Kakkoskuskit jää yli sekunnin kilometrillä

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Hieman ihmetyttää noi toistuvat ylivoimat kärkikuskien ja toisen ryppään välillä. Nuo kakkoskuskit ovat kaikki nuoria suuria lupauksia. Ymmärrän kokemuksen puutteen mutta kyllä pitäisi edes hetkellistä nopeutta näyttää. Duval yritti, mutta ei hänkään häikässyt ajaessaan elämänsä parhaan ek:n.

Muistan kun Grönholm sanoi joskus, että kaikilla muilla (kuin Hän ja Loeb) on aivan erilainen ajolinja. Solbergin tietysti lasken näiden herrojen tasolle, mutta eri linjat kuiteski. Grönholm sanoi myös, että hänellä kaikkein omituisin ajotyyli koko sarjassa. Grönholmi ajelee enemmän pedaaleilla kuin ratilla. Itsellä on semmoinen kuva että noi kolme ajaa vielä kaikki aikalailla eri tyylillä. Tietysti heillä kaikilla on myös eri autot.

Mistä voi johtua noiden kolmen huikea ylivoima, siis huikea?
Onko syy lahjoissa vai historiassa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Paha mennä syystä sanomaan vasten parempaa tietoa.
Mutta esimerkiksi Hirvonen pystyy ajamaan välillä erittäin vertailukelpoisia aikoja ja kisasta riippuen pätkäpohjiakin tulee silloin tällöin. Sitten välillä tulee ihan käsittämättömiä notkahduksia ajoissa ja sen sitten huomaa loppuajassa. Nuo notkahdukset pitäisi saada karsittua pois, niin sitten alettaisiin hätyytellä tosissaan kärkikuljettajia.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
PeeVee79 sanoi:
Paha mennä syystä sanomaan vasten parempaa tietoa.
Mutta esimerkiksi Hirvonen pystyy ajamaan välillä erittäin vertailukelpoisia aikoja ja kisasta riippuen pätkäpohjiakin tulee silloin tällöin. Sitten välillä tulee ihan käsittämättömiä notkahduksia ajoissa ja sen sitten huomaa loppuajassa. Nuo notkahdukset pitäisi saada karsittua pois, niin sitten alettaisiin hätyytellä tosissaan kärkikuljettajia.
Se tuossa justiin panee mietityttää, kun huippuaikoja hätyytellään sunnuntaisin. Hirvosen huippuaika parhaimmillaan on Grönholmin rutiinisuoritus.
Kylmää faktaa.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
L4z! sanoi:
Se tuossa justiin panee mietityttää, kun huippuaikoja hätyytellään sunnuntaisin. Hirvosen huippuaika parhaimmillaan on Grönholmin rutiinisuoritus.
Kylmää faktaa.
ainakin jyväskylässä hirvonen veteli perjantaina parillä pätkällä samaan tahtiin loebin ja grönholmin kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
PeeVee79 sanoi:
Paha mennä syystä sanomaan vasten parempaa tietoa.
Mutta esimerkiksi Hirvonen pystyy ajamaan välillä erittäin vertailukelpoisia aikoja ja kisasta riippuen pätkäpohjiakin tulee silloin tällöin. Sitten välillä tulee ihan käsittämättömiä notkahduksia ajoissa ja sen sitten huomaa loppuajassa. Nuo notkahdukset pitäisi saada karsittua pois, niin sitten alettaisiin hätyytellä tosissaan kärkikuljettajia.
Mikolla on myös sellainen tilanne, että nopea on pakko olla heti ensimmäisestä pätkästä alkaen - mikäli hän tippuu Loebin ja Grönholmin vauhdista tulee tallilta varmasti välittömästi käsky ottaa iisisti ja napata se kolmossija, jota kukaan ei nykytilanteessa soralla uhkaa niin kauan kuin Solbergin Subaru on hauraampi kuin Tuomo Ruutu. Ei tuokaan toki kaikkea selitä ja ensi kaudella pitää ihan viimeistään alkaa oikeasti tapahtua.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
L4z! sanoi:
Mistä voi johtua noiden kolmen huikea ylivoima, siis huikea?
Onko syy lahjoissa vai historiassa.
Aina noita tasoeroja on ollut, tosin A-ryhmän tultua erot olivat muutaman vuoden pienempiä kuin koskaan ennen. Nyt taas WRC-autojen vähyys korostaa tilannetta, kärkikahdeksikko on lähes vakio. Ja kun teknisiä keskeytyksiä tulee nykyään yhtä vähän kuin ennen ainoastaan Röhrlille ja Saloselle niin tulokset on kisasta toiseen aika xeroxia.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Bobakki sanoi:
Mikolla on myös sellainen tilanne, että nopea on pakko olla heti ensimmäisestä pätkästä alkaen - mikäli hän tippuu Loebin ja Grönholmin vauhdista tulee tallilta varmasti välittömästi käsky ottaa iisisti ja napata se kolmossija, jota kukaan ei nykytilanteessa soralla uhkaa niin kauan kuin Solbergin Subaru on hauraampi kuin Tuomo Ruutu. Ei tuokaan toki kaikkea selitä ja ensi kaudella pitää ihan viimeistään alkaa oikeasti tapahtua.
Ainakin Malcolm Wilsonin mukaan Mikolla on kestokomento tuoda auto varmasti maaliin kärkikaksikon takana ja käydä taistelemaan vain jos Sordo alkaa uhata. Fordille tuolla tallimestaruudella tuntuu olevan merkitystä. Saas nähdä annetaanko tilaisuus ajaa isoa kovaa jos mestaruus varmistuu jo ennen viimeisiä ralleja...
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Zamppa sanoi:
Ainakin Malcolm Wilsonin mukaan Mikolla on kestokomento tuoda auto varmasti maaliin kärkikaksikon takana ja käydä taistelemaan vain jos Sordo alkaa uhata. Fordille tuolla tallimestaruudella tuntuu olevan merkitystä. Saas nähdä annetaanko tilaisuus ajaa isoa kovaa jos mestaruus varmistuu jo ennen viimeisiä ralleja...
Tuota olen itsekin joskus miettinyt, mutta nyt uskon sen paremmin. Jos Mikolla olis vapaat kädet, niin uskon että olisi edelleen lähes sama tilanne kuin tällä hetkellä. Eli nämä kaksi painaa edellä, ja muut tulee vaihtelevalla erolla perässä.

Seuraava täyttä mutua, joten muistaaka se, ennen kuin Kartturi teloitetaan aamun koitteessa. :wink:

Marcuksen ja Loebin rutiintaso on niin korkealla, että esim herrat Hirvonen ja Sordo saavuttavat sen vain huippupätkillään. Jos taas Marcus vetää onnistuneen pätkän, eron suuruus esim Mikkoon riippuu vain siitä onko Mikko onnistunut miten (uskomatonta päättelyä). Se mitä KAI yritän sanoa on, että Loeb ja Marcus (+Petter jos se ritsa pysyis kasassa edes päivän) ovat rutiinitasollaan karkeasti sanoen samalla tasolla kuin seuraavan tason kaverit huipputasollaan. Jos taas sunnuntaina "ykköstason" kaverit alkaa nostaa jalkaa, kun erot on selvät, saattaa kakkostason pojat tulla napsimaan pohjia.

Kuitenkin jaksan uskoa, että Mikko on saanut niin paljon kilometrejä tänä vuonna (en tarkista montako kisaa tullut läpi asti), että rutiinitaso saattaa nousta jälleen ensi kaudella. :thumbup: Ja toivotaan, että sillä tallin jarruttelulla olisi ollut suuri vaikutus, ja saisi ensi vuonna haastaa välillä tosissaan. Uskon (LUE:toivon), että Mikko on lähempänä jälleen ensi vuonna.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Kartturi sanoi:
Seuraava täyttä mutua, joten muistaaka se, ennen kuin Kartturi teloitetaan aamun koitteessa. :wink: ....
Ei tuosta teloiteta, päinvastoin täyttä asiaa :thumbup:
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Kannattaisko ennemmin olla huolissaan Citroenin kakkoskuskista. Uhkaa merkkimestaruus karata "hitaille" Ford-miehille :eek: . Eikä Subarunkaan kakkoskuski ole pahemmin loistanut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Syy suuriin eroihin on lähinnä se, että kakkoskuskit on valittu nuoruuden ja rahan perusteella. Mikolla alkaa nyt olemaan jo sen verran kokemusta, että nuoruuteen ei voi vedota merkittävien erojen kohdalla. Atkinson ajaa vasta toista kautta wrc-autolla, mikä sallii isot aikaerot. Viime vuonna Atkinson hämmästyttävästi sivusi joskus Solbergin huippuaikoja, mutta tällä kaudella sama ei ole onnistunut niissä ralleissa, joissa Solberg ja Subaru on synkanneet yhteen. Sordo ajaa vasta ekaa kauttaan, joten isot erot ovat väistämättömiä. Tosin asvaltilla etelän pojat pystyy usein vetämään saman tien kovaa, niin kuin Sordo nyt jo hämmästyttävällä tavalla on osoittanut. Soralla Sordolla on vielä töitä edessä, kuten nyt hiukan heilahdelleet suoritukset osoittavat.

