Litteät näytöt ja sub-pixelit / mustat pixelit

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ilmesty mun jouluna lahjana saamaani litteään näyttöön punainen sub-pixel, eli punainen piste joka näkyy aina tummaa taustaa vasten.

Kellään kokemusta kuinka takuut suhtautuu näihin ongelmiin? Olen nimittäin kuullut että monella toimittajalla olisi jonkinäkönen politiikka näiden suhteen, jossa sallitaan jopa 3 noita mustia/subpixeleitä ilman takuukorjaus/vaihto oikeutta. Kuulostaa järjettömältä, mutta...?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Juttua aiheesta ...

Samsung julistaa nollatoleranssin pikselivirheille

Samsung laajentaa uusien litteiden näyttöjen takuuta ja ottaa käyttöön Zero Bright Pixel -takuun. Samalla Samsung uhmaa alalla vallitsevaa käytäntöä, jonka mukaan kuluttajan on ollut tyytyminen siihen, että tietty määrä uuden näytön pikseleistä saattaa olla virheellisiä. Uusi takuu tarkoittaa sitä, että yksikään pikseli ei saa toimia virheellisesti. Jos joku pikseleistä on lukkiutunut ja loistaa pysyvästi joko valkoisena, sinisenä, vihreänä tai punaisena, on kuluttajalla oikeus palauttaa näyttö 36 kuukauden sisällä ostopäivästä.

Takuu on voimassa helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien kaikissa Pohjoismaissa ja se koskee tiettyjä näyttöjä. Tähän asti laatujärjestelmän ISO 13406-2 mukainen pikselitakuu on tarkoittanut sitä, että uusissa näytöissä saa olla tietty määrä virheellisiä pikseleitä.

Samsung pystyy parantamaan takuutaan, koska valmistusmenetelmät ja laaduntarkkailu ovat kehittyneet.

Postittanut oma, 15.02.2005, kello 10:50. Lähde: Samsung
Näytä vain kommentit joilla on vähintään pistettä.

Kommentit
Samsung ei ensimmäinen
Bream, 15.02.2005, kello 12:56

Tässä asiassa Samsungin ei toki ole ensimmäinen jopa lähtee lupaamaan näyttöjä ilman ainuttakaan viallista pikseliä. Ainakin Dell ja Eizo ovat kalliimmissa näytöissään luvanneet nolla viallista pikseliä jo ainakin pari vuotta.. muistaakseni IBM:llä oli jotain vastaavaa.

Käytännössä tuon lupauksen tekeminen ei taida olla niin iso asia koska jo nyt suurin osa näytöistä on vapaa viallisista pikseleistä. Itse olen yksityisenä kuluttajana ja työn puolesta ollut oston/käytön suhteen tekemisissä ehkä parin kymmenen näytön kanssa ja niistä vain yhdessä oli yksi kuuma pikseli. Sen vaihdoin Verkkokaupan palautusoikeuden turvin ja sain tilalle virheettömän. Saman tyyppisiä "palautukseen ei tarvita erityisiä selityksiä" on muutamissa muissakin elektroniikkaa myyvissä kaupoissa - sama onnistuu postimyynninkin kautta mutta uuden saaminen tilalle samasta paikasta voi olla jo vähän hankalampaa. Tätä ajatellen se, että valmistaja ottaa tuosta syntyvät kulut niskoileen on kaikille osapuolille paras ja siistein ratkaisu.


Pisteet: 0

Re: Samsung ei ensimmäinen
daddymac, 15.02.2005, kello 22:38

> Tässä asiassa Samsungin ei toki ole ensimmäinen jopa lähtee lupaamaan näyttöjä ilman ainuttakaan viallista pikseliä. Ainakin Dell ja Eizo ovat kalliimmissa näytöissään luvanneet nolla viallista pikseliä jo ainakin pari vuotta.. muistaakseni IBM:llä oli jotain vastaavaa.

Itse sain Fujitsu-Siemensiltä uuden näytön takuusta kannettavaani, kun ilmoitin ensimmäisen viikon aikana ostosta että näytössä on kuollut pikseli. Sanoivat että jos _heti_ huomattuaan ilmoittaa (ts. viikon sisään ostopäivästä) niin korvaavat. Itse sain sitä kautta uuden näytön.

Hyvä tuo takuu kaikesta huolimatta on, ja toivoisi sen yleistyvän valmistustekniikoiden kehittymisen myötä: varmasti jotkut graafiseen käyttöön TFT-näyttöjä ostavat (tai edustuskäyttöön ylipäätään) ovat valmiita maksamaan hintaan lisäprosentteja siitä takuusta ettei näytössä ole neonvärisiä kärpäsenpaskoja.

...alalle soisi tulevan keramiikkapuolelta (ja muisteista!) tuttu luokitus, jossa tuotteet luokitellaan 1- 2- jne laatuluokkiin sen mukaan kuinka virheettomiä ne ovat. Tuolloin kotikäyttäjät, joita ei pari kuollutta pikseliä haittaa, voivat saada näyttöjä edullisemmin, valmistajien ei tarvitse siirtää tavaraa suoraa liukuhihnalta tunkiolle (vaikka ne tällä hetkellä pakataankin ihan normaaleihin myyntipaketteihin, niin toivottavasti ei tulevaisuudessa...), vaan saavat niistäkin varmasti ihan käyvän rahan.

</antti>

OBS! Puuttuuko sinulta gmail.com - osoite? laitapa s-postia osoitteeseen lindstorm@ ko. domain niin pannaan sinulle kutsu paluupostissa.

Pisteet: +1

Re: Samsung ei ensimmäinen
ram77man, 16.02.2005, kello 07:55

> ...alalle soisi tulevan keramiikkapuolelta (ja muisteista!) tuttu luokitus, jossa tuotteet luokitellaan 1- 2- jne laatuluokkiin sen mukaan kuinka virheettomiä ne ovat.

Eikös noissa olekin laatuluokitukset käytössä. "Normaaliin" luokkaan kuuluvissa laitteissa saa olla tyyliin 3-5 pikseliä rikki ennen kuin takuu korjaa, paremmissa näytöissä vain yksi tai ei ollenkaan. Eli edempänä mainittu 1500 euron näyttö kuuluisi varmaankin pikselivirheettömään luokkaan.

Tuo Fujitsu-Siemensin tapaus perustuu varmaankin normaaliin doa-käytäntöön eli uudessa laitteessa havaittuun virheeseen. Normi homma, useimmilla valmistajilla on 14 tai 30 vrk:n doa-aika tuotteissaan. Poislukien Nokian kännykät, joissa doa on tuntematon käsite (katkeraa tilitystä...)

Pisteet: 0

Re: Samsung ei ensimmäinen
zipi, 16.02.2005, kello 21:04

> Eikös noissa olekin laatuluokitukset käytössä. "Normaaliin" luokkaan kuuluvissa laitteissa saa olla tyyliin 3-5 pikseliä rikki ennen kuin takuu korjaa, paremmissa näytöissä vain yksi tai ei ollenkaan. Eli edempänä mainittu 1500 euron näyttö kuuluisi varmaankin pikselivirheettömään luokkaan.

Tuli vain mieleen, että jos huomaa yhden/kahden pikselin olevan rikki ainahan voi vasaroida muutaman lisää, jotta saa vaihtoon :)

Pisteet: 0

käsittämätöntä
zipi, 15.02.2005, kello 12:20

Käsittämätöntä, että voidaan tehdä tuotteita, jotka saavat olla hajalla jo ostettaessa ja edes takuu ei edes korvaa. Ajattella nyt jos maksaa 1500e näytöstä ja siinä on mustia ja eri värisiä pikseleitä ja kaupassa sanotaan., että voi voi. Jos ostan uuden auton , kyllä siinäkin täytyy olla tuulilasin ehjä..

Tämmöinen ei varmaan mene läpi kuin IT-alalla, kuten puolivalmiit ja rikkinäiset softat..

Pisteet: 0
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Re: käsittämätöntä
Sidewinder, 15.02.2005, kello 13:24

> Käsittämätöntä, että voidaan tehdä tuotteita, jotka saavat olla hajalla jo ostettaessa ja edes takuu ei edes korvaa. Ajattella nyt jos maksaa 1500e näytöstä ja siinä on mustia ja eri värisiä pikseleitä ja kaupassa sanotaan., että voi voi. Jos ostan uuden auton , kyllä siinäkin täytyy olla tuulilasin ehjä..
> Tämmöinen ei varmaan mene läpi kuin IT-alalla, kuten puolivalmiit ja rikkinäiset softat..

Käsittämätöntä, että voidaan tehdä autoja, joissa on vikoja jo kaupasta ulosajettaessa. Takuukaan ei korvaa, jos vika ilmenee takuuajan jälkeen eikä voi itse todistaa vian olleen jo ostettaessa. Jos ostan uuden softan, kyllä siinäkin täytyy asennuksen toimia..
Käsittämätöntä, että maksullisessa uutistarjonnassa, kuten Hesari tai Iltis on asiavirheitä jo lehtihyllyssä ja jota ei edes takuu korvaa.
Käsittämätöntä, että kirjassa voi olla kirjoitusvirheitä jo ostettaessa eikä takuu niitä korvaa.
Käsittämättöntä, että urheilija, joka saa veromarkoista palkkansa (siis minun rahoistani), ei saa kilpailussa edes normaalia tulostaan. Tuostakaan en saa edes takuun avulla rahojani pois.

Tämmöinen ei varmaan mene läpi kuin auto/uutis/kirja/urheilu/what ever -alalla.

Ja myönnän, tämä saattoi olla hieman trollaava ajatus, mutta joskus nyppii liika valitus.

Pisteet: +1

Re: käsittämätöntä
simison, 15.02.2005, kello 13:25

> Käsittämätöntä, että voidaan tehdä tuotteita, jotka saavat olla hajalla jo ostettaessa ja edes takuu ei edes korvaa. Ajattella nyt jos maksaa 1500e näytöstä ja siinä on mustia ja eri värisiä pikseleitä ja kaupassa sanotaan., että voi voi. Jos ostan uuden auton , kyllä siinäkin täytyy olla tuulilasin ehjä..

Tietääkseni ko. tekniikalla toteutettujen päätteiden valmistuskustannukset voisivat nousta suhteettomiksi, jolloin ei ehkä löytyisikään kuolleita pikseleitä, mutta näyttöjen hinnat olisivat liian kalliita kuluttajamarkkinoille. Eihän kuolleet pikselit ole ainoa ongelma noissa näytöissä, vaan värien oikeellisuus on muutenkin vähän niin ja näin, joskin ilmeisesti paranemaan päin. Pääosin nuo taitavat olla liian kirkkaita ja värikylläisiä, jolloin esim. graafisessa työskentelyssä tulee tehtyä liian harmaata jälkeä, ellei osaa tarkkailla värisävyjä arvoista.

Nimenomaan siis, että jos "viallisia" näyttöjä olisikin vain joka sadas, eikä esim. joka kymmenes, voitaisiin vialliset heittää roskiin. Nykyisellä valmistusprosessilla se vain ei ole mahdollista.

Tämä oli mutua.

Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: www.ihminen.org

Pisteet: 0

Re: käsittämätöntä
JJ, 15.02.2005, kello 15:02

> Pääosin nuo taitavat olla liian kirkkaita ja värikylläisiä, jolloin esim. graafisessa työskentelyssä tulee tehtyä liian harmaata jälkeä, ellei osaa tarkkailla värisävyjä arvoista.

Oikeassa graafisessa työskentelyssä asiaan varmasti auttaisi näytön kalibrointi, ja väriprofiilien käyttäminen. mutta tietenkin sitä harva tekee jos tarve on satunnainen.

En kyllä itse tee graafista työtä joten saattaa olla että olen ymmärtänyt jotakin väärin.



Pisteet: 0

Re: käsittämätöntä
muumio, 15.02.2005, kello 18:53

>> Pääosin nuo taitavat olla liian kirkkaita ja värikylläisiä, jolloin esim. graafisessa työskentelyssä tulee tehtyä liian harmaata jälkeä, ellei osaa tarkkailla värisävyjä arvoista.
> Oikeassa graafisessa työskentelyssä asiaan varmasti auttaisi näytön kalibrointi, ja väriprofiilien käyttäminen. mutta tietenkin sitä harva tekee jos tarve on satunnainen.

Kyllähän se auttaa, mutta ei tee litteästä näytöstä CRT:n veroista värintoiston suhteen. Yleisesti ongelma ei kuitenkaan ole kirkkaus tai värikylläisyys, vaan erityisesti toistoalueen tumman pään tukkoisuus sekä sen värintoisto ja muuttuminen katselukulman mukaan. Kuvien käsittely väriarvojen perusteella on kyllä mahdollista, ei edes erityisen vaikeaa, mutta se ei tietenkään ole ihanteellista. Kotikuvankäsittelijälle asialla ei ole mitään merkitystä.

Tilanne on parantunut muutamassa vuodessa niin paljon, että pian (viiden vuoden sisään) ongelmaa ei varmaankaan enää ole.

Pisteet: 0

tarkennusta
mjtee, 15.02.2005, kello 11:19

Olisikohan aiheellista muokata virheettömyyteen vihjaavaa artikkelia siten, että siinä olisi maininta kuolleiden pikseleiden sallimisesta. Tekstistä poiketen ruudulla saa olla virhepikseleitä, kunhan ne eivät ole mainitun värisiä. Käsittääkseni ainakin Samsungin ja LG:n takuut ovat nyt tällaisia.

Pisteet: 0
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jeps, eli luultavasti takuu ei enää auta, kun ostohetkestäkin on jo kulunut kolme-neljä kuukautta. Lisäksi kyseessä on hieman tuntemattomampi "halpis"-merkki. Toivottavasti noita ei ala jatkossa syntyä lisää "kuin sieniä sateella". :nope:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Dominic sanoi:
Toivottavasti noita ei ala jatkossa syntyä lisää "kuin sieniä sateella". :nope:
Pitää toivoa, että toista ei ilmesty pitkiin aikoihin. Sen jälkeen ne alkavat kaksistaan lisääntyä huomattavan nopeasti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dominic sanoi:
Jeps, eli luultavasti takuu ei enää auta, kun ostohetkestäkin on jo kulunut kolme-neljä kuukautta. Lisäksi kyseessä on hieman tuntemattomampi "halpis"-merkki. Toivottavasti noita ei ala jatkossa syntyä lisää "kuin sieniä sateella". :nope:
Toisaalta jos niitä nyt hyvinkin lyhyen ajan sisällä ilmestyy useita, niin luulisi takuun siinä tilanteessa taas auttavan.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Kannattaa muistaa myös kuluttajansuojalain 'uusi' sääntö myyjän kuuden kuukauden virhevastuusta, joka on eri asia kuin takuu. Lisää tietoa löytyy täältä
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Bobakki sanoi:
Toisaalta jos niitä nyt hyvinkin lyhyen ajan sisällä ilmestyy useita, niin luulisi takuun siinä tilanteessa taas auttavan.
Saattaapi olla juurikin noin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Olga sanoi:
Kannattaa muistaa myös kuluttajansuojalain 'uusi' sääntö myyjän kuuden kuukauden virhevastuusta, joka on eri asia kuin takuu. Lisää tietoa löytyy täältä
Joop, jaskahan tuosta jo totesikin että varsinaisesti takuu on vain myyntikikka, kyllä firmoilla on pidempikin aika lain mukaan olla tuotteensa toimivuudesta vastuussa.

Kyllä tämänkin varmaan, jos ei muuten, niin kuluttaja-asiamiehellä uhkailemalla saisi "takuuseen" menemään, eli uuden tilalle.

Vois kait tuota käydä tuolta kaupasta kysymässä, että mites tehdään kun on ilmestynyt tommonen punanen valopiste tuonne ylös. Toisaalta, jos mä meen sinne kauppaan asenteella "voikohan tän ees vaihtaa", niin ei varmasti voi. Jos menis asenteella, että perkele, kyllähän te sen vaihdatte, niin tilanne vois olla aikalailla toinen. :rolleyes:

Voip kuitenkin olla, että jos tuo tuohon yhteen jää, niin en tuosta lähde enempää valittamaan.

Mutta kuitenkin, asia oli vähän niinkuin alunperin oletinkin, eli takuuseen nämä viat harvemmin menevät, mutta kuluttaja-asiamiehen avustuksella saa kyllä tuotteen uuteen vaihdettua.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tänään ilmestyi toinen, tällä kertaa musta, tuohon melko keskellä näyttöä. Ajattelin että auttaisko jos pyyhkäisis ja painais samalla vähän sormella noita kohtia...kummatkin pikselit katosi. :eek!:

Saattaa nuo varmaan palata, mut aika hauska tapa "pikakorjata" oma näyttö hotpikseleistä. :D
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jätkä aivastellu näytölle ja vaatii takuuseen uutta.
 
Ylös