Jordan, Sauber, Minardi: HERÄTKÄÄ!

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Nyt kuten on tullut monesti esille Jaguar myy tallinsa ja cossunsa.
Nyt pitäisi Sauberin Peetterin, Jordanin Eddyn, ja Stoddart Paulin tajuta jättää uppoava laiva auton valmistajien käsiin, kun sitä niin kerta haluavat.
Heidän pitäisi perustaa oma sarja joka on pyhitetty pelkästään "YKSITYISILLE" tiimeille. Kaikilla näillä tiimeillä on resussit toimia rungon ja tekniikan valmistajina. Autot olisivat perukseltaan samanlaisia kuin f1-autot, vähemmällä huipputekniikalla.
Ei mitään Ferrarin 89 puoliautomaattisia vaihdelaatikoita tai hiilikuitu jarruja. Tai sittenpuoliautomaattiset sama kai tuo onhan Minardilla, Sauberilla ja Jordanilla jo valmiina vaihdelaatikot.
Varmasti myös saisivat rahoituksen kokoon ostaa Cosworth että sarja saisi moottorit. En usko että rengas kysymys olisi mikään ongelma myöskään.
Näkemyksenäni on ikään kuin CART/Champ Car tapainen sarja jossa olisi 1-4 rungon valmistajaa. Erittäin tiukat säännöt rungon airodynaamisille muutoksille tyyliin CART/Champ Car/IRL tai vaikka DTM. Moottoreita voisi olla tietty enemmän kuin yksi mutta pääasia olisi etteivät kustannukset kasvaisi liian isoiksi.
Sen takia tuulitunnelin käyttö olisi hyvin rajoitettua vaikka rajallinen määrä päiviä tahi tunteja niiden tiimejen tuulitunneleissa joilla niitä on. Testaukseen myös paljon rajoituksia, pelkästään yhteisiä testisessioita ja niitä myöskin rajallinen määrä

En usko että tiimeistäkään tulisi pulaa kun kiinnostus Gp2 luokkaakin kohtaan on ollut kovaa.
Onhan nuita tiimejä tarjolla ja jos kustannukset Rungon ja tekniikan valmistajat (ehkä Dallarakin?) eivät vaadi liian kovia summia tuotteistaan luulisi montaa F3000-tiimiä. Ardenia, Colonia, Super Novaa esimerkiksi kiinnostavan.
Ja muualtakin; Dams, Dome, Pons, Gabord, Carlin...Tai vaikka Team Rosberg ja Team Piquet

Eikä varmaan nimekkäistä kuskeistakaan tulisi pulaa niitähän on tällä hetkellä atlantin molemmin puolin työttömänä vaikka millä mitalla.
Onhan sen todistanut jo monet sarjat jotka ovat täynnä niin kovia nimiä kuin olla ja vaa´n (voi toisaalta on myös lompakko taskussa ajavia) Mutta niin moni kiistatta lahjakas kuski on tällä hetkellä työtön että päähän ottaa. Sekin että ottaisi F1/F3000/F Nissan/F Nippon/Champ Car/CART/IRL/DTM ´jne sarjoissa menestyneitä kuskeja ajamaan takaisi jo sellaisen tason että suurta yleisöä varmasti kiinnostaisi varsinkin jos mukana olisi vielä fykkösissä 2000 luvulla ajaneita kavereita tai edes testanneita.

Tähän tietty tarvis sitten kunnon TV-sopparit jotka on Champ Carillekkin ollut ongelma vaikka huippu tiimejä ja kuskeja löytyy.
DTM on kuitenkin näyttänyt esimerkillisesti kasvua kokoajan´. Tosin siellä onkin autonvalmistajat takaámassa talouden mutta silti kýllä tälläiselle sarjalle kiinnostusta löytyisi e´nemmän ainakin minulla kuin Autonvalmistajien F1-sarjalle.

Kilpailullisiin sääntöihin en ota kantaa, saisi noudattaa F1, CART jne linjauksia´...kyll te tiätte.

Ottaisivat nyt EJ, PS ja toinen PS itteään niskasta kiinni ennen ku konkurssi tulee ja kun eivät kuitenkaan voi enää tosissaan kilpailla ylikansallisia auton valmistajia vastaan.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
CaPtEeNi sanoi:

Tähän tietty tarvis sitten kunnon TV-sopparit jotka on Champ Carillekkin ollut ongelma vaikka huippu tiimejä ja kuskeja löytyy.
DTM on kuitenkin näyttänyt esimerkillisesti kasvua kokoajan´. Tosin siellä onkin autonvalmistajat takaámassa talouden mutta silti kýllä tälläiselle sarjalle kiinnostusta löytyisi e´nemmän ainakin minulla kuin Autonvalmistajien F1-sarjalle.

