Torstai
Kaikkien aikojen ensimmäinen Jyväskylän ralliviikonloppuni alkoi. Heräsin seitsemän aikaan ja tarkistin vielä kartasta, miten tarkalleen ottaen pääsen testi-ek:n varrelle. F1-Forumin musta t-paita päälle ja lyhyt kävelymatka kämpiltä pätkän varrelle. Istuskelin korkean mäen rinteessä kolmisen tuntia ja mielenkiintoni kohdistui erityisesti Grönholmin, Mäkisen ja Latvalan otteisiin. Latvala näytti hitaalta.
Siirryin takaisin kämpille puolenpäivän aikaan ja kommentoin jonkin aikaa live-sättiin. Pientä jännitystä oli ilmassa. Mitä päivä toisikaan tullessaan. Matxi laittoi SMS:ää ja päädyimme raxiin syömään. Punttasin pizzaa naamaan ja tämä jäikin päivän viimeiseksi syömiseksi. Dom, SuzZ, RK-62, PekPoy ja VJR olivat vielä tulossa Jyväskylää kohden. Heitä menimme odottelemaan kämpilleni.
Jännitystä lisäsi entisestään tieto, että pääsisin ajamaan joidenkin hahmojen autoa viikonlopun aikana. Vaikka ajokortti onkin ollut minulla jo reilut kolme vuotta, olen ajanut aika vähän ja kaupunkiajokokemusta ei ole juuri ollenkaan. Minun kuljettajameriitteinäni ei siis ollut ajotaito, vaan raittius.
Matxi kumosi odotellessamme tölkin alkomahoolipitoista nestettä, joten sain autonavaimet lähtiessämme äsken luettelemiani hahmoja vastaan rautatieasemalle. Asema toimi vain maamerkkinä, sillä kukaan ei tullut junalla.
Perille päästyämme löysimme SuzZin ja RK-62:n autot parkkipaikalta. Tai oikeastaan huomasin aluksi vain SuzZin ja hänen veljensä Dominicin istuvan autossa ja kun kävelimme viereen, toisesta autosta huomaamattani noussut RK-62 tuli esittäytymään. Kohta paikalle saapui myös VJR ja PekPoy.
Ajoimme autot kämppäni lähellä olevalle parkkipaikalle tarkoituksena kävellä muutama kilometri Killerille. Sää oli mitä mainioin ja fiilis korkealla. Kävelymatka oli varsin mieluisa, mutta muut eivät olleet samaa mieltä kanssani. Killerille saavuimme juuri ennen starttia ja hieman ehkä tästäkin syystä katselupaikka oli perseestä. Koko Killeri oli perseestä. Lähdimme puolen tunnin päästä pois. Myös juomista oli tarkoitus ehtiä ostamaan vielä ennen kauppojen sulkeutumista.
Autojen luona pohdiskelimme pitkän aikaa, mitä seuraavaksi teemme ja mikä on illan ohjelma. Legendaarinen Jämsän Shell varmistui seuraavaksi määränpääksi, mutta ennen lähtöä tarvitsin hieman kamppeita asunnoltani. Joten mukana olleet hahmot näkivät millaisesta luukusta meikäläinen sättäilee. Jostain kumman syystä he eivät halunneet kuulla stereoistani jumpannutta musiikkia minuuttia kauempaa.
SuzZ, Dom, Matxi ja minä lähdimme ensinmainitun autolla hakemaan Matxin tavarat toiselta puolen Jyväskylää. RK, PekPoy ja VJR lähtivät jo edeltä Jämsään.
Matka olikin hieman pidempi kuin olin luullut, mutta sinnekin aikanaan päästiin. Norman, Jmt ja Frank olivat majoittuneet vakiopaikalleen Shellin parkkipaikan kulmalle. En oikein tiedä kolmikon liikkeistä rallin aikana, sillä näin heitä vain kyseisellä parkkipaikalla ja Urrian ison hypyn luona perjantai-iltana. Jämsässä notkuttiin nelisen tuntia ja sinä aikana sai huomata, kuinka hyvin mielikuvat hahmoista muuttuivat todellisiksi kokemuksiksi. Illan tapahtumista saataneen erittäin mielenkiintoisia kuvia. Joskus kolmen aikaan yöllä lähdimme suunnistamaan Jyväskylään nukkumaan, Matxi omalle asunnolleen ja minä, SuzZ ja Dom minun kämpälleni. Sitten tapahtui se, jota olin suunnitellut koko illan. Sain SuzZin sänkyyni! JES!*
Perjantai
Herätys oli sovittu kello kymmeneltä, mutta heräsin jo kahdeksalta jumalattomaan nälkään. Pari leipää ja mikropizzan syötyäni yritin nukkua vielä hetken, mutta ihan turhaan. Kaikkien herättyä ja hetken pohdittuamme Ostos-TV:n vakuutteluita mainion tuotteen erinomaisuudesta, lähdimme Matxin kautta kohti Lankamaata. Parkkipaikalla olimme tuntia ennen ensimmäisen auton starttausta. Löysimme hyvät katselupaikat noin kilometrin päästä ek:n maalista. Aurinko paistoi kuumana. Eräs hahmoista toivoi mielummin sadetta ja kuten tiedettyä, sitä saa mitä tilaa. Ennen sateen alkua päästiin naatiskelemaan ralliautojen vauhdista kaikkine soran ja pölyn lentämisineen. Kyseessä oli ensimmäinen kunnon rallipätkä, jota olin katsomassa koskaan. Matxi ja Dom ottivat paljon kuvia ohikiitävistä autoista ja hyvin tuntui onnistuvan. Tiellä ollut sähköpylväs jäi kaatamatta. Onneksi sade ei kastellut niin kovin paljoa, mutta koska ralliradion mukaan seuraavalla pätkällä satoi kuin Esterin perästä, päädyimme ratkaisuun lähteä Jyväskylän keskustaan syömään ja katsastamaan Paviljongin alue.
