Kotimaisen kauden päätös Ahvenistolla

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tulipa käytyä tänään seuraamassa suurin osa lähdöistä. Sää oli syyskuiseksi varsin hyvä, mutta ihmisiä paikalla suhteellisen vähän. Parasta viihdettä tarjosivat Super 2000 -luokan autot, ja varauksin F3 ja Legendsit, joista tosin Jari Nurmisen ylivoima on viedä mielenkiinnon. Honda Challenge oli taas varsin tylsää seurattavaa.

Varsinkin kaksitonnisten toinen lähtö oli kovaa taistelua Haapalaisen, Lähteenmäen, Vuorisen ja Engströmin välillä. Ensimmäisen lähdön näyttävimmästä keskeytyksestä vastasi Grönthal ajautumalla pääsuoralla kaiteeseen rikottuaan jo aiemmin autonsa ohjauksen. Toisessa lähdössä Laivola jysäytti kunnolla renkaisiin pääsuoran päässä.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jälkimmäinen S2000-lähtö oli parasta taistelua mitä olen vuosiin nähnyt kotimaisilla radoilla. Parhaimmillaan viis autoa lähituntumalla ja ohiteltiin tosissaan.

F2, Legends, Minit ja Lada/Saab/Unot taistelivat myös. Miksei Forditkin mutta Hondat oli todella anemista, jopa yli-innokas selostaja kyllästyi...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ettelbruck sanoi:
Jälkimmäinen S2000-lähtö oli parasta taistelua mitä olen vuosiin nähnyt kotimaisilla radoilla. Parhaimmillaan viis autoa lähituntumalla ja ohiteltiin tosissaan.

F2, Legends, Minit ja Lada/Saab/Unot taistelivat myös. Miksei Forditkin mutta Hondat oli todella anemista, jopa yli-innokas selostaja kyllästyi...
Allekirjoitan. S2000-lähdössä oli kovaa vääntöä varsinkin pääsuoran jälkeisessä kaarteessa jossa jopa vähän osuttiinkin, ja Engströmin autoa vietiin siitä syystä poikittain. Juuri tällaista sen ajamisen pitäisi ollakkin.

Hondat oli sitä itseään. Jonossa ajelua, ettei vaan mikään mee rikki.

Legendseissä tuttua menoa. "Mehiläispesä" kuvasi menoa kyllä parhaiten, sekä äänten että tapahtumien puolesta. ;) Ehdottomasti viikonlopun äänekkäin luokka, eikä vain yhden auton hajonneen pakopuolen johdosta.

Itse jäin kaipaamaan kumminkin lisää laadukkaita luokkia. Verrattuna kauden edelliseen Apparan tapahtumaan verrattuna joku Porsche Skandinavia cupin korvaaja olisi ehdottomasti ollut paikallaan.

F3 viikonlopun nopeimpana luokkana tarjosi ihan odotettua menoa. Varsin tyytyväinen olin antiin.

Ne ensikaudelle luvassa olevat lisäavut naapurimaasta olisivat ehdottomasti enemmän kuin paikallaan täyttämään osaksi varsin väljää(no, ainakin peruskatsojan mielestä) tapahtumaa. Normaali yleisö vaatii nykyään aika paljon ennenkuin viitsi nousta tuolilta ja lähteä oikeasti katsomaan tapahtumaa.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
gnz sanoi:

Hondat oli sitä itseään. Jonossa ajelua, ettei vaan mikään mee rikki.
Itse olen tällä kaudella järjestänyt parin muun kuskin kera enemmän kuin tarpeeksi tapahtumia, mutta valitan, että jäin varmisteleen sarjapronssia tällä kertaa. Jos enempi olisi ollut tarvetta pisteille, niin ohitusyrityksiä olis taatusti riittänyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taas pitää etteliltä kysyä, josko oot käyny pohjoisimmilla radoilla. Olikohan Legendsit vai Superit, mutta Kemoran pitempää suoraa meni parhaimmillaan neljä autoa rinnakkain...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hannu Ruohorinteen "kuuskutonen" piti kyllä aikamoista meteliä ihan mäen päälle asti. :)

