Kaasuläppä/Ruisku

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei mihinkään, esim. BMWn valvetronicissa ei ole kaasuläppää.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mihin ruiskuautoissa tarvitaan kaasuläppää? Eikö ruiskutuksen määrällä ja ajoituksella ainakin suorasuihkutteisissa (vai oliko se ruiskutteisissa) voisi homman hoitaa?
Ilman määrää sillä läpällä halutaan rajoittaa. Polttoaineen palaminen kun tarvitsee tietyn pitoisuuden polttoainetta ja ilmaa. Jos ilman määrää ei rajoitettaisi pitäisi tyhjäkäynnilläkin ruiskuttaa polttoainetta "liikaa" jotta seos palaisi hyvin. Suorasuihkutuksessa voidaan käyttää pienempää polttoaineen määrää koska sitä voidaan kohdistaa, mutta silti hyvän palamisen kannalta imuilman rajoitus helpottaa, varsinkin kun se on niin helppo tehdä teknisesti. Joko kaasuläpällä tai sitten tarkemmin ja monimutkaisemmin venttiilien ohjauksella.

Miksi formuloissa on noin alkeellinen bensansyöttösydeemi? :confused::thumbdown
Mitä tarkoitat alkeellisella? Jos suorasuihkutusta ajattelet niin se on säännöissä kielletty. Ilman kieltoakaan sitä ei käytetty aikaisemmin. Syynä se että F1 kone ei saa suurta hyötyä suorasuihkutuksesta, koneen tärkein käyttöalue kun on täydellä kaasulla ja silloin polttoaineen sekoittuminen imuilmaan on ensiarvoisen tärkeää. Se onnistuu helpommin imupuolella kuin lyhyen sylinterin tahdin aikana (20 krpm).

Ilman kieltoa suorasuihkutusta varmaankin jo nykyään käytettäisiin, käytetäänhän sitä jo GT-autoissa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Joop, suurin syy nykytekniikkaan on kyllä nuo säännöt. Ilman tiukkoja sääntöjä ykkösissä varmaan olisi suorasuihkutus ja venttiilien ohjaus ilman nokka-akselia. Silloin kun nuo ei ollut kielletty, eli tuossa 2000-luvun alussa, kyseiset tekniikat eivät vielä olleet riittävän toimivia ykkösiin. Muissa koneissa niitä jo ennen sitä käytettiin kyllä. Kaikki tekniikka mikä siviilipuolella hyödyttää ei toimi ykkösien koneissa aina.

Diesel-koneissa taitaa olla monimutkaisiakin suhkutussysteemejä, eikös Audillakin ole vaikka kuinka monta suihkutusjaksoa per sytytys.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Tässä vielä kyseiset sääntökohdat F1 technical regulations 2009:stä:

FIA sanoi:
5.6.3 Variable valve timing and variable valve lift systems are not permitted.

5.7.2 Only one fuel injector per cylinder is permitted which must inject directly into the side or the top of the inlet
port.
 
Ylös