Keimola

Juvonen

Well-known member
Liittynyt
10.8.1999
Viestit
56
Sijainti
Suomi, Finland
Voisiko joku ystävällisesti kertoa ajo-ohjeita Keimolan moottoriradalle? Tiedän että se on jossain Hämeenlinnan motukan varrella, mutta tarkemmin?

Ollaan parin kaverin kanssa pääsiäisenä tulossa American Car Show:hon ja aateltiin samalla käydä kattomassa tätä legendaarista paikkaa...
 

mercuryblues

Well-known member
Liittynyt
14.11.1999
Viestit
325
Sijainti
Skavabööööööle
1. Pohjoisesta päin tultaessa viimeinen liittymä ennen Kehä III:sta.

Keimolan Nesteen jälkeen Piispankylän liittymästä alas ja vasemmalle. Leveä katu loppuu ja muuttuu kapeaksi paikallistieksi.
Siinä oli aikoinaan hieno kyltti KEIMOLA jonka joku oli aikoinaan sotkenut IMOLAKSI. Ja joku perhana ehti pölliä sen ennenkuin minä ehdin ottaa sen kyltin talteen. Jahkailin asiaa liian kauan.

Kierretään Keimolan rata-alueelle sen länsipuolelta. Sijainti on läntisen Nesteen luoteispuolella, noin puoli kilometriä.

Myöskin huoltiksen takaa menevältä pyörätieltä pääsee aidan aukkojen läpi alueelle.

En ole käynyt pariin vuoteen paikalla. Silloin siellä oli jäljellä se iso Nortti peltimainos ja ajanottotorni. Näkymät sieltä oli hienot. Onneksi tuli otettua kuvia talteen muistoksi. Lähtöruudukko on vielä näkyvissä.

Rataa-aluetta on hieman hankala hahmottaa puiden takia, mutta mielikuvitus auttaa.
Alueelta saattaa hyvässä lykyssä löytää jotain kilpailuaiheista rojua, joskin arvokkaita tuskin on jäljellä. Itse otin talteen palan Keimolan asfalttia, jossa on selvästi jäljellä legendaarisen David Piperin Lolan jarrutusjäljet, :)))))Tai sitten jonkun pörisevän NSU Printzin......

2. Hesasta tultaessa Kehä III:sen jälkeen ensimmäisestä liittymästä alas ja vasemmalle.

Helsingin puhelinluettelosta karttalehti 41 ruudut 46 - 89.

Vieressä sijaitseva Tanpereen moottoritie nääs nääs antaa mukavan taustakohinan kilpailumuisteloille.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Ajo-ohjeethan sait jo mutta aitoja ei enään ole ja alue on harvennettu osittain kasvillisuudesta ja mainoksista..itse menen ACS:n yhteydessä joka vuosi myös katselemaan Keimolaa kaiholla ja toteamaan että sitä se kateus saa aikaan..ratahan suljettiin rahan puutteen takia virallisesti ei meluhaittojen joita radan ympärillä on muutenkin enemmän kuin tarpeeksi asuinalueeksi ajatelleen vaikka Vantaa näin korkeatasoiseksi asuinalueeksi sitä havitteelee..heh Vantaalle korkatasoinen lähiö.. :)Lycka till!!

Ajattele itse asuvasi siellä kun Hki-Vantaan koneet nousevat pääsuoraa pitkin yli ja moottoritie on 100 päässä....

Kun Aatos Erkkoa joku osaisi lähestyä ja omaisi riittävästi taustavoimia niin siitä helsingin seudulle uudestaan rata minne kansa juuri ja juuri sankoin joukoin lähtisi (lue päässee julkisin välinein) Kuten Sörnäisiin....
Jos Autourheilu kansa luulee että radan on oltava korvessa tyyliin Alastaro niin saa varautua että vain vannoutuneimmat ilmaantuu katsomoille vaikka mitä hulabaloota syntyisi....on meitä tässä maassa kuitenkin niin vähän verrattuna populaan euroopassa...


Originally posted by Juvonen:
Voisiko joku ystävällisesti kertoa ajo-ohjeita Keimolan moottoriradalle? Tiedän että se on jossain Hämeenlinnan motukan varrella, mutta tarkemmin?

