Kotimaan rallikausi 2023

kmjk

"Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa"
Liittynyt
5.1.2022
Viestit
60
Sijainti
Uusimaa
Tukesin tarve puuttua autourheilutapahtumiin syntyy täysin siitä, että he ovat ottaneet tapahtumien (viitekehyksenä) turvallisuuden suurempaan tarkasteluun nyt viime vuosina. Tähän liittyy siis tuhansia muitakin tapahtumatyyppejä aina 35 000 ihmisen festivaaleista kylätapahtumiin (joihin luen moottoriurheilutapahtumat). Alalle on kauan kaivattu yhteisiä pelimerkkejä etenkin Tukesin toimesta. Tässä omat hyvät ja huonot puolet tietysti aina.
Mutta mitä ylitarkastajan käymiä keskusteluita olen ollut todistamassa niin kyse ei ole missään nimessä siitä, että rallikilpailut halutaan kieltää. Heidän mielenkiintona ei ole myöskään puuttua kisan merkkauslinjaukseen. Heidän tarkoituksena on tehdä kilpailunjärjestäjille (AKK, Hamu ymtymt.) yhtenäinen ohjeistus miten yleisöturvallisuuteen voidaan kiinnittää enemmän huomiota. Tämä on siis ohjeistus, miten kisa voidaan järjestää turvallisesti niin kuskien kuin katsojien näkökulmasta.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla kuinka monesta "läheltä piti" tilanteesta (katsojan näkökulmasta) on ilmoitettu Tukesille viimeisen 5v aikana? Tähän siis lasketaan ihan pätkällä kävelyitä kisan aikana ja kuskin pelästymistä tilanteesta jos tämä tapahtuu esim. nypyn tai mutkan jälkeen. Nämähän tulee kaikki ilmoittaa Tukesille suoraan. En tiedä miten itse viranomaisena reagoisin siihen jos saisin tietää että näitä tapahtuu mutta kilpailun järjestäjä ei uskalla ilmoittaa niistä. Itse ainakin reagoisin muistuttamalla yhteisistä yleisöturvallisuus pykälistä ja jos niitä ei ole yleisöturvallisuuden / vastuunkannon näkökulmasta tehty niin ne tehtäisiin kattojärjestön kanssa yhdessä. Kuten nyt on tehty.

Tämä tarkoittaa varmasti lisätyötä järjestäjille (lue: yleisön infoaminen etukäteen turvallisista katselupaikoista ja tapahtuman turvallisuussuunnitelmien yksityiskohtaisempi täyttö) mutta kyse on kuitenkin yleisötapahtumien viitekehyksessä tapahtuvasta toiminnasta, jolloin ohjeistus tulee olla kaikille sama ja kaikkien tulee sitä noudattaa omissa tapahtumissa. Vaikka aihe varmasti herättää erinäisiä tunteita täälläkin foorumilla niin varmasti kaikki ymmärtävät sen, että ei tämä meidän urheilulaji voi olla enää oman onnensa nojassa vaan viranomaisia kiinnostaa entistä enemmän tämä vielä kun keltainen lehdistö nostaa runkeja ja yleisön tötöilyjä heidän etusivuille. Mitään maata mullistavaa ei varmasti ole tapahtumassa mutta emme elä enää sellaisessa maailmassa missä kaikkea voidaan katsoa läpi sormien eikä viranomaiset puuttuisi epäkohtiin.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3382
Sijainti
JKL
Eräs mikä varmasti myös ohjaa viranomaisten toimintaa on järjestäjän vastuu. Sellaista asiaa kun "oma vastuu" ei ole olemassakaan, vaan yleisötilaisuuden järjestäjällä on se kaikki vastuu yleisön turvallisuudesta, niin myös ne ohjeet viranomaisten taholta pitää olla silloin selkeät ja kattavat. Tokikaan niin kattavia, mitkä käy jokaiseen kissanristiäiseen ei saadakaan, mutta kuitenkin sellaiset mistä ne järjestäjän vastuut ja velvollisuudet käy selkeästi esille. Kaveri on ollut kuulusteltavana rallissa tapahtuneen kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia. Ei ollut mieltä ylentävä kokemus. Toivottavasti kenekään ei tarvitse olla siinä samassa tilanteessa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1163
Oliskohan Tukesilla yksi virkamies, joka osan työajastaan käyttää mm. tähän. En lähde hänen luonteenpiirteitään arvioimaan, mutta tuskin tästä säästyvällä työajalla edes osaa luettelemistasi ongelmista ratkaistaisiin.

