisällytti renkaat arvioonsa).
 

hippopotamus

Guest
Valde, kirjoitit: "Siis tuo viimeinen lause on omaa tulkintaasi? Ajatus on hieman sekava. Tarkoitat siis, että Grönholm lähtisi pois mikäli vehkeet ei ala pelaamaan ja jos lähtö olisi mahdollista?"

Jep, sorry kirjoitin kiireessä hieman sekavasti, mutta tulkitsit tarkoitukseni aivan oikein. Ja korostan, että arvioni perustuu täysin omaan tulkintaani. Aprikoin sitäkin, jotta olisiko Grönholmin sopimuksessa joku purkuehtopykälä tyyliin "jos ei 307 kertakaikkiaan ala pelittämään, niin kuski on vapaa neuvottelemaan muiden kanssa". (edelleen omia tuumailuja).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös