Kuljettajat 2016

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vergnen näkisin mieluusti Renaultilla. Mun nähdäkseni väläytteli paikka paikoin oikeinkin hyvää kisavauhtia vaikka aika-ajoissa ei välttämättä niin hyvin kulkenut. Siihen nähden, että kolmella kaudellaan voitti kaksi kertaa tiimikaverin pisteissä, tuntuu vähän tylyltä kohtalolta että nyt nämä tiimikaverit ajavat RB:llä ja Vergne on kokonaan ulkona kuvioista.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Pastorin laittaisin rahoineen syrjään. Hävisi tälläkin kaudella tallikaverilleen mennen tullen ja eiköhän ota ensi kaudella Palmeriltakin turpiin, jos vaan saa jatkaa. Alkuvuosinaan osoitti nopeuttakin, mutta nyt on taantunut siltäkin osin kolarien ja virheiden määrän pysyessä kuitenkin liki samalla tasolla. Tavallaan Montoya v2 sillä erolla, ettei ollut huipulla milloinkaan. Kyllähän tämä herran tuloslistaus on aika karua katsottavaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Pastor_Maldonado#Complete_Formula_One_results En vieläkään ymmärrä, miten onnistui voittamaan Espanjan GP:n 2012. Sen ansiosta päihitti myös ainoan kerran tallikaverinsa mm-pisteissä.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
En vieläkään ymmärrä, miten onnistui voittamaan Espanjan GP:n 2012. Sen ansiosta päihitti myös ainoan kerran tallikaverinsa mm-pisteissä.
Ja tuostakin ainoasta tallikaverista jonka Pastor on onnistunut lyömään voisi sanoa että "ei mikään Senna", vaikka Senna olikin... Tuo voitto on kyllä erikoinen poikkeus noissa tilastoissa kun katselee miten herra on muuten ajellut, suurin osa pisteistä kun on tullut noista "jämäpistesijoista" 7-10. Ja keskeytyksiäkin aika huima määrä näinä aikoina kun ykköset on huippuluotettavia ja keskeytyksiä nähdään todella vähän. Sellaisen tilaston kun vielä näkisi kuinka monen kollegan kisan Pastor on kohelluksellaan pilannut vuosien varrella.
 

OzzyBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2011
Viestit
188
Maldonado keskeyttänyt 28 uransa 95 kisasta mikä on ihan käsittämätön suoritus nykyformuloilla. Vertailun vuoksi aiemmin samaan nippuun laitetun Perezin lukema ainoastaan 13 yhtä monessa kisassa. Palmer taas voitti GP2-sarjan neljännellä yrittämällä, joten en todellakaan laittaisi hanttiin jos molemmille näytettäisiin ovea ja Magnussenia, Vergneä ja Vandoornea sisään. Yksi mielenkiintoinen nimi on myös Esteban Ocon, joka hoiti viime kaudella tulokkaana FIA European Formula 3 -sarjan, jossa muuan Max Verstappenkin ajoi. Tänä vuonna taas hoiti GP3-sarjan sijoittuen esimerkiksi yhdeksän kertaa peräkkäin toiseksi. Kaveri on ehdottomasti F1-tason lupaus, mutta eiköhän kaverin aika koita vähän myöhemmin.

Myös Sauberin olisin toivonut laittavan edes Ericssonin pihalle niin oltaisiin sinnekin saatu joku oikea kuski, mutta taitaa rahat olla niin vähissä että pakko ajattaa Ericssonia, joka oli neljällä yrittämällä parhaimiillaan kuudes GP2-sarjassa. Siellä on kuitenkin aika kovaa kaveria tyrkyllä ilman ajopaikkaa, ja samalla Maldonadot ja Ericssonit saavat suhata tuolla kisasta toiseen ottamassa lättyyn tallikavereiltaan.

