Kierrosajoista....

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Olli Haapalainen:
Terve

Siltikin aika oli vain noin 40 sekuntia hitaampi kuin tän vuoden paaluaika paikallisissa S2K kilpailuissa.
Mainio kommentti, mutta minkä luulisit eron olevan parhailla katupyörillä, kuten esim. Potenza s-03 pp. Meidän kylän vanha ukko (O.O.) on ajanut PV-Volvolla (194hv) Apparan hiukan alle 1:33 noilla kumeilla.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Petri Piira:
Miikka:
Mulla on video jostain tuommoisesta RUF-Porschesta Nordschleifella ja sanoisin että vähintäänkin karmivaa menoa......eikä takuulla nopeinta mahdollista...... eek!
Lieneekö http://www.r-a-c-e-r-s.net/Videoer/469hk%20Porsche%201.wmv tuo?
---Nimenomaan just tämä.....
itellä oli kanssa mielessä josko 100heppaa tehottomampana olisi tullut sama/parempi aika......
Mutta karmivaa menoa , tuolla kun irtoaa tumpusta niin ponnahtelee noista aidoista jonkun aikaa eek!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tiedä häntä kuinka kovaa kierrosaikaa tuossa RUF:n Porschella tavoiteltiin. Katsoin muitakin tuon sivuston linkkejä, niin enemmän siellä oli painotettu ns. räppäämiseen. Hauskan näköistä menoa, mutta kuinka nopeaa?
Kyllähän tuo kuski kuitenkin osasi asiansa.

Itsekkin ihmettelin sitä, että perä lähti alta jo reilusti ennen kuin kaasua annettiin. Olisiko kaveri irrottanut takapään pidon moottorijarrutuksella? Eli heittänyt tarpeeksi pienen pykälän pesään jarrutuksessa ja odottanut oikeaa hetkeä ja sitten nostanut kytkimen. Siltä se näytti, mutta kuinka jarrut kestäisi tuollaista rääkkiä?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
No perinteinen vastaheitto, jolla ei ole mitään tekemistä nopean ajon kanssa menee juuri niin, että kaasu ja kytkin ylös, venkautus ja lutkua...Tehoautoilla ei luulisi tarvittavan kikkailua.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
v10:
No perinteinen vastaheitto, jolla ei ole mitään tekemistä nopean ajon kanssa menee juuri niin, että kaasu ja kytkin ylös, venkautus ja lutkua...Tehoautoilla ei luulisi tarvittavan kikkailua.
Ja jannu joka Turbo Porschella ajaa noin ja vielä selivää karteesta saa jokaisen hallitun takaisin oton jälkeen yhden rintakarvan lisää...
wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt pitäisi jonkun Porsce 911:lla ajaneen ottaa kantaa, itseltä kokemus puuttuu.

Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että 911 on erittäin vaikeasti hallittava auto juuri painojakuman takia. Olen vielä ymmärtänyt, että 911 ei käyttäydy kuten "tavalliset" autot.
Hitaassa mutkassa auto ei välttämättä yliohjaakaan kaasun käytöllä, vaan rupeaa hillittömästi puskemaan. Siksi perän irrotus pitää tehdä jo mutkaan sisään käännettäessä. Kun perä on jo irti ja auto kääntymässä mutkaan, kaasua annettaessa irti oleva perä jatkaa kaunista sladia.

Ja kun tarkemmin ajattelee, niin ei ne takavetoiset Bemarikaan lähde jyrkimmissä kaarteissa kaasunkäytöllä suinkaa sladiin, vaan puskemaan! Kyllä esim. näin talvikelillä "oikeaoppinen" mutkatekniikka menee niin, että perä pitää jollain konstin saada ensin irti ja sitten hanalla jatkaa sladia.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
V 10! Taidat hieman "liioitela" kun väität, että 195 hv:n PV-Volvolla olisi Ahvenistolla ajettu kierrosaika 1.33 ja vielä siviilirenkailla. Tuohon aikaan eivät päässeet yli 200 hv:n turbo Saabitkaan slickseillä. Mad Mike totesi jossakin aiemmassa topicissa, että Olli Haapalainen olisi ajanut jotain 1,38-1,39 aikoja isukkinsa Cossulla yli 10 vuotta sitten. Sekin on aika kova aika, jonka alittajia on harvassa silloin, kun alla on siviilipeli. Vakio Cossussa taisi olla 204 hv. Kyllä liioitella saa mutta ei niin paljoa, että menee uskottavuus.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
sikanopee:
V 10! Taidat hieman "liioitela" kun väität, että 195 hv:n PV-Volvolla olisi Ahvenistolla ajettu kierrosaika 1.33 ja vielä siviilirenkailla. Tuohon aikaan eivät päässeet yli 200 hv:n turbo Saabitkaan slickseillä. Mad Mike totesi jossakin aiemmassa topicissa, että Olli Haapalainen olisi ajanut jotain 1,38-1,39 aikoja isukkinsa Cossulla yli 10 vuotta sitten. Sekin on aika kova aika, jonka alittajia on harvassa silloin, kun alla on siviilipeli. Vakio Cossussa taisi olla 204 hv. Kyllä liioitella saa mutta ei niin paljoa, että menee uskottavuus.
ajat Mitä Tiedän ajetun siviilirenkailla Apparalla ovat:

