Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Samaan hengenvetoon voi toki todeta, ettei Kimikään (ketjun aiheeseen palatakseni) ole pärjännyt maineensa mukaisesti. Sille löytyy selitykset, joten löytyy ne silloin Alonsollekin.
Niin ja joka mestaruudessa on varjonsa. Jos Massa ei olisi lupautunut Kimin apuriksi 2007 lopussa jne jne jne. Tää laji on tällainen, jotkut eivät vaan sitä tunnu millään hyväksyvän.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Niin ja joka mestaruudessa on varjonsa. Jos Massa ei olisi lupautunut Kimin apuriksi 2007 lopussa jne jne jne. Tää laji on tällainen, jotkut eivät vaan sitä tunnu millään hyväksyvän.
Lupautunut? Kyllähän käsky kävi 2007 Massalle, samoin tapahtui 2008 Räikköselle.

Erona tosin on, että toinen käytti tilaisuutensa ja toinen ei, sellainen laji tämä on.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin ja joka mestaruudessa on varjonsa. Jos Massa ei olisi lupautunut Kimin apuriksi 2007 lopussa jne jne jne. Tää laji on tällainen, jotkut eivät vaan sitä tunnu millään hyväksyvän.
Totta. Hyvin vaikeata toisille hyväksyä. Sellainen tämä laji on.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En minä ole havainnut kenenkään väittävän Kimiä virheettömäksi tai erehtymättömäksi. Olisiko niin, että kaikenlainen kehu särähtää täällä joidenkin korvissa ja siitä syntyy vastareaktio. Ikään kuin se olisi Alonson tai Schumin kannattamisesta poissa.
Ei kenties suoraan, mutta sinunkin esittämiesi juttujen mukaan Kimin odotettua heikompi vauhti menee tiimin piikkiin. Tuskin kyse mistään kehumisen vastareaktiosta on, vastahan itsekin edelliselle sivulle tahmasin Kimiä ylistävän tekstinpätkän.

En osaa oikein lukeutua kenenkään noista faniksi, vaan minua kärkikuskeissa kiehtoo heidän vertailunsa ja jonkunlaisten vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen. Kimin kolmen viime kauden kääntämisen moitteettomiksi tavoin särähtäisi, jos joku väittäisi Schumia reiluksi kilpailijaksi tai Alonsoa helpoksi tiimikaveriksi.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Ei kenties suoraan, mutta sinunkin esittämiesi juttujen mukaan Kimin odotettua heikompi vauhti menee tiimin piikkiin. Tuskin kyse mistään kehumisen vastareaktiosta on, vastahan itsekin edelliselle sivulle tahmasin Kimiä ylistävän tekstinpätkän.

En osaa oikein lukeutua kenenkään noista faniksi, vaan minua kärkikuskeissa kiehtoo heidän vertailunsa ja jonkunlaisten vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen. Kimin kolmen viime kauden kääntämisen moitteettomiksi tavoin särähtäisi, jos joku väittäisi Schumia reiluksi kilpailijaksi tai Alonsoa helpoksi tiimikaveriksi.
Komppaan!

Esitin joskus aikaisemmin väitteen, että Massan ja Räikkösen nopeusero on häviävän pieni ja Massa on usein ollut Räikköstä nopeampi. Siitä seurasi ainakin tiettyjen henkilöiden toimesta hirveä poru (Kimillä huono auto, taktiikka, tuuri...). Olen muuten edelleen vahvasti sitä mieltä, että kuskeina nämä sankarit ovat samalla tasolla, vaikka en erityisemmin sympatiseeraa Massaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimin kolmen viime kauden kääntämisen moitteettomiksi tavoin särähtäisi, jos joku väittäisi Schumia reiluksi kilpailijaksi tai Alonsoa helpoksi tiimikaveriksi.
Kimin kolmen viime kauden? Yksi mestaruus ja kaksi tallimestaruutta. Yhtenä vuotena paska auto ja toisena melkolailla Kimille vaikea, joskin tuki tallikaveriaan sitten viime kädessä lähes mestaruuteen. Kun tuota 08 auton epäonnistunutta uudistusta en millään saa Kimin piikkiin vaan enemmän tallin niin melko hyvin on pärjännyt noinkin vaikeassa työympäristössä kuin nykyFerrari.

Moitteettomasti tuskin kukaan päärjää vaikka sellaiset odotusarvot asettaisitkin. Joten vaikka paljon odotatkin, niin pitäisikö hieman kohtuullistaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
McLarenilla osattiin kyllä tehdä Räikköselle ja Montoyalle omanlaiset versiot etupäästä tms, mutta Ferrarilla ei tähän näytetä pystyvän?
Niin, jos homma olisi oikeasti niin pitkälti kuskin tahdosta ja johtajuudesta kiinni kuin täällä eräät kuvittelevat, niin silloinhan McLarenillakin oltaisiin aina menty Coulthardin ja Montoyan mukaan. Vaan ei menty. Toki heitäkin autettiin, mutta ei Kimin kustannuksella. Miksi näin jos kerran se on kuskista kiinni? Ja varsinkin että Kimi ei vaan osaa? Nyt on vain eräillä vaikeuksia muuttaa ajatuksiaan vaikka ristiriitainen todistusaineisto sitä vaatiikin. On niin paljon mukavampaa pysyä totutuissa ajatusmalleissa joita mediakin viljelee. Median motiivit ovat kyllä jotkin muut(kin) kuin puhdas totuus, mutta mitäs siitä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Komppaan!

Esitin joskus aikaisemmin väitteen, että Massan ja Räikkösen nopeusero on häviävän pieni ja Massa on usein ollut Räikköstä nopeampi. Siitä seurasi ainakin tiettyjen henkilöiden toimesta hirveä poru (Kimillä huono auto, taktiikka, tuuri...). Olen muuten edelleen vahvasti sitä mieltä, että kuskeina nämä sankarit ovat samalla tasolla, vaikka en erityisemmin sympatiseeraa Massaa.
No mieltähän voi olla vaikka nopean mummonsa puolesta. Ja tottakai Massa oli kaudella 08 vähintäin yhtä nopea kuin Kimi paitsi nopeiden kierrosten tilastossa. Kimi kun kärsi tallinsa muuttaneesta auton eturipustuksesta joskin ihan timmisti ei renkaat lämmenneet Massallakaan. Sittemmin antoivat vanhan keulan takaisin ja myöhemmin muuttivat autoa enemmän tähän Kimin haluamaan suuntaan. Jostakin syystä.

Kuskeina Kimi on haluttu rahan riittäessä lähes joka talliin, maailmanmestari, tienaa kymmeniä miljoonia, on tallihenkilökunnan erittäin korkealle arvostama. Massa ei kiistatta ole mitään näistä - ehkä viimeiseen kohtaan täytyy nojata kun kuulopuheista on kiinni - se miten haluttu on kuskimarkkinoilla.

Mutta, kuten sanottu. Mieltä voi ja saa olla miten vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Olis mukava tietää johtuuko Gino Rosaton lähtö edes pikkiriikkisen Kimin kohtelusta tiimissä. Kyllä tallista on selkeästi Kiminkin 'leiri' löytynyt, joka ei varmasti ole toimintaan täysin tyytyväinen.
Mulle tuli jo 2006 mieleen että on tuo Gino kova Kimifani kun sitä välillä näkyi taustalla kun Kimi oli telkkarissa, esim. median haastateltavana. Kaveri katseli jotenkin ihaillen ja silloin ekan kerran tajusin että Kimi on tosiaan menossa Ferrarille (tämä siis reilusti ennen sopimuksen julkistusta) vaikka en kaikkia huhuja halunnutkaan uskoa. Ja sen jälkeenkin on totta kai tämä kuva säilynyt, että Gino on tosiaan Kimifani. Ja nyt lähtee tallista. Voit hyvinkin olla oikeilla jäljillä...

