Mikkonen
Well-known member
- Liittynyt
- 29.12.2006
- Viestit
- 658
Kun kaudesta on ajettu 15 kisaa, voidaan tuo jakaa mukavasti kolmeen osioon: 5 kisaa, 5 kisaa, 5 kisaa, ja tarkastella, kuinka kuljettajien pistesaaliit ovat kehittyneet kauden mittaan.
Monesti absoluuttinen pistetaulukko tai absoluuttisten pistemäärien vertailu ei anna oikeaa kuvaa esim. keskitalleissa ajavien kuljettajien suoritustason kehittymisestä, koska pistemäärät sinällään ovat pieniä verrattuna kärkitallien kuskeihin. Siksi teenkin tässä pienimuotoisen vertailun suhteellisilla luvuilla, prosentteina. Tällöin kuljettajien suoritustrendejä voidaan paremmin vertailla keskenään.
Tässä on laskettu prosenttiluvut jokaisen kuljettajan saavuttamista pisteistä kauden jokaisessa kolmanneksessa, verrattuna hänen omaan kokonaispistesaaliiseensa.
Nähdään, että esim. Kovalaisella ja Räikkösellä on kokoajan nouseva trendi, kun taas heidän tallikavereillaan on jatkuvasti laskeva suunta. Tämähän ei sinällään tarkoita huonoa/hyvää, vaan voi olla, että heidän alkukautensa on vaan ollut niin loistava/surkea. No, epätasaisuudesta ja suoritustason vaihtelusta se kuitenkin kielii.
Kovalainen on ottanut 66 % aikana (10 kisaa) 90 % omista pisteistään. Alku oli niin heikko, ettei sieltä irronnut kuin 10 %, kun "vakiolukema" on 33 % jokaisesta kolmanneksesta. Heikillä menee nyt muutenkin kovaa, kun alla on peräti seitsemän GP:n pituinen pisteputki, ja se näkyy myös tuossa huikeassa suoritustason suhteellisessa kehittymisessä. Fisillä sen sijaan on mennyt surkeasti: viimeisen 66 % aikana hän on saanut kasaan vain 40 % omista pisteistään. Räikkösen pääseminen sinuiksi Ferrarinsa kanssa näkyy jatkuvasti nousevina prosenttiosuuksina. Massalla suunta taas täysin päinvastainen, kuten myös Alonsolla. Tasaisimmat kuljettajat ovat ylivoimaisesti Hamilton ja Heidfeld, joilla kaikki kolmannekset ovat 30-36 % sisällä, kun vakioarvo jokaiselle kolmannekselle on 33 %. Ei punaista, ei sinistä, vaan tasaista koko kauden ajan. Sillä tasaisuudella Hamilton ottanee mestaruuden (kun absoluuttinen taso on niin korkealla) ja Heidfeld puolestaan kauden selvimmän voiton tallikaverista.
Monesti absoluuttinen pistetaulukko tai absoluuttisten pistemäärien vertailu ei anna oikeaa kuvaa esim. keskitalleissa ajavien kuljettajien suoritustason kehittymisestä, koska pistemäärät sinällään ovat pieniä verrattuna kärkitallien kuskeihin. Siksi teenkin tässä pienimuotoisen vertailun suhteellisilla luvuilla, prosentteina. Tällöin kuljettajien suoritustrendejä voidaan paremmin vertailla keskenään.
Tässä on laskettu prosenttiluvut jokaisen kuljettajan saavuttamista pisteistä kauden jokaisessa kolmanneksessa, verrattuna hänen omaan kokonaispistesaaliiseensa.
Nähdään, että esim. Kovalaisella ja Räikkösellä on kokoajan nouseva trendi, kun taas heidän tallikavereillaan on jatkuvasti laskeva suunta. Tämähän ei sinällään tarkoita huonoa/hyvää, vaan voi olla, että heidän alkukautensa on vaan ollut niin loistava/surkea. No, epätasaisuudesta ja suoritustason vaihtelusta se kuitenkin kielii.
Kovalainen on ottanut 66 % aikana (10 kisaa) 90 % omista pisteistään. Alku oli niin heikko, ettei sieltä irronnut kuin 10 %, kun "vakiolukema" on 33 % jokaisesta kolmanneksesta. Heikillä menee nyt muutenkin kovaa, kun alla on peräti seitsemän GP:n pituinen pisteputki, ja se näkyy myös tuossa huikeassa suoritustason suhteellisessa kehittymisessä. Fisillä sen sijaan on mennyt surkeasti: viimeisen 66 % aikana hän on saanut kasaan vain 40 % omista pisteistään. Räikkösen pääseminen sinuiksi Ferrarinsa kanssa näkyy jatkuvasti nousevina prosenttiosuuksina. Massalla suunta taas täysin päinvastainen, kuten myös Alonsolla. Tasaisimmat kuljettajat ovat ylivoimaisesti Hamilton ja Heidfeld, joilla kaikki kolmannekset ovat 30-36 % sisällä, kun vakioarvo jokaiselle kolmannekselle on 33 %. Ei punaista, ei sinistä, vaan tasaista koko kauden ajan. Sillä tasaisuudella Hamilton ottanee mestaruuden (kun absoluuttinen taso on niin korkealla) ja Heidfeld puolestaan kauden selvimmän voiton tallikaverista.