1,28 rapiat (oma käsiajanotto )JM Riikonen
BMW 2002 Turbo Grand Racessa 96(?).Roadsport A.

1,32 Mika Salo Corvette Kerhon ratapäivillä alla Porsche Carrera 2 siviili-auto suoraan kadulta kkasi päällä omien sanojen mukaan cruisaillen (silminnäkijöiden mukaan kahvat edellä joka mutkassa...)

1,34 rapiat Peugeot 106 Rallye TTKKn päivillä.

1,35.55 Olli Haapalainen Sierra Cosworth 4WD. Alfa & Corvette kerhon kuokkavieraana.

1,35 Rapiat Jokke Kallio Alfa 147 Selespeed FIA KV lisenssin omaava myyjä vieressä yuck (lupasi ajaa 156 TS:llä samaa tahtia...)

taasen Yamaha R1 ja R6 mopottimet kuulemma kykenevät 1,32 aikoihin jotkut puhuu huomattavasti alleekin mutta onhan autopuoleltakin kuultu harmaan Skylinen 1,28.67 ajoista sekä Ferrari 360 Modenan 1,30.6 ajasta joita molempia epäilen tarinasetien tuotteeksi.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
pmv:
Nyt pitäisi jonkun Porsce 911:lla ajaneen ottaa kantaa, itseltä kokemus puuttuu.

Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että 911 on erittäin vaikeasti hallittava auto juuri painojakuman takia. Olen vielä ymmärtänyt, että 911 ei käyttäydy kuten "tavalliset" autot.
Hitaassa mutkassa auto ei välttämättä yliohjaakaan kaasun käytöllä, vaan rupeaa hillittömästi puskemaan. Siksi perän irrotus pitää tehdä jo mutkaan sisään käännettäessä. Kun perä on jo irti ja auto kääntymässä mutkaan, kaasua annettaessa irti oleva perä jatkaa kaunista sladia.

Ja kun tarkemmin ajattelee, niin ei ne takavetoiset Bemarikaan lähde jyrkimmissä kaarteissa kaasunkäytöllä suinkaa sladiin, vaan puskemaan! Kyllä esim. näin talvikelillä "oikeaoppinen" mutkatekniikka menee niin, että perä pitää jollain konstin saada ensin irti ja sitten hanalla jatkaa sladia.
Tarpeeksi leveillä ja pitävillä TAKArenkailla 911 saa kuriin ja niinhän tehdas itsekkin asian ratkaisi jo 70 luvun alussa.
Etuna 911 takamoottorisuudelle on että auton saa matalaksi kun pakoputkia ja muuta krääsää ei ole tiellä sekä se että paino on takarenkailla kun mutkasta pitää kiihdyttää...kieli keskellä suuta sillä saa ajaa mutta on se silti helvetin hauska.
Itsellä tosin ei ole kokemusta kuin lyhyistä ja nopeihkoista testeistä kolmen eri vuosikymmenen 911 malleista joista yksi oli ns lyhytakselinen ja myös hauskin (vm 67).
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ei 1.33 ole mikään maata mullistava aika, niin kuin Mad siinä jo aikoja latelikin.
Oheisesta linkistä voi tutkailla minkänlaisilla RoadSport ruppanoilla (älkää nyt suuttuko !!??) on viime kesänä ajeltu.
Peleissähän pitää olla nimenomaan normaalit katurenkaat (siis esim Avonin ns katurenkaat = dot slicksit ei kelpaa, joku oli kuulemma joskus yrittänyt).
http://www.historicrace.fi/hgr2qf.htm