Mites mahtaa olla tuon TV:n kiinnostoksen kohde? Kiinnostaako niitä hyvät kisat vai suuret mainostulot? Mainostavatko autotehtaat sidosryhmineen enemmän kuin jotkin pikkuyritelmät? Minne muiden mainostajien kiinnostus suuntautuu... ehkä sinne suuntaan jossa saa TV näkyvyyttä... siis missäs sitä saa?
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Nämä mainitsemasi teamit toimivat jo nyt rajoitetulla budjetilla, miten heillä olisi varaa perustaa uusi sarja??? Kokonaisen sarjan pystyttäminen ei ole mikään ohihuuto juttu. Kaiken logistiikan, järjestelyiden, tv-sopimusten, markkinoinnin, ym. ym. järjestäminen...

Kyllä autonvalmistajat nauraisivat partaansa kun Minardin, Jordanin ja Sauberin toimitusjohtajat pitäisivät ensimmäisen tiedoitus tilaisuutensa uudesta "sarjasta".... "hei me ajetaan ensivuonna laadukasta moottorikisaa, jossain radalla jossain päin Eurooppaa ja ehkä Aasiassakin jos rahat riittää, tervetuloa katsomaan..."

Jos Jordanin ja kavereiden päätä kiristää, voisivat he vapaasti tiputtaa itsensä porrasta alemmas nytkin, siellähän ne yksityiset kisaavat, oletkos seurannut aktiivisesti?
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Onhan Eddie Jordan, Peter Sauber ja Paul Stoddart kaikki sikarikkaita miehiä! Varmasti saisivat hoúkuteltua muita liiallista rahaa omaavia mukaan uuteen sarjaan jossa olisi ainakin tasaväkisemmät kisat kuin FIAn fykkösissä.
Onnistuihan se Kalkhovenilta, Forsytheltä ja Gentilozziltakin. Vaikka soppareita oli kyllä jo valmiina joistain kilpailuista. Mutta esim DTM:llä ei ollut. En sano että aasiaan kantsis mennä paitti jos tupakan sponssaaminen sallittaisiin niin tietty Malesiaan, Kiinaan, Japaniin, Australiaan, USAan, Brasiliaan, Meksikoon, Portugaliin, Tsekkeihin, Turkkiin (jos ne sen radan ny rakentaa) jne mutta silloin matkustukselliset kulut olisivat aikamoiset...toisaalta onhan Stoddartilla European mikälie lentsikka yhtiö joka vois roudata kaikkien tiimejen kamat puol-ilmatteeksi paikkaan jossa kisataan. Kun sopivasti sääntöjä viilattaisiin oikeisiin suuntiin tuskin tämäkään miksikään ongelmaksi muodostuisi.

Toisaalta tuo olisi kyllä aikamoinen riski johon monella tiimillä ei olisi varaa. Siksipä kannattaisi keskittää kisat ihan eurooppaan tyyliin DTM jonka suurin osa kisoista ajetaan Saksassa (vissiin FIA:n määräys, mitäköhän autonvalmistajat tästä sanoisivat jos päättäisivät oman sarjan perustaa :wink: ) Tällä keinoin ei tarvitsisi mitään lento roudauksia vaan helposti kisakaluston vois rekalla roudata jos pysyttäis noin suhkoht EU:n alueella. Tai vielä pienemmän ringin sisällä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
CaPtEeNi sanoi:
Onhan Eddie Jordan, Peter Sauber ja Paul Stoddart kaikki sikarikkaita miehiä!
Varmasti ovat varakkaita, mutta ovat myös osanneet pitää huolta omasta varallisuudestaan. Formuloilla "harrastaminen" on sen verran kallista puuhaa, että jos he omalle lompakolleen menisivät, eivät he pian olisi "sikarikkaita". Harrastaminen on harrastamista, liiketoiminta on liiketoimintaa, niiden sekoittaminen voi olla aika kallista puuhaa...
 

Marko-Irwin

Well-known member
Liittynyt
14.10.2003
Viestit
75
Sijainti
Turku
Eikös Champ Car ole yksityinen sarja nykyään? Eihän siellä mikään tiimi nauti tehdastukea (kaikilla Fordin koneet). Sauber, Minardi ja Jordan voisivat varmaan hyvinkin lähteä rapakon taa, mutta se "maailma" ei ole näyttänyt heitä kiinnostaneen.
Cart olisi varmasti edullisempaakin, kuin perustaa täysin uusi sarja. Champ Car olisi myös varmasti sponsoreita mielyttävä vaihtoehto, kun CCWS ensi vuonna laajenee Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Njoo, tuo oma sarja yksityisille on kyl aika kaukaa haettu ideana. Onhan näitä muita formulasarjoja joihin voisivat lähteä, kuten jo edellä mainittu GP2.

Tosin mikäs pakko se on formuloissa jatkaa? Tietysti täällä Suomessa on vaikea nähdä koko kuvaa autosarjoista, varsinkin kun mediat kertovat vain F1:stä ja pikkuformuloista (paitsi jos Häkä ja Salo vierailevat jossain toisessa sarjassa, niin voidaan uhrata pieni palsta).

