Kierrosajoista....

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuossa IMSA-Camaro otsikon alla keskusteltiin kiivasti Euro vs. Jenkki V8 pelien mahdollisuuksista radalla.

Sopivasti löysin vanhan ruåtsalaisen Automobil-lehden nro. 5/90, jossa oli eri viri-pajojen autoja kellotettu Hockenheimin lyhyellä lenkillä.

mukana oli. -
-BMW M3 E30/Schnizer S3 240hv
-jaguar XJS V12/Brandenburger-Lister 482hv
-Porsche 944 Turbo/ Jando 300hv
-Porsche 911 Turbo/RUF 469hv
-Opel Omega 3000/Manzel 4.0 290hv
-Chevrolet Corvette/Callaway 400hv
-WV Golf turbo/Vanetta 278hv

Ajat olivat yllättävän lähellä toisiaan.
Ooppeli oli hitain ajalla 1.22.2.
Nopein oli RUF-porsche 1.18.4

Kolme autoa oli todella lähellä toisiaan.
Corvetten aika oli 1.19.6, Bemarin 1.19.7 ja 944 Porschella kellotettiin 1.19.2

Jaguarin ja Volkkarin ajat menivät päälle 1.20.

Sinänsä jännää, että Bemarin aika oli todella lähellä Corvetten ja 944 Porschen aikoja, vaikka tehopainosuhde on paljon noita kahta heikompi. Eikä se RUF-Porschekaan kaus kerennyt ottaen huomioon todella kovan teho-painosuhteen.

Lehti piti Bemarin suoritusta kokonaisuutena parhaana. Lisäksi olosuhteet olivat kylmän syksyiset ja koeajajat pitivät keliä tehokkaita autoja suosivana. Autoja ajoi viripajojen omat edustajat, joten kokemusta kyllä oli.

Summa Summarum: Bemarin ominaisuudet näyttävät riittävän kevyesti lyömään kampoihin isommille peleille!

Jenkkien Corvette on kyllä nopea, mutta siltikin ei taida alusta ja jarrut olla aivan rata-autoilun vaatimusten mukaisia.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Oliko autoissa samat gummit alla? Oliko kuski sama? Oliko keli sama? Oliko autoja säädetty mitenkään? Siis oliko säädetty yhtään vai oliko ajat repäisty tosta noin vain? Pelkkä rengaspaine tekee helposti sekunteja, jos haarukoidaan karkealla kädellä.

Siihen voin yhtyä, että jenkit my ass...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
v10:
Oliko autoissa samat gummit alla? Oliko kuski sama? Oliko keli sama? Oliko autoja säädetty mitenkään? Siis oliko säädetty yhtään vai oliko ajat repäisty tosta noin vain? Pelkkä rengaspaine tekee helposti sekunteja, jos haarukoidaan karkealla kädellä.

Siihen voin yhtyä, että jenkit my ass...
Mitä tiukempi rata, sen enemmän haittaa raskaalle V8:lle vs. joku RUF-Possu. Ja Suomen radat on kaikki mikkihiiriratoja verrattuna muuhun Eurooppaan. Jossain Monzan tai Span kaltaisella radalla vois olla jo jotain sanomistakin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu kyllä testi oli ajettu samana päivän ja samoissa olosuhteissa
Kuskit olivat jokaisen virityspajan omat edustajat, eli kalusto oli kyllä varmasti tuttua. Renkaista ei ollut mainintaa, mutta autot kyllä oli virityspajojen kuosissa täysin. Eli varmaan renkaatkin oli valittu sitten sieltä sopivimmasta päästä.

Hockenheimin lyhyt lenkki ei ole varmastikaan mikään nopein rata, mutta varmasti nopeampi kuin Suomen radat.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Mulla on video jostain tuommoisesta RUF-Porschesta Nordschleifella ja sanoisin että vähintäänkin karmivaa menoa......eikä takuulla nopeinta mahdollista...... eek!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tuo Ruf Porsche taitaa olla http://www.supercars.net/cars/1990@$Porsche%20Ruf@$CTRg.html tuo, ainaki hevosten määrä täsmää. Huippunopeutta kyl löytyy, mut taida Hocken lyhyellä paljoa päästä hyödyntämään... Enkä tiedä sit tuon mallin ajettavuudesta mutkissa.

Corvette lienee http://www.supercars.net/cars/1990@$Chevrolet%20Callaway@$Twin%20Turbo%20Corvetteg.html

Edit: tuohon RUF Porschen viimeiseen kommenttiin kyllä löyty vastaus tuon videopätkän perusteella.

<small>[ 08-11-2002, 20:46: Message edited by: Petri Piira ]</small>
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Hups, ei liian vikkelästi.
Todellakin, radan valinta on vähän outo: ei nyt sentään mikään mikkihiirisykerö, mutta ko autot ovat kuitenkin tarkoitettu etupäässä ajettavaksi isoa kovaa = Autobahn, ja välillä parit kurvailut.
En ihmettele M3:n menestystä: jokainen, joka on vähänkin harrastanut rata-ajelua vähän ripeämmällä pelillä, tietää, että ei pelkkä huipputeho auta paljoakaan (paitsi siis pitkilla suorilla). Kaarteissa tarvitaan tasaista tehon tuloa, jotta kaarrenopeudet voidaan pitää tasaisina ja nopeina. Ja kun sekä moottoripuoli, että alusta ovat aina olleet Baijerin vehkeissä hanskassa, niin tuossa lopputulos. Veikkaan myös, että yli 10 v sitten ei mottorinohjaussysteemit jne olleet ihan niin kehittyneitä kuin nyt. Joten teho voi tulla noissa ylitehokkaissa vähän "purskeina", joka haittaa ajamista.
Olisi ollut hauska, jos olisivat ajaneet vertailuajat pitkällä Hockella.
pmv: neljä sekkaa: on muuten aika paljon noin lyhyellä radalla!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hee. Testin RUF-Porsche sattuu olemaan juuri se sama auto kuin tuossa Petri Piiran linkissä.

Tuo Nordschleife-pätkä oli todella mahtava. Auto meni koko ajan enemmän tai vähemmän liippeessä. Nopeimmissakin mutkissa kuski joutui korjailemaan perän elämistä. Tämä yllätti, sillä kuvittelin, että Porschessa on paljon pitoa taka-akselilla. No toisaalta nuo Hv/Nm arvot olivat sellaisia, että taitaa se läskikin takakumi haistaa paskaa viitosvaihteella.

Videosta näki aivan selvästi, että Porsche kärsi turboviiveestä. Noin kahden minuutin kohdalla radalla tuli sellainen oikealle aukeava serpo, niin ei Porsche lähtenyt mihinkään, ja kuski joutui heittämään pykälää pienempää pesään. Sitten perä irtosikin ja hetken päästä vauhtia oli varmasti se 200km/h. Tuollaisissa tilanteissa Bemarin nöyrä vapaastihengittävä jättää todellakin ahdettuja tehopirssejä.

Jotenkin jäi sellainen vaikutelma, että Porschen kierrosaika ei olisi paljoa hidastunut vaikka koneessa olisi ollut 100 heppaa vähemmän tehoja. Suurin osa ajasta kuitenkin mentiin sutien eteenpäin.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ai samperi, kun oli hienoa menoa tuossa linkissä. Koko vanha nyrre, kivaa katsoa, kun osaa GPL-pelin vuoksi koko tuon radan ulkoa :) . Kaverilla on kyllä kädet täynnä työtä. Kiitos linkistä! :)
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Hullun näköistä menoa motareiden tullessa perä edellä vastaan...

Joo en mäkään mikään jenkkifani ole, mutta jotain rajaa tolle bmw- fanaattisuudelle. :) Kyllä mä pidän vetteä autona E30:een verrattuna. En nyt paljon noista tiedä, mutta vetessä on erillisjousitus ja muovikori, kun Camaro on jäykällä taka-akselilla ja ilmastoinnilla :) . Alusta voi bemussa olla "hanskassa", mutta varsin yksinkertainen. Oikeastaan samanlainen kuin Porkkessa (944), mutta siinä nyt sentään vähän parempi painojakauma ja se on leveämpi. Onhan toi Corvette iso (massaltaan), mutta mitoiltaan lähinnä leveä, mikä ei ole haitta, ellei ajeta kapealla radalla. BMW taitaa olla pidempi akseliväliltään ja 20cm korkeampi. Callaway ei oo kyllä saanut turboista paljon irti, kun litrateho on reilusti alle 100hv. Jarrut näytti olevan ok mitoiltaan 330mm / 292mm... Jaguar taas taitaa olla vähän turhan massiivinen radalle.

Olisko olemassa testiä, missä ammattilaiset ajaa noilla?
 

bernie

Guest
auto on auto isolla aalla kun pellin alla ärjyy kahdeksan sylinteriä vee-muodossa.

jaah..joo,noi isojen poikien autot on tarkoitettu isojen poikien radoille, ei suomen ahvenistoille etc.
niin ja toi Callawayn vette on ruuditettu myös varsin leudoilla paukuilla.tiedänpä saksan pajan joka ottaa kahdella turbolla noista koneista +-kolmelukuisen määrän heposia,ja väännönmäärää lienee turha edess yrittää arvuutella.tietty ilman elektroniikkaa sellasen hyödyt on pienet.
 

bernie

Guest
sortsit.jopa minä teen kirjoitusveirheitä joskus; +-4-numeroinen,ei kolminumeroinen...........
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Höh. Kuten viineissä, niin myös E30:ssä on eroja.
Tavallinen paappa-mallin E30(kuten 325i) ja ///M3 ovat kyllä aika pitkälti eri autoja.
Muistattehan, että E30 ///M3 on rakennettu A-ryhmän sääntöjen mukaan, eikä siinä ole juuri mitään siviililiikenteeseen tehtyjä uhrauksia. Ja mitä sitten, jos alusta onkin toimiva, mutta yksinkertainen? Kierrosaikahan se ratkaisee, eikä monivarsituenta.

