Rusetti
Active member
- Liittynyt
- 8.10.2001
- Viestit
- 41
IS:"Aluksi sarjaa ajettiin 3,6- ja jopa 4,5 litraisilla perämoottoreilla."
Juu, lukihan siinä Ruutulipun kirjassa muutakin, mutta kaiken ei pidä pitää paikkansa, vaikka kirjoittaja onkin toimittaja. Inhottavaa, että joku viittii heitellä tollasia puolivillasia juttuja ympäriinsä. Voihan noissa olla perääkin, mutta kuka tollasta pystyy tarkastamaan. Jo F1 nimityskin tuntuu olevan niin häilyvä, ettei siitä kannattas puhua. Noh, jos UIM listoja kattelee, niin ensimmäinen F1 vuosi oli 1981. Sitä ennen oli OZ-luokka, mutta F! nimeä ei tainnu olla. Noh, Mercuryn T4 tais olla jäissä -81, vaikka se myöhemmin esiintykin kilpailussa tai parissa. OMCllä puolestaan oli edellisenä vuonna esitelty V8, jossa kuutioita oli suht tarkkaan 214 cid. Ei tosta kyllä ihan 3,6 litraa saa. Voi tietysti olla, että jollain oli vanhoja crossflow koneita, jotka oli isompia, mutta ne oli ilmeisesti aika merkityksettömiä. Ainakin Renato Molinari vei mestaruuden.. Muuten mä kyllä voin niellä ton neljän litran moottorin kohtuullisen helposti, jos siitä olis jotain edes pikkasen luotettavaa dokumenttia, mutta että 4,5 litraa. Erään OMCn entisen mekatsun (Bill Gohr) mukaan OMCn V8 kisakoneet olivat 3,0, 3,5, 3,7 ja 4,0 litraisia. Ei oo vielä löydetty ku yks neljän litran kone (T4), ja mahdollisesti OMC V8.. Oon kyllä lueskellu muutamia vanhoja lehtijuttuja lehdistä, mutta ne tuntuu olevan lähinnä huonojen huhujen perusteella kirjotettu. Tohon aikaan kovien kavereiden koneet oli nimittäin kovin salaisia (ettei toinen tehdas saanu liikaa vinkkejä), ja vain tehtaan mekaanikot koskivat niihin. Yksi OMCn vanhoista tehdaskuljettajista, Ron Hill, kirjottelee nettiin juttuja silloin tällöin. Äijällä on tietysti tarinoita vaikka muille jakaa, mutta herran kommentit tehdaskoneista ovat olleet myös tähän suuntaan. Koskaan ei tiennyt mikä kone takana oli, rikkinäisiä koneita lennätettiin seuraavaksi päiväksi ympäri maailman, kuskit vaan ajo, jne. Toi salassa pitäminen liittyy aika kivasti Mercuryn ensimmäisiin V6 koneisiin. Miks Mercury teki kahden litran koneen, eikä isompaa? Ensimmäiset OMCn V6 moottorit olivat 2 litraisia. Niistä taitaa olla muuten kuva Babbittin sivuilla.
Koskas Juhis saat meille mahdollisuuden tunkea kuvia boardille? Mulla olis pari kuvaa. OMC V8 mainos, ja kuva siitä sun mainitsemastas "The Wizard" -koneesta. Kai se jostain onnistuu nytkin, kun laitoit kerran sen yhden hydron kuvan, mutta mistä vipstaakista pitää kääntää, että minäkin onnistun? Vai oliko hydron kuva vain linkki jossain muulla serverillä olevaan kuvaan?
Tää oli sitte jälleen kerran enemmän tai vähemmän huteraa tietoa. Jos joku tietää paremmin, valistakaa ihmeessä.
Lauri
Rusetti
<small>[ 15-02-2002, 16:44: Message edited by: Rusetti ]</small>
Juu, lukihan siinä Ruutulipun kirjassa muutakin, mutta kaiken ei pidä pitää paikkansa, vaikka kirjoittaja onkin toimittaja. Inhottavaa, että joku viittii heitellä tollasia puolivillasia juttuja ympäriinsä. Voihan noissa olla perääkin, mutta kuka tollasta pystyy tarkastamaan. Jo F1 nimityskin tuntuu olevan niin häilyvä, ettei siitä kannattas puhua. Noh, jos UIM listoja kattelee, niin ensimmäinen F1 vuosi oli 1981. Sitä ennen oli OZ-luokka, mutta F! nimeä ei tainnu olla. Noh, Mercuryn T4 tais olla jäissä -81, vaikka se myöhemmin esiintykin kilpailussa tai parissa. OMCllä puolestaan oli edellisenä vuonna esitelty V8, jossa kuutioita oli suht tarkkaan 214 cid. Ei tosta kyllä ihan 3,6 litraa saa. Voi tietysti olla, että jollain oli vanhoja crossflow koneita, jotka oli isompia, mutta ne oli ilmeisesti aika merkityksettömiä. Ainakin Renato Molinari vei mestaruuden.. Muuten mä kyllä voin niellä ton neljän litran moottorin kohtuullisen helposti, jos siitä olis jotain edes pikkasen luotettavaa dokumenttia, mutta että 4,5 litraa. Erään OMCn entisen mekatsun (Bill Gohr) mukaan OMCn V8 kisakoneet olivat 3,0, 3,5, 3,7 ja 4,0 litraisia. Ei oo vielä löydetty ku yks neljän litran kone (T4), ja mahdollisesti OMC V8.. Oon kyllä lueskellu muutamia vanhoja lehtijuttuja lehdistä, mutta ne tuntuu olevan lähinnä huonojen huhujen perusteella kirjotettu. Tohon aikaan kovien kavereiden koneet oli nimittäin kovin salaisia (ettei toinen tehdas saanu liikaa vinkkejä), ja vain tehtaan mekaanikot koskivat niihin. Yksi OMCn vanhoista tehdaskuljettajista, Ron Hill, kirjottelee nettiin juttuja silloin tällöin. Äijällä on tietysti tarinoita vaikka muille jakaa, mutta herran kommentit tehdaskoneista ovat olleet myös tähän suuntaan. Koskaan ei tiennyt mikä kone takana oli, rikkinäisiä koneita lennätettiin seuraavaksi päiväksi ympäri maailman, kuskit vaan ajo, jne. Toi salassa pitäminen liittyy aika kivasti Mercuryn ensimmäisiin V6 koneisiin. Miks Mercury teki kahden litran koneen, eikä isompaa? Ensimmäiset OMCn V6 moottorit olivat 2 litraisia. Niistä taitaa olla muuten kuva Babbittin sivuilla.
Koskas Juhis saat meille mahdollisuuden tunkea kuvia boardille? Mulla olis pari kuvaa. OMC V8 mainos, ja kuva siitä sun mainitsemastas "The Wizard" -koneesta. Kai se jostain onnistuu nytkin, kun laitoit kerran sen yhden hydron kuvan, mutta mistä vipstaakista pitää kääntää, että minäkin onnistun? Vai oliko hydron kuva vain linkki jossain muulla serverillä olevaan kuvaan?
Tää oli sitte jälleen kerran enemmän tai vähemmän huteraa tietoa. Jos joku tietää paremmin, valistakaa ihmeessä.
Lauri
Rusetti
<small>[ 15-02-2002, 16:44: Message edited by: Rusetti ]</small>