Summa summarum: 1.30 taitaa olla kova aika alitettavaksi siviilirenkailla.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
Anteeksi vaan V 10, kun epäilin PV:n 1.33 aikaa Apparalla mahdottomaksi. Mielessäni oli yhdistelmä rekisterissä oleva normaali siviiliauto ja siviilirenkaat. Yhdistelmällä rata-auto ja siviilirenkaat se on hyvinkin mahdollista. Uskoisin jopa S2K autoilla alitettavan 1.30 rajan, jos alle pannaan hyvät ja leveät suvikumit, joissa ei pintaa ole enää kovin paljoa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
sikanopee:
Anteeksi vaan V 10, kun epäilin PV:n 1.33 aikaa Apparalla mahdottomaksi. Mielessäni oli yhdistelmä rekisterissä oleva normaali siviiliauto ja siviilirenkaat. Yhdistelmällä rata-auto ja siviilirenkaat se on hyvinkin mahdollista. Uskoisin jopa S2K autoilla alitettavan 1.30 rajan, jos alle pannaan hyvät ja leveät suvikumit, joissa ei pintaa ole enää kovin paljoa.
Ei se mitään. Ei oikein PV toiminut tänä vuonna. Viime vuonna Ahvenistolla keskiarvokierrosaika lähtökierros mukaan lukien kahdeksalla kierroksella oli 1:36. Keväällä meni taka-akselimuutosten siivittämä kuulemma vielä ihan eri malliin. Sitten taisivat avata koneen? En oikein tiedä mitä on tapahtunut, mutta auto on ainakin HIENO.

Se Peltosen Starletti on F-ryhmän ralliauto, eikä enää ihan sieltä parhaimmasta päästä, mutta hyvä peli kuitenkin. Tehoa arviolta 160-170hv. Kuski on kunkku.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
v10:

Se Peltosen Starletti on F-ryhmän ralliauto, eikä enää ihan sieltä parhaimmasta päästä, mutta hyvä peli kuitenkin. Tehoa arviolta 160-170hv. Kuski on kunkku.
Juu ei Starletilla taida enää oikein pärjätä GT Corollaa ja M3:sta vastaan (sellaisiakin on F:ssä nähty) mutta Peltosen Esa jos kukaan tietää kuinka Starletista loihditaan kaikki potentiaaliset vauhtivarat irti kuin myöskin ne niksit miten sitä viedään isoa kovaa on alusta sitten asvalttia soraa tai lunta.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Don Vito
Peltosen Esa jos kukaan tietää kuinka Starletista loihditaan kaikki potentiaaliset vauhtivarat irti kuin myöskin ne niksit miten sitä viedään isoa kovaa on alusta sitten asvalttia soraa tai lunta.[/QB]
Näin juuri. Tuo poikkeuksellinen suhde Starlettiin alkoi reilusti 80-luvun puolella, jolloin Esa ylsi huimiin suorituksiin a-ryhmän Starballa. Parhaat pätkäajat kympin sakkiin Hankiksessa. Starlet sopii Esan käten kuin nyrkki silmään ja suoritukset muulla kalustolla eivät ole olleet aivan samaa tasoa. Vieläkin voidaan hyvällä omalla tunnolla puhua Mr F-cupista. Kollina siviili Starlettiani "tuunananneena", juttelin Esan kanssa muutamia kertoja puhelimessa. Erittäin sympaattinen ja reilun oloinen ihminen. Hyvä Esa!
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
SpeedKing:
Ei 1.33 ole mikään maata mullistava aika, niin kuin Mad siinä jo aikoja latelikin.
Oheisesta linkistä voi tutkailla minkänlaisilla RoadSport ruppanoilla (älkää nyt suuttuko !!??) on viime kesänä ajeltu.
Peleissähän pitää olla nimenomaan normaalit katurenkaat (siis esim Avonin ns katurenkaat = dot slicksit ei kelpaa, joku oli kuulemma joskus yrittänyt).
http://www.historicrace.fi/hgr2qf.htm

Summa summarum: 1.30 taitaa olla kova aika alitettavaksi siviilirenkailla.
Siviiliautolla (mikä tahanbsa periaatteessa) 1,33 on Kova aika siitä ei pääse mihinkään.
Corvetet vakiona (87&88) menee 1.36 aikoja normaalikuskilla.
 
Ylös