Jarrujen sijoitus?

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Onko kilpa-autoissa koskaan asennettu jarruja keskemmälle runkoon?

Tällöin jousittamaton massa pienenisi ja ripustukselta poistuisi myös suurin osa jarrutuksesta aiheutuvista kiertovoimista, joka myös keventäisi rakennetta.

Vetämättömiin pyöriin tarvitsisi tietenkin akselit, joiden nivelien pitäisi kestää jarruvoimat ja etupyörien tapauksessa kääntyvälle akselille.

Vetävän akselin pitää jo nyt kestää moottorin vääntö, mutta olisiko jarrutuksen vääntövoima paljonkaan suurempi?

Jäähdytys todennäköisesti olisi mahdollista toteuttaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikös 79 vuoden Ferrari 312T4:ssä(?) ollut kanssa takajarru tasauspyörästön vieressä. Näin ainakin mun juniorina kokoamassa pienoismallissa.

Vetämättömissä pyörissä asia on aika selkeä miksi näin ei tehdä. Akselien paino kuitenkin hävitään.

Vetävissäkin pyörissä uskoisin että ongelmaksi muodostuu paikkojen kestävyys. Jarrutusvoimat kun ovat suuremmat kuin moottorin tuottama voima. Näin vetoakselit pitäisi mitoittaa kestämään jarrutuksen aiheuttama vääntömomentti ja niistä tulisi sitämyöten aika järeät.

Lujuusopillisesti ajatellen on erityisen paha jos kuormitukset menevät miinukselta plussalle useasti(dynaamisesti) joten veikkaisin tuossa painon tulevan vastaan.
 
Ylös