Toukokuinen viikonloppu oli kyllä mielestäni viihdearvoltaan parempi, vaikka silloin satoikin, tai ehkä juuri siksi. Kisoissa tapahtui vähän enemmän. Nyt puuttuivat myös isot vetonaulat ja Porschet, joiden ääniä jäin kyllä kaipaamaan. Vaikutti, että katsojia oli ehkä kolmasosa siitä mitä alkukesästä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Tämä kauden päätös oli valitettavasti taas semmoinen tyypillinen ei mitenkään ihmeellinen kilpailu. Kohokohdat puuttuivat ja se näkyi heti yleisömäärissä. Paikallisen lehden mukaan yleisöä oli 2000 henkeä sunnuntaina ja toukokuun kisassa oli 7000 katsojaa vaikka satoi koko ajan. Tässä pari kuvaa toukokuun yleisömääristä:





Aika ryysis oli. Mutta eiköhän ensi kaudella saada Ahveniston päätöskisaan enemmän kiinnostavuutta juuri jonkun vierailevan luokan taholta. Tai ainakin niin toivon...
 

Mave

Member
Liittynyt
5.6.2004
Viestit
9
Olihan siellä viikko sitten noin 5000 ihmistä. Ja kylki kyljessä kilvan ajoa vähän liikaakin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Mave sanoi:
Olihan siellä viikko sitten noin 5000 ihmistä. Ja kylki kyljessä kilvan ajoa vähän liikaakin.

Niin koko viikonloppuna oli varmaan. Siinä on vaan se, että sitä kisaa ei kukaan mainosta oikein hyvin. Eikä yleisöä ole niin paljoa kuin voisi olla. Sainkohan mä nyt näin kirjoittaa vai oliko tämä kiellettyä?
 

Mave

Member
Liittynyt
5.6.2004
Viestit
9
Petri L sanoi:
Niin koko viikonloppuna oli varmaan. Siinä on vaan se, että sitä kisaa ei kukaan mainosta oikein hyvin. Eikä yleisöä ole niin paljoa kuin voisi olla. Sainkohan mä nyt näin kirjoittaa vai oliko tämä kiellettyä?
Miksi et saisi? (Puhummehan nyt molemmat viikonlopusta 28. -29. 9.?)

Joku sanoi tuon 5000, en tiedä miten se on laskettu.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Mave sanoi:
Miksi et saisi? (Puhummehan nyt molemmat viikonlopusta 28. -29. 9.?)

Joku sanoi tuon 5000, en tiedä miten se on laskettu.
Tuo luki lehdessä. Ja se oli tosiaan viikonlopun aikana. Voipi olla, että sunnuntaina oli about 4000 ihmistä siellä. En tiedä. Saas nähdä saako Ahvenisto Historic-EM kisan parin vuoden sisällä? Se olisi hienoa.

Mua on kielletty kirjoittamasta mitään Historic Grand Racesta. Ennen kilpailua avasin threadin tänne jossa oli kilpailun aikataulu jne. Mutta mut haukuttiin pystyyn, että semmoista ei tehdä. He kun eivät halua mainosta kisalleen. Myös kiellettiin laittamasta sivuilleni mitään mainosta kyseisestä kilpailusta. Olin kuulemma kopioinut heidän sivuiltaan kaikkia juttuja. Joka oli sekin paskanjauhamista! Ja yleisönosastolle lehteen ei kuulemma saa kirjoittaa enää mitään moottoriradasta ja sen kaiteiden maalaamisesta... Ja mistään muustakaan.

Tämän episodin takia en mennyt kisaan ja myös 3 muuta jätti kisan väliin. Harmi, jäi varmaan hyvät kisat väliin.
 
Viimeksi muokattu:

Mave

Member
Liittynyt
5.6.2004
Viestit
9
Petri L sanoi:
Juttua historiceista.
Hmm... Vähintään outoa. Tunnen jossain määrin henkilöt joille asian kuvittelisin kuuluvan. Kehtaisikohan kysyä aiheesta kun näkee.