Mikäli tallin sisällä on paljon sellaisia jotka ovat Kimistä pitäneet eivätkä oikein sulata sitä mitä Kimille tehtiin, eivätkä välttämättä ole niin intona Alonson tulostakaan, niin on mielenkiintoista nähdä lähteekö muitakin, sekä erityisesti se, kuinka se työskentelyn Alonson kanssa sitten sujuu. Harmi vaan että näistä ei välttämättä tihku mitään oikeaa tietoa enää meille katselijoille asti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei ole mitään varjoja, eikä niitä kukaan enää muista,
On ja muistaa, monikin. On oma valintasi ajatella toisin, mutta älä väitä että väittämäsi pätee kaikkiin. Kyllä Fangionkin jostakin mestaruudesta vieläkin muistetaan että se tuli niin, että tallikaveri antoi autonsa hänelle. Vuotta en muista kylläkään.

Lisäksi on tämä tämmöinen pikku juttu nimeltään logiikka. Onko asiat sen varassa mitä ihmiset muistavat? Vaiko olisiko kuitenkin niin, että kaikki kuskin saamat edut (ylivoimainen auto, ykköskuskin asema, muut mahdolliset seikat) automaattisesti (ja siis loogisesti) vähentävät kaikkien saavutuksien (myös mestaruuksien) arvoa - riippumatta ihmisten muistista tai median joulupukkitarinoista? Totta helvetissä se on niin, mutta kaikki eivät sitä vaan voi myöntää.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
No mieltähän voi olla vaikka nopean mummonsa puolesta. Ja tottakai Massa oli kaudella 08 vähintäin yhtä nopea kuin Kimi paitsi nopeiden kierrosten tilastossa. Kimi kun kärsi tallinsa muuttaneesta auton eturipustuksesta joskin ihan timmisti ei renkaat lämmenneet Massallakaan. Sittemmin antoivat vanhan keulan takaisin ja myöhemmin muuttivat autoa enemmän tähän Kimin haluamaan suuntaan. Jostakin syystä.

Kuskeina Kimi on haluttu rahan riittäessä lähes joka talliin, maailmanmestari, tienaa kymmeniä miljoonia, on tallihenkilökunnan erittäin korkealle arvostama. Massa ei kiistatta ole mitään näistä - ehkä viimeiseen kohtaan täytyy nojata kun kuulopuheista on kiinni - se miten haluttu on kuskimarkkinoilla.

Mutta, kuten sanottu. Mieltä voi ja saa olla miten vaan.
Sananvapaus on kiva juttu, sitä vain käytetään kovasti väärin. :thumbup:

Massan vähäisempi arvostus (onko näin?) johtuu kenties osin siitä, että miehen ensimmäinen kausi oli täynnä virheitä ja johti vuoden paitsioon. Sittemmin Massasta on kasvanut huippukuski jonka Ferrari haluaa pitää tiimissään ainakin nykyisen sopimuksen loppuun asti. Massan arvo punnitaan sitten vuoden päästä sopimusneuvotteluissa.

Ilmeisesti Räikkönen on saanut muissa tiimeissään parempia eturipustuksia, koska hänen suorituksensa muiden tallikaverien rinnalla ovat olleet parempia kuin Massaa vastaan. Räikkönen ajoi toistuvasti kisojen nopeimpia kierroksia kaudella 2008, valitettavasti niistä ei saa pisteitä, joita Massalla oli kauden loppuessa Räikköstä enemmän.