Me rallikatsojat ollaan hiukan omaa rotua. Tietynlainen kirjoittamaton ryhmäkuri ohjaa käytöstä myös. Kuolemanvaara on kuitenkin läsnä kokoajan. Ralleissa mentiin melkein kymmenen vuonna ilman kuolemia. Viime viiden vuoden aikana on tullut muutama. Kyllä se selittää tapahtumaturvallisuuden ohjeistuksia laativien viranomaisten kiinnostuksen.
Tähän en kyllä usko, kyllä tuota asiaa käsittelee heillä varmasti jonkinlainen työryhmä. Pointtini oli, että, jos tarkoitus on määrällisesti säästää mahdollisimman paljon ihmishenkiä/vähentää onnettomuuksia, niin rallikatsojien sijoittumisen valvominen on siihen väärä kohde.

Mutta ymmärrettävää, että jos tapahtuma-ala on yleisesti ollut heillä teemana, niin rallitapahtumat ovat tulleet samalla valvonnan alle, kuten käyttäjä kmjk kirjoitti.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
966
Sijainti
Piilosa
Ohhoh. Tuolla Sörsselssönin lainauksessa on linkki Tukesin esitykseen, josta saa pääsee kärryille mitä ollaan hakemassa..

4. Toimenpiteet yleisöturvallisuuden varmistamiseksi
• Esim. kiellettyjen ja suositeltujen katselualueiden määrittäminen ja merkitseminen, katselualueiden suojauskeinot, yleisölle annettavat turvallisuusohjeet, katsojakäyttäytymiseen puuttuminen (erityisesti ulosajotilanteissa)
5. Kilpailutapahtuman aikainen turvallisuuden johtaminen • Turvallisuustilanteen seurannan käytännöt kilpailun aikana • Miten järjestäjän tulisi tunnistaa kriittiset turvallisuuspoikkeamat ja puuttua niihin ajoissa
6. Onnettomuudet ja muut poikkeustilanteet • Näihin varautuminen ja tilanteiden hoitaminen
7. Kilpailutapahtuman jälkeiset tehtävät • Turvallisuustoimenpiteiden toteutumisen arviointi ja palaute toimitsijoille • Onnettomuuskirjanpidon läpikäynti ja onnettomuuksista oppiminen

Jos byrokratian määrää ollaa kritisoitu jo nyt, niin tämä nostaisi sen ties monenteen potenssiin. Karsii varmaan puolet kattojärjestöistä, järjestäjistä ja kisoista?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1163
R-Rallicupin myötä toki tuo itse kisojen turvallisuuden tarkkailu on tullut kreivin aikaan, ennen kuin mitään vakavaa sattuu. Mutta ne ongelmat eivät ole liittyneet yleisöön. Tuo näyttää osittain siltä, että tietääkö Tukes itsekään tarkkaan mitä turvallisuusseikkoja on tutkimassa?

6. Onnettomuudet ja muut poikkeustilanteet • Näihin varautuminen ja tilanteiden hoitaminen
7. Kilpailutapahtuman jälkeiset tehtävät • Turvallisuustoimenpiteiden toteutumisen arviointi ja palaute toimitsijoille • Onnettomuuskirjanpidon läpikäynti ja onnettomuuksista oppiminen.


