Kuolonuhri Kemissä kiihdytysajoissa

  • Viestiketjun aloittaja Ide
  • Aloituspäivämäärä

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Radiossa kuului juuri, että Kemissä eilen illalla moottoripyörällä kiihdytysajoissa (vai olikohan vain harjoitukset) mies oli menettänyt pyöränsä hallinnan ja törmännyt johonkin esteeseen ja kuollut. :(

STT:
"13:19 KO Mies kuoli kiihdytysajossa
Kemi, 25. 8. (STT) Vuonna 1968 syntynyt mies kuoli lauantai-iltana
moottoripyörien kiihdytysajokilpailussa Kemin lentokentällä. Mies menetti
kovassa nopeudessa ajoneuvonsa hallinnan ja kaatui. Sen jälkeen hän törmä "
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Ikävä tapaus mutta,amatööri tason moottoriurheilussa on aina suuret riskit.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En itse ollut paikan päällä, kun olin seuraamassa TP47:n peliä Torniossa samaan aikaan. Kaveri oli paikan päällä ja häneltä kuulin asiasta.

Kemin lentokentällä järjestetty tapahtuma ei ollut kiihdytysajoa, vaan huippunopeustesti. Tapahutmaa mainostettiin jonkin verran ja mukaan pääsi jokainen joka halusi. Nopeus mitattiin 1500m jälkeen jonka jälkeen oli kiitorataa jäljellä vielä 1200m. Kuulemani mukaan tämä kaveri ei yrittänytkään jarruttaa nopeusmittauspaikan jälkeen, vaikka paikka oli selvästi merkitty. Paikan jälkeen oli radalla muuta kalustoa, kuten paloautoja ja ambulansseja. Hayabusalla ajanut kuljettaja oli ruvennut jarruttamaan vasta 100 metriä ennen kiitoradan loppua. Pohjolan Sanomien mukaan jarrutusjälkien pituus oli vain 66m. Se ei paljoa auta, kun tutka mittasi kaverille 292km/h. Pyörä karkasi käsistä sitten siellä kiitoradan jatkoalueella, joka on sellaista heinikkoa.
Järjestäjien mukaan kuljettajille oli tehty selväksi tapahtumien kulku, eikä mitään epäselvää pitänyt olla.

Sinänsä ihmeellistä uutisointia, että STT ei onnistunut tuomaan tapahtuman luonnetta julki.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Jossain netissä oli just samanlainen juttu jossa oli lisäksi että kuski olis kattonut juuri jarrumerkin kohdalla mittariin........
Toivottavasti tästä surullisesta tapahtumasta ei seuraa ko. tapahtumien totaali lopettaminen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Miikka:
Jossain netissä oli just samanlainen juttu jossa oli lisäksi että kuski olis kattonut juuri jarrumerkin kohdalla mittariin........
Toivottavasti tästä surullisesta tapahtumasta ei seuraa ko. tapahtumien totaali lopettaminen.
:( Yritti tietysti saada 300:aa rikki...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kukaan tuskin tulee tietämään mitä kuljettaja teki maalin kohdalla tai muuten, se on pelkkää spekulointia. Kyseesä ei ollut kiihdytysajo eikä ko. tapahtuma ollut kiihdytysajon kanssa missään tekemisissä. Nopeusajo on lajina vielä varsin tuore, eikä siinä ole kovinkaan kummosia turvavaatimuksia, vaikkei ne tossa tapauksessa varmaan olis auttanutkaan. 300 alkaa olla sen verran vauhtia, että on turvavaatimukset ja varusteet mitä hyvänsä niin sattuu varmasti jos jotain menee pieleen. Sen kummemmin ketään tai mitään syyttelemättä on ikävää, että asioita tarvii aina treenata kantapään kautta. Toivottavasti AKK määrittelee tollekin lajille vaadittavat turvamäräykset ja säännöt sekä lisenssisysteemit mahdollisimman pikaisesti.
 