Hirvosen pätkäajoissa varmasti näkyy merkkejä varmistelusta. Toisaalta Suomessa Mikko tuli jo ihan riskirajoilla, mutta kuitenkin minuuttipuolelle mentiin kevyesti tässä pienten erojenkin rallissa. Jossain Kyproksella eroja tulee luonnostaan puolet enemmän johtuen pätkällä vietetystä ajasta ja mutkien moninkertaisesta määrästä Suomeen verrattuna.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Jesper sanoi:
Kannattaisko ennemmin olla huolissaan Citroenin kakkoskuskista. Uhkaa merkkimestaruus karata "hitaille" Ford-miehille :eek: .
Jep. Muutaman viime rallin perusteella Citroenin kannattaisi melkeinpä "ylentää" Toni Gardemeister kakkoskuljettajakseen loppukauden ajaksi, sillä Sordon/Ponsin ajaessa kakkosautoa Citroen ei tule tallimestaruutta voittamaan. :rolleyes:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hirvonen on kieltämättä pahassa välikädessä. Menohaluja ja -kykyjäkin varmasti olisi parempaan, kuin mitä kello on antanut ymmärtää, mutta riehumaan ei parane lähteä, kun auto on pakko saada maaliin valmistajien mestaruuden takia.
Toisaalta, jos heti kisan alusta pystyisi pysymään paremmin Loebin ja/tai Bossen mukana tai jopa edellä, niin siinä tapauksessa tuskin kehotettaisiin himmailemaan. Ihan kuten Bobakki kirjoittikin.

Kyproksella mentiin varmaan ihan se mikä pystyttiin, auton säädöt oli pielessä, eikä Mikko ilmeisesti osannut sovittaa vauhtiaan oikeaksi. Toki ihan ymmärrettävää, kun katsoi minkälaisessa kivikossa autoja vietiin. Mutta olihan sitä eroa lopuksi liikaa, ei siinä selittelyt auta, vaikkei Hirvonen itse kovin huolestuneelta näyttänytkään. Syytä olisi kyllä ollut.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Mun mielestä esim. Mikon vauhdista on ihan turha olla huolissaan.
Hänhän on vasta 26!

Harvoinpa tuon ikäiset on olleet hätistämässä sarjan terävintä kärkeä ja taistelemassa voitoista.
Vaikka ensi kaudeltakaan ei jäisi käteen mitään muutamia kolmosijoja kummempaa niin ei hätää. Mikko kehittyy vaan kokoajan.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Vämpylä sanoi:
Mun mielestä esim. Mikon vauhdista on ihan turha olla huolissaan.
Hänhän on vasta 26!

