Karting harrastuksena...

Karting_jes

New member
Liittynyt
24.8.2005
Viestit
1
Olen aina silloin tällöin käynyt kokeilemassa Kartingia vuokra-autoilla. Taas kävin tässä muutama päivä sitten ja siitä jäi aikamoinen kipinä siihen touhuun. Nyt olenkin tässä haaveillut, että jos ostaisi ensi keväänä itselleen oman Karting-auton ja kävisi sillä sitten treenailemassa ja jos oikein puhtia riittää niin miksei sitä voisi johonkin sarjaankin osallistua. Nyt kuitenkin mielessä pyörii liuta kysymyksiä. Ajattelinkin että jos esittäisin niitä täällä foorumissa, koska omassa lähipiirissä ei ole sellaista tyyppiä, joka ajaisi Kartingia. Jos joku on asiantuntija Kartingin saralla tai tietää jonkun joka voisi kertoa faktoja, niin vastaappa seuraaviin kysymyksiin. Niin ja kiitos ,vain asialliset vastaukset kiinnostavat.

Mitä sarjoja löytyy yli 25-vuotiaille, onko omaa kilpailusarjaa? Jos on niin onko netissä jotain linkkejä niihin?

Millainen auto kannattaisi ostaa? Mihin hintaan löytyisi kohtuullinen auto harrastelijalle? Mistäköhan käytettyjä autoja kannatta kysyä (Turun seudulta)?

Miten pääsee radalle harjoittelemaan, kun löytyy oma auto?

Kuinka paljon kartingharrastus maksaa, jos kilpailee jossain "senioreille" tarkoitetussa luokassa? Eli osallistumismaksut+lisenssit+varaosat+muut varusteet jne... Eli millaisellakohan budjetilla Kartingia pystyisi harrastamaan?

Onko koulutuksia tällaisille senioreille (Ajotekniikka, auton tekniikka jne.)?

Tässä nyt aluksi kysymyksiä...Olisi kiva jos joku vois hjälpata.

Ja jos tiedätte että jossain nettisivuilla olisi tuhteja tietopaketteja Kartingin harrastamisesta, niin laittakaapas niitä tänne.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
En tiedä miten paljon Turun seudulla on paikallista toimintaaa mutta pk-seudun radoilla + lahti on sarjoja joka lähtöön mm. Keimola FK:n Fossiillisarja, Finndriven Eurocup, Supercup ja Biland sarjat (www.finndrive.com). Fossiili sarjaan ajovalmiin auton saa 1000-2000 eurolla, supercup auto maksaa 3000 € -> ja Biland 4500 €->

Myynti-ilmoituksia löytyy ratojen ilmoitustaululta ja netistä (keltainenpörssi, kerhon sivustot ym.)

Sarjan vuosibudjetti riippuu toki käytettävästä kalustosta, kuinka usein moottoria pitää porata/hoonata ym. Tarkkaa tietoa ei ole mutta luulisin että Supercupin ajaminen maksaa vuositasolla n. 2000€ (joka kisaa uudet renkaan a 180 € ja pari moottorin hoonausta + uusi mäntä/kausi) mikäli suurempia yllätyksiä ei tule kaluston kanssa...

Radalle pääsee maksamalla kertamaksu (10-20€) tai sitten ostamalla vuosilupa (100 -150€)

Paikalliset kerhot järjestää ajo- ja autotekniikka kursseja.

Itse investoin Biland sarjan autoon, ajellut nyt tämän kesän ihan harrastusmielessä ja harjoitellessa, alkuinvestointi oli suht kova vrt. Supercup mutta ajaminen periaatteessa on sitten ilmaista, koska moottori periaatteessa on 'ikuinen' 4-tahti.... Pitää vaan muistaa tsekata öljyt ja vedet ajoon lähtiessä.
Hoonauksia tai männän vaihtoja tuolla ei tarvitse tehdä, nykyisellä moottorilla ajettu 4 kesää kisaa ilman mitään ongelmia, bensaa koneeseen ja öljyn + suodattimen vaihto 15 tunnin välein.
 

Teuvo

Active member
Liittynyt
22.5.2002
Viestit
28
Sijainti
Hki
"Mitä sarjoja löytyy yli 25-vuotiaille, onko omaa kilpailusarjaa? Jos on niin onko netissä jotain linkkejä niihin?"