Ollaan parin kaverin kanssa pääsiäisenä tulossa American Car Show:hon ja aateltiin samalla käydä kattomassa tätä legendaarista paikkaa...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Siihen(kään) aikaan yleinen ilmapiiri ei ollut kovin moottoriurheilumyönteinen. Paikallisilta asukkailta kerättiin nimilistoja joiden perusteella rataa lähdettiin ajamaan alas. Samaa yritettiin myös Ruskeasannan motocross radan kohdalla, mutta siellä erona oli se, että paikalliset asukkaat olivat itse rataa rakentaneet eikä se ollut jonkun 'porhon' yksityisprojekti; nimenkerääjät saivat äkkilähdön. Yks asia mikä Keimolan radassa närästi monia 'asiaankuulumattomia' oli se, että sisäänkäynti sinne oli hämeenlinnantieltä joka silloin oli kaksikaistainen ilman liittymiä. Tapahtumat Keimolassa tukkivat tehokkaasti kaiken liikenteen Hämeenlinnantiellä. Ollut mikä ollut, turha sitä on enää haikailla, kyllä kait noita ratoja Suomessa on tällä hetkellä ihan tarpeeksi niille jotka asiasta ovat aidosti kiinnostuneita. Osa olemassaolevista radoista käy tällä hetkelläkin melkoista tyhjäkäyntiä ja joku asutuskeskusten liepeillä oleva rata varmasti tappaisi ainakin yhden ellei useampia ratoja Suomesta lopullisesti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Off-Topic:
Siihen(kään) aikaan yleinen ilmapiiri ei ollut kovin moottoriurheilumyönteinen. Paikallisilta asukkailta kerättiin nimilistoja joiden perusteella rataa lähdettiin ajamaan alas. Samaa yritettiin myös Ruskeasannan motocross radan kohdalla, mutta siellä erona oli se, että paikalliset asukkaat olivat itse rataa rakentaneet eikä se ollut jonkun 'porhon' yksityisprojekti; nimenkerääjät saivat äkkilähdön. Yks asia mikä Keimolan radassa närästi monia 'asiaankuulumattomia' oli se, että sisäänkäynti sinne oli hämeenlinnantieltä joka silloin oli kaksikaistainen ilman liittymiä. Tapahtumat Keimolassa tukkivat tehokkaasti kaiken liikenteen Hämeenlinnantiellä. Ollut mikä ollut, turha sitä on enää haikailla, kyllä kait noita ratoja Suomessa on tällä hetkellä ihan tarpeeksi niille jotka asiasta ovat aidosti kiinnostuneita. Osa olemassaolevista radoista käy tällä hetkelläkin melkoista tyhjäkäyntiä ja joku asutuskeskusten liepeillä oleva rata varmasti tappaisi ainakin yhden ellei useampia ratoja Suomesta lopullisesti.
Totta. Etenkin Motopark ja Kemora ovat suht. matalalalla käyttöasteella mutta on se nähty, että Kemoraankin populaa tunkee kun ohjelma on riittävän mielenkiintoista. Eriasia sitten on miten paljon ratayhtiö joutui/joutuisi maksamaan kynnysrahaa esim. AKK Sports OY:n suuntaan saadakseen jonkun isomman hulabaloon radalleen. Mutta Keimola sentään olisi kunnon moottorirata eikä mikään ampumahiihtostadion kuten Affenisto...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kävin Keimolassa joskus -76 kattomassa yhden kisan ja vaikka ehkä rata oli sinänsä ihan jees niin muistaakseni aika pystymetsää paikka oli muuten noin katsojan kannalta. Eli ei katsomoja ym, aikamoista remontointia olis vaatinut nykypäivän turvavaatimukset täyttäväksi. Tuli siellä joskus 80-luvulla käytyä ajamassakin silloin kun rata vielä oli suht ehyt, ja olihan se ihan hauskaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Off-Topic:
Kävin Keimolassa joskus -76 kattomassa yhden kisan ja vaikka ehkä rata oli sinänsä ihan jees niin muistaakseni aika pystymetsää paikka oli muuten noin katsojan kannalta. Eli ei katsomoja ym, aikamoista remontointia olis vaatinut nykypäivän turvavaatimukset täyttäväksi. Tuli siellä joskus 80-luvulla käytyä ajamassakin silloin kun rata vielä oli suht ehyt, ja olihan se ihan hauskaa.
Tottakai. Vuonna '76 ei kiinnitetty moisiin pikkuseikkoihin huomiota, vaan jengi diggas kun sai HK:n sinistä jostain kiskasta ja keppanaa kukaties kyytipojaks (jos ei ollut omasta takaa parempaa). Kukaan ei edes unissaan kaivannut mitään catering-palveluita tai katettuja istumakatsomoja joissa lämmitettävät penkit ja megavideoscreenit.... Kilvanajo radalla oli pääsia ja kaikki muu epäolennaista. Ja jos vielä onnistui saamaan Lexalta nimmarin niin päivä oli jättimenestys.
Oh those were the days :)
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Don Vito:
Totta. Etenkin Motopark ja Kemora ovat suht. matalalalla käyttöasteella mutta on se nähty, että Kemoraankin populaa tunkee kun ohjelma on riittävän mielenkiintoista. Eriasia sitten on miten paljon ratayhtiö joutui/joutuisi maksamaan kynnysrahaa esim. AKK Sports OY:n suuntaan saadakseen jonkun isomman hulabaloon radalleen. Mutta Keimola sentään olisi kunnon moottorirata eikä mikään ampumahiihtostadion kuten Affenisto...
Niin Ahvenistohan on myös eräs suomen parhaimmista ampumahiihtostadioneista sen lisäksi että se on lähes kaikkien rakastama moottorirata.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Niin Ahvenistohan on myös eräs suomen parhaimmista ampumahiihtostadioneista sen lisäksi että se on lähes kaikkien rakastama moottorirata.
Ahveniston vika on vain se, että se on niin tavattoman syheröinen ja kapea - jopa Suomen mittapuun mukaan. Ja jos Motopark tai Kemora vaikuttavatkin "lentokentiltä" sen rinnalla, niin maailmalla radat ovat vielä leveämpiä ja nopeampia. Ois vaan kiva tietää millaisiin keskinopeuksiin suomen S2K:ta vastaavalla kalustolla on kilpailutilanteessa kyetty vaikkapa Hungaroringillä ja muilla kv. radoilla.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:
Ahveniston vika on vain se, että se on niin tavattoman syheröinen ja kapea - jopa Suomen mittapuun mukaan. Ja jos Motopark tai Kemora vaikuttavatkin "lentokentiltä" sen rinnalla, niin maailmalla radat ovat vielä leveämpiä ja nopeampia. Ois vaan kiva tietää millaisiin keskinopeuksiin suomen S2K:ta vastaavalla kalustolla on kilpailutilanteessa kyetty vaikkapa Hungaroringillä ja muilla kv. radoilla.
Brnon nopeuksia Super Production autoilla (BMW E46) 2.19 ja silleen ja rata on todella leveä sek äomaa kolminkertaiset korkeuserot Affenistoon