Onko tuosta EM:stä mitään muuta tietoa kuin huhuja? Se olisi kyllä hienoa. Vaikuttiko tämä "classic-passi" uudistus vanhempiin kuin G:n autoihin? Vanhan kansallisen lisämääryksen autot Historic F:ssä ei kai edelleenkän ole laillisia EM:ssä. Jos, niin toivottovasti saisivat edes ajaa seassa kilpailun ulkopuolella. Muuten jäisi ainakin kaikki suomalaiset Abarthit, suurin osa Bemareista ja osa Lotuksista(?) pois.

Olisi hienoa jos luokkien suomalaiset kärki autot pääsisi mukaan. Tulisi varmasti EM-sarjaa kiertäville todella kiire Ahvenistolla. Väittäisin että jos suomessa on kärjessä, niin on myös EM-tasolla. Ainakin Suomalaisilla radoilla.

Niin ja tietenkin:

11. 9. Alastarolla HRF:n kisat

Aikataulu:

http://www.historicrace.fi/alastaroaika4.htm

Eikä maksa mitään tulla katsomaan.
 

Team A

New member
Liittynyt
7.9.2004
Viestit
1
Sijainti
Helsinki
gnz sanoi:

Itse jäin kaipaamaan kumminkin lisää laadukkaita luokkia. Verrattuna kauden edelliseen Apparan tapahtumaan verrattuna joku Porsche Skandinavia cupin korvaaja olisi ehdottomasti ollut paikallaan.
Itse kukin taitaa kaivata lisää tapahtumia, eli lisää luokkia. Paitsi toimitsijat...
Yleisölle ja ehkä kilpailijoillekin kaikki tietysti saattaa näyttää helpolta ja hyvin toimivalta.
Ratatuomareilla ei kuitenkaan ole välttämättä mitkään upeat oltavat, varsinkaan suolenkillä. Parin n. puolen tunnin tauon aikana ei ehdi edes wc:ssä käydä.
Noh, eihän miehillä mitään hätää ole, mutta naisilla on hieman hankalammat oltavat varsinkin jos yleisöä on sattunut eksymään johonkin lähimaastoon...

Mutta jotain tarttis tehrä jotta yleisö löytäisi paikalle. Kevään kisa antoi jo varovaista toivoa, että suomalainen autourheilukansa olisi löytänyt rata-autoilun, mutta ei näköjään kelpaa muut kun maailmanluokan tähdet, että ahveniston rinteet täyttyisivät.

En tiedä mitä kohti pitäisi syyttävä sormi osoittaa, mutta eipä liiemmin mediassa näy muuta kun pari musiikkialallakin vaikuttavaa kotimaista rata-autoilijaa...

edit...

Grand Historic Race kuitenkin jaksaa vuosi vuodelta yllättää sekä kilpailijoiden, että katsojien määrällä. Ja se on hienoa se!

Ensi lauantaina katsomaan Alastarolle kuinka paljon siellä on katsojia... (Itse kuitenkin taas töissä, ei varmaan osaisi istuskella vaan katsomossa enää...)
 
Viimeksi muokattu:

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
gnz sanoi:
S2000-lähdössä oli kovaa vääntöä varsinkin pääsuoran jälkeisessä kaarteessa jossa jopa vähän osuttiinkin, ja Engströmin autoa vietiin siitä syystä poikittain. Juuri tällaista sen ajamisen pitäisi ollakkin.
Tarkoitatkohan tätä tilannetta mistä sain napattua pari kuvaa?




Toi sunnuntain kisa oli ainut kisa mitä olin tänä kesänä katsomassa. Kyllä siinä välillä oli hyvää kisaa, mutta harmittavasti Ahvenisto on sellainen paikka missä jää ikävästi yli puolet radasta näkemättä. Siellä olisi metsurille töitä että puita harvennettaisiin niin että rinteen päältä näkisi sinne toisellekkin puolelle. Myös varikolle meno on hankalasti toteutettu. Ei sitä montaa kertaa viitsi edestakaisin rampata kun joutuu niin kaukaa kiertämään. Eli yleisön kannalta toi taitaa olla ikävin rata käytännön syistä.