Varsinaisten seniilisarjojen lisäksi toki löytyy ihan normaaleja kansallisia luokkia, joissa isoimmissa ei ole mitään yläikärajaa. Käytännössä aikuisharrastajalle sopivat kansallisia sarjoja ovat Yamaha, ICA, A, F250 ja (C125, jota ollaan kait uudelleen herättelemässä henkiin). F250 ja C125 ovat vaihteellisia, noi muut suoravetoluokkia.

Hyvä tietolähde lienee AKK:n sivut netissä, josta löytyy mm. sääntökirja ja seurojen/ratojen yhteystiedot ja linkkejä seurojen ja kauppiaiden nettisivuille.

www.akk-motorsport.fi

"Millainen auto kannattaisi ostaa? Mihin hintaan löytyisi kohtuullinen auto harrastelijalle? Mistäköhan käytettyjä autoja kannatta kysyä (Turun seudulta)?"

Mielestäni käytetty auto on ensialkuun hyvä vaihtoehto, ellei rahaa ole ihan reilusti käytettävissä. Edellä mainituista sekä varsinaisista seniili-luokkien autoista mielestäni seuraavat ovat järkevimpiä kustannusten kannalta:

Yamaha
Raket 120
(Rotax max)

A, ICA, F250 jne. ovatkin sitten jo huomattavasti kalliimpia sekä hankintahinnaltaa, että käyttökustannuksiltaan.

Yamaha: 100 kuutioinen "merkkiluokka", koneita ei saa virittää, ne ovat kestäviä ja vaativat vain vähän huoltamista. Kilpailuita on sekä alueellisesti että kansallisesti erittäin paljon ja autoja/moottoreita on paljon tarjolla, koska luokka on yksi suurimmista suomessa. Uusi Yammun moottori maksaa n. 1000 euroa ja käytettyjä saa n. 500-2000 euron hintahaarukasta. Rungot ko. luokkaan maksavat uutena n. 2000 euroa ja käyttejä HYVIÄ runkoja saa n. 500-1500 eurolla. Itse ajoin tätä luokkaa 8 kautta, osallistuen n. 5-10 kisaan kesässä. Rahaa oli kulunut keskimäärin 1800 euroa per kausi (kaksi autoa ja kaksi moottoria), kun kaikki vermeet oli viimeisen kauden jälkeen myyty. Jos isompia investointeja ei lasketa (autot ja moottorit) niin rahaa meni n. 1000 euroa/kausi ja tuohon sisältyi siis kaikki mahdolliset kulut varaosista kilpailumaksuihin, matkakuluihin ja sponsoreiden kestitsemisiin.

Raket 120: kustannuksiltaan ja vauhdiltaan hyvin lähellä Yammua. Suurimpana erona moottorissa oleva keskipakokytkin. Erona myös kisojen määrä ja se, että kisat ovat aina vain aikuisharrastajille. Minimipainonsa puolesta soveltuu aikuisella Jammua paremmin, jos kuskin elopaino menee paljon yli 75 kg.

Rotax max: Alkuinvestointina jo reilusti edellisiä luokkia kalliimpi, eivätkä käyttökustannuksetkaan ole käytännössä yhtään sen pienemmät, vaikka luokan kuljettajat saattavat niin väittääkin.

Käytettyjä autoja löytyy keltaisen pörssin lisäksi myös seuraavalta nettisivuilta:

www.esanet.fi/karting

"Miten pääsee radalle harjoittelemaan, kun löytyy oma auto?"

Radoilla on yleensä jonkinlainen päivämaksu (5-20 euroa) tai sitten jos liityt paikalliseen seuraan, saattaa oman seuran jäsenille radan käyttö olla maksutonta. Tosin jotkin seurat ottavat myös omilta jäseniltään jonkinlaista ratamaksua.

"Onko koulutuksia tällaisille senioreille (Ajotekniikka, auton tekniikka jne.)?"

Paikallisilla seuroilla on yleensä talviaikaan kerhoiltoja, joissa asioita käydään läpi. Oma aktiivisuus on tässä kohtaa kyllä kaikkein tärkeintä.
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Aikuisia harvemmin näkee Yamahalla ajelevan. Itse pidän ainakin sitä vähän hankalana koneena kun se pitää työntää käyntiin, joko kaveri työntää tai itse juosten ja kyytiin hyppäämällä. Jos radalla pyörähdät ja pysähdyt niin kone sammuu, ja taas tönäileen. Yamahaa en suosittelisi jos haluaa löytää aikuisiakin kilpakumppaneita.

Raket 120 on mielestäni selvästi edullisin ja huolettomin vaihtoehto ensimmäiseksi aikuistenluokan koneeksi. Auto vedetään narulla käyntiin ja keskipakoiskytkimen ansiosta kone käy pysähdyksissäkin. Myös sähköstartilla varustettuja Raket 120 koneita saa ostettua.
Sisäkartingin jälkeen Raket 120 tuntuu kulkevan ihan tarpeeksi, vaikkakin vauhdin nälkä kasvaa mitä kauemmin on ajellut. Itse olen nyt neljä kesää ajellut Raket 120 autolla, tosin tänä kesänä on ajot jäänyt turhan vähiin. Tuli vähän aika sitten kokeiltua kaverin Rotax Max konetta ja siitä jäi pieni kuume päälle, että sellainen pitäisi saada. Pitää nyt katsoa mikä on rahatilanne ensikeväänä jos vaihtaisi tehokkaampaan koneeseen. Ensimmäiseksi autoksi Rotax Maxia pidän turhan tehokkaana. Parempi hakea kokemusta ensin Raket 120:llä.

Ajamisen kulut riippuvat monesta tekijästä. 10 litralla löpöö ja liraus öljyä sekaan ajelee hyvin päivän. Siihen ratamaksu päälle. Ketjuja ja rattaita menee sen mukaan kuinka paljon hajotat niitä kanttareissa ja ulosajoissa. Siististi ajelemalla yhdellä ketjulla ja rattaalla voit hyvällä säkää ajella koko kesän, ehkä niitä voi mennä vähintään pari kumpaakin niin silloin kulut ovat noin 100€ luokkaa. Erikokoisia rattaita ja ketjuja on kuitenkin hyvä olla olemassa eri radoille. Käytännössä kumminkin rattaita menee enemmän kuin ketjuja. Rattaat ovat noin 15€ paikkeilla ja ketjut 30-40€, eli vääntyneellä rattaalla ei kannata hajottaa kalliimpaa ketjua, vaan uutta tilalle.
Hyvään uuteen rengassarjaan voit saada rahaa menemään 200€ ja sen voit kuluttaa loppuun yhden päivän aikana. Tai sitten ostat toisilta käytettyjä vähän ajettuja rengassarjoja muutaman kympin hintaan ja ajelet yhdellä tai kahdella sarjalla koko kesän. Kovat renkaat kestävät pitkään, mutta ei ne sitten pidä kovin hyvin. Pehmeillä liimarenkailla ajelet pari kolme sekuntia nopeampia aikoja, mutta ne kuluvatkin sitten nopeasti.
Itse olen neljä kesää ajellut toisten käytetyillä renkailla enkä ole uusia ostanut ikinä. Muutenkin olen koittanut pitää kulut niin minimissä kuin mahdollista.
Ehkä materiaalikulut kesän aikana voi saada minimissä olemaan siinä 100-200€ välillä jos ei tule yllätyksiä. Mutta kyllä siinä aina välillä pitää jotain laakereita sun muita ostella niin kulut nousevat satkun pari.

Mihinkään sarjaan ei ole kyllä tullut vielä osallistuttua. Niissä kulut nousevat kisamaksujen ja oikeanlaisten varusteiden ja rengastyyppien mukaan. Monissa Raket 120 sarjoissa tosin on (muistaakseni) rajattu kauden aikana käytettyjen renkaiden määrä yhteen sarjaan että kulut pysyvät pienenä. Kypärä meikäläisen pitäisi vaihtaa AKK:n hyväksymään malliin niin sitten varustus kai olisi kunnossa jos kisoihin mielisi mennä. Tuli ostettua aikoinaan joku halpa hyväksymätön peruskypärä.
Niin ja kylkiliivi on erittäin suositeltava vaihtoehto, sen verran kovaa rynkytystä kyljet saa.

Olen laittanut meidän tiimin sivuille pienen esittelyt Raket 120 koneesta:
http://park.ruutulippu.net/karting.html
Sen sivun alareunassa on linkkejä eri Raket 120 sarjojen sivuille.

Ei siinä mitään järjestettyjä ajokoulutuksia tarvitse. Radalla seurailet toisten ajolinjoja ja kyselet varikolla toisilta neuvoja ajonlinjojen ja auton huollon suhteen. Ja vaikkei autoa vielä olisikaan niin mene paikallisille radoille katselemaan ja seurailemaan mitä toiset puuhaa varikolla ja samalla kysele niistä asioista mikä mieltä askarruttaa.
 
Ylös