Mehän ei kaiketi tiedetä millaista motivointia Kimi on tai ei ole käyttänyt. Sehän me tiedetään että riittävää se ei kaiketi ole ollut.
Itse en pidä tarpeellisena perseeseen taputtelua (nuolemisesta puhumattakaan) tms motivointina, mutta tietynlaista huolenpitoa arvostaisin työntekijänä.
Itse ajattelisin, että vähin mitä kuljettajan olisi hyvä tehdä on seuraava:
Tehtaalla voisi käydä vähintään kerran kuukaudessa, silloinkin voisi katsoa eri työpisteiden toimintaa ja ikäänkuin seurata työntekijöiden tekemisiä ja kysyä ketä he ovat ja mitä he tekevät. Lopuksi luonnollisesti Tsemi toivotukset päälle. Näin työntekijälle jää kuva, että kuljettaja tietää mitä hän tekee eikä halua missään nimessä tehdä virhettä koska kuljettaja hoksaa yhdistää työn tekijään (vaikka oikeasti onkin unohtanut). Tämä saa työntekijän pitämään huolen siitä, että hänen tekemä työ on laadukasta.
Jos kuljettaja käy tehtaalla käsi leuassa kattelemassa etäältä muitten tekemisiä ja juttelee jonkun pomon kanssa ja puistelee välillä päätään, jää työntekijälle kuva, että kuljettaja ei piittaa hänen tekemästään työstä eikä välitä sen merkityksestä.
Jos itselläni olisi mahdollisuus valita kahdesta yhtä taitavasta kuljettaja toinen ja joiden ero on äsken mainituissa tavoissa, ottaisin ensimmäisen vaihtoehdon mukaan toimivan kuljettajan.
Jos Kimi toimii suurinpiirtein kuten ensimmäisessä tapauksessa kuljettaja toimii, ei mielestäni motivoinnissa ole mitään valittamisen aihetta, sillä enempään motivointiin ei kuljettajan mielestäni tarvitse osallistua. Jos Kimi puolestaan toimii kuten jälkimmäinen kuljettaja ja menettää tahdon tehdä hänelle täydellinen auto, on kuljettajan vaihto perusteltua.
En totta tosiaan tiedä miten Kimi toimii, enkä tiedä miten Alonso toimii. Mutta ero näillä vaihtoehdoilla (jotka ei välttämättä liity Kimiin tai Alonsoon) selvästi on.
Kuljettajan ei tosiaan tarvitse olla se työntekijöitä motivoiva henkilö, mutta on päivän selvää että kuljettaja pystyy omilla toimillaan sen tekemään halutessaan. Työntekijät kuitenkin tekevät auton kuljettajalle ja moni työntekijä pitää kuljettajaa (tehtaalla esim) suosikkinaan tai sankarinaan. Jos tämä ottaa itse työntekijän huomioon (vaikka hänen ei sitä tarvitsisi toimenkuvan puolesta tehdäkään) voi/luultavasti se vaikuttaa työntekijän motivaatioon ja työn laatuun.
Yksinkertaiset hydrauliikkaliitokset ne on tupannut Kimillä pettää, niitä liitoksia ym. kun voi tehdä huolella tai huolimattomasti.
Uskon, että erilaisella (paremmalla) toimintatavalla Kimi voisi olla menestyneempi urheilija (tilastot), mutta uskon myös, että Kimi ei ollut formuloissa menestyksen vaan ajamisen takia. Kimi toimi kuten parhaaksi näki ja sitä minä arvostan. Kimi ei ollut formuloissa tekemässä menestystä suomalaisille (tms) faneille, vaan hän oli mukana oman ajohalunsa takia. Sen hän toteutti tavalla jonka hän koki vaivan arvoiseksi.
Kimi ei ole lähiaikojen menestynein tai paras kuljettaja, mutta poikkeuksellisin kyllä.
Arvostan Kimiä.