Kuljettajavalmennus

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
TERVE
Ajattelin esittää auton säätämiskeskustelun rinnalle toista aihetta, jolla on suuri merkitys kierrosaikojen kehittymiseen radoilla: kuljettajien valmennusta ja "säätämistä". AKK:lla on joitakin valmennusryhmiä, mutta niissä on mukana vain muutama kaveri. Riittääkö se vai pitäisikö jotenkin organisoida laajempaakin kuljettajien valmenusta ja jos niin minkälaista? Asioita sivusta seuranneena näyttäisi siltä, että aika moni ratakuljettaja ajaa "väärin", ajolinjat eivät ole optimit, jarrutetaan liian myöhään tai aikaisin tai liian kevyesti, avataan kaasu kaarteissa liian myöhään tai aikaisin, ohituksia ei osata tai uskalleta tehdä jne. Radalla ei oikein kehtaa mennä pyytämättä neuvomaan ja voi olla että neuvoja ei edes kuunneltaisi. Jos uusille ja kokeneemmillekin kuljettajille järjestettäisiin valmennuskurssi, olisiko sille tulijoita? Saisiko kurssi vieläpä maksaa jotain? Minusta tämä olisi monelle halvin tapa nipistää kierrosajoistaan sekunnin kymmenyksiä. Kokenut opettaja voisi siinä samalla neuvoa autojen säätämisessä niitä, joille se on vaikeaa. Ajattelin, että valmennettavat olisivat mukana omilla autoillaan. Samoin ajattelin, että valmennuksen fyysisen kunnon ja PR käyttäytymisen osuudet kuuluisivat muualla hoidettavaksi. Radalla opeteltaisiin vain ajamaan nopeammin. Vai onko niin, että kaikki ovat jo "täysinoppineita", joilla ei ole enää mitään opittavaa muilta kuljettajilta. Ja onko kärkikuljettajista löydettävissä opettamaan halukkaita tai kyvykkäitä? Mitä mieltä olette?
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Kuka on täysin oppinut? Joka on kyvykäs ajamaan ei taas välttämättä ole kyvykäs opettamaan.Rallipuolella noita ralli harjoitus tapahtumia tuntuu olevan olisiko malli sieltä hyvä?

------------------
Nämä on Maijalan Jampan mielipiteitä

[This message has been edited by Jamppa Maijala (edited 02-01-2001).]

[This message has been edited by Jamppa Maijala (edited 02-01-2001).]
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Vai onko niin, että kaikki ovat jo "täysinoppineita", joilla ei ole enää mitään opittavaa muilta kuljettajilta. Ja onko kärkikuljettajista löydettävissä opettamaan halukkaita tai kyvykkäitä? Mitä mieltä olette?

No, ei varmasti. Tässä se juju juuri piilekin. Ei rata-autoilua noin vain pikakurssilla opi. Se vaatii rajusti harjoittelua. Tässä vanha hokema "vain lahjattomat treenaa" voidaan heittää välittömästi jäteöljysäiliöön. Kertoohan esimerkki Häkästäkin, että vaikka olisi kuinka lahjakas, vain harjoitus tekee mestarin!
Käsittääkseni esim viime vuonna eräs F3-kuski osti "tallin" periaatteella valmennus kuuluu hintaan, sisältäen mainitsemiasi asioita. Hinta taisi vaan olla aika korkea. Suosittelen perusrutiinin hankkimista kartingista: yulee kierrokset vähän halvemmiksi. Minulle aikoinaan sanottiin, että perustreenaa ensin n 1000 kierrosta ja aloita sitten varsinainen harjoittelu, säätämisen opettelu jne... Nyttemmin voin kertoa, että oikeassa olivat.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Speedking
Olet vain osin oikeassa, kun peräät runsaasti ratakierroksia nopean ajon oppimisen edellytyksenä. Rutiini on tietenkin hyvästä, mutta entäpä, jos rutiinia hankittaessa kehittyy selkäydintasolle väärä ajotapa. Siitä irtipääseminen se vasta vaikeaa onkin. Minusta esim. taskettelu- tai tennisvalmennus olisivat aika hyviä malleja. Paukutetaan rutiinia, mutta valmentaja vahtii koko ajan, että rutiinista karsitaan virheet, pala kerrallaan. Sama voisi toimia radallakin, ensin harjoittelua hitaissa mutkissa, sitten nopeissa ja vaikka kurva kerrallaan. Ajoasentoa ei pidä myöskään unohtaa ja säädöistäkin taitaisi olla pakko puhua. Ei tennis- tai lasketteluvalmennuksessakaan valmentaja päästä valmennettavaa radalle tai kentälle minkälaisissa säädöissä tahansa olevilla vehkeillä. Olen siis edelleen sitä mieltä, että hyvä valmennus saattaisi olla halvin tapa nipistää sekuntteja tai niiden osia. Ei ehkä kaikille, mutta melkein. Eikä valmentajan tarvitsisi edes olla itse ajajana valmennettaviaan parempi, kunhan tietää ja tuntee sekä valmennuksen psykologiaa että auton käyttäytymisen eri tilanteissa. Kannattaisiko AKK:ta patistella asiassa.
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moi.
Edellä oleva kommentti pitää mielestäni täysin paikkansa.
Laatu korvaa määrän.
Ei kannata haukata kerralla koko kakkua vaan pala palalta. Tämä pätee silloinkin, jos opettelee jonkun tietyn radan (vaikkapa Ahvenisto). Yksi kurvi kerrallaan.

Jokainen kurvi on aina erilainen, oli rata mikä tahansa. Myös kulkuväline määrää hiukan ajotapaa ja jopa ajolinjoja.

Terv. Arto
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moi vielä.
Jäi vielä sanomatta tärkeä asia.
Jos et harjoittelemalla opi oikeita ajolinjoja ja optimirajoilla ajamista, kilpailutilanteessa virheet korostuvat entisestään. Jos kilpailutilanteessa pystyt ajamaan omaa huippuvauhtiasi, minkä olet harjoituksissa saavuttanut, silloin olet korkealla sijoituksissa. Itse yritän ainakin tätä asiaa noudattaa. Aina se ei onnistu, mutta toivottavasti useimmiten.

terv. Arto
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Originally posted by Arto Salmenautio:
Moi.
Edellä oleva kommentti pitää mielestäni täysin paikkansa.
Laatu korvaa määrän.
Ei kannata haukata kerralla koko kakkua vaan pala palalta. Tämä pätee silloinkin, jos opettelee jonkun tietyn radan (vaikkapa Ahvenisto). Yksi kurvi kerrallaan.

Jokainen kurvi on aina erilainen, oli rata mikä tahansa. Myös kulkuväline määrää hiukan ajotapaa ja jopa ajolinjoja.

Terv. Arto
Palaan edelleen siihen perusrutiiniin. Minulle edelleen on sanottu, että lähes kuka tahansa normaalit jäsenet ym omaava pystyy ajamaan n 2 sek päähän huippujen kierrosajoista, vasta sitten alkaa kilpa-autoilu! Pidin tätäkin kommentia "hivenen" outona, mutta siinäkin piilee totuuden siemen. Rutiini kasvattaa vauhtia!
En mitenkään väheksy säätämistä, päinvastoin se on ehdoton edellytys mihinkään huippuaikaan, mutta mikäli selkärangassa ei ole rutiinia, ei säätämisessä ole mitään järkeä: miten voit verrata eroja, jos ajat muutenkin kaikki kierrokset erilailla.
Toki alussa mielestäni tarvitaan jonkin sortin koulutusta, mutta kyllä nopeasti normaali ihminen oppii "nopean etenemisen". Kello on hyvä kaveri: se lienee ainoa valmentaja, joka ei paljoa valehtele.
Arto, siitä taitaa olla niin paljon aikaa, kun olet ollut vihreä näissä kuvioissa, että lienet jo unohtanut mitä tarkoittaa, kun ei ole rutiinia :)
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moi taas.
Täytyy toki oppia ajamaan siten, että kierrosajat eivät "heittele" kovin paljoa.
Jos kierrosajat yhdellä setillä vaihtelevat yli puoli sekuntia, on aika vaikea lähteä säätämään autoa, kun ei tiedä miten mikäkin vaikuttaa johtuen edellisestä.
Sekin pitää paikkaansa, että viimeiset pari sekuntia on ne vaikeimmat. Silloin vasta säätöjen merkitys on korostuu. Se, joka ajaa kilpaa tai on muuten aktiivisesti mukana, tietää varmasti, mistä puhun.
Tuo koulutusjuttu on mun mielestä tosi hyvä idea. Eikun pistätte ehdotusta AKK:lle asiasta.
Terveisin, Arto
Aikaisemmissa jutuissa silmään pisti kommentti säätöjen merkityksestä, ja onko hyötyä enää tehdä säätöjä kilpailupaikalla; nimenomaan Sport 2000:ssa.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, olosuhteet, lämpötila, radan likaisuus. On kymmeniä asioita, miksi säätöjä joutuu muuttamaan koko ajan. Helppoahan kuljettajalle on sanoa, että muuten olisi mennyt lujaa, mutta kun säädöt oli pielessä. Eihän se tietenkään näin ole. Omaa huonouttahan se on jos säädöt ovat täysin pielessä ja vauhti ei ole kohdallaan. Itse olen syyllistynyt tähän samaan. Totuus on kuitenkin se, että säätöjen hakeminen on yhtä tarkkaa Sporteissa kuin jossain muussakin luokassa.
Perussäädöthän varmaan useimmilla on tiedossa omasta kulkuvälineestään, joka tietenkin haetaan ennen kauden alkua.
Tiedonkeruuohjelmat auttavat tietenkin tässä asiassa, mutta ei se kaikkea kerro.
 
Ylös