Lisää moottoriratoja!

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Suomessa on naurettavan vähän moottoriratoja. Uskomatonta suorastaan,ja nekin muutama joita on, ovat maailmanluokassa lähinnä mikroautoratojen mittaisia. Tästähän kumpuaa paljon liikenneonnettomuuksia kun varsinkin nuoremmat kuskit eivät pääse laillisesti ja turvallisemmin toteuttamaan kilvanajohalujaan oikeaan ympäristöön radalle,vaan tekevät tämän siksi yleisen liikenteen seassa.

Luulisi, että maassa jossa on tainomainen menestyshistoria autourheilun saralla ja ykistyisautojakin on kolmatta miljoonaa, olisi haluja tällaisten ratojen perustamiseen! Miksi viherpiipertäjät ovat saaneet ylivallan tässä asiassa?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Suomessa taitaa yksin väen vähyys ja harvaan asutus tehdä moottoriratojen rakentamisesta kannattamatonta toimintaa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mutta eikai se nyt niin kallista voi olla? Hankkia pari hehtaaria maata,tasoittaa radan kohta ja valaa asfaltti päälle. Ja käytettyjä jäterenkaita pahoihin mutkiin reunoiksi. Tässä maassa rakennellaan koko ajan monimutkaisempiakin rakennelmia ja paljon suuremmilla budjeteilla(vrt. musiikkitalot ja oopperatalot jne), että eiköhän tuo ole enemmän tahdon asia. Ihmetyttää tässä vaan se,miksi sitä tahtoa ei voida välittää eteenpäin päättäjätahoille kun sellasta tahtoa ilmeisesti kuitenkin on.

Tai sitten tää on samanlainen ihme logiikka kansalaisilla kun on autojen verotuksenkin suhteen: maikkarin haastatteluissa autojen tankkaaja perheen äidit vaan nyökyttää tankkiasemalla päitä ja toteaa että hyvä homma kun veroja tulee lisää (meidän "muutamaan" kertaa jo maailman kovimmilla veroilla verotettuihin autoihin,jotka edustaa promillea maailman kaikista autoista..) ja maailma pelastuu:alppu:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pendellstock sanoi:
Mutta eikai se nyt niin kallista voi olla? Hankkia pari hehtaaria maata,tasoittaa radan kohta ja valaa asfaltti päälle. Ja käytettyjä jäterenkaita pahoihin mutkiin reunoiksi.
Niinhän sitä nopeasti ajettelis... Kyllähän jo maansiirtokustannukset nousee helposti isoihin summiin. Ja valitettavasti FIA ei ihan noilla käytetyillä renkailla kovin isoa statusta radalle anna. :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kai niitä moottoriratoja tulisi enemmän, jos ne olisivat taloudellisesti kannattavia. Mahtaa olla niin, että kukaan ei ole Suomessa saanut moottorirataa kannattamaan, niin etteikö sen rakennuttaja olisi mennyt nurin. Vai? Suuri riski siinä olisi, että jos vaikka 10 milj € laittaisi, niin vaikea olisi omalle pääomalle saada riittävää tuottoa. Juuri halvemmalla moottorirata ei taitaisi rakentu, ei edes vaatimaton.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu pmv on tässä oikeassa. Nykyään tehdään jopa voittoa, mutta rakennuttaja/ensimmäinen yrittäjä ennätti mennä nurin... Taitaa olla case aika monen suomalaisen radan osalla?

Montakos pääkaupunkiseudun projektia meillä on ollut? Tuloksena edelleen kuitenkin pyöreä nolla.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Zep sanoi:
Juu pmv on tässä oikeassa. Nykyään tehdään jopa voittoa, mutta rakennuttaja/ensimmäinen yrittäjä ennätti mennä nurin... Taitaa olla case aika monen suomalaisen radan osalla?

Montakos pääkaupunkiseudun projektia meillä on ollut? Tuloksena edelleen kuitenkin pyöreä nolla.
Ja tähän kun vielä lisätään viherpiipittäjät sun muu sakki joka koittaa kaikin keinoin hankaloittaa jo olemassa olevien moottoriratojen käyttöä. Nykyään jo ympäristölupien saaminen taitaa olla aikamoisen tuskan takana ja jos sen luvan saa sekin on monesti vain määräaikainen. Paras ratkaisu siis taitaa olla nykyisten ratojen kehittäminen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juuh ja en tiedä vaatikoo isommat moottoriradat vielä YVA:nkin ennen ympäristölupaa. Tuollaseen byrokratiaan uppoo helposti jo se kymmenen vuotta, ennen kuin pääset edes rakentaan mitään.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, pitäskö tossa moottoriratojen ideoijat pikkasen strategioida asioita uusiksi.
Eihän moottorirata ole mikään ympäristöriski esim. louhokseen, murskaamoon, kaivokseen, moneen teollisuuslaitokseen yms. Kuitenkin jälkimmäiset saa aika helpostikin kaikki luvat ja toiminta on jopa yhteiskunnan hyväksynnässä. Tämä perustuu toiminnan taloudelliseen tuottavuuteen. Työpaikkoja luodaan, toimeliaisuutta, kerrannaisvaikutuksia yms.

Miksi moottoriratojen puuhamiehet eivät kykene tuomaan toiminnan taloudellista puolta paremmin esille? Sitä ei joko ole, tai sitten ei ideat riitä. Pitäisikö hakea yhteistyökumppaneita kauempaa. Potentiaaliset asiakkaat on autotehtaat, rengastehtaa jne. Ei merkkikerhot ja pikkukisat.

Tuhannen taalan paikka olisi lyödä jonnekkni keski-suomalaisiin suurajojen mäkisiin maisemiin asfalttibaana, joka ei olisi aivan lyhyt. Markkinoida se Suomen Nordschleifena vaikkapa Ouninpohjan maineella ja tehdä baanasta myös sellainen jossa olisi haastetta. Eihän sitä paljoa tarvisi esim. briteille hypettää, niin johan olisi maine luotu...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pmv sanoi:
Niin, pitäskö tossa moottoriratojen ideoijat pikkasen strategioida asioita uusiksi.
Eihän moottorirata ole mikään ympäristöriski esim. louhokseen, murskaamoon, kaivokseen, moneen teollisuuslaitokseen yms. Kuitenkin jälkimmäiset saa aika helpostikin kaikki luvat ja toiminta on jopa yhteiskunnan hyväksynnässä.

Miksi moottoriratojen puuhamiehet eivät kykene tuomaan toiminnan taloudellista puolta paremmin esille?
Noh, joo tuosta voi olla montaa mieltä. Sen verran ihan noin niin kuin kylmänä tosi asiana voin kertoa, kun noiden lupa-asioiden keskellä tulee työn puolesta "asuiltua", ettei se ihan noinkaan mene.

Ainoa mitä Matti Meikäläinen ymmärtää positiivisena on työpaikat ja ne työpaikat pitää olla suoraan toimintaa pyörittävän firman puolelta. Matti Meikäläinen ei ymmärrä, vaikka työllistäisit kuinka hemmetistä porukkaa välillisesti, esim. aliurakoitsijoiden kautta.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
pmv sanoi:
Miksi moottoriratojen puuhamiehet eivät kykene tuomaan toiminnan taloudellista puolta paremmin esille? Sitä ei joko ole, tai sitten ei ideat riitä. Pitäisikö hakea yhteistyökumppaneita kauempaa. Potentiaaliset asiakkaat on autotehtaat, rengastehtaa jne. Ei merkkikerhot ja pikkukisat.

Tuhannen taalan paikka olisi lyödä jonnekkni keski-suomalaisiin suurajojen mäkisiin maisemiin asfalttibaana, joka ei olisi aivan lyhyt. Markkinoida se Suomen Nordschleifena vaikkapa Ouninpohjan maineella ja tehdä baanasta myös sellainen jossa olisi haastetta. Eihän sitä paljoa tarvisi esim. briteille hypettää, niin johan olisi maine luotu...
No ilman tuota jälkimmäistä osaa viestistäsi tuo ensimmäinen ei ole mahdollista. Suomessa ei ole ratoja johon autotehtaat tai rengastehtaat tulisivat ajattamaan porukkaa, matkaa on paljon ja tehtaita lähempänä on varmasti kiinnostavampia ratoja.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pohjois-Suomessa ja -Ruotsissa on aika mittavaa autotestaustoimintaa talviolosuhteissa...Että pää tavallaan on auki.

Joo ja Zep on oikeassa että pikkaisen yksinkertaistin tuossa asiaa. Mutta pääpointtina on se, että jos on tuottavaa ja järjellistä hommaa, niin asioissa on neuvottelumahdollisuus vaikka välillä kummastuttaa miten ympäristöministeriössä ja kunnissa asioita ajatellaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu ja juuri tuon takia Pohjois-Suomi olisi otollisempi paikka uuden moottoriradan rakentamiseksi. Kyllä, tiedän että pääkaupunkiseutu tarvitsee radan, mutta se ei nyky-yhteiskunnassa valitettavasti onnistu.

Pohjois-Suomi:
+ ympäristöluvat helpommin (harvaan asuttu ja muutenkin "ymmärtäväisempi asenne")
+ midnight sun -asbekti
+ ympärivuotisuus, talvella liukkaankelin ratana (tosin nastarenkaat käytännössä eivät tuolloin kelpaa) ja testikeskuksena
+ Kemora nykyisin POHJOISIN "täysimittainen asvalttirata, joka sinänsä surkuhupaisaa..

- tunnetut toimittajat eivät radalle vaivaantuisi, koska eivät nykyisinkään Ahvenistoa edemmäksi jaksa ajaa Hesasta.


BTW miksi ei keksitä jäärataa uudelleen. Nastarenkaat pois ja osa kisoista moottoriradoille järven jään rinnalle. Eipähän tarvitse murehtia jääkeleistä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pmv sanoi:
Pohjois-Suomessa ja -Ruotsissa on aika mittavaa autotestaustoimintaa talviolosuhteissa...Että pää tavallaan on auki.
Eikös nuo testiradat oo yleensä aika eri asia kuin kisaradat? Välttämättä ei kai tarvitsis olla mutta käytännössä menee niin?

Vieläkö muuten Uudessakaupungissa on sitä 'Saabin' testirataa edes jäljellä? Onhan sielläkin kisaa ajettu, joskus.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Miksi Suomeen olisi saatava lisää moottoriratoja? Vai tarkoittikohan topicin avaaja, että Etelä-Suomeen on saatava lisää ratoja? :wink:

Kilpailukäyttöön Suomeen ei kannata uusia ratoja rakentaa. Tämän hetkinen autojen rata-SM -sarja ei vedä yleisö juuri lainkaan, eikä näköpiirissä ole mitään niin mullistavaa, että yleisömääriä saataisiin nostettua pysyvästi kannattavalle tasolle jokaiseen kisaan. RR-kisat ovat ehkä ainoat jotka yleisöä radoille jonkin verran vetävät. Koko ajan kasvava MP-harrastus on lähinnä se mikä pitää tällä hetkellä Suomen moottoriradat pystyssä. Rata-autoluokat -endurance valitettavasti mukaan lukien- ovat hiipumaan päin.

Ennen kuin aletaan rakentamaan lisää uusia ratoja, olisi nämä nykyiset saatava kuntoon. Ja onko muutenkaan järkevä uusia ratoja rakentaa, kun entistenkin ympäristöehtoja kiristetään jatkuvasti aivan mielivaltaisesti.

Topicin aloittajalla ei myöskään tunnu olevan käsitystä siitä, että myös moottoriradan ylläpitäminen vaatii fyrkkaa. Tänä päivänä jokaisella radalla pitäisi olla suurinpiirtein oma voimalaitos, että pystyttäisiin tuottamaan tarpeeksi sähköä esimerkiksi sellaisina kilpailuviikonloppuina, kun varikolla on parhaimmillaan lähes parisataa tiimiä. Roadracing -kilpailuissa sähköntarve on vielä hurjempi, kun käytetään renkaanlämmittimiä. Tästä voi jokainen päätettä mikä on sähkölaskun suuruus vuodessa. Entä jätekustannukset, jäteöljykustannuksista puhumattakaan.

BTW, Vaasaan ollaan rakentamassa moottoriurheilukeskusta. Tosin sinne ei ole tulossa moottorirataa. Alla olevasta linkistä näkee mitä alueelle ollaan suunnittelemassa:

http://public.fotki.com/Juppee/racing/vaasa-race-park/wasaracepark002.html

-kiihdytysrata
-motocross
-speedway
-rallisprit
-jokkis
-rallicross
-pienoisautot
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Los Cojones sanoi:
http://public.fotki.com/Juppee/racing/vaasa-race-park/wasaracepark002.html

-kiihdytysrata
-motocross
-speedway
-rallisprit
-jokkis
-rallicross
-pienoisautot
Ja karting (kuvan oikeassa alareunassa).

-Edit- Mikähän muuten mahtaa olla nykyisten ratojen käyttöaste? Eli olisiko uudelle (saati usealle) radalle markkinoitakaan?

Ja vielä tuosta nuorten ajohalujen tyydyttämisestä. Kuinkakohan moni köyhä nuori olisi oikeasti valmis maksamaan kohtuullisen ratakorvauksen, kun kerran yleisillä tiellä voi päristää ilmaiseksikin? Ovatko karting-seurojen tarjoamat kokeilumahdollisuudet kovinkin suosittuja?
 
Viimeksi muokattu:

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Viherpiipertäjät ovat onnistuneet asiassaan, senhän nyt näkee esim Motoparkin nykytilasta :frown:
Autoilla siellä ei ole taidettu ajaa jotain radalle.comia isompaa tapahtumaa.

En kyllä henk.koht usko että vaikka kuinka jollain olis rahoitusta rakentaa maailmanluokan puitteet, että tuo sijoitus poikisi ikinä omiaan takaisin.

Kyllä ensin pitäis olla se 30 auton suht nopee koppiautoluokka (ei ainakaan nyky touringia hitaampi) ja samoin 30 auton formulaluokka. Sitten vois miettiä nykyratojen tilaa.
 
Ylös