Kuinka vanhaksi voi kuski nykyformulalla kilpailla?

  • Viestiketjun aloittaja JVR
  • Aloituspäivämäärä

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
No ei helvetin jumalauta(anteeksi kielenkäyttöni). Äijä on "vasta" 32v eli nuori ja ei todellakaan se pidäkkään loppuu siihen. 10-15 vuotta lisää Kimiä luvassa vielä! Niinku pitääkin! Nyttenhän se vasta on iän puolesta täydellsiimmillään(Kokemusta ja talenttia). Dominointia odotellessa. :cool: Minusta F1-urat voisi jatkua 45-50v saakka... Schumi, Manssel, Fangiosta esimerkkiä. Fyysisistä ominaisuuksista(yms) riippuen toki.
Joo..o. Kimillä on vielä 10 vuotta varmasti jäljellä hyvällä tuurilla nykyautoilla. En ole asiantuntija, mut voisin väittää 45:kin "papan" jaksavan paremmin 90luvun autossa kuin 2010-luvun. Entisaikoina eläkeikä olikin kauempana. G-voimat on kait sääntömuutoksista huolimatta kasvanu reippaasti 10-15 vuoden aikana. Vauhtierot kaarteissa näkyy mielestäni ihan tv:stäkin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Trullia ja Barrichelloa vielä 10 vuotta, ei kiitos! :D
Mikäs siinä. Ei haittaa ollenkaan. Kummatkin voisi saavuttaa voittoja kunnon kalustolla.

Joo..o. Kimillä on vielä 10 vuotta varmasti jäljellä hyvällä tuurilla nykyautoilla. En ole asiantuntija, mut voisin väittää 45:kin "papan" jaksavan paremmin 90luvun autossa kuin 2010-luvun. Entisaikoina eläkeikä olikin kauempana. G-voimat on kait sääntömuutoksista huolimatta kasvanu reippaasti 10-15 vuoden aikana. Vauhtierot kaarteissa näkyy mielestäni ihan tv:stäkin.

Toi on toki totta mut niin myös fyysinen valmennus ja treenaminenkin on petraantunut siinä samalla. Ok ehkä 45 on siinä limitillä. En tiedä. :D
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aikoinaan Mario Andretti ajoi 47-vuotiaana kaudella 1987 Indycarissa ja voitti vielä kaudella 1993 Phoenixin kisankin 53 vuoden ikäisenä. Urakin loppui vasta 1994 kauden jälkeen 54 vuoden iässä.

Formulan puolella yli 50:nen ikäisiä kuskeja on nähty varsin harvoin poislukien sarjan alkuajat jolloin mukana oli vielä Grand Prixia ajaneita kuskeja kuten Louis Chiron joka oli melkein 60 ajaessaan Monacossa tai ainakin sinne yrittäessään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ennen vanhaan vaadittiinkin paljon raakaa fyysistä voimaa koska autot olivat alkeellisempia ja jarrut olivat kovia ja vaihteita vaihdettiin keppiä vääntämällä. Pomput ja muut hankaluuksien aiheuttajat aiheuttivat pahimmillaan fyysisiä vammoja ja saivat kuskit voimaan pahoin tai jopa pyörtymään kesken kilpailun.

Tosin nykyaikana G-voimat ovat kovempia kuin ennen nopeuksien suurenemisen myötä ja sitten vaaditaan sitä hienompaa kuntoharjoittelua. Kimillä kyllä varmasti kunto riittää vielä ajamiseen ellei ole sitten siirtynyt Jones/Mansell-linjalle.:D

Tuskin kuitenkaan.:wink:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ennen vanhaan vaadittiinkin paljon raakaa fyysistä voimaa koska autot olivat alkeellisempia ja jarrut olivat kovia ja vaihteita vaihdettiin keppiä vääntämällä. Pomput ja muut hankaluuksien aiheuttajat aiheuttivat pahimmillaan fyysisiä vammoja ja saivat kuskit voimaan pahoin tai jopa pyörtymään kesken kilpailun.
Eikä ollut ohjaustehostinta...?

offtopic:

"Loppuu kädet eikä oo bodya"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No ei ollut niitäkään. Ja jos oli niin ne olivat todella alkeellisia F1:ssä aikoinaan. Sitten kun oli vielä nämä käytännössä jousittamattomat autot joissa ei maavaraa ollut kuin sentti puolitoista niin siinä on ollut kuin tehosekoittimessa joillakin radoilla.

Zandvoortissa ainakin radan takaosan mutkista kuljettajat sanoivat sen olleen yhtä vuoristorataa ja Riossakin joissakin mutkissa auto pomppiessaan hakkasi kuljettajien jalat erittäinkin pahoille mustelmille.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä mä melkeempä väittäisin, että nykyautoilla on papparaisilla helpompaa kuin vielä parikyt vuotta sitten. Autojen ajettavuus on parantunut aika huimasti, minkä lisäksi ohjaustehostin on helpottanut kuljettajan urakkaa todella paljon. Tähän vielä lisäksi Pirellin renkaat, joiden takia kierrosajat ovat laskeneet kisoissa niin paljon, etteivät kuljettajat joudu enää fysiikan puolesta limitille. No parantunut kuntotreeni on tietty vaikuttanut tähänkin.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Autoilla ajaminen on helpompaa kuin koskaan, mutta samalla kuskien kunto on parempi kuin koskaan. Tästä seuraa kova taso ja kyllä se vanhuus alkaa sen myötä myös suorituksissa näkyä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Luotan tässä aiheessa Häkkisen lausuntoon jonka mukaan neljänkympin kieppeillä reaktiokyky alkaa hidastumaan.

Eli en olettaisi pitkälti yli nelikymppiseksi pystyvän kenenkään ajamaan huipputasolla kun vastassa on puolet nuorempia kavereita.

Scumacherhan on nyt 42. Jos vetelee vielä viiden vuoden päästä kärjen tuntumassa, olen valmis syömään sanani.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Kunto sinällään ei hyvin reenatulla iäkkäälläkään ihmisellä mene järin nopeasti niin heikoksi, etteikö F1-autoa pystyisi ajamaan aivan kilpailukykyisesti. Hermotuksesta se alkaa kanittamaan. Silmä-aivot-kädet-jalat. Niitten välillä alkaa iän myötä kipunoida hitaammin, ja sitä on vaikea reenata nopeammaksi. Kun ei pysty!
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Esimerkiksi jääkiekossa monet yli 4o vuotiaat pelaavat vielä ihan huipputasolla kuten Selänne. Ja lätkä on vielä fyysistä kontaktien puoleen ja tempo lajissa samanlainen kuin formuloissa.

Riippuu henkilön taidoista, motivaatiosta treenata ja mihin kroppa pystyy venymään vanhetessaan...

Mutta veikkaus aiheen kysymykseen, maximi-ikä formuloissa 45. Sitten ei vaan mies kestä mukana...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Esimerkiksi jääkiekossa monet yli 4o vuotiaat pelaavat vielä ihan huipputasolla kuten Selänne. Ja lätkä on vielä fyysistä kontaktien puoleen ja tempo lajissa samanlainen kuin formuloissa.

Riippuu henkilön taidoista, motivaatiosta treenata ja mihin kroppa pystyy venymään vanhetessaan...

Mutta veikkaus aiheen kysymykseen, maximi-ikä formuloissa 45. Sitten ei vaan mies kestä mukana...

Entäs toi NHL:n epäillyt dopinginkäytöt? NHL-pelaaja joutunee vuoden aikana huomattavasti enemmän rasittamaan itseään fyysisesti kuin F1-kuski.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä mä melkeempä väittäisin, että nykyautoilla on papparaisilla helpompaa kuin vielä parikyt vuotta sitten. Autojen ajettavuus on parantunut aika huimasti, minkä lisäksi ohjaustehostin on helpottanut kuljettajan urakkaa todella paljon.
Itse ajaminen on helpottunut ohjaustehostimen ja läpyskävaihteiden takia, toisaalta tekemistä kaikkien nappuloiden kanssa on huimasti enemmän. Lisäksi jousitus on varmasti miellyttävämpi kuin Keken aikoina. Parikymmentä vuotta sitten oli aktiivijousitus, mutta ei sekään tainnut kovin miellyttävä kuskille olla.
Tähän vielä lisäksi Pirellin renkaat, joiden takia kierrosajat ovat laskeneet kisoissa niin paljon, etteivät kuljettajat joudu enää fysiikan puolesta limitille.
Laskeneet mistä? Ihan 2004:n lukemissa ei olla, mutta mitenkään olennaisesti kierrosajat eivät ole tippuneet. Kisassa Pirelliä suurempi syy kierrosaikojen tippumiseen on alkumatkasta täysi tankki, mutta tyhjillä tankeilla mennään yhtä lujaa kuin ennenkin.

Vertailu Monzasta
Koodi:
vuosi  paalu      nopein kierros

1981   1:33,457   1:37,528
1991   1:21,114   1:26,061
2001   1:22,216   1:25,073
2011   1:22,875   1:26,187
1994 jälkeen rata lyheni n. 230 m mutkien siirron takia
2000 kaksi ensimmäistä shikaania muutettiin, pituutta 23 metriä lisää
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Jaahas et ihan oma toikki tehty.....


Toi on toki totta mut niin myös fyysinen valmennus ja treenaminenkin on petraantunut siinä samalla. Ok ehkä 45 on siinä limitillä. En tiedä. :D
Yks syy vois olla myös nuo testausrajoitukset. No joo ne on samat kaikilla, mut veikkaisin tetiajoista olevan vanhemmalle kuskille enemmän hyödyksi jo pelkän lihasryhmien harjoittamisen kannalta. Kaikkea kun ei salilla pysty treenaamaan. Kait tämäkin johtaa ennenpitkää siihen, ettei 2020 sarjasta löydy enää nelikymppisiä.

Schumacher olisi tällä hetkellä Nicon edellä, jos testaus olisi vapaata. Sorit niille, joita närpee...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Luotan tässä aiheessa Häkkisen lausuntoon jonka mukaan neljänkympin kieppeillä reaktiokyky alkaa hidastumaan.
Jos autoa ajaa reaktioilla on auttamattomasti liian myöhässä. Sitä paitsi hermosto alkaa rappeutua jo reilun 20 ikävuoden jälkeen. Varmaan tossa 40 korvilla alkaa olla hermosto jo siinä kunnossa ettei vaan pärjää. Parhaat vuodet osuu 25-35v välille. Siis ei ole parhaassa iskussa koko 10 vuotta, vaan että siinä voi olla kuskista riippuen kovassa kunnossa 5-7 vuotta. On tarpeeksi kokemusta ja kroppakin toimii. 35-40 voi olla vielä ihan kilpailukykyinen ja sit 40 jälkeen alamäki vaan jyrkkenee. Tietysti poikkeuksia mahtuu aina joukkoon.

Minun mielestäni Schumi ajoi parhaat ajonsa 1994-2002 eli 25-33 vuotiaana. Barrichello oli taas parhaimmillaan 1999-2004 eli 27-32 vuotiaana. Häkkinen oli parhaimmillaan 1994-2000 eli 26-32 vuotiaana. Prostin parhaat vuodet 1981-1990 eli 26-35 vuotiaana. Sennan parhaat vuodet 1985-1994 eli 25-34 :/
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Esimerkiksi jääkiekossa monet yli 4o vuotiaat pelaavat vielä ihan huipputasolla kuten Selänne.
Hyökkääjähän voi surffailla pelin ulkopuolella ja sutaista maalin jos sattuu osumaan. Hudista ei tule sanomista. Toista se on vielä nelivitosena huipputasolla pelaavalla maalivahdilla. Eli ei liene reaktioissa tai koordinaatiossa pahoja ongelmia. Taukojahan Hasek on joutunut pitämään jo useampia. Muistelin, että olisi jotain kuviota taas tällekin kaudelle mutta ei ainakaan vielä ole mitään pelejä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Hyökkääjähän voi surffailla pelin ulkopuolella ja sutaista maalin jos sattuu osumaan. Hudista ei tule sanomista. Toista se on vielä nelivitosena huipputasolla pelaavalla maalivahdilla. Eli ei liene reaktioissa tai koordinaatiossa pahoja ongelmia. Taukojahan Hasek on joutunut pitämään jo useampia. Muistelin, että olisi jotain kuviota taas tällekin kaudelle mutta ei ainakaan vielä ole mitään pelejä.
Pakkina taitaa kuitenkin noi vanhimmat pelata se yks, jonka nimeä en nyt muista lopetti NHL:ssä 48v tai 49v, mutta taitaa vielä pelata, jotain AHL-sarjaa oli muistaakseni nuorempana hyökkääjä, mutta siirtyi noin nelikymppisenä pakiksi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Pakkina taitaa kuitenkin noi vanhimmat pelata se yks, jonka nimeä en nyt muista lopetti NHL:ssä 48v tai 49v, mutta taitaa vielä pelata, jotain AHL-sarjaa oli muistaakseni nuorempana hyökkääjä, mutta siirtyi noin nelikymppisenä pakiksi.
Kyl se Chris Chelios lopetti jo. Nää hommat on kuitenkin muutenkin joukkuelajeissa hiukan erilaisia...
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Vaikka jääkiekkoilun (tai minkä tahansa palloilulajin) ja formuloiden vertailu onkin vähän ontuvaa, niin katsokaa vaikka kuva 90-luvun lopun Jari Kurrista tai lähes kenestä tahansa vanhasta starasta, jotka oli lähes nelikymppisiä NHL:ssä ja verratkaa tämän päivän Teemu Selänteeseen, joka on yli 40-vuotias. Selänne näyttää huippu-urheilijalta, kun Kurri taas oli selkeästi hitaampi ja pyöristynyt.

Lajit kehittyvät, harjoittelu kehittyy, ja ihmiset siinä samalla. Autot on kehittynyt paljon, mutta kyllähän joku Rubens tai Schumi ovat ihan selvästi erilaisessa tikissä fyysisesti kuin esim. Keke Rosberg viimeisinä ajovuosinaan. En siis näe estettä sille, etteikö 45-50-vuotias voisi ajaa F1:ssä.
 
Ylös