Tarkoittaako nämä myös kilpa-autojen ulosajoja, jotka vaatii lanssin? Sittenhän tässä tarkastellaan kuskien ja kartturien turvallisuutta kisasuorituksen aikana, eikö puhuta pelkästä yleisöstä enää. Ja tässä merkintälinja tulee mukaan pimeissä kisoissa. Toki, jos näitä ei lasketa onnettomuuksiksi, niin tämä spekulaatio on turha.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
966
Sijainti
Piilosa
Tietojen kerääminen Kilpailun jatkuvuuden lisäksi on kerättävä tietoa mm. ulosajotilanteissa reaaliaikaisesti (ei vain kilpailijoista, kilpailusta tai toiminnasta) - Oliko muita vaarassa - Jatkuuko vaara - Loukkaantuiko joku muu

Ei varmaan tarvi lanssia, vaan muikku riittää?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1835
Kokkolan listalle ainakin kaksi perumista:

Tuomas Välilän perheeseen on lapsi syntymässä ja isä jää luokan sarjajohdosta tärkeämmän tehtävän pariin.

Niclas Grönholmin Sitikka puolestaan ei ole kunnossa ja näin ollen Keski-Pohjanmaan reissu jää tekemättä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Kokkolan listalle ainakin kaksi perumista:

Tuomas Välilän perheeseen on lapsi syntymässä ja isä jää luokan sarjajohdosta tärkeämmän tehtävän pariin.
Kuskina itseään tuskin harmittaa, jos mestaruus menee ohi noin iloisen asian takia, mutta pidän itse harmillisena jos mestaruus menee ohi. Siitä ei liene kiistäminen, että Valkonen on ollu tällä kaudella luokassa ajaneista kovin jätkä, mutta koko kauden ajaneista Välilä(t) on ollut varsin kasaan kuihtuneen luokan harvoja valopilkkuja. Sympaattinen poika-äiti parivaljakko, jota en kyllä itse ennen kauden alkua olisi mestariehdokkaana pitänyt on kyllä ollut itselle koko SM-sarjan tämän kauden huomion keskipiste.

Räikköseltä ei mitään pois, eiköhän kaveri tule vielä olemaan varsin kova tekijä tulevaisuudessa ainakin SM-tasolla, mutta tämän kauden varsin suuri mediahuomio on kuitenkin tullut jonkin muun kuin uskomattomien ajosuoritusten myötä, taitaa Secton porukka ratsastaa aika paljon sukunimellä oman mediahuomion takaamiseksi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1835
Kauden 2023 SM-sarja ajetaan ratkaisuihinsa alkaen tänään perjantaina Kokkolassa ja Kokkolan ympäristössä. Tänään on vuorossa 0,9 km yleisö-ek kertaa kaksi ja yksi 7,5 km metsäpätkä. EK1 18.18, metsäpätkä19.29. Lauantaina on sitten rähinä päällä melkein kellon ympäri, kun aamupäivän eka pätkä starttaa klo 10.44 ja illan viimeinen ja koko SM-kauden viimeinen pätkä lähtee klo 20.19.

Perjantain livelähetys:
Katsojaopas: https://issuu.com/kokkolanua/docs/smkokkolaralli23_katsojaopas_verkko_v1.2
Kaikki muu tarvittava: https://www.rallism.fi/
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15284
Sijainti
Tampereen lenkki
Kokkolassa EK1 alkamaisillaan. Jos Chilestä jäi kaipaamaan modernia yleisöpyöritystä donitseineen niin sitä olisi nyt tarjolla...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3382
Sijainti
JKL
Pari pätkää jäljellä ja Huttunen ja Joona pudonneet kyydistä. Asunmaa menossa kohti mestaruutta. Hokkala puskassa joten Rally2 mestaruuskin ratkesi...
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
396
Nyt jos Korhonen vielä nousee toiseksi ja Juha voittaa niin salo voittais mestaruuden.
Vielä Kerran vanha mestari!!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3621
Mikä siis tilanne tällä hetkellä? En tiedä mistä sm-rallin livetilanteen näkisi?
 
Ylös