Se että joku FIA GT, LMES, ALMS tai vastaava ei saa täällä Suomessa mitään mediatilaa, niin tuskin vaikuttaa kilpatallien suunnitelmiin.

Tuskinpa Volkkaria/Audia näin jälkeenpäin harmittaa että ovat jättäneet F1:set väliin ja panostaneet urheiluautoihin. Pienemmällä rahalla tullu todella paljon mainetta. Tässäkin tapauksessa mainetta ei suomeen asti ole kantautunut, mutta eihän tämä mikään markkina-alue heille olekaan.

Tietysti nämäkin ovat vain omia ideoitani, enkä tiedä mitä Jordan, Sauber jne haluavat. Olla suuressa sarjassa heittopusseiksi haukuttuja vai pienemmässä sarjassa mahdollisesti menestyjiä. Taloudellisesti tuskin F1 on näillä mikään kehuttava sarja.

Jordan vois lähteä vaikka Aston Martinilla FIA GT-sarjaan. Ois ainakin mielestäni mielenkiintoinen yhdistelmä. Tai miksei vaikka BTCC:hen jollain britti-autolla. Tai jos ostaisivat Zytekiltä Lemans-prototyypin. Vois saada ainakin Briteissä julkisuutta, kun oman saaren autolla taistelis Audeja vastaan.



Tuskin joku Toyotakaan kauaa jaksaa panostaa nykyisellä määrällä, jos ei ala jotain tulosta tulemaan. Rapakon takana ovat lähteneet Nascarin alaisiin sarjoihin mukaan, kun lähevät vielä Nextel Cupiin mukaan, niin tiedä sitten vaikuttaako F1:siin. Bisneksen takia sitä hommassa mukana ovat, eivätkä "urheilun ilosta".

Täältä tähän. :tongue:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
capteenilta hyviä ideoita, mutta muutama ongelma:
- pitäisi kai joku mootoritoimittajakin löytää sarjalle, tiimit yksistään eiväöt siellä voi ajaa...
- FIA:n GP2 sarja on jo alkamassa, joten FIA todennäköisesti ei antaisi sarjalle MM tai edes EM arvoa, mistä siis kilpailtaisiin?
- kuinka paljon ihmisiä kiinnostaisi seurata GP2 luokan kopiota jossa kilpailisi F1:n jämätallit ja vanhat huuhtoutuneet kuskit ja sarjalla ei olisi edes MM-arvoa?
- Miksi jättää F1 luokka? takaisin ei olisi kovin helpolla menemistä kynnysrahan takia, ja kaikilla noilla talleilla on jo "ansaittuna" tuo raha, joka käytännössä nostaa niiden arvoa julmetusti...
- mainitsemasi F3000 tallit hyvin pitkälle siirtynevät jo GP2 luokkaan muutenkin, joten mistäs niitä teameja saataisiin lisää?
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Ja mitä syytä Sauberilla olisi lähteä tuommoiseen touhuun mukaan ? Heillä menee enemmän kuin hyvin kun saavat Ferrarin melkein uusimmat koneet ja ovat saaneet sen uuden tuulitunnelinkin valmiiksi ja muutenkin näyttää tosi hyvältä. Eikä rahapulaakaan tuntuisi olevan...

Ja Minardi ja Jordan kaksistaan eivät saisi mitään aikaseksi joten se siittä autosarjasta...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Korjataan toki niin, että Sauber ei saa Ferrarin moottoreita, vaan maksaa niistä käyvä hinnan.
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
pmv sanoi:
Korjataan toki niin, että Sauber ei saa Ferrarin moottoreita, vaan maksaa niistä käyvä hinnan.
Näin se kyllä taitaa olla, mitäpä ilmaiseksi saisi...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Sauber nimenomaan maksaa niistä. Joskus sekin loppuu varmaan...Jos Ford lopettaa eikä yhdelläkään auton valmistajalla ole kiinnostusta tulla F1-sarjaan niin en näkisi edes pitkällä tähtäimellä Sauberin mahollisuuksia nousta maailmanmestaruuteen koskaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Taas yksi päätön esitys. Sarjoja ei noin vain perusteta kahvipäydässä. Tarvitaan organisaatio hoitamaan asioita, moottorit ja renkaat ja radat joilla ajetaan. Tämän jälkeen pitäisi vielä saada sponsorit ja tv vakuuttuneeksi että meihin kannattaa rahaa syytää.

Jos se helppoa olisi niin eiköhän futisjoukkueiden perustama tai F1-tallien oma "formulasarja" olisi pyörinyt jo vuosikausia...kummassakaan tuskin yhtään kisaa tullaan ajamaan vaikka takana on ihan eri tason tekijät kuin Sauber, Minardi ja Jordan, näiltäkö se sitten onnistuisi?
 
Ylös