Kartingissa lopetettin kilpaileminen ?

erioikee

New member
Liittynyt
4.2.2003
Viestit
2
Pitääköhän paikkansa tieto että kadett ja pikku-mini luokissa ei ajettaisi enää aika-ajoja eikä kisassa kilpailtaisi sijoituksista. AIKA-AJOT ARVALLA?? :confused: Kuullostaa hieman vaaralliselta kun kokemattomin kuski lähtee paalulta. Pääsuoran päässä, jos jarrutus tapahtuu muutamia metrejä aikaisemmin kuin muilla, tulee aivan varmasti vahinkoa kuskeille ja autoille.toivottavasti "tieto" ei pidä paikkaansa
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta on hyvin mahdollista, koska Nuori-Suomi korostaa pienimpien lasten osalta hauskuutta ja reipasta mieltä ilman kilpailemista.

Kieltämättä voi tulla varsinaista hässäkkää kun molemmissa harrastajaluokissa tasoerot on suunnattomat, useita sekunteja/kierros ja aivan hiljattain aloittaneet eivät osaa ajolinjoja tai kuvitella missä ja miten toinen yrittää ohitse.

Toisaalta harratajaluokat ovat seurojen järjestämiä ei-virallisia kisoja, jolloin järjestäjät saavat itse päättää kisajärjestelyt, joten todennäköisesti osa menee kuvailemmasi malliin arvonnalla ja suurin osa entiseen tapaan.

Kansalliseen luokkaanhan pääsee ajamaan mini-luokkaan sinä vuonna kun täyttää kymmenen, jolloin tulee varsin kylmää kyytiä vähemmän ajaneille. Haittapuolena on kasvavat kustannukset ja reipas matkailu ympäri maata lähes joka viikonloppu.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tuossa eilen lueskelin AKK:n Autourheilunsääntökirjaa lävitse tämän vuoden, 2003 osalta. Sieltähän ei tunnetusti löydy liiemmalti asiasta mitään ja Raket luokista ylöspäin ajetaan aika-ajot edelleen, joten kyllä kilpailu henki pysyy mukana.

Itsellänikään ei ole tietoa Mini ja Cadet luokista, mutta olen kyllä seurannut hieman huolestuneena lehdissä olleita kirjoituksia uusista Nuori-Suomi linjavedoista. Näiden mukaan tosiaan jokaisessa lasten lajissa, jossa nyt vähääkään on mukana kilpailua, se tullaan karsimaan pois. Useat kasvatus oppineet, psygologit jne. ovat tuominneet tämän jo jyrkästi, itse olen samaa mieltä. Aivan höpönassu touhua että ei saada kunnon kilpailua ja tunnelmaa, ei sitä palloa siellä kentällä lapsena ihan huvikseen potkittu, vaan sen takia että saadaan se lusikka ja laattaa kaulaan. :D

Mutta edelleenkin, jos yllämainittu väite toteutuu, niin olen syvästi huolestunut Suomen urheilun tilasta. Kartingissa myös turvallisuuden nimissä. Odotan tietoa....
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllä mini-luokassakin ajetaan aika-ajot. Cadetti ja ns pikku-mini ovat harrastajaluokkia, joiden kisoja AKK ei järjestä vaan seurat.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
jps:
Kyllä mini-luokassakin ajetaan aika-ajot. Cadetti ja ns pikku-mini ovat harrastajaluokkia, joiden kisoja AKK ei järjestä vaan seurat.
Näinhän asian laita on, kaikkien Cadetti ja Mini luokkien kanssa aina tekniikasta kypärään. :)

Mutta toivon silti että kilpailu henkeen ei puututa, ainakaan liian kovalla kädellä. :)
 
Ylös