Jälleen kerran pitää täsmentää, että en väitä Räikköstä Massaa hitaammaksi, vaan väitän, että miesten välinen ero on todella pieni tai olematon. Nostin tämän esimerkin esiin ihan vain sohaistakseni Räikköstä ylenpalttisesti palvovien muurahaispesää ja taas se kantoi hedelmää. :alppu:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ihan totta?:alppu:
No parhaitenhan jokainen itse tietää mitä mieltä on, paha argumentoida vastaan. Ei oikein synny keskustelua jos sanon, että minun mielestäni asian on näin ja piste. Jos sitten sanoisin, että miksi olen tätä mieltä ja miten olen mielipiteeseeni päätynyt - niin silloin laitan itseni "peliin", mielipiteitä voidaan punnita ja vaihtaa ja itsekin voin vaihtaa/muuttaa mielipidettäni. Näin ainakin minun mielestäni.

Jälleen kerran pitää täsmentää, että en väitä Räikköstä Massaa hitaammaksi, vaan väitän, että miesten välinen ero on todella pieni tai olematon. Nostin tämän esimerkin esiin ihan vain sohaistakseni Räikköstä ylenpalttisesti palvovien muurahaispesää ja taas se kantoi hedelmää. :alppu:
Kyllähän sen viesteistäsi erikseen mainitsemattakin selviää, että olet leikki-iässä. Jatka vain leikkimistä ja kuten huomaat - joskus jotkut täällä jaksavat leikkiä kanssasi.
 
Viimeksi muokattu:

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
No parhaitenhan jokainen itse tietää mitä mieltä on, paha argumentoida vastaan. Ei oikein synny keskustelua jos sanon, että minun mielestäni asian on näin ja piste. Jos sitten sanoisin, että miksi olen tätä mieltä ja miten olen mielipiteeseeni päätynyt - niin silloin laitan itseni "peliin", mielipiteitä voidaan punnita ja vaihtaa ja itsekin voin vaihtaa/muuttaa mielipidettäni. Näin ainakin minun mielestäni.

Kyllähän sen viesteistäsi erikseen mainitsemattakin selviää, että olet leikki-iässä. Jatka vain leikkimistä ja kuten huomaat - joskus jotkut täällä jaksavat leikkiä kanssasi.
Älä suutu leikistä.

Olen samaa mieltä kanssasi bouldatun kohdan kanssa ja sitten kuitenkin vedät herneen nenään perustellusta mielipiteestä. Outoa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Lupautunut? Kyllähän käsky kävi 2007 Massalle, samoin tapahtui 2008 Räikköselle.
Sillähän ei ole mitään väliä suostuiko Massa itse, auttoiko Kimi vastapalvelukseksi jne. Mestaruudet se Schumikin voitti ja varjo jäi kun ajoi ykköskuskina. Eihän sillä ole väliä vaikka Schumi olisi tehnyt Rubensille vastapalveluksen ja ostanut tälle talon. Eihän se muuta mitään kilpa-autoilusta? Ei siis väliä Massan lupautumisellä/käskyllä, sillä apua Kimi sai ja siitä oli keskustelua.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Edelleen vahvasti eri mieltä - ei McLarenilla ja Ferrarillakin Kimin palautetta turhaan ole kehuttu. En usko, että Ferrari tiedosti uhraavansa Kimin vauhtia ennen kuin se käytännössä kävi selväksi. Eihän Kimille muutoin olisi annettu vanhaa keulaa takaisin. Asiassa ei ollut mitään Kimin vajaapolitikointia vaan Ferrarin taitamattomuutta, taipumusta vanhaan ( yliohjaavuuteen ) ja virhettä kuunnella Massaa ja etenkin hänen tukijoitaan.
Kimi palautteen tasosta en ole sanonut mitään. Uskon sen olleen varsin laadukasta. Sitä kun todella on useasti kehuttukin. Mutta edelleenkin pointti on se, että Kimi on kertonut mielipiteensä ja jättänyt sitten asian sikseen. Odottanut tyyliin, että "kai se nyt pitää kertasanomisella ymmärtää". Ja "jos ei ymmärrä, niin antaa olla, en mä jaksa alkaa niitten kanssa vääntämään". Kimin taidothan nyt eivät ole kenellekään olleet epäselviä, joten kun Kimin suoritustaso olikin sitten yllättävän heikko, niin kyllähän se auton sopimattomuus Kimille oli ainoa selitys. Mistään muustahan siinä ei voinut olla kyse kun nimenomaan nämä muut mahdolliset syyt kuten motivaatio ja taitojen huononeminen ovat paitsi epäuskottavia niin myös usealla suulla tyrmättyjä. Sinunhan pitäisi tässä olla nimenomaan samaa mieltä kun itse olet suurella äänellä jatkuvasti tyrmännyt nuo muut selitykset. Ja auton sopimattomuus on ainoa jäljellä oleva selitys. Kyllä siellä tiedettiin alusta lähtien, että Kimin suoritustasoa tässä uhrataan kun kuunnellaan myös Massan ja hänen tukijoidensa näkemyksiä sekä toimitaan omalla vanhalla tyylillä. Sehän on aivan selvä lopputulema. Ja juuri siinä on myös todiste Kimin vajaapolitikoinnista, että muitakin on kuunneltu. Jos politikointi olisi ollut tarpeeksi laajamittaista ja toimivaa, olisi siellä tehty asiat Kimin mieltymysten mukaan.

