ilkhaa
Active member
TERVE
Ajattelin esittää auton säätämiskeskustelun rinnalle toista aihetta, jolla on suuri merkitys kierrosaikojen kehittymiseen radoilla: kuljettajien valmennusta ja "säätämistä". AKK:lla on joitakin valmennusryhmiä, mutta niissä on mukana vain muutama kaveri. Riittääkö se vai pitäisikö jotenkin organisoida laajempaakin kuljettajien valmenusta ja jos niin minkälaista? Asioita sivusta seuranneena näyttäisi siltä, että aika moni ratakuljettaja ajaa "väärin", ajolinjat eivät ole optimit, jarrutetaan liian myöhään tai aikaisin tai liian kevyesti, avataan kaasu kaarteissa liian myöhään tai aikaisin, ohituksia ei osata tai uskalleta tehdä jne. Radalla ei oikein kehtaa mennä pyytämättä neuvomaan ja voi olla että neuvoja ei edes kuunneltaisi. Jos uusille ja kokeneemmillekin kuljettajille järjestettäisiin valmennuskurssi, olisiko sille tulijoita? Saisiko kurssi vieläpä maksaa jotain? Minusta tämä olisi monelle halvin tapa nipistää kierrosajoistaan sekunnin kymmenyksiä. Kokenut opettaja voisi siinä samalla neuvoa autojen säätämisessä niitä, joille se on vaikeaa. Ajattelin, että valmennettavat olisivat mukana omilla autoillaan. Samoin ajattelin, että valmennuksen fyysisen kunnon ja PR käyttäytymisen osuudet kuuluisivat muualla hoidettavaksi. Radalla opeteltaisiin vain ajamaan nopeammin. Vai onko niin, että kaikki ovat jo "täysinoppineita", joilla ei ole enää mitään opittavaa muilta kuljettajilta. Ja onko kärkikuljettajista löydettävissä opettamaan halukkaita tai kyvykkäitä? Mitä mieltä olette?
Ajattelin esittää auton säätämiskeskustelun rinnalle toista aihetta, jolla on suuri merkitys kierrosaikojen kehittymiseen radoilla: kuljettajien valmennusta ja "säätämistä". AKK:lla on joitakin valmennusryhmiä, mutta niissä on mukana vain muutama kaveri. Riittääkö se vai pitäisikö jotenkin organisoida laajempaakin kuljettajien valmenusta ja jos niin minkälaista? Asioita sivusta seuranneena näyttäisi siltä, että aika moni ratakuljettaja ajaa "väärin", ajolinjat eivät ole optimit, jarrutetaan liian myöhään tai aikaisin tai liian kevyesti, avataan kaasu kaarteissa liian myöhään tai aikaisin, ohituksia ei osata tai uskalleta tehdä jne. Radalla ei oikein kehtaa mennä pyytämättä neuvomaan ja voi olla että neuvoja ei edes kuunneltaisi. Jos uusille ja kokeneemmillekin kuljettajille järjestettäisiin valmennuskurssi, olisiko sille tulijoita? Saisiko kurssi vieläpä maksaa jotain? Minusta tämä olisi monelle halvin tapa nipistää kierrosajoistaan sekunnin kymmenyksiä. Kokenut opettaja voisi siinä samalla neuvoa autojen säätämisessä niitä, joille se on vaikeaa. Ajattelin, että valmennettavat olisivat mukana omilla autoillaan. Samoin ajattelin, että valmennuksen fyysisen kunnon ja PR käyttäytymisen osuudet kuuluisivat muualla hoidettavaksi. Radalla opeteltaisiin vain ajamaan nopeammin. Vai onko niin, että kaikki ovat jo "täysinoppineita", joilla ei ole enää mitään opittavaa muilta kuljettajilta. Ja onko kärkikuljettajista löydettävissä opettamaan halukkaita tai kyvykkäitä? Mitä mieltä olette?