Raxissa käytyämme kävelimme muutaman sata metriä katuja ja kävelysillan yli rallialueelle. Messuhallin seinässä ollut suuri "Neste Ralli HQ" -kyltti olisi tarvinnut I:n lisää. Alueelta lähti joukkiomme mukaan WRC-pienoismalli ja aurinkolasit. Jalkoja väsytti. Oli päästävä istumaan. Sitten tuli myrsky. Domin Ferrari-lippis lähti lentoon, mutta saatana-symbolinen lakki ei ehtinyt kauas. Menimme messukeskuksen sisälle suojaan alkanutta vesisadetta ja miettimme jatkosuunnitelmia.
Ralliviikonlopun idea oli tullut jo tutuksi: Mitään pitkän linjan suunnitelmia ei tehty, vaan kaikki päätökset tehtiin vallitsevan tilanteen ja fiiliksen mukaan.
Siirryimme kaupan kautta Matxin asunnolle ihmettelemään. Kännykkä kävi kuumana yhteydessä muihin forumilaisiin. Lähtekäämme jälleen Jämsän shellille, sinne tulisivat kuulemma myös jaska ja Jr.
Juuri lähtiessämme liikkeelle, soitto kännykkään muutti päämäärän kohti Petäjäveden Essoa. Oli se paikka persoonallisemminkin nimetty, mutta hyvä kun tuon Petäjäveden edes muistan... "Kyläseppä" tai jotain. RK, PekPoy ja VJR olivat jo paikalla ja siinä sitä sitten ihmeteltiin tulevan illan ja seuraavan aamun kuvioita. Kolmikko muuten söi todella paskat pizzat. Jaska ja Jr saapui kotvasen kuluttua ilmoitettuun paikkaan. Keskustelimme kauan, lähteäkö Urriaa vai Ouninpohjaa katsomaan. Ouninpohjan valinta tarkoittaisi sitä, että Jämsän Shell olisi ollut sittenkin se oikea paikka mennä heti alunperin. Mutta koska oltiin tultu Petäjävedelle, päätimme lähteä ajamaan Urrian erikoiskokeen ja fiilistelemään varsinkin sitä isoa hyppyä. Olimme kolmella autolla liikkeellä ja ajoin viimeistä ajoneuvoa. Jäinkin Urrialla reippaasti jälkeen muista, vaikka ajoin mielestäni kohtuullisen kovaa. Ison hypyn kohdalla jäimme ulos tarkkailemaan paikkaa lähemmin. Myös Norman, Jmt, Frank ja heidän seurassaan olleet minulle tuntemattomat miehet saapuivat yllättäen paikalle. Normanilla oli muuten tyylikäs asukokonaisuus.
He lähtivät pois kohta puolin. Kolmen auton porukkamme eivät jääneet seuraavaa päivää odottamaan, vaan jatkoimme matkaa kohti Jämsää. Minulla oli käsitys, että Urrian soratien jälkeen käännytään vasemmalle ja lähdinkin siihen suuntaan tietämättä edellä menneiden ja taas minut jätättäneiden päinvastaisesta suunnasta. Kohta tulikin soitto, että muut olivat lähteneet väärään suuntaan. wink
Jämsän Shellille päästiin joskus kahdentoista aikaan ja ulkona oli todella kylmä. Parkkipaikalla katsastettiin tilanne, että on järkevintä nukkua autossa ja herätä kuudelta, jos aikoo Ouninpohjalle ehtiä ajoissa. Menin ennen monia muita nukkumaan, mutta se oli semmoista sekaista puoliunta. En kai ollut erityisemmin hereillä, mutta unenlaatu jäi aika heppoiseksi.
Lauantai
Heräsin yksin autossa ja ihmettelin tilannetta tovin. Saman auton muut nukkujat SuzZ ja Dom olivat Shellissä aamukahvilla, kun laahustin sisälle. Hetken kuluttua kasattiin paikallaolijat ja lähdettiin kahden auton voimin Ouninpohjaan. Toisessa autossa oli minun lisäkseni SuzZ, Dom ja VJR, ja toisessa jaska, Jr, Matxi, RK, ja PekPoy. Ouninpohjassa katsoimme molemmat erikoiskokeet, toki paikkaa vaihtaen. Ekalla etapilla olimme reippasti ajoissa, aikaa oli saavuttuamme vielä reilut puolitoista tuntia pätkän starttiin. Toisella ek:lla jotkut suomalaiset ääliöt ilkkuivat Viron pojille, kun Grönholm johti ja Märtin oli joutunut antautumaan kakkoseksi. Kohta Bossen ajettua ohi kuuluikin ralliradiosta, että Marcuksen ajo on muuttunut kävelyvauhdiksi renkaan jäätyä reitin varrelle. Ilkkujat olivat aika hiljaisia. Vitutti. McRae sentään esitti kohdallamme melkoista taiturointia ajaen lähes kaiteeseen.
EK:n päätyttyä käppäilimme takaisin autoille. Kisaväsymys iski ja rankasti. Onneksi minun ei tarvinnut enää ajaa. Toivoin oikeastaan hieman, että emme lähtisi enää yrittämään Himoksen pätkälle. Ajoimme ties mitä reittiä takaisin Jämsän Shellille. SuzZ ja Dominic lopettivat omalta osaltaan ja lähtivät Kajaania kohti.
Jäljelle jääneet päätimme lähteä vielä katsomaan päivän päättävää Himoksen pätkää, jonne pääsikin yllättävän helposti. Auto jätettiin tiensivuparkkiin ja kävelimme jonkin matkaa oikealle kääntyvään ysikymppiin. Makkarat kerittiin syödä. Jonkin sortin kuvausryhmäkin oli paikalla. Burnsin hidas vauhti sai aplodit. Katsoimme pelkästään WRC-kuskien ajon ja päätimme suunnata Jyväskylään.
Suunnitelma kariutui jo alkumetreillä, sillä Jämsä-Jyväskylä väli oli täysin tukossa. Kahden auton retkueemme välillä syntyi suuria näkemyseroja. Välillä toinen auto oli menossa Jyväskylään kiertäen pikkuteitä, toinen oli menossa Jämsään. Päädyimme lopulta jälleen tutulle Shellille, jossa tuli syötyä kunnon ateria. Rallikoostekin alkoi sopivasti. Urrian mahtiloikka näytti todella vaisulta teeveestä. Tokihan Mäkisen renkaat olivat menneet muussille.
Loppuilta oli väsymykseen nähden yllättävänkin mukava. Aluksi meinasin tosin olla ihan tiltissä, silmät tapillaan ja suu auki. Norman huomauttikin hassusta ilmeestäni.
Keskustelimme toki myös F1-Forumin toiminnasta, olihan paikalla liuta mahtimiehiä.
Matxi oli selvinpäin, koska hän ajoi RK:n auton Jyväskylään, jonne lähdimme hieman ennen kahtatoista. Matxi ei meinannut kestää poikien jutustelua. Myös RK-62 tuntui olevan lopuksi hieman hajalla. Kyydissä olleet VJR ja PekPoy olivat vauhdissa, laulua ainakin riitti. RK, VJR ja PekPoy tulivat kämpilleni nukkumaan. Sättäilimme ja harmistukseksi huomasimme, että forum oli ajautunut kriisiin. Väsymys ja ihmetys valtasi mielen. Onneksi sentään pääsi suihkuun. Suunnittelimme menevämme seuraavana aamuna Mökkiperälle kello kymmeneksi. Nukkumaan rupesimme noin puoli neljän aikaan. Pojat mahtuivat yllättävän hyvin lattialle nukkumaan.
Sunnuntai
Heräsimme puoli yhdentoista aikaan, joten rallin katsominen jäi siihen. Olimme kyllä ihan tyytyväisiä, että tuli sentään nukuttua suht hyvin. Vaihtoehtona olisi ollut päivä pienessä horroksessa. Kävimme syömässä Kotipizzassa ja ihmettelimme forumin tilannetta. Kuuntelimme ralliradiosta jännittävän taistelun kakkossijasta. Noin kolmen aikaan kolmikko lähti kukin omaa reittiään kotiin. Minä jäin kämpille sättäilemään.
Meikäläisen ralliviikonloppu päättyi käytännössä siihen.
Meitä forumilaisia oli parhaimmillaan koossa 12 hahmoa. Yhdeksää en ollut ennen tavannut, vaikka tunsinkin kaikki ulkonäöltä. Porukka oli sen verran mukavaa, että nyt kyllä harmittaa, kun seuraava Jyskälän ralli on vasta vuoden kuluttua. Kuvia sentään otettiin monella kameralla, joten hieman raskauttavaakin materiaalia löytynee.
Loistava viikonloppu!
*Vitsin selitys: SuzZ todellakin oli sängyssäni, mutta minä vietin yöni lattialla.