Sopranon julkaisut ottavat ensimmäisinä käyttöön älyruudut
15.12. 17:29
Markkinointiviestintäkonserni Soprano Oyj ottaa tammikuussa 2005 ensimmäisenä maailmassa käyttöön niin sanotut älyruudut.
Älyruutu on lehteen juttujen tai mainosten yhteyteen painettava pieni viivakoodi, jonka avulla kamerakännykkä yhdistää lukijan esimerkiksi jatkuvasti päivitettävälle internetsivulle. Kuvaaminen onnistuu yleisimmillä kamerakännyköillä ja tapahtuu automaattisesti, kun kännykkä ohjataan älyruudun päälle.
- Älylehti yhdistää kamerakännykän avulla painetun printtimedian, langattomuuden ja sähköisen median, kertoo Sopranon toimitusjohtaja Arto Tenhunen.
Älylehden avulla vaikkapa kerran kuussa ilmestyvä painettu lehti voi tarjota lukijalleen myös jatkuvasti päivitettävää aineistoa. Mainoksessa oleva älyruutu voi ohjata kamerakännykän avulla lukijan esimerkiksi yrityksen päivittäiselle tarjoussivulle. Elokuvailmoituksessa olevan älyruudun avulla voi tarkastaa vaikkapa elokuvanäytöksen lippujen saatavuuden. Journalistisessa aineistossa älyruutu voi ohjata lukijan internetissä olevaan online-palveluun, joka kertoo ajankohtaisen tiedon uutisen aiheesta.
STT
http://elisa.net/talous/24956789.shtml