Erittäin uskottava teoria. Tuota pankin osallisuutta tukee tämä linkki:Tässä unohtuu nyt se mahdollisuus, että Ferrarilla voi olla mahdollisuus myydä Kimin sopimus - siksi he myös joutuvat hyvittämään jos Ferrari menestyy ko vuodella. Toisin sanoen Kimi saa juuri sopimuksen mukaisen palkan mutta maksajaksi muuttuu esim McLaren. McLaren ostaa tuo sopimuksen jollakin arvolla ja Ferrari joutuu kustantamaan sopimus velvoitteista osan. Tästä Ferrarin osuudesta väännetään kättä Macin ja Ferkun kesken mutta Kimin saatavat pysyvät sopimuksenmukaisina. Varmastikaan tämä ei onnistu ilman Kimin ja managerin suostumusta mutta näin uskon kaupan tapahtuvan.
Eli tilanne hoituu suht sopuisasti kun päätöksiin on päästy. Kimi ei voi tai kannata jäädä jos talli on näin päättänyt. Ferrari saa Macin kantamaan suuren osan kustannuksista ( esim Santanderin osuus ) ja lisäksi kuormaa kompensoi Alonson alkuvuoden lähtöpalkka. Mac saa huippukuskin jota Ferrarikin joutuu kustantamaan. Lisäksi Ferraria sitoo sopimuksen mukaiset Ferrarin menestysbonukset jotka se kantaa vaikka Kimi ajaisikin esim Macillä. Neuvoteltavana on tietenkin myös Macin mahdolliset menestysbonukset ja se, olisiko niillä ristiriita nykyisen sopimuksen bonuksiin.
Ferrari myy sopimuksen. Ostaja näin maksaa velvoitteista osan. Ferrarin bonukset ei poistu ( ellei niitä nevotteluissa vaihdeta Macin bonuksiksi ). Ferrari saa Alonson ja sponssirahat. Mac saa Kimin, maksaa tietenkin hieman ja saa myös sponssirahaa. Kaikki on tyytyväisiä.
Mainittakoon myös, että vaikka Ferrari on sirkuksen jalokivi niin McLarenin markkinointikoneisto ja sponsorointikulttuuri on vielä Ferrariakin kertaluokkaa tehokkaampi. Tämä taustaksi miksi Ferraria tämä ns maksukuskipolitiikkakin kiinnostaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/09/962286