On se kumma että ex-kommunistisessa maassa on
saatu aikaan kaksi komeaa rataa jotka hakkavat KAIKKI pohjoismaan radat mennen tullen (MOST ja BRNO) ainoa mikä omaa hieman samaa tasoa om Mo i Rana Norjassa (rakennettu vanhaan kaivosmontuun ja laaksoon...eli ei melua ja korkeuseroja löytyy sekä leveyttä...)
..ja Oslossahan ne ajelee katukisoja...
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Ahvenistoa morkataan uskomattoman paljon syheröiseksi ja lyhyeksi, osin varmaan syystäkin. Väitteet että "kaikkialla maailmalla", jopa kuuluisat radat olisivat paljon parempia, on mielestäni puppua. Esim. legendaarinen Zolder ei eroa paljonkaan esim. leveyden suhteen Apparasta, samoin Falgenberg ja Mantorp Ruotsissa. Leveyttä ei ole liikaa myöskään Montrealin GP-radassa...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mad-Mike, ei se mikään kumma ole. Siellä on ihmisiä jotka tekee jotain eikä vaan hämmästele, että on se kumma kun sitä sun tätä. Ei ne asiat sillä lailla tapahdu vaan niitä täytyy hoitaa ja mennä mukaan jos jotain haluaa.
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Don Vito:
Ahveniston vika on vain se, että se on niin tavattoman syheröinen ja kapea - jopa Suomen mittapuun mukaan. Ja jos Motopark tai Kemora vaikuttavatkin "lentokentiltä" sen rinnalla, niin maailmalla radat ovat vielä leveämpiä ja nopeampia. Ois vaan kiva tietää millaisiin keskinopeuksiin suomen S2K:ta vastaavalla kalustolla on kilpailutilanteessa kyetty vaikkapa Hungaroringillä ja muilla kv. radoilla.

Niin Ahvenisto on kyllä syheröinen ja hidas mutta vaativa ja sitäpaisti jos ulosajo paikoista puhutaan niin Apparalla niitä on kyllä suorastaan todella paljon verrattuna esim. Monacon rataan. Maailmallakin on kyllä todella paljon ns. lentokenttä ratoja.
Tiesitkö että Ahvenistolla kävi eräs englantilainen toimittaja ja ihastui Ahveniston rataan ikihyviksi ja haukkui Alastaroa tylsäksi. Mutta kaikkia ei voi tietysti miellyttää ja jos et apparasta tykkää niin ei voi mitään, minun mielestä se on todella voisiko sanoa maanläheinen rata jonne koko perhe voi lähteä viettämään vauhdikasta viikonloppua itsekin siellä noin 23-vuotta kisoja katsomassa olleena joten tunteet apparaa kohtaan on jotain semmoista mitä koskaan ei voi kukaan tajuta. www.angelfire.com/sports/ahvenisto/

[ 20-04-2001: Message edited by: nokia 1610 ]
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Mad-Mike:
On se kumma että ex-kommunistisessa maassa on
saatu aikaan kaksi komeaa rataa jotka hakkavat KAIKKI pohjoismaan radat mennen tullen (MOST ja BRNO)
No ajettiinhan kommunistisessakin Brnossa kovempia ratakisoja kuin koskaan Suomessa. Myöskin tsekkiläiset kilpa-autoiluperinteet ovat huomattavasti pidemmät kuin suomalaiset, ajatellaan vaikka 30-lukua.

