Kesäsarjan autosysteemi

  • Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Vapaa autovalinta:
+ "Paras voittaa"
- kisat värittömiä(?)
(- saattaa mennä liian totiseksi)

Tallisysteemi:
+ Kisat tasaväkisiä
- "Hyvällä autolla on helppo pärjätä"

Nykysysteemi:
+ Toimiva systeemi ja kisat tasaväkisiä
+ Mestaruus ei ratkea paremman auton ansiosta, vaan mestaruuteen (ja hyviin sijoituksiin pisteissä) vaaditaan menestystä myös heikommilla autoilla
- Vaihtelua, vaihtelua

Mielipiteitä/ehdotuksia yms. kaivataan
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ehdottaisin seuraavanlaista hieman nykysysteemin tapaista autovalintasysteemiä:

pistetilanteen mukaan
sijat 1-4: Cooper/Honda/BRM
sijat 5-6: Ferrari/Brabham/Cooper/Honda/BRM
sijat 7-8: Eagle/Ferrari/Brabham/Cooper/Honda/BRM
muut: Lotus/Eagle/Ferrari/Brabham/Cooper/Honda/BRM
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Äänestän vapaan autovalinnan puolesta. Osaamistaso on aika laaja, joten jokaiselle löytynee kilpakumppaninsa radalla, vaikka autot hyvin pitkälti samoja jokaisella olisikin. Ja kun lähikisaa syntyisi, niin se syntyisi samantasoisten kisaajien kesken, jolloin törmäysriskit (esimerkiksi jarrutustilanteissa) vähenisivät. Mielestäni GPL:n ehdoton suola ovat lähikisaaminen. Sitä ei ikinä voi olla liikaa.

Lisäksi kesällä lienee välillä enemmän tai vähemmän kiirettä muutenkin, joten ei välttämättä ehdi ajamaan joka kisaa. Tuolloin joku voittoihin kykenevä kuski ei voisi sääntöjen perusteella valita huomattavasti parempaa auton kuin mitä osaamistaso tasoitussysteemin perusteelta edellyttäisi.

Ja mukaan voisi ottaa sellaista omantunnon systeemiäkin halutessaan, eli jos tietää hallitsevansa jonkun radan erinomaisesti, niin voisi ottaa hieman heikompaa autoa ihan vain haasteen vuoksi. Itse huristelisin jokaisessa kisassa varmaankin Ferrarilla tai Brabhamilla.

<small>[ 28-04-2002, 19:10: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Kannatan tallisysteemiä sen tuomien uusien ulottuvuuksien takia. Tällöin myös kisaamisen aiheeksi muodostuisi myös tallimestaruus.

Ei tuossa VJR:nkään tekemässä ehdotuksessa mitään vikaa ole.
 

Hënkka

Guest
Vapaa autovalinta on mn ehdotus. Sarjan yksinkertaistaminen kiinostaisi nyt, kun on sarjan kanssa on ollut kaikenlaista sählinkiä. Porukan osallistumiset kisoihin ovat olleet nykyisenkin sarjan kanssa varsin vaihtelevaa, joten tuo pistetilanteen mukainen autohomma ei ole tasapuolinen, kun osa porukasta ajaa vain silloin tällöin.

Kun jokainen saisi ajaa sillä autolla millä huvittaa, eli autolla jolla osaa parhaiten ajaa. Näin ei tarvisi treenata tuntematonta autoa tolkuttomasti, ennenkuin saavuttaa riittävän ajovarmuuden. Ajovarmuutta kaipaan juuri tuon Wilpurin mainitseman lähikisaamisen mahdollistamisen takia. "Osaamistaso on aika laaja, joten jokaiselle löytynee kilpakumppaninsa radalla, vaikka autot hyvin pitkälti samoja jokaisella olisikin. Ja kun lähikisaa syntyisi, niin se syntyisi samantasoisten kisaajien kesken, jolloin törmäysriskit (esimerkiksi jarrutustilanteissa) vähenisivät. Mielestäni GPL:n ehdoton suola ovat lähikisaaminen. Sitä ei ikinä voi olla liikaa." Erittäin hyvä perustelu, josta olen täysin samaa mieltä.

Kakkosvaihtoehtona sitten tuo tallikisaaminen ja viimeisenä autojen arvontalaulu joka kisaan erikseen.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Kannatan vapaata autonvalintaa. Yksinkertainen on kaunista.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
pitäiskö tehdä niin, että otettais vapaa valinta kesäsarjaan, mutta jos/kun syksyllä aloitetaan uus kausi, niin sinne otettais tallisysteemi. kesällä kun tulee poissaoloja enemmän niin tallisysteemi ei oo parhaimmillaan sillain
 

Hënkka

Guest
VJR:
pitäiskö tehdä niin, että otettais vapaa valinta kesäsarjaan, mutta jos/kun syksyllä aloitetaan uus kausi, niin sinne otettais tallisysteemi. kesällä kun tulee poissaoloja enemmän niin tallisysteemi ei oo parhaimmillaan sillain
Kannatetaan. Kesäsarjassa moni kuitenkin ajaa vain silloin tällöin, joten vapaampi ja mahdollisimma yksikertaistettu sarja on hyvä. Syksyllä sitten uudenlaiset kujeet. :)

<small>[ 07-05-2002, 03:34: Message edited by: Henkka ]</small>
 

walzu

Active member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
38
Kannatan vapaata autovalintaa.Edellämainitut perustelut ova hyviä.Kevätsarja kokeiltiin näin,joten kokeillaan kesäsarja vapaallaautovalinnalla ja katsotaan miten toimii.Näin ollaan kaikki viisaampia , kun/jos suunnitellaan syyssarjaa.