Senköhän takia 944 porsche oli automobilin testissä vain puoli sekuntia nopeampi, kuin M3, vaikka Bemarin tehopainosuhde on 5,4hv/kg vastaan Porschen 4.1hv/kg?

Ja kai siihen Bemariinkin voi laittaa vaikka kuinka tehokkaan moottorin. Konehan on samoja peruja, kuin F1-kone 80-luvun puolesta välistä. Niistä otettiin 1500hv irti.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Haa! Olipa menoa!

pmv:
Videosta näki aivan selvästi, että Porsche kärsi turboviiveestä. Noin kahden minuutin kohdalla radalla tuli sellainen oikealle aukeava serpo, niin ei Porsche lähtenyt mihinkään, ja kuski joutui heittämään pykälää pienempää pesään.
Tuohan oli Schweden(kreuz?)in pahan vasurin jälkeinen oikea. Tuo vasuri on tottumattomalle (esim mulle) tosi paha, se tulee silmille ja siihen on ah niin helppoa ajaa aivan liian lujaa. Esim Jeremy Clarkson aikanaan kuvaili paikkaa värikkäästi... Olisko tällekin kuskille hieman käynyt niin?

Muita huomiota herättäneitä mestoja mun mielestä:
-Niki Laudan palopaikalla mentiin niin sladissa että huh, mä oon aina pitäny sitä suorana..
-Karusellissäkin jouduttiin tekemään melkoisesti rattitöitä. Pikkuautoilla joilla mä oon Nordschleifeä kiertänyt siellä mennään kääntelemättä keskipakoisvoimalla...
-kaiken sladikaisen jälkeen ihmetyttää se "itäinen oikea" jossa on aina paljon katselijoita (videollakin näkyy), menee ihmeen suoraan vaikka voisi piristää katsojalaumoja kunnon paskasladilla. Niin teki mun kerran siellä kurkkiessa BMW M5-johdannainen auto, motor und sportin tarroissa. Voi kun meillä oli kivaa...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tuohan olisi aika unelma homma, että pääsisi kiertämään lenkin jollain vähän paremmalla autolla.
Se pykällyshän tapahtui nimenomaa siinä vasurissa ja sitten siinä aukeavassa oikeassa nähtiin seuraukset. Valtava teho vain mursi pidon eikä sitä enää saanut hetkeen takaisin.

Se täytyy sanoa, etten hahmota Nordschleifeä ollenkaan. Mikään kohta Karusellia lukuunottamatta ei ole jäänyt mieleen. Tietenkin auttaisi jos pääsisi joskus paikanpäällekkin tai edes tietokoneella pelaamaan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Alkoikin nolottamaan, vaikka toki ei mikään yllätys, että täällä joku on käynyt pätkän oikeasti ajamassa, mutta tosiaan kalpenee vähän tuo tietokonepelillä rataa surraaminen kun toiset ovat kiertäneet rataa ihan oikeasti. :)
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve

Täytyy tunnustaa että Ruf:in peli täyty olla tosi nopea suorilla. Katsoin kaverin kierrosaikaa ja se on tosi hyvä ottaen huomioon kuinka huono auto oli mutkissa. Joko alusta oli todella surkea tai sitten vain renkaat olivat todella huonot. Aina kun kaveri käänsi mutkiin niin oli perä irti. Huomattavasti ennenkuin hän edes painoi kaasua. Siltikin aika oli vain noin 40 sekuntia hitaampi kuin tän vuoden paaluaika paikallisissa S2K kilpailuissa.

Olette myös oikeassa siinä että Nordscleife on ratana ainutlaatuinen. Muita ratoja ei voi edes verrata siihen. Tavallisella siviiliautolla ei saa mitään käsitystä siitä millainen se on kilpa-autolla. Rata on nimittäin erittäin röykkyinen. Kun lähdimme sinne omalla Golffillamme suunnilleen perussäädöillä, niin auto oli noin 90 % kierroksesta ilmassa ja keskinopeus oli kuitenkin 170 kilsan paikkeilla. Todella huima paikka.

Terveisin

Olli
 
Ylös