Ja tuohon itse toteuttamiseen Off-Topic vastasikin selkeämmin kuin itse oisin kyennyt.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by ettelbruck:
No ajettiinhan kommunistisessakin Brnossa kovempia ratakisoja kuin koskaan Suomessa. Myöskin tsekkiläiset kilpa-autoiluperinteet ovat huomattavasti pidemmät kuin suomalaiset, ajatellaan vaikka 30-lukua.

Ja tuohon itse toteuttamiseen Off-Topic vastasikin selkeämmin kuin itse oisin kyennyt.

Totta ETTÄ BRNO ON MUUTEN MYÖS MAAILMAN pisin rata ollut aika pitkään eli pidempi ja myös vanhempi kuin vanha ´Ring joten perinteitä riittää....metaali ja auto sekä ase teollisuudessa maa on myös edellä suomea ja tsekit itse suroastaan katsoo meitä jonain kummajaisena kun alamme puhua erikoisosaamisestamme...:) tiedän koska on kontakteja sinnepäin...
suomessa nyhvätään se on totta kaikissa portaissa mutta byrokratiaa sitä on tshekeissäkin tosin vaan siellä valtio näkee autourheilun positiivisena mainoksena maasta maailmalle suomessa päinvastoin tuntuu ainakin siltä....

Se mitä puhuttiin että jos saadaan joku rata jonnekkin lähelle jotain suurta sumakeskusta että se veisi näiltä korpiradoilta käyttöastetta pois voi pitää paikkansa tai sitten ei ...katsojat lähtevät helpommin liikkeelle kun ennsin käyvät lähellä ja sitten herää kiinnostus lajia kohtaan suuremmin...myösa paikallinen aktiivisuus lisäntyy oletan?
Itse olen sitä mieltä että jos tulee uusi huippurata jonnekkin todella lähelle satamaa ja lentokentää (turku tai Hki) niin ulkomaalaiset innostuvat normaali väki myös ja urheilu saa uutta harrastajaa ja katsojaa ja siten hyvää melkein kaikille....sekä sitä kautta uusia työpaikkoja hieman...esim britein saaren autourheilutaso työpaikkojen ja verojen muodossa toisi suomeen asukasmäärään suhteutettuna 5 miljardia veromarkkoja eli luulisi Valtiotakin kiinnostavan....

Heh vai pitäsikös hankkitutua ehdokkaaksi eduskuntaan ?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Niin, asioissahan on aina vähintään kaksi puolta ja näkökantaa. Toi olis ihan hyvä teoria.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:

Itse olen sitä mieltä että jos tulee uusi huippurata jonnekkin todella lähelle satamaa ja lentokentää (turku tai Hki) niin ulkomaalaiset innostuvat normaali väki myös ja urheilu saa uutta harrastajaa ja katsojaa ja siten hyvää melkein kaikille....
Saataiskohan Vaasaan tai lähimaastoon rata ? Tämä Pizza-keisari joka nyttemmin on laivanvarustajaksikin ryhtynyt voisi laajentaa bisneksiään myös autourheilun suuntaan tai sitten pieni yhteistyörojekti Lillbackan ja tän Pizza-keisarin kesken. Ensimmäisellä on hyvä rata-alue ja toinen vois organisoida kuljetus ja muonitus hommelit. :)
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Mitä, eikö Jurvassa ole enää rataa, vai eikö sitä lueta olevaksi Vaasan lähistöllä. Olipa hyvä että tuli esille kun piti ensviikonloppuna mennä sinne testaan. Onko se purettu ja siirretty jonnekki...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by TRF:
Mitä, eikö Jurvassa ole enää rataa, vai eikö sitä lueta olevaksi Vaasan lähistöllä. Olipa hyvä että tuli esille kun piti ensviikonloppuna mennä sinne testaan. Onko se purettu ja siirretty jonnekki...
Kyllä se siellä on, mutta ei kuitenkaan IMO riittävän lähellä Vaasaa. Ennenmuuta liikenneyhteydet Botniaringille on syvältä. Ja eipä tuo Alastarokaan sijaintinsa puolesta ole (mukamas) riittävän lähellä Turkua... Menestyäkseen radan tulee olla jonkin valtaväylän läheisyydessä.
 
Ylös