Harvoinpa tuon ikäiset on olleet hätistämässä sarjan terävintä kärkeä ja taistelemassa voitoista.
Vaikka ensi kaudeltakaan ei jäisi käteen mitään muutamia kolmosijoja kummempaa niin ei hätää. Mikko kehittyy vaan kokoajan.
Juu, ikänsä puolesta on aikaa vielä vaikka toistakymmentä vuotta. Mutta jos parempaa tulosta ei ole jo ensi vuonna odotettavissa, niin kohtalona saattaa olla sama, kuin monella muulla huippulupauksella. Eli tallipaikkaa on pirun vaikea saada. Siinä sitten odotellaan vapaita yksityistallin autoja ja ajellaan muutamia kisoja vuodessa. Näin esimerkiksi Tuohino, jota pidin vielä pari vuotta sitten pirun kovana kuskina. Sitä hän toki saattaa olla vieläkin, mutta kuinkas ahkerasti Janne ajeleekaan tällä hetkellä mm-ralleja?
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Kartturi sanoi:
Tuota olen itsekin joskus miettinyt, mutta nyt uskon sen paremmin. Jos Mikolla olis vapaat kädet, niin uskon että olisi edelleen lähes sama tilanne kuin tällä hetkellä. Eli nämä kaksi painaa edellä, ja muut tulee vaihtelevalla erolla perässä.
Jossain haastattelussa Mikko sanoi, että toivoo Walesin ralliin mennessä merkkimestaruuden olevan ratkennut, että saa ajaa kerrankin isoa kovaa. Toivotaan, että näin käy, niin nähdään miten ajat menee.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
jusban sanoi:
että saa ajaa kerrankin isoa kovaa.
Ongelma on se että jos ei ole pitkiin aikoihin ajanut maximum attack riskillä kyseisellä autolla niin tulos voi olla lähinnä tyhmä ulosajo tai vääränlaisesta yliyrittämisestä johtuvat huonontuneet EK ajat.. Tätä ongelmaa ei ole niillä kuskeilla jonka "ei ole tarvinut ajatella" tallin sanomisia, kuten esim. Bossen asenteesta on paistanut läpi etenkin Peugeotilla kaksi viimeistä vuotta sekä nyt Fordilla ja ylipäätään kuskeilla jotka ovat todistaneet taitonsa ja joille löytyy tallipaikka helposti..
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
L4z! sanoi:
Se tuossa justiin panee mietityttää, kun huippuaikoja hätyytellään sunnuntaisin. Hirvosen huippuaika parhaimmillaan on Grönholmin rutiinisuoritus.
Kylmää faktaa.
Eiköhän tuo johdu puhtaasti siitä, että kärki ottaa jo pikkuisen löysemmin monesti sunnuntaina.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
MattiKyllönen sanoi:
Eiköhän tuo johdu puhtaasti siitä, että kärki ottaa jo pikkuisen löysemmin monesti sunnuntaina.
Tietysti se johtuu juuri siitä, mutta se juuri pistää mietityttää, että miksi ei muulloin.

Grönholm on ajanut aina kovaa. Alusta asti. Grönholm ajeli monesti ulos. Nykyisinkään äijä ei löysäile. Hän ajaa aina lujaa ja varmuus tulee ajokilometreistä. Eli Grönholm on kehittynyt ralli-mestariksi täysin päinvastaisella tavalla mitä Hirvonen nyt tekee.

Duval ajoi kanssa aina täysiä ja monesti ulos, mutta olisiko suunta silti oikea kehittymisen kannalta?

Riskityyli jokatapauksessa moneltakin kannalta.

Uskon kuitenkin, että mestariainekseen tarvitaan mielummin nopeutta kuin varmuutta. -Koska se nopeus on lahja ja varmuus kokemus.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Muistan joskun jonkun sanoneen, että nopeasta voidaan tehdä varma kuljettaja, mutta varmasta on vaikea tehdä nopea. Toinen viisaus on, että et yritä tosissasi, jos et mene ikinä ulos.

Marcus on vetänyt aina lujaa ja maastoutumisharjoituksia on ollut ihan tarpeeksi. Petter muistaakseni kaatoi autoja ja niin vaan kasvoi mestariksi. Näiden herrojen uravaiheessa on jo "helpompi" vetää välillä ulos. Eli on saavutettu tietty status ja tallin ovi ei mene nenä edessä kiinni, jos auto on 100m:n päässä tiestä. Toista on esim Hirvosella, jolla on päällä tämän palstan mukaan pysyvä käsky tuoda auto maaliin. Mikko tekee työnsä tuomalla autonsa kolmantena maaliin. Piiskan määrä saattaa olla eri jos Mikko vetää lepikkoon, kuin jos Marcus tekisi saman. Jälleen toivotaan että merkkimestaruus varmistuu hyvissä ajoin ja Mikkokin saa avata pellit ja toivon todella että nähdään tuloksia.
 
Ylös