<small>[ 29-04-2002, 02:21: Message edited by: walzu ]</small>
 

Hënkka

Guest
Täällä vois keskustella enemmän noista autovalinnoista. On vähän perustelujakin eikä vaan että "samaa mieltä" taikka "kannatetaan".

Kopataan nyt tämäkin:

Onkohan kaikki nyt ymmärtänyt tuon tallisysteemin ihan läpikotaisin? Tuolla tallisysteemillä oli tarkoitus se, että ajettaisiin jokaisella automerkillä ja siinä olisi aivan oikeat "tallit", kuten vuonna 1967.

Mutta tallisysteemi voidaan myös tehdä vapaammin ihan vain muodostamalla pareja, esimerkiksi minä ja Wilpuri voitaisiin olla vaikkapa Team Herwood ja keräisimme yhdessä tallillemme pisteitä. Ei siis millekään Brabham-tallille kuten "oikeasti", vaan Team Herwoodille. Autovalinta olisi vapaa joka kisaan molemmille kuskeille.

Kesäksi vapaa systeemi on paras, koska uskon että monelta tulee jäämään useita kisoja väliin. Sarja on siis aika epämääräinen. Syksyksi voisi sitten miettiä sarjaa, jossa nopeimmat kuljettajat ajavat hitaimmilla autoilla ja siellä sitten olisi käytössä 1967 MM-sarjan tapaiset tallisysteemit.

Tällaista on ehdotettu:

FIAT:n ylimmän tuomiosituimen jäsenten kanssa on tullut hahmoteltua kahta divaria, kun kiinnostusta liigaan tuntuu olevan todella paljon. Kakkosdivarissa kisat olisi short-race -pituisia ja shift+R:ää saisi käyttää rajatta. Ykkösessä olisi realistic damage, eli kisa päättyy kun auto hajoaa ja kisat long-race -pituisia. Suurin osa uusista on kuitenkin aivan aloittelijoita, joten omasta mielestään epävarmemmat kuskit saavat ajaa helpommassa kakkosdivarissa.

<small>[ 07-05-2002, 03:40: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
mä en ainakaan ees osaa ajaa oikeestaa ku lotaria.. ne muut on jotenki hissuja... menee mihin sattuu jne...
 

Kosm

Active member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
30
Sijainti
Vantaa, Finland
Itse kannatan tuota Henkan tallisysteemiä vaihtelun vuoksi. Tulisi kisattavaa enemmän kun tallitkin tappelisivat pisteistä.

Onkos tolle kakkosdivarille löytymässä houstaajaa? Itselläni ei kaista/koneteho riitä.

Ei kyllä huvittaisi mitään short raceja ajaa. Ehkäpä treenaan ahkerasti ja joku kuninkuusluokan talli tekee riskisijoituksen. :)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Kosm:
Onkos tolle kakkosdivarille löytymässä houstaajaa? Itselläni ei kaista/koneteho riitä.
Ei oo ainakaan vielä tiedossa. Mahdollista on, että joku 1. divarin hyväsydäminen ihminen pitää dedicated hostia 2. divarille (hostaajat voi vaikka vuorotella)
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
VJR:
Kosm:
Onkos tolle kakkosdivarille löytymässä houstaajaa? Itselläni ei kaista/koneteho riitä.
Ei oo ainakaan vielä tiedossa. Mahdollista on, että joku 1. divarin hyväsydäminen ihminen pitää dedicated hostia 2. divarille (hostaajat voi vaikka vuorotella)
Minä voin toki hostata, jos vain Baanan asentajan kertomat jutut nopeuden tuplaantumisesta ja koneeltä lähtevän liikenteen rajoittamisen poistamisesta pitävät 100% paikkaansa.

Tosin tällöin varmaan joudun hostaamaan myös 1 divarin kisoja :D
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
Kannatan tallisysteemiä, mutta kahdesta muusta valitsisin epäilemättä nykysysteemin tai VJR:n muutosehdotuksen. Vapaa valinta taas olisi aika homeinen ratkaisu.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Pannaan vielä ehdotuksen tännekkin...

Ehdotan seuraavaa, kuhunkin talliin 2 kuljettaa, yks nopeampi ja yks häntäpään kuljettaja
Autot valitaan kuhunkin kisaan tallikohtaisesti siten että jokaisella automerkillä on ajettava 2 kisaa. Kisoja järjestetään 14 kappaletta että tuo kullakin autolla 2 kisaa sääntö toteutuu. Näin kesäsarjaan tulee jotakin taktikointiakin, siitä että millä autolla ajaa minkäkin kisan. Ratoina kaikki alkuperäiset + 5 add-on rataa äänestyksen mukaan. Monaco ja Nyrre jätetään pois vaikeutensa takia.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Täällä on tullut hyviä ehdotuksia paljon, mutta epäilenpä että kesällä ihmisillä on muitakin kiireitä kuin pelata kerran viikossa GPL kisa ja vielä harjoitella siihen. Silloin tuo tallisysteemi hieman vesittyy poissaolojen takia. Ehkä siis nämä tallisysteemit kannattaisi jättää syksyyn ja vetää kesä läpi hieman vapaammin. Siis vapaa autonvalinta tai tuo sama systeemi mikä nytkin on. Silloin jokainen ajaisi vain itsensä puolesta silloin kuin ehtii.
 
Ylös