Kyllä suomalaisen rata-autoilun pitäisi saada mediassa enemmän näkyvyyttä että se saisi myös yleisöä tulemaan enemmän paikanpäälle. Sitä edesauttaisi ainakin kunnon katsomoiden rakentaminen paikkaan josta näkisi koko radan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jantze sanoi:
Tarkoitatkohan tätä tilannetta mistä sain napattua pari kuvaa?


Juuri tätä tilannetta tarkoitin. Hetken kävi mielessä, että pian penkassa pölisee, mutta kuin ihmeen kaupalla se sai sen vielä suoristettua, eikä menettäny kuin yhden sijan.


Kyllä suomalaisen rata-autoilun pitäisi saada mediassa enemmän näkyvyyttä että se saisi myös yleisöä tulemaan enemmän paikanpäälle. Sitä edesauttaisi ainakin kunnon katsomoiden rakentaminen paikkaan josta näkisi koko radan.
Niin jos siis Ahvenistosta puhutaan, katsomot olisivat enemmän kuin paikallaan. Puhutaan kumminkin varmaan jo sellaisesta kustannuksesta, että Hämeenlinnan kaupungin pitäisi olla siinä mukana. Se onkin sitten helpommin sanottu kuin tehty. Melkeinpä kaikilla muilla Super2000 race - sarjan radoilla on ainakin jonkinlaiset katsomot. Kemorassa jopa katettua :)

On monia tapoja lähteä nostamaan kotimaisen rata-autoilun tasoa. Yksi on tietysti parantaa ratojen puitteita, mutta mielestäni ensimmäisenä ihmisillä pitäisi olla jotain katsottavaa.

Tarjonta kuntoon! Itse jäin, niinkuin ensimmäisessä viestissä pääsin sanomaan, kaipaamaan jotain näyttävää merkkiluokkaa kuten vaikkapa Porsche Scandinavia cupia joka olisi kiva saada vierailemaan suomeen vastaisuudessakin. Maailmantähdet radalla on tietysti varma temppu, mutta kyllä uskon, että hieno kalustokin vetää paljon porukkaa radalle.

Tietysti yhteistyö muiden organisaatioiden kanssa, kuten vaikkapa radalle.com - tapahtuman järjestäjän, olisi varmasti hyvä temppu.

Joitain kuvia: http://www.hut.fi/u/mkortet/appara
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Kyllä tähdet vetävät porukkaa niinkuin Keke Rosberg teki vuoden -82 Syyskilpailuissa. Lähes 15 000 katsojaa seurasi kisaa. Se toimi silloin ja se toimii tänäkin päivänä. Hienot luokat vetävät kanssa porukkaa. Niinkuin Camaro Cup teki aina vuoteen -85 saakka. On TÄYSIN järjetöntä järjestää kaksi kisaa Ahvenistolla peräkkäisinä viikonloppuina. Tässä tapauksessa ehkä vain Super 2000 kisa oli kärsijän roolissa? Valitettavasti!

Ahveniston Fanisivut: http://personal.inet.fi/urheilu/ahvenisto/
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Toisessa lähdössä oli tosiaan kärjessä ihan mielenkiintoista taistelua useamman kuljettajan voimin. Itse näin enemmän tapahtumista vasta tämän päivän koostelähetyksestä, koska olin suolenkillä kuvaamassa. Näkyi sielläkin kyllä taistelua ja mm. Tarun mutkan jälkeisen suoran jarrutuksessa, jossa mm. Kämäräinen ja Haapalainen kolaroivat ensimmäisellä kierroksella. Toivottavasti ensi kaudelle saadaan kuitenkin enemmän kuljettajia pääluokkaan.

Racing Imagesin kuvasatoa kauden finaalista on nyt kuvagalleriassamme.
 
Ylös