Makkonen
Guest
Ilta Sanomat:
Kimi Räikkönen on formulapiireissä tunnustettu poikkeuksellisen nopeaksi kuljettajaksi. Mutta mikä oikeastaan on Räikkösen salaisuus?
Asiaan saatiin vihdoin vastaus, kun arvostettu brittiläinen aikakauslehti F1 Racing teki syväanalyysin Räikkösen ajotavasta.
Lehti pyysi entistä F1-kuskia, Michael Schumacherin ja Mika Häkkisen tallikaverina ajanutta englantilaista Martin Brundlea selvittämään Schumacherin suomalaisen manttelinperijän salaisuudet.
Brundlen mukaan Räikkösellä on samanlainen ainutlaatuinen tapa ajaa mutkissa kuin Michael Schumacherilla ja Mika Häkkisellä. Yksinkertaistettuna kaikki kolme pystyvät ajamaan mutkat suoraksi.
Formuloiden kierrosajoissa erot eivät tule suorilla ja loivissa mutkissa, joissa kaikki ajavat kaasu pohjassa. Erot tulevat tiukoissa mutkissa. Ja vielä tarkemmin eriteltynä hitaiden mutkien hitaimmassa kohdassa.
Tavallisella F1-kuskilla vauhti hiljenee ja kiihtyy tiukoissa mutkissa V-mallisen käyrän mukaisesti. Räikkösellä, Schumacherilla ja aikanaan Häkkisellä vauhtikäyrät ovat sen sijaan lähempänä U-mallia. Eli he pystyvät viemään auton läpi radan hitaimmista kohdista sulavammin ja nopeammin kuin muut.
- Räikkönen luottaa kykyynsä ottaa autonsa vikuroiva takapää kiinni. Hän tekee aina uudestaan pieniä liikkeitä ohjauksella, kaasulla ja jarrulla yhtä aikaa. Hyvin harva kuljettaja kykenee tällaiseen, Brundle hehkuttaa.
- - -
Noniin, nyt ei enää tarvi spekuloida miksi Kimi on niin nopea. Aina niin luotettava Martin kertoi sen meille.
Kimi Räikkönen on formulapiireissä tunnustettu poikkeuksellisen nopeaksi kuljettajaksi. Mutta mikä oikeastaan on Räikkösen salaisuus?
Asiaan saatiin vihdoin vastaus, kun arvostettu brittiläinen aikakauslehti F1 Racing teki syväanalyysin Räikkösen ajotavasta.
Lehti pyysi entistä F1-kuskia, Michael Schumacherin ja Mika Häkkisen tallikaverina ajanutta englantilaista Martin Brundlea selvittämään Schumacherin suomalaisen manttelinperijän salaisuudet.
Brundlen mukaan Räikkösellä on samanlainen ainutlaatuinen tapa ajaa mutkissa kuin Michael Schumacherilla ja Mika Häkkisellä. Yksinkertaistettuna kaikki kolme pystyvät ajamaan mutkat suoraksi.
Formuloiden kierrosajoissa erot eivät tule suorilla ja loivissa mutkissa, joissa kaikki ajavat kaasu pohjassa. Erot tulevat tiukoissa mutkissa. Ja vielä tarkemmin eriteltynä hitaiden mutkien hitaimmassa kohdassa.
Tavallisella F1-kuskilla vauhti hiljenee ja kiihtyy tiukoissa mutkissa V-mallisen käyrän mukaisesti. Räikkösellä, Schumacherilla ja aikanaan Häkkisellä vauhtikäyrät ovat sen sijaan lähempänä U-mallia. Eli he pystyvät viemään auton läpi radan hitaimmista kohdista sulavammin ja nopeammin kuin muut.
- Räikkönen luottaa kykyynsä ottaa autonsa vikuroiva takapää kiinni. Hän tekee aina uudestaan pieniä liikkeitä ohjauksella, kaasulla ja jarrulla yhtä aikaa. Hyvin harva kuljettaja kykenee tällaiseen, Brundle hehkuttaa.
- - -
Noniin, nyt ei enää tarvi spekuloida miksi Kimi on niin nopea. Aina niin luotettava Martin kertoi sen meille.
Viimeksi muokattu: