Legendaarinen vuosi 1991

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tässä pitkään on tullut mietittyä, että milloin on maailman rata-autoilun tila ollut parhaimmillaan. Eri sarjojen nousu ja tuho vaihtelee tietyllä aikajaksolla. Välillä mennään oikeinkin lujaa ja välillä on hiljaisempaa. Omasta mielestä ainakin vuosi 1991 oli rata-autoilun tasoltaan todell kova. Meillä oli kaksi MM-sarjaa: F1 ja C-ryhmä. DTM oli parhaimmillaan Audin, MB:n ja BMW:n ollessa mukana kilpailukykyisillä tiimeillä, F3000:ssa oli todella kovia nimiä näin jälkeenpäin tarkasteltuna. USA:ssa CART ja NASCAR olivat todella suosittuja, CART:ssa oli mukana paljon USA:n omia kuskeja silloin kun he olivat huipulla. USA:ssa myös IMSA-sarja oli voimissaan. F3 oli todella kova Britanniassa jne.

F1:ssä oli mukan neljä jo isoa legendaa:
Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell ja Nelson Piquet. Näitä säesti huipputiimeissä Riccardo Patrese, Gerhard Berger, Jean Alesi ja Roberto Moreno. Uransa jäähdyttelypuolella ykkösissä oli kovia nimiä, Michelle Alboreto oli Arrowsin ratissa, Andrea deCesaris ja 3 GP:n voittaja Thierry Boutsen ajoivat hekin pienemmissä tiimeissä. Mika Häkkinen, Johnny Herbert, JJ Lehto, Gianni Morbidelli, Emmanuelle Pirro, Nicola Larini, Mark Blundell yms. enemmän tai vähemmän eri ratasarjoista myöhemmin menestystä keräänneet nimet olivat mukana pienemmissä tiimeissä. Sarjan vakituisia kuljettajia, ikäänkuin mustina hevosina, oli tuohon aikaan Leyton Housen Ivan Capelli ja Mauricio Gugelmin. Martin Brundle, Stefano Modena ja Stefan Johansson olivat mukana pienemmissä tiimeissä luomassa vahvuutta sarjaan.

F1-taso ei pelkästään riitä, vaan on hyvä tarkastella myös C-ryhmää, joka oli tuona vuonna Peugeotin, MB:n ja Jaguarin toimesta erittäin kilpailukykyinen. Siellä kuskeina toimi mm. Keke Rosberg, Michael Schumacher(joka myöhemmin syksyllä siirtyi f1:een), Jochen Mass, Derek Warwick, Teo Fabi, Yannick Dalmas, Bob Wollek, Karl Wendlinger, jne. Tuohon aikaan oli tavallista, että eri sarjoista käytiin ajamassa C-ryhmän klassikkokisoja, kuten LeMans. Siellä voiton vei Gachot/Weidler/Herbert-kolmikko wankel-moottorisella Mazdalla. Kakkoseksi jäi SilkCut-Jaguar, miehityksellä Davy Jones/Raul Boesel/Michel Ferte.

C-ryhmän nimet olivat monet GP-voittajia sekä menneisyydestä että tulevaisuudesta. Taso oli todella huima.

Kolmanneksi merkittävin luokka taisi olaa tuohon aikaan DTM. Siellä käytiin todella teutoonisia taisteluita. Audin ratissa menestystä jahtasi Frank Biela, Hans-Joachim Stuck ja rallilegenda Walter Röhrl. Mersun ratissa olivat saksalaisikoni Kulaus Luwdig, Bernd Schneider, Jörg van Ommen ja Jacques Laffite. Kävipä jopa itse Michael Schumacher ajamassa muutaman kisan. BMW:n eri tiimien kuskeina toimi ainoa vakioautojen maailmanmestari Roberto Ravaglia, Steve Soper, Joachim Winckelhock ja Johnny Cecotto. Uskomattoman kovatasoisia kuskeja kaikki. Ehkä joskus 95 saattoi olla DTM:ssä kovempi taso, mutta muissa sarjoissa ei välttämättä ollut niin kovia nimiä lähellekkään.

Myös pikkuformulat olivat hyvillä kuskeilla täytettynä. F3000:ssa Christian Fittipaldi vie tittelin Alessandro Zanardin, Damon Hillin, Jean-Marc Gounonin, Vincenzo Sospirin, Emmanuelle Naspettin, HH Frenzenin, Allan McNishin ja David Brabahmin säestäessä sarjan värikkäitä kisoja.

Britti f3 ei sekään näin jälkeenpäin katsottuna ollut mitenkään heikko. Rubens Barrichello, David Coulthard ja Gil DeFerran olivat sarjan hallitsijoita.

USA:n puolella Michael Andretti, Al Unser jr, Bobby Rahal, Rick Mears, Mario Andretti, Danny Sullivan, Arie Luyendyck, Eddie Cheever, Scott Pruett, Scott Goodyear hallitsivat CART-sarjaa. Voi surutta sanoa, että monet kuskit olivat tuohon aikaan ehdottoamasti parhaimmillaan ja taso oli todella kova.

USA:ssa oli myös kestävyyskisoja tuohon aikaan. IMSA:ssa oli mukana Toyotan, Nissanin ja Jaguarin tehdastiimejä. Kuskeina oli tunnettuja "endurance"-kuskeja, kuten Raul Boesel, Wayne Taylor, Perry McCarthy, Juan fangio II, Geoff Brabham, James Weawer, sekä legenda Derek Bell.

NASCAR ei ollut pekkaa pahempi, mestarina tietenkin Dale Earnhardt, mutta kovaa takana tulivat mm. Alan Kulwicki, Davey Allison, Harry Gant, Ricky Rudd, Mark Martin, Darrell Waltrip, Bill Elliot, Ernie Irvan.

Jos tarkastelee kuskeja sillä periaattella, että mitä he olivat saavuttaneet ja mitä he saavuttivat, niin kyllä vuonna 1991 rata-autoilussa oli todella kova taso. Monia nimiä on tullut korvaamaan tuon vuoden sankareita, mutta moni on myös lopettanut ja jättänyt paikan tyhjäksi. Tuohon aikaan oli myös mukavaa se, että sarjoja oli useampia ja hyville kuskeille oli tilausta,ei tarvinut lähteä ajamaan vaikka formulaNissan-sarjaa espanjaan.

Tuona vuonna törmäsi tavallaan uusi ja vanha sukupolvi ja siksi kaikki luokat olivat erittäin kovatasoisia. Lisäksi elettiin voimakkaan nousukauden loppua, jolloin rahaa vielä oli kilvanajamiseenkin.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Mahtavia nimiä riitti pitkin kirjoitusta, muutamia kesken ammattinsa harjoittamisen menehtyneitäkin legendoja, kuten Dale Earnhardt, Davey Allison ja Michele Alboreto. Mitä mahtaa Teo Fabi puuhata nykyään, käy GT-kisoissa näyttämässä pikkupojille ajamisen mallia? Vai viettääkö jo ansaittuja eläkepäiviä? Eikös Volker Weidlerkin ajanut vielä tuona vuonna? Entäs... tai antaa olla, listahan on täynnä kiinnostavia ja lähimuistista hiukan etäämmälle siirtyneitä nimiä!
Oma autourheiluheräämiseni muun kuin jokavuotisen Suurajot-reissun suhteen tapahtui vasta seuraavana vuonna, joten tuossa oli kootusti paljon nostalgista luettavaa. Hienoa!
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Väittäisin, että pelkästään Formula-1:sten puolella vuosi 2001 oli vähän samantyyppinen. 2 suurta, Mika ja Michael. Verrattavissa Ayrtoniin ja Alainiin. Uusi ja vanha sukupolvi ajoivat kilpaa keskenään. Tilanne on pysynyt sen jälkee aika lailla muuttumattomana paitsi Häkkinen ei ole enään mukana vanhoista parroista.

Mutta jos taas verrataan tähän kauteen niin loppupäässä ei ole enään kuljettajia jotka ovat täysin liikkuvia shikaaneja.
Silloin oli paljon kuljettajia, joita ennen kautta pidettii tulevaisuuden maailmanmestareina ja todellisina rattimiehinä kuten: Button,Fischo,Kimi,Nick,Jacques,Trulli ja Montoya.

Huippukuskien joukosta mielestäni kauden lopussa tippuivat: Button ja Heidfeld. Ralf Schumacher oli tippunut tuosta joukosta jo aikasemmin. Kaverilla on vain niin hyvä manageri ja suhteet.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Hyvää tekstiä pmv:ltä, erittäin kiintoisia nimiä ja historian kertausta.

Omaksi harmikseni vuosi 1991 kului vielä lapsen kengissä, eikä seuraaminen ollut vielä täysipäiväistä moottoriurheilun suhteen, F1:set kun oli vielä silloin ainokaiseni.

Myöhemmin on tullut sitten tutustuttua eri vuosiin ja aikakausiin moottoriurheilun saralla. Tilastoja on tullut pengottua ja kuskeja etsiessä on törmännyt aina samaan johtopäätökseen, 90-luvun alku oli suurta aikaa, jolloin koettiin muutoksia ja suuria tunteita. Osalta tähän vaikuttaa tietysti se, että 90-luvun alussa kiinnostuin itse vasta pikku hiljaa moottoriurheiluun, joten kasvava innostus kompensoi hyvin vahvasti tunteita silloin ja vielä nytkin.

Vuonna 91 vahvimmin puhuttelee tuo C-ryhmän kova taso, mutta yhtälailla uudet nousevat tähdet muista formula luokista. F1:siä tarkastellessa kyseessä oli ehdoton vuosi, koska legendoja ja suuria nimiä oli rata täynnä. Kuitenkin, kun tiettyinä aikoina erisarjat kokevat kuljettaja kannan uusinnan, niin juuri tuohon kohtaan sattui F1:ten aika. Vuosien saatossa keski-ikä F1:ssä taitaa olla hieman laskenut ja nykyään kuljettajat viipyvät sarjassa jotakuinkin kymmenisen vuotta (?). Seuraava muutoskausihan sattui tosiaan tähän 2000-luvun alkuun, Häkkinen sen jo aloitti ja muut jatkavat.

Mutta palataan kauteen 1991, nimittäin tämä kuljettaja kannan vaihtuminen ja nuoret lupaukset sekoittivat mukavasti pakkaa. Samalla kun uusia lupauksia ilmestyi niin "vanhatkin" ottivat radalla kaiken irti, näistä yhtenä mainittakoon nyt Keke Rosberg. Samanlaisia muutoksiahan nyt voidaan laskea tapahtuvan joka vuosi, mutta itse laskelmoisin juuri kauden 91 vuodeksi, jolloin taso oli korkealla ja kuten pmv jo mainitsi, niin rahaa löytyi vielä. Laman iskiessä rajuimmillaan moni todella lupaavakin kuljettaja menetti tukijoitansa ja joutui lopettamaan ajamisen, näitä ikäviä tapauksia löytyy myös Suomesta.

Yhteenvetona siis, myös minun mielestäni kausi 1991 oli loistava vuosi radalla. Juuri sellainen vuosi, josta voi kymmenienkin vuosien päästä todeta, että siihen aikaan kun pääsisi taas. Sillä pojat, kyllä vuosi 1991 oli hieno vuosi. :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Samalla tavalla hyvä taso on ollut ehkä josksu 80-luvun alussa, silloinkin eri sukupolvet kohtasivat ja ajoivat samoissa kisoissa. Nigel Roebuck on sitä mieltä, että Rion kisassa 1982 oli kaikkien aikojen kovin lähtöluettelo, mutta mun mielestä huono ei ollut taso myöskään 91 loppukauden kisoissa. Siis jos ajatellaan kuljettajia koko uran saavutuksien valossa.

Tuosta Wolker Weidleristä sen verran, että hemmohan lopetti jo 92, kun miestä vaivasi paha tinnitus. Wolker antoi sitten paikkansa Jaappanin f3000 sarjassa HH Frenzenille.

Muuten sarjoja, varsinkin pikkuformuloita on vaikea arvioida heti, vaan ainakin viiden vuoden odotus on paikallaan, sillä vasta sittenhän sitä näkee, että mistä puusta kuskit on veistetty. 1991 Kuskit ovat saavuttaneet monissa sarjoissa suuria juttuja!
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
80-luvulta en tunne moottoriurheilua lähellekkään niin hyvin kuin 90-luvulta. Tosin 90-luvultakin vain rajallisesti, mutta jotain mielikuvaa silti olisi jakaa.

F1:ssä ainakin 80-luvun alussa oli kovia nimiä iso lista ja samoin oli tarkalleen kymmenen vuotta myöhemmin 90-luvulla. Nyt eletään taas "kymmenen vuotta myöhempää" jälkeistä aikaa. Kun ajattelee Häkkisen lopettamista juuri tuohon aikaan, samalla monen uuden kuljettajan tulemista ja muutosten aikaa, rupeaa tämä "kymmenen vuotta myöhemmin" saamaan jo rituaalisia piirteitä.

Liekö turhaa spekulointia tuo tähän väliin, mutta pistää itsensä miettimään. Tiettyjen aika välein jälkeen kuljettaja kannat vain tuppaavat uusiutumaan ja laji kokee tätäkin kautta muutoksia, joka ratasarjan osalta.

Vuosi on 2011 onkin sitten taas tähttin kirjoitettu :) :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ehkä näitä eri vuosia tarkastelemalla voitaisiin myös vetää jonkinlaista johtopäätöstä siitä, kuinka kovatasoista rata-autoilu on ollut minäkin aikakautena. Mielestäni 2001 ei ollut lähellekkään niin hyvä kuin 1991. Sarjoja oli vähemmän ja huipputason kuljettajilla oli vähemmän mahdollisuuksia ajaa.

Toisaalta 10 vuotta sitten tapahtunut sukupolvenvaihdos oli todella jyrkkä, yht´äkkiä menetettiin muutamassa vuodessa neljä merkittävää kuljettajaa(Mansell, Senna, Prost, Piquet). Näin huipulle muodostui tyhjiö, jonne pääsi sinänsä helposti, koska ei tarvinnut selättää vanhoja mestareita ajamalla. Mielestäni esim. Damon Hillin nousu mestariksi perustui juuri tähän kehitykseen.

Toisaalta f1:ssä voittaminen on ollut harvojen herkkua ja niinpä lukumääräisestikään entisiä voittajia ei ole niin paljoa, että niitä riittäisi useampaan sarjaan. Toisaalt 90-luvun monet tähtikuljettajat, kuten Mika Häkkinen, Damon Hill ja Gerhard Berger lopettivat uransa kuin seinään. Joskushan tällaiset legendat jatkavat uraansa esim. urheiluautoissa tai USA:n formulasarjoissa, mutta nykyäänhän ei ole oikein riittävän arvovaltaista sarjaa, missä vanha mestari voisi jatkaa mielekkäästi.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin mutta Mikan tapauksessa jatko ei olisi varmasti ollut kuin ykkösissä, sillä tallipaikka olisi ollut varma ja vauhti vielä tallellaan.
 
Ylös