Koska Schumacherin Ferrari pettää?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tämä kysymys on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan, koska Kimin mestaruushaaveiden kannalta Schumacherin pitäisi käytännössä keskeyttää Suzukassa. Schumacher on keskeyttänyt viimeksi tekniseenvikaan Saksan GP:ssä Kaudella 2001. Kuvitelkaa, 37 kisaa ja noin kaksi puoli kautta sitten! Varmasti jonkin asteinen ennätys tämäkin.

Nyt pojat veikkauksia pöytään. Tuleeko tilastokeskeytys pahimmassa mahdollisessa paikassa, eli ensi viikonloppuna Suzukassa, ensikaudella vai ajaako Schumi uransa loppuun keskeyttämättä enää kertaakaan tekniikan pettämiseen? Viimeinen vaihtoehto kuulostaa karmealta, varsinkin Kimin mestaruustoiveita ajatellen. wink

Tässä hieman keskustelulle pohjaa maikkarin sivuilta. Vanha uutinen toki, mutta edelleen ajankohtainen.

---

Ferrari kestänyt Schumin alla 37 peräkkäistä kisaa
05.10.2003 19:27

Jotta Kimi Räikkönen voisi voittaa formula ykkösten tämän kauden maailmanmestaruuden, pitäisi MM-sarjan kärkimiehen Michael Schumacherin käytännössä keskeyttää päätöskisassa Japanissa. Schumacherilta ei ole kuitenkaan juuri nähty keskeytyksiä viime vuosina.

Tällä kaudella Schumacher on keskeyttänyt kertaalleen. Märissä olosuhteissa ajetussa Brasilian GP:ssä saksalainen menetti Ferrari-autonsa hallinnastaan vesiliirron takia.

Kaudella 2002 Schumacher ei keskeyttänyt kertaakaan. Kaiken lisäksi hän ajoi kauden jokaisesta kisasta palkintopallisijoituksen.

Saksan GP:ssä 2001 Schumacher keskeytti Ferrarin polttoaineen paineiden kadottua. Tämä onkin viimeisin kerta, kun Schumacher on joutunut jättämään kisan kesken Ferrariin iskeneen teknisen vian takia. Ferrari on sen jälkeen kestänyt 37:ssä peräkkäisessä kisassa.

(MTV3)
 

McMike

Guest
Tilastokeskeytys voisi olla odotettavissa ja varmasti Schumilla itselläänkin on kylmä rinki perseen alla. Siinä saattaa olla sellainen peikko, että vaikuttaa jopa ajosuoritukseenkin ja keskittymiseen. Keskittyminen saattaa herpaantua tuollaisia ajatellessa ja siinä olisikin mahdollisuus Kimillä vähän vielä "heittää vettä myllyyn" jos vaan pääsee Schumin kanssa keskustelemaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minulla on sellainen omituinen kutina, että Schumin Ferrari tekee tenän juuri ensi viikonloppuna Suzukassa. wink Tähän on syynä Ross Brawn, joka on itse nostanut kissan pöydälle. Yleensä silloin myös tapahtuu, ilmeisesti Murphyn lain takia. :D

Kyllä sitten saataisiin jännittää koko rahan edestä sitä, että pystyykö Kimi voittamaan... :)

Williamsit tosin ovat varmasti vahvoja myös ja tietysti Ferrarilla on aina hätäapumies, eli Rubens.

<small>[ 07-10-2003, 18:31: Message edited by: Karpow ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Toki onnellakin on varmasti osansa tässä huimassa putkessa, mutta kestävyys on ja lienee pitkälti raa'an työn tulosta. Toki Barrichellon auto aina välillä hyytynyt tekniseen vikaan, oisivatko ne niitä tilastotappioita, tai sitten kuuluisia 1B osia.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Veikkaanpa että mikäli Suzukassa Schumin Ferrari pettää, tämä koetaan jälleen kerran kivuttomasti vapaissa harjoituksissa. :rolleyes:

Onhan tuo 37 kisaa aika uskomaton luku. Jos Schumi lopettaa kauden 2004 jälkeen, on periaatteessa täysin mahdollista että hän ei enää ikinä koe teknistä keskeytystä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hmmm, tätä oon miettiny itsekin... Keke aikanaan sanoi -98 että joka vuonna tekniset keskeytykset menee suurinpiirtein tasan, eli ajovirheitä ei saa tulla jos haluaa taistella MM:stä...
Tuohon nojaten oonkin jo jonkun aikaa odottanut keskeytystä, eniten ihmettelen sitä että tämä on kohta jo toinen kokonainen kausi putkeen ilmanen vikaa... tosin RB:lle niitä onkin sitten siunaantunut :D
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Keskeytyksen todennäköisyys vähenee mitä useampi keskeyttämätön kisa on takana. Eli aika pieni todennäköisyys on, että näin kävisi Suzukassa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
KnowHow:
Keskeytyksen todennäköisyys vähenee mitä useampi keskeyttämätön kisa on takana. Eli aika pieni todennäköisyys on, että näin kävisi Suzukassa.
Ei vaan juuri päinvastoin. Mitä usemman kisan auto kestää maaliin peräkkäisissä kisoissa, sitä pienemmäksi käy se todennäköisyys, että se kestäisi maaliin myös seuraavassa kisassa! :D

Tilastokeskeytys on pakko tulla jossain välissä. Schumacherillekkin.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
<strong>
Ei vaan juuri päinvastoin. Mitä usemman kisan auto kestää maaliin peräkkäisissä kisoissa, sitä pienemmäksi käy se todennäköisyys, että se kestäisi maaliin myös seuraavassa kisassa!
Ei pidä paikkaansa.

Tämä on yleinen väärinkäsitys kuten esimerkiksi se että lottorivi 1,2,3,4,5,6,7 olisi jotenkin epätodennäköisempi kuin sarja joka yleensä pyörii ruutuun lauantaisin.

Siitä, että auto ei ole hajonnut esimerkiksi 10 viimeisessä kisassa ei voi päätellä mitään seuraavan kisan hajoamistodennäköisyydestä. Se, mitä tilastomatematiikka sanoo on, että äärettömän pitkällä aikavälillä erot tasoittuvat: pitkät hajoamissarjat kompensoituvat äärimmäisen luotettavuuden kausilla. Muutaman kisavuoden aikavälillä ei tämänlaista päätelmää voi tehdä - ei edes vaikka hajoamiset olisivatkin täysin satunnaisia.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tehomylly:
<strong>
Ei vaan juuri päinvastoin. Mitä usemman kisan auto kestää maaliin peräkkäisissä kisoissa, sitä pienemmäksi käy se todennäköisyys, että se kestäisi maaliin myös seuraavassa kisassa!
Ei pidä paikkaansa.

Tämä on yleinen väärinkäsitys kuten esimerkiksi se että lottorivi 1,2,3,4,5,6,7 olisi jotenkin epätodennäköisempi kuin sarja joka yleensä pyörii ruutuun lauantaisin.

Siitä, että auto ei ole hajonnut esimerkiksi 10 viimeisessä kisassa ei voi päätellä mitään seuraavan kisan hajoamistodennäköisyydestä. Se, mitä tilastomatematiikka sanoo on, että äärettömän pitkällä aikavälillä erot tasoittuvat: pitkät hajoamissarjat kompensoituvat äärimmäisen luotettavuuden kausilla. Muutaman kisavuoden aikavälillä ei tämänlaista päätelmää voi tehdä - ei edes vaikka hajoamiset olisivatkin täysin satunnaisia.
Siitä miten auto on keskeyttänyt edellisissä kisoissa voidaan laskea auton luotettavuus: jos auto on hajonnut viimeisessä sadassa kisassa 10 kertaa on auton luotettavuus 90% ja todennäköisyys, että auto keskeyttää seuraavassa kisassa on 10%. Tämä siis jos mikään autossa ei muutu, mutta likiarvona on tosi, että mitä pidempi keskeyttämättömyysjakso on takana sitä pienempi todennäköisyys keskeytykselle seuraavassa kisassa on. Näin se vain on.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
No ei siinä nyt niinkään ole, että erot mihinkään tasoittuisivat.
Sehän tarkoittasi sitten sitä että menen vaihtamaan toyotani fiattiin, kun kohtahan pitää tulla fiatille todella pitkä kestävien autojen kausi...

Eli jos sulla parempi auto, niin se hajoaa harvemmin. Todennäköisemmin seuraavassa kisassa keskeytetään Jordanilla kuin Ferrarilla, vaikka jordanilla on kauden aikaisemmissakin kisoissa keskeytetty useammin. Sillä jordanit yleensäkin hajoaa.

Eli tosiaankin niin, että mitä harvemmin auto hajoaa, sitä useammin se pysyy kasassa. Ei siinä ole kysymys todennäköisyydestä, vaan laadusta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tuosta ei voi laskea kovin pitkälle meneviä yleistyksiä koska kisaolosuhteet jo itsessään vaihtelevat niin paljon. Autot myös muuttuvat kausien välillä. Kimi on itse siitä paras esimerkki: viime kaudella 11 keskeytystä tekniikan pettämiseen ja tällä kaudella yksi.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Juuri niin. Tapahtumat ovat itsenäisiä eikä niillä ole tekemistä muiden kisojen kanssa. Toki jokin summittainen arvio voidaan laskea, mutta sen totuusarvo voitaneen kyseenalaistaa.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Itse taas sanoisin että mitä luotettavampi auto on niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä sillä pääsee maaliin. Ei tässä kuulkaa mitään todennäköisrosentteja tarvitse laskea wink

<small>[ 07-10-2003, 20:20: Message edited by: kristian.s ]</small>
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
JOC:
Juuri niin. Tapahtumat ovat itsenäisiä eikä niillä ole tekemistä muiden kisojen kanssa. Toki jokin summittainen arvio voidaan laskea, mutta sen totuusarvo voitaneen kyseenalaistaa.
Meinaatko siis, että Suzukan GP:n voi yhtä hyvin voittaa Ferrarilla kuin Minardilla koska Suzukan GP:llä ei juurikaan ole tekemistä aiempien kisojen kanssa?
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Olen aina ollut sitä mieltä, että ei pidä kadehtia toista ihmistä.. nyt voin antaa siinä periksi, nimittäin M. Schumacherin F1-urallaan nauttimalle tuurille voi olla kateellinen.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
<strong>
Siitä miten auto on keskeyttänyt edellisissä kisoissa voidaan laskea auton luotettavuus: jos auto on hajonnut viimeisessä sadassa kisassa 10 kertaa on auton luotettavuus 90% ja todennäköisyys, että auto keskeyttää seuraavassa kisassa on 10%. Tämä siis jos mikään autossa ei muutu, mutta likiarvona on tosi, että mitä pidempi keskeyttämättömyysjakso on takana sitä pienempi todennäköisyys keskeytykselle seuraavassa kisassa on. Näin se vain on.
Tuo "luotettavuutesi" on itseasiassa tilastollinen odotusarvo sille, että auto ylipäätään kestää maaliin. Se ei kuitenkaan kerro missä kisassa päästään maaliin ja missä jäädään matkan varrelle.

Lisäksi tilastolliset suureet kertovat todennäköisyydet vain ja ainoastaan äärettömän monen/äärettömän pitkän aikavälin tapahtumista. Eli vain jos ajetaan äärettömän monta kisaa niin esimerkissäsi oleva 90% luotettavuus toteutuu. Viiden seuraavan kisan sisällä tuollakin luotettavuudella voi hyvin tulla vaikka viisi keskeytystä.
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
KnowHow:
Siitä miten auto on keskeyttänyt edellisissä kisoissa voidaan laskea auton luotettavuus: jos auto on hajonnut viimeisessä sadassa kisassa 10 kertaa on auton luotettavuus 90% ja todennäköisyys, että auto keskeyttää seuraavassa kisassa on 10%. Tämä siis jos mikään autossa ei muutu, mutta likiarvona on tosi, että mitä pidempi keskeyttämättömyysjakso on takana sitä pienempi todennäköisyys keskeytykselle seuraavassa kisassa on. Näin se vain on.
Periaatteessa noin joo. Kuitenkin oletus auton muuttumattomuudesta on perin kysenalainen, voisi jopa ajatella, että kun auto hajoaa, tutkitaan, mikä hajoamisen aiheutti ja korjataan ko. seikka, jolloin ensi kisassa auto ei todennäköisesti hajoa ainakaan siihen, jolloin keskeytys kenties jopa hieman pienentää "objektiivista keskeytystodennäköisyyttä" (keskeytyksen todennäköisyys, kun tiedetään kaikki autosta ja osataan täydellisesti käyttää ko. tietoa jne.).

Kuitenkin, emme/kukaan ei tiedä kaikkea autosta saati muista tekijöistä, joten arvioinnin kohteena on keskeyttämisen subjektiivinen todennäköisyys, joka varmaan edellisestä pointista huolimatta on sitä pienempi mitä vähemmän keskeytyksiä edellisissä kisoissa on tullut. Olisi mielenkiintoista tehdä/nähdä tilastoa keskeyttämistodennäköisyydestä aiempien kisojen keskeytys/maaliinpääsysarjan perusteella.

Onko "tilastokeskeytyksestä" puhuminen joku vitsi vai yrittääkö sen takana olla jotain järkevää?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Toivotaan ainakin että se hajoaa Suzukassa, jos ei hajoa niin ajovirhekin sopii.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
öö ruz:
Toivotaan ainakin että se hajoaa Suzukassa, jos ei hajoa niin ajovirhekin sopii.
Jos schummeli lähtee ottamaan vaikka "varmaa sijaa" 3, niin on suuri mahdollisuus että noutaja tulee virheen kautta. Keskittyminen voi herpaantua ja suurta virhettä ei tartte tulla. Etenkin jos sataa.

Jos tulee kunnon kaksinkamppailuja, niin schumi ei voi ottaa yhtään riskejä. Ja tämän myös kaikki muutkin tietää, joten itse ainakin yrittäisin ohi.

Auton kestävyyden puolesta taas kaikki mahdollinen tehdään, mutta yleensä silloin tulee sattuma peliin.
 
Ylös