Tumppi

Well-known member
Liittynyt
4.5.2001
Viestit
86
Sijainti
Helsinki
Off-Topic:
Toivottavasti AKK määrittelee tollekin lajille vaadittavat turvamäräykset ja säännöt sekä lisenssisysteemit mahdollisimman pikaisesti.
Niin noi moottoripyöräthän ei kuulu AKK:n alaisuuteen, niillä kun on oma liitto.

Mutta näinhän se on, että kun ajetaan esim. autoilla kilpaa, tavalla tai toisella ja tapahtuu ongelmia, silloin ollaan kyllä kattelemassa AKK:n suuntaan, että kuinkas te näin teette, vaikka ko. liitolla ei olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Ja sitten kun ottavat sen viimein ja vihdoin omaan "tuotevalikoimaansa" ja rakentavat siihen asianmukaiset turvamääritykset yms. ja vaadittavat lisenssit, jotka sisältää mm. elintärkeän vakuutuksen, sitten on se itse kisaporukka syyttämässä, että AKK pilaa koko jutun. Ei ole elämä helppoa. :confused:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tumppi:

Ja sitten kun ottavat sen viimein ja vihdoin omaan "tuotevalikoimaansa" ja rakentavat siihen asianmukaiset turvamääritykset yms. ja vaadittavat lisenssit, jotka sisältää mm. elintärkeän vakuutuksen, sitten on se itse kisaporukka syyttämässä, että AKK pilaa koko jutun. Ei ole elämä helppoa. :confused:
No ei varmasti olekaan, mutta lähes omakohtaisten kokemusten nojalla voinen todeta, että paree kun AKK vaan puuhastelee tuon S2K Tourinsa kanssa niinkauan kuin edes siellä riittää puuhasteltavaa. Muut luokat onkin jo katoavaa kansanperinnettä (poislukien Endurance ja Roadsportit, joilla on omat järjestelijänsä eikä AKK ainakaan toistaiseksi ole hirveästi ollut kiinnostunut soppaa hämmentämään...)
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Off-Topic:
Kukaan tuskin tulee tietämään mitä kuljettaja teki maalin kohdalla tai muuten, se on pelkkää spekulointia. Kyseesä ei ollut kiihdytysajo eikä ko. tapahtuma ollut kiihdytysajon kanssa missään tekemisissä. Nopeusajo on lajina vielä varsin tuore, eikä siinä ole kovinkaan kummosia turvavaatimuksia, vaikkei ne tossa tapauksessa varmaan olis auttanutkaan. 300 alkaa olla sen verran vauhtia, että on turvavaatimukset ja varusteet mitä hyvänsä niin sattuu varmasti jos jotain menee pieleen. Sen kummemmin ketään tai mitään syyttelemättä on ikävää, että asioita tarvii aina treenata kantapään kautta. Toivottavasti AKK määrittelee tollekin lajille vaadittavat turvamäräykset ja säännöt sekä lisenssisysteemit mahdollisimman pikaisesti.
Vai että nopeuskisat lajina tuoreita....taisi muuten olla nopeukisat suomessakin jo ennen autoja.. :D
Mutta kyllä aika selvää on että jos kaveri katsoo 1500 kohdalla sekunnin pari mittaria sitten siihen sekunti vielä reaktiota (tossa nopeudessa kuin ei parane hötkyillä) niin jokainen voi laskea miten pitkälle siinä mennään ennenkuin jarrutetaan yhtään..(noin 250m...) ja muistaa pitää että tossa nopeudessa ei kaasulta nousta hetkessä tai käy juuri noin eli tankslapperit iskee....
myöskään lentokentät nyt ei suomessa mitään tasaisia aina ole joten mielestäni tyhmää leikkiä joka nyt vaati ikävän uhrin.
Niin kysessä oli muuten Turbo Hayabusa joka siis ei ole ihan joka pojan lelu...
 
Ylös