Kuten jossain todettiinkin, niin Red Bullin kannattaa kyllä nykyisestä remmistä pitää kiinni. Kvyat kuitenkin löi nelinkertaisen mestarin peitonneen Ricciardon ja ajoi muutenkin huomattavan hyvin, vaikka maikkarin jengi koko kauden jotain ihme ''Kvyat potku-uhan alla''-jargonia jauhoi. Ei sieltä akatemiastakaan mitään ihmeellistä ole tulossa. 96-vuosikerran Pierre Gasly nyt on ihan mielenkiintoinen nimi mutta kahdeksas sija GP2-sarjassa ei ole mikään loistava meriitti. Kuitenkin Sainzikin voitti tulokaskaudellaan FR3.5, ja ensi kaudeksi ilman ajopaikkaa jäävä Vandoornekin toinen tulokaskaudellaan niin GP2 kuin FR 3.5.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Maldonadosta muistaisin, että pärjäsi aika-ajovertailussa Barrichellolle paremmin, kuin Húlkenberg. Grosjeanista odotan, että ehkäpä murskaa Gutierrezin, ja tappio Grosjeanille olisi koittanut monelle muullekin kuskille tallikaverina.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
OzzyBoylta hyvä kommentti. Käsittämätöntä, että Ericsson on ylipäätään F1-autoon päästetty. Samaa tasoa jonkun Chiltonin kanssa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mitens se uusi svedu joka on ollut ylivoimainen f3:sissa viime ajat. Milloins se ykkösiin?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Rosenqvist on ajanut kuusi (6) vuotta Euro F3-sarjaa, niin että sietikin jo voittaa. Varmaan siellä vietetty aika kertoo ko. kaverista sen verran ettei mikään Alonso ole. Toki plussaa siitä, että se oli tänä vuonna sarjan ainut ei-maldonado.

Aina pikku mahikset ykkösiin vielä hälläkin, jos viimein ensi kaudella pääsee GP2:n ja menestyy siellä. Ikää ei vielä ole niin paljon.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
OzzyBoylta hyvä kommentti. Käsittämätöntä, että Ericsson on ylipäätään F1-autoon päästetty. Samaa tasoa jonkun Chiltonin kanssa.
Ei mitään parhaimmistoa mutta onhan Ericsson nyt sentään Chiltonia parempi.
Ja vaikkei olisikaan niin vuosikymmenten mittaan on nähty lukuisia Chiltonia ja Ericssonia heikompia maksukuskeja.
 

Ykköstykki

Musamies
Liittynyt
19.11.2015
Viestit
97
Sijainti
Helsinki
Pastorin laittaisin rahoineen syrjään. Hävisi tälläkin kaudella tallikaverilleen mennen tullen ja eiköhän ota ensi kaudella Palmeriltakin turpiin, jos vaan saa jatkaa. Alkuvuosinaan osoitti nopeuttakin, mutta nyt on taantunut siltäkin osin kolarien ja virheiden määrän pysyessä kuitenkin liki samalla tasolla. Tavallaan Montoya v2 sillä erolla, ettei ollut huipulla milloinkaan. Kyllähän tämä herran tuloslistaus on aika karua katsottavaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Pastor_Maldonado#Complete_Formula_One_results En vieläkään ymmärrä, miten onnistui voittamaan Espanjan GP:n 2012. Sen ansiosta päihitti myös ainoan kerran tallikaverinsa mm-pisteissä.
Samaa mieltä, että erittäin karuahan toi Maldonadon tilasto nykypäivän formuloissa on. En nyt kyllä kuitenkaan vertaisi Maldonadoa Montoyaan. Montoya oli kuitenkin aikansa lupaavia kuskeja ja taisteli jopa mestaruudestakin kaudella 2003. Voitti Ralfinkin Williams aikoinaan kolmena kautena. Eikä McLarenillakaan niin surkeasti mennyt, vaikka kauden 2006 potkut tulikin ja Kimille hävisi. Osasi myös olla sopivan röyhkeä, vaikka välillä sattui ja tapahtui. Ei kuitenkaan mitään verrattuna Maldonadoon.