Nyt tuntuu jo vähän siltä, että haluat vain periaatteesta olla eri mieltä kanssani. Kyllä nuo esittämäni tulkinnat ovat melko loogisia ja perusteltuja. Jopa sinun aiemmat mielipiteet ovat samansuuntaisia tuossa suorituskykyasiassa. Koita päästä yli siitä, että kirjoituksen vieressä lukee Revolt ja keskity siihen asiaan :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Massan vähäisempi arvostus (onko näin?) johtuu kenties osin siitä, että miehen ensimmäinen kausi oli täynnä virheitä ja johti vuoden paitsioon. Sittemmin Massasta on kasvanut huippukuski--

Ilmeisesti Räikkönen on saanut muissa tiimeissään parempia eturipustuksia, koska hänen suorituksensa muiden tallikaverien rinnalla ovat olleet parempia kuin Massaa vastaan.
*mielipide* Massan vähäisempi arvostus ja syiden hakeminen kalustosta Kimin Massalle kokemaan tappioon johtuvat siitä, että Massan tason nousu on tapahtunut samaan aikaan, kuin Kimin hienoinen tason lasku.

Useimmat lajia pidempään seuranneet tuntuvat olevan aika yksimielisiä siitä, että kuljettajien tason vaihtelut ovat varsin marginaalisessa osassa selittämään tulostason vaihtelua.

Kimi hävisi ensimmäisellä kaudellaan McLarenilla Coulthardille, mutta voitti kuution selvästi kausilla 2003 ja 2004. Vuoden 2002 tappio on yleisesti tulkittu nuoren kuljettajan oppirahojen piikkiin.

Syy, miksi monet hakevat syitä Kimin Massalle kokemaan tappioon kalustosta on se, että vaikka Massan oma taso on kiistatta noussut ei Kimin ja Massan keskinäinen tulostaso ole kehittynyt mitenkään stabiilisti tai johdonmukaisesti. Kaudella 2007 Massan suoritustaso (=nopeus, kovuus & varmuus) oli keskimäärin hieman Kimin tasoa jäljessä. Kauden 2008 alkaessa Massa oli aivan hukassa, mutta löysi todella kovan vireen kevään mittaan, kun taas Kimin vire samaan oli laskusuunnassa.

Pohjimmiltaan siis Ferrarin kuljettajien suoritustaso on vaihdellut molempien kuljettajien kohdalla kaudet 2007-2009. Monesti tämä vaihtelu on vielä tapahtunut niin, että toisen kuljettajan tason noustessa toisen kuljettajan taso laskee. Tällöin on ihan loogista etsiä syitä tason vaihteluun kalustosta ja tallin panostuksen vaihtelusta. *mielipide*
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös