Kauden 2006 "uudet" tallit

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna
Listataampas tänne ensi kaudeksi tapahtuvat muutokset tallien nimissä ja omistussuhteissa.

-2006-
Minardi -> Squadra Toro Rosso
Jordan -> Midland
Sauber -> BMW
BAR -> Honda
+Hondan tukema talli ostaa Bar:lta piirrustukset?

-2007-
Mersun koneet + McLarenin vanhalla tehtaalla. Direxiv ja Jean Alesi takana.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mystinen uusi talli

Tarkempaa tietoa ei ole, huhuja vain.
Huhu 1. Tallia on kasaamassa entinen F1-kuljettaja Aguri Suzuki, joka on Super Aguri Fernandez Racingin tallipäällikkönä amerikassa. Projektissa mukana olisi myös Dome, jonka F1-debyytti ei 90-luvun puolessa välissä ei onnistunut. Projektilla olisi japanilaiset tukijat.
Huhu 2. Amerikkaan mennään taas, sillä Hondan kanssa hyvät välit omaava Michael Andrettin Andretti Green Racing on huhuttu pyörittävän projektia, samalla tulisi kokonaan Amerikkalainen talli. Tällöin moottori olisi luultavasti Acura.
Ja Huhu 3. Alunperin McLarenin kanssa tiimiä kyhänneen Team Dubain taustahenkilöt olisivat saaneet rahoituksen kasaan ja saaneet Hondan mukaan projektiin. Rungot voisivat olla McLarenin BAR-tallin risteytyksiä. Enpä tiedä...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Domehan rakensi jopa oman rungon jota muistaakseni Marco Apicella ja Shinji Nakano testasivatkin..olikohan moottorina Mugen-Honda ja renkaina Bridgestone? -Domea itsekkin tuohon projektiin veikkaisin.
"Super" Agurin veto tuohon on ainaski minun korviin ihan uus juttu. Onko sitten mennyt Fernandezin kanssa sukset ristiin? Oisko Fernandez sitten palaamassa Champ Caariin?
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Acuraa on viljelty yllättävän monissa lähteissä Hondan kakkostiimin moottoreiden nimenä, joka on hieman yllättävää. Honda kun ei ole lanseerannut Acura-merkkiä missään muualla kuin jenkkimarkkinoilla. Ja F1-sarjan näkyvyys kun on mitä on jenkeissä, niin melko pienelle yleisölle menisi miljoonien dollareiden hintainen kampanja..

Williams-Lexus -yhteys on sikäli järkeenkäyvämpi, koska Lexus on brändinä myös Euroopassa ja nykyään myös Japanissakin, joten mainonta jopa kohtaisi yleisönsä. Tietysti ainahan on mahdollista että Hondalla ollaan katkerina katseltu Toyotan menestystä badge-engineerinkin alalla ja päätetty tuoda Acura myös laajemmille markkina-alueille. Toyotallahan on Lexuksen lisäksi jenkeissä myös hyvin menestyvä, joskin mallistoltaan vielä pieni Scion-merkki.

Minardiinhan ollaan joissain yhteyksissä viitattu Toro Rosso -nimellä, saa nähdä mitä keksivät. Jännä myös nähdä että pitävätkö ne Minardin mukana nimessä historiallisista syistä. Toro Rosso Minardi-Cosworth ei ainakaan kovin hullulta kuulostaisi.

BAR varmaankin pudotetaan kokonaan pois, tuskin BAT lähtee mukaan pääsponsoriksi koska yli puolet kaudesta olisi kuitenkin mainoskielto päällä. Honda joutunee etsimään kokonaan uuden pääsponsorin, mutta tuskin se kovin vaikea urakka on. Varsinkin Japanissa Toyotalla ja Hondalla on aika kova näkyvyys.

BMW kiinnostaa myös siinä mielessä, että siitä varmaan parhaiten näkyy sponsorien suhtautuminen tiimivaihdokseen, tavallaan neutraalein siirtymä. Toki BMW on pykälää haluttavampi yhteistyökumppani, mutta mitään suoraa pakottavaa tarvetta sponsoreiden vaihtoon ei ole, toisin kuin kaikilla muilla tapauksilla.

Jordan-Midland tuntuu ensialkuun äärimmäisen neutraalilta, koska vaihdos on ollut tiedossa jo niin kauan, ja uusi omistajakin on yksityinen taho. Tarkemmin ajateltuna kyseessä on varmastikin iso operaatio, koska omistajataho tulee Venäjältä. Midland on vetänyt oikeastaan melko matalaa profiilia, mutta voisin kuvitella että paljon tulee muuttumaan talven aikana. Mitään Jordanista muistuttavaa tuskin tulee jäämään jäljelle, DHL-keltainenkin varmaan katoaa.

Toivottavasti Midland ei tee "Japanilaisia", ja roikota jotain Sato kakkosta ilman edes satunnaista vauhtia ratissa vain siksi että se sopii heidän markkinointiinsa. Suurin mysteeri minulle, ja tavoitteet sarjassa eivät ole selvillä. Onko tarkoitus oikeasti kehittää kilpailutoimintaa, vai vain markkinoida jotain omaa bisnestä?
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Razah sanoi:
Minardiinhan ollaan joissain yhteyksissä viitattu Toro Rosso -nimellä, saa nähdä mitä keksivät. Jännä myös nähdä että pitävätkö ne Minardin mukana nimessä historiallisista syistä. Toro Rosso Minardi-Cosworth ei ainakaan kovin hullulta kuulostaisi.
Squadra Toro Rossohan se on, jos joku ei tiennyt.

BAT ei lähtene mukaan, miksi muuten olisivat myyneet koko tallin pois...

Midland on minun tietääkseni harkitsemassa paitsi nykyisiä kuskejaan, myös Davidsonia. Ainakin kyseisten herrojen nimet ovat spekulaatioissa pyörineet. Midlandin osalta olisi mukava tietää, mikä tuo autokuvio tällä hetkellä on jos Dallara ei kerran sitä rakenna... Vieläkö ovat Eddien tuulitunnelin ovet lukossa?
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mysteeritalli ostanee BAR:n piirustukset

Formula ykkösiin ensi kaudeksi mukaan pyrkivä vielä nimeämätön talli pyrkinee ostamaan BAR-tallilta piirustukset F1-autosta.

Uusi talli ei missään nimessä ehdi itse suunnitella F1-autoa puhtaalta pöydältä ensi kauden avauskisaan mennessä. BAR-Honda on jo ilmoittanut toimittavansa uudelle tallille moottorit ja teknistä apua.

Formula ykkösten perustuslain Concorde-sopimuksen mukaan jokaisen tallin pitää kuitenkin itse suunnitella, rakentaa ja omistaa autonsa. Tämän säännön kiertäminen lienee uuden tallin suurin vaikeus, mutta varikkohuhujen mukaan uusi talli ostaisi BAR:lta piirustukset tämän vuoden puolella ennen kuin BAR-talli ensi vuoden alussa muuttuu Hondan omistamaksi. Näin sen auto ei ensi vuonna olisi minkään senhetkisen kilpakumppanin käsialaa.

Concorde-sopimuksen asiantuntija Paul Stoddart on kuitenkin skeptinen uuden tallin suhteen.

- Varikolla ihmiset tietävät, ettei se sopisi Concorde-sopimuksen puitteisiin, jos auto olisi kopio toisesta. En usko, että kaudeksi 2006 tulisi uutta tallia. Jos tulisi, sen pitäisi olla pitkälti riippumaton BAR:sta, Stoddart tyrmäsi.

Nykyinen Concorde-sopimus päättyy kauden 2007 jälkeen. Silloin uusien tallien perustaminen helpottuu, sillä säännöissä aiotaan sallia valmiiden autojen ostaminen toiselta tallilta.

- Nykyhetki vaikuttaa erittäin omituiselta ajankohdalta uuden tallin perustamiselle, kun olemme jo niin lähellä vuotta 2008. Luulisi heidän odottavan siihen asti, Stoddart puntaroi.

(MTV3-Reuters)

Jean Alesi mukana 12. F1-tallin perustamisessa

Entinen F1-kuljettaja Jean Alesi on vahvistanut Gazzetta dello Sport -lehdessä olevansa mukana perustamassa uutta F1-tallia kaudeksi 2007. Tallista on tulossa 12. F1-talli. Kyseessä on eri talliprojekti kuin aikaisemmin uutisoitu Hondan toinen talli.

Alesin talliprojektin taustalla on japanilaisyhtiö Direxiv, joka alkaisi pyörittää talliaan McLarenin vanhassa tehtaassa Englannissa. McLaren muutti täksi vuodeksi uuteen huippumoderniin teknologiakeskukseensa. Uusi talli saisi ilmeisesti McLarenilta teknistä apua ja Mercedekseltä moottorit.

DTM-sarjassa tällä kaudella ajanut Alesi on ollut paikanpäällä sekä Japanin että Kiinan F1-varikoilla. Alesille on uudessa tallissa luvassa urheilujohtajan paikka.

Täysin erillinen talliprojekti on Hondan tukemana käynnistymässä jo ensi kaudeksi. Näin sääntöjen määräämä 12 tallin yläraja on täyttymässä vuoteen 2007 mennessä. F1:n kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone on The Times -lehden mukaan tukemassa uusien tallien perustamista ajamalla sääntömuutosta, joka antaisi talleille luvan ostaa valmiita autoja toisilta talleilta. Ecclestone aikoo lisäksi ryhtyä itse takuumieheksi sille, että uudet talliprojektit ovat taloudellisesti vakaalla pohjalla.

(MTV3)
 
Ylös