Tuosta Renaultin kommentista tuli mieleen, näinköhän Grosjean aavisteli, että vaihdoksia voi tulla ja valitsi siksi Haasin F1-tallin. Jos Renault nyt päättää vaihtaa molemmat kuljettajat, niin on jännä nähdä, ketkä tulevat tilalle. Joku mainitsi Jean-Éric Vergnen. Ikääkin vasta 25-vuotta, joten miksikäs ei. Oli ihan lupaava Toro Rossolla ja joutui vähän epäoikeuden mukaisesti syrjään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Nythän joku Lotuksen pomo oli todennut että Renault ei tule tekemään kuskeihin vaihdoksia, ja molemmat kuljettajat on hyväksytetty Renaultilla ennen sopimusten kirjoittamista. Totesi vielä hauskasti loppuun jotenkin että "Pastor ja hänen varansa tulevat olemaan tärkeässä osassa Renaultin suunnitelmia seuraavalle kaudelle". Se kertoneekin kaiken olennaisen siitä miksi Pastor saanee edelleenkin jatkaa kohellustaan F1-auton ratissa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
En nyt kyllä kuitenkaan vertaisi Maldonadoa Montoyaan. Montoya oli kuitenkin aikansa lupaavia kuskeja ja taisteli jopa mestaruudestakin kaudella 2003. Voitti Ralfinkin Williams aikoinaan kolmena kautena. Eikä McLarenillakaan niin surkeasti mennyt, vaikka kauden 2006 potkut tulikin ja Kimille hävisi. Osasi myös olla sopivan röyhkeä, vaikka välillä sattui ja tapahtui. Ei kuitenkaan mitään verrattuna Maldonadoon.
Ei Maldonado toki missään vaiheessa ole ollut Montoyan tasolla, mutta urakaari on noudattanut vähän vastaavaa kuin Montoyallakin: alussa nopeutta ja virheitä, sitten vähän vähemmän virheitä, loppua kohti kohellus pahenee ja nopeuskin tuntuu hävinneen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kyllä tuosta Maldonadosta enemmän tulee ehkä mieleen Andrea De Cesaris, vaikka nuo Maldonadon keskeytysprosentit ovatkin vielä aika kaukana De Cesariksen aivan käsittämättömistä lukemista (135 keskeytystä 208 startissa! :eek!:). On tietysti ajatkin vähän erilaiset kun autot ovat nykyisin niin luotettavia ja radatkin paljon anteeksiantavampia. Olisikin hauska nähdä minkälaista jälkeä Maldonado saisi aikaan jollakin 80-luvun autoilla ja radoilla...

On muuten aika hienoa katseltavaa tämä taulukko De Cesariksen uran kaikista tuloksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Andrea_de_Cesaris
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kyllä tuosta Maldonadosta enemmän tulee ehkä mieleen Andrea De Cesaris, vaikka nuo Maldonadon keskeytysprosentit ovatkin vielä aika kaukana De Cesariksen aivan käsittämättömistä lukemista (135 keskeytystä 208 startissa! :eek!:). On tietysti ajatkin vähän erilaiset kun autot ovat nykyisin niin luotettavia ja radatkin paljon anteeksiantavampia. Olisikin hauska nähdä minkälaista jälkeä Maldonado saisi aikaan jollakin 80-luvun autoilla ja radoilla...

On muuten aika hienoa katseltavaa tämä taulukko De Cesariksen uran kaikista tuloksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Andrea_de_Cesaris
Enemmän De Cesariksella podiumeita kuitenkin on kuin Maldonadolla :p

Tämän päivän pistejärjestelmällä Cesariksen tuloslistaus näyttäisi selvästi paremmalta ja Maldonadon listaus tuon ajan järjestelmällä nykyistäkin surkeammalta. Eihän siellä olisi voiton lisäksi kuin yksi pistesija :D
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Indonesialainen Rio Haryanto on Manorin kuljettaja kaudella 2016.

Tämän mahdollistaa Indonesian valtion tarjoamat 15 miljoonaa euroa, joilla Haryanto voi ostaa paikkansa Manorilta.

Ihan mielenkiintoista nähdä uusia nimiä uusilta markkina-alueilta ja ilmeisesti tuo Haryanto on ihan hyvää tasoa kuljettajanakin, mutta sylettää nämä ostokuskit silti tai lähinnä ajatus siitä, että formuloissa on talleja joiden ajopaikan voi ostaa. Näinhän on ollut toki läpi vuosien, joten ei tässä mistään uudesta trendistä kyse ole. Osa on suoraan maksukuskeja ja osa tuo sitten sponsoreita mukanaan.

Haryanto voitti viime kaudella 3 kilpailua GP2:ssa ja oli loppupisteissä 4.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kisakuljettajaksi? Aistin uuden Taki Inouen syntyneen. Eipä siinä, jos gridiin mahtuisi kaikki paikan ajamalla ansainneet nimet niin hajapaikkojen täytöllä ei olisi hirveästi merkitystä. Sapettaa vaan historian ylivoimaisimman GP2-mestarin jääminen kämäiseen kolmoskuskirooliin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Kisakuljettajaksi? Aistin uuden Taki Inouen syntyneen. Eipä siinä, jos gridiin mahtuisi kaikki paikan ajamalla ansainneet nimet niin hajapaikkojen täytöllä ei olisi hirveästi merkitystä. Sapettaa vaan historian ylivoimaisimman GP2-mestarin jääminen kämäiseen kolmoskuskirooliin.
Vandoornen kohdalla ei liikaa yllätä, jos McLaren-kisapaikka 2017 tipahtaa syliin. Tuntuisi oikeutetultakin (ja siinä tapauksessa hyvää kannattaa odottaakin).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
McLaren olisi jo laittanut Vandoornen rattiin ja heivannut Buttonin pihalle 18 miljoonan euron palkkavaatimuksineen, mikäli tallissa uskottaisiin hänen olevan oikea mies korvaamaan kokeneen mestarismiehen. Mielestäni tallin tilanteessa mikään ei voi muuttua niin olennaisesti, että 12 kuukauden kuluttua Buttonin palvelukset katsottaisiin turhiksi ja Vandoorne rankattaisiin hänen ylitseen, mikäli Jenson ei itse menetä motivaatiotaan. Kolmoskuskina Vandoorne tuskin pääsee ajamaan nimeksikään – ehkä talvitesteissä päivän tai pari ja kesällä mahdollisesti jossain junnutesteissä. Nuo ajelut ovat ensi vuotta silmällä pitäen joka tapauksessa yhtä tyhjän kanssa, sillä kauden 2017 alkuun on piiitkä matka ja säännötkin voivat mennä uusiksi (suhtaudun epäillen).
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
McLaren olisi jo laittanut Vandoornen rattiin ja heivannut Buttonin pihalle 18 miljoonan euron palkkavaatimuksineen, mikäli tallissa uskottaisiin hänen olevan oikea mies korvaamaan kokeneen mestarismiehen. Mielestäni tallin tilanteessa mikään ei voi muuttua niin olennaisesti, että 12 kuukauden kuluttua Buttonin palvelukset katsottaisiin turhiksi ja Vandoorne rankattaisiin hänen ylitseen, mikäli Jenson ei itse menetä motivaatiotaan. Kolmoskuskina Vandoorne tuskin pääsee ajamaan nimeksikään – ehkä talvitesteissä päivän tai pari ja kesällä mahdollisesti jossain junnutesteissä. Nuo ajelut ovat ensi vuotta silmällä pitäen joka tapauksessa yhtä tyhjän kanssa, sillä kauden 2017 alkuun on piiitkä matka ja säännötkin voivat mennä uusiksi (suhtaudun epäillen).
Näin se vaan on. Näin Span sunnuntain kisan paikan päällä eikä Vandoorne silloin ainakaan vakuuttanut. Tulppana oli pitkään. Hyvän kaudenhan hän